Het betreft hier een netwerk in een accommodatie van een scoutingvereniging. dus veel geld is er niet 
momenteel is de situatie:
Online huawei modem/router > (bekabeld) oud 3com wifi routertje > bekabelde ip camera
> (wifi) ip camera
We bellen ook nog via Online (daar is ons alarm op aangesloten).
Wat wil ik aanpakken:
- Beter wifi bereik in/rond het gebouw
- wifi gescheiden voor leden (vaste sleutel) en gasten (periodiek wisselende sleutel)
- configuratie eenvoudiger en wellicht ook remote te beheren
Wat heb ik zelf voor ogen:
- aanschaf 2* TP link 1043ND (pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND)
Vragen:
- de huawei vind ik persoonlijk ontzettend gebruikersonvriendelijk en zou ik het liefst skippen, vanwege bellen kan dit echter niet. is het mogelijk om de modem zo in te stellen dat we kunnen blijven bellen, maar alle instellingen (portforwarding etc) via een van de TP link's loopt? (wifi van huawei kan uit).
- tweede TP link wordt bedraad in een andere uithoek van het gebouw geplaatst. kan zo dmv bridge modus het netwerk worden vergroot? ik neem aan dat de bedraad aangesloten ip camera nog steeds extern toegankelijk is?
momenteel is de situatie:
Online huawei modem/router > (bekabeld) oud 3com wifi routertje > bekabelde ip camera
> (wifi) ip camera
We bellen ook nog via Online (daar is ons alarm op aangesloten).
Wat wil ik aanpakken:
- Beter wifi bereik in/rond het gebouw
- wifi gescheiden voor leden (vaste sleutel) en gasten (periodiek wisselende sleutel)
- configuratie eenvoudiger en wellicht ook remote te beheren
Wat heb ik zelf voor ogen:
- aanschaf 2* TP link 1043ND (pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND)
Vragen:
- de huawei vind ik persoonlijk ontzettend gebruikersonvriendelijk en zou ik het liefst skippen, vanwege bellen kan dit echter niet. is het mogelijk om de modem zo in te stellen dat we kunnen blijven bellen, maar alle instellingen (portforwarding etc) via een van de TP link's loopt? (wifi van huawei kan uit).
- tweede TP link wordt bedraad in een andere uithoek van het gebouw geplaatst. kan zo dmv bridge modus het netwerk worden vergroot? ik neem aan dat de bedraad aangesloten ip camera nog steeds extern toegankelijk is?