Netwerk blokhut

Pagina: 1
Acties:

• Fried
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-12 08:38
Het betreft hier een netwerk in een accommodatie van een scoutingvereniging. dus veel geld is er niet ;)

momenteel is de situatie:

Online huawei modem/router > (bekabeld) oud 3com wifi routertje > bekabelde ip camera
> (wifi) ip camera

We bellen ook nog via Online (daar is ons alarm op aangesloten).

Wat wil ik aanpakken:
- Beter wifi bereik in/rond het gebouw
- wifi gescheiden voor leden (vaste sleutel) en gasten (periodiek wisselende sleutel)
- configuratie eenvoudiger en wellicht ook remote te beheren

Wat heb ik zelf voor ogen:
- aanschaf 2* TP link 1043ND (pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND)

Vragen:
- de huawei vind ik persoonlijk ontzettend gebruikersonvriendelijk en zou ik het liefst skippen, vanwege bellen kan dit echter niet. is het mogelijk om de modem zo in te stellen dat we kunnen blijven bellen, maar alle instellingen (portforwarding etc) via een van de TP link's loopt? (wifi van huawei kan uit).
- tweede TP link wordt bedraad in een andere uithoek van het gebouw geplaatst. kan zo dmv bridge modus het netwerk worden vergroot? ik neem aan dat de bedraad aangesloten ip camera nog steeds extern toegankelijk is?

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-11 20:09

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Check: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

(Edit: nu klopt de link wel..)

[ Voor 53% gewijzigd door Equator op 14-08-2013 11:21 ]

• Fried
Die had ik inderdaad gezien. bedankt.

Mijn hoofdvraag blijft echter nog staan: kan ik de huawei half buiten spel zetten?

dwz > telefonie blijft werken, alles mbt internet wordt afgehandeld door de TP link (poort forwarding, wifi toegang etc).

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-12 16:05
Als je netwerken wilt scheiden neem dan een router die twee netwerken uitzend, zoals deze: pricewatch: TP-Link TL-WDR4300

Kun je makkelijk de bandbreedte voor gasten mee limiteren.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:14

DukeBox

loves wheat smoothies

Het makkelijkste zou zijn om alles door te sturen naar een 2e router (in consumenten routers vaak aangeduid als DMZ) en daar dan alles in te regelen. Nadeel is wel dat je dan 2x NAT doet (of 1x NAT en 1x PAT).
Meestal is dat geen probleem maar je moet wel even rekening houden met ip-ranges e.d.

Wat betreft 'gast' gebruik, wil je alleen een 2e SSID maar op hetzelfde netwerk of moet dat ook middels een firewall gescheiden zijn ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Fried
Multiple SSID's is middels DD_WRT wél mogelijk begreep ik?

een 2e SSID (met eigen sleutel) is voldoende, dit hoeft dus niet firewall gescheiden te zijn.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:14

DukeBox

loves wheat smoothies

Dan heb je (zoals je zelf al gevonden hebt) legio mogelijkheden die zeker niet veel hoeven te kosten.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-11 12:16

ShadowAS1

IT Security Nerd

Je kan de huawei niet zomaar buitenspel zetten omdat je ook met telefonie van online te maken hebt.. Ik neem aan dat er geen glasvezel bij jullie is? Is dan misschien wel handig.

Je ziet wel dat je nu twee routers wilt aanschaffen? Je hebt Access Points nodig.. het kán wel met routers.. maar dat is in principe niet handig.

Je kan naar mijn mening het beste apparatuur gebruiken die alles wat je wil ondersteund.. ik weet niet hoe veel bereik je moet hebben, maar ik zou 2 Ubiquiti UniFi APs of Engenius APs ophangen..

Van die Ubiquiti's weet ik dat je in totaal rond de 180 kwijt bent.. maar dan heb je ook iets goeds.

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

Pagina: 1