Toon posts:

Reservering DHCP vs. handmatig IP

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Bedrijf X heeft 50 printers. In de huidige situatie worden de IP's ingesteld/gewijzigd via het schermpje bij de printer. De Administratie van deze IP's (WELKE IP hoort bij WELKE printer) wordt bijgehouden in Excel.

Ik vraag me af: is het niet veel handiger om met reserveringen in DHCP (op basis van MAC addr) te werken? Of is dat geen best practise voor printers? Met als voordeel Centraal beheer en Centrale administratie in DHCP.

Ik zie deze (handmatige) situatie bij veel bedrijven. Zie ik iets over het hoofd?

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

als je DHCP plat gaat kan je daarmee in de problemen komen.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Quipp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 24-07-2024
van uit het oogpunt voor beheer is het inderdaad makkelijker. heb je bij de bedrijven al gevraagd waarom ze op deze manier werken?

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-12 15:43
Wij gebruiken eigenlijk altijd IP-reservations voor dat soort spul omdat het veel makkelijker registeren is, bij eigenlijk alle bedrijven met 1 tot 100 printers. Je kunt alles in je DHCP server beheren.
Gunner schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 10:46:
Dat is een drogreden. Een DHCP server gaat niet zomaar plat (als het goed is) en dan heb je ook andere zorgen dan printers waarvan ooit een keer de lease van verloopt.

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10 00:20

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Gewoon op DNS, veel handiger als je printers wisselt. Dus alleen Hostname invoeren en de rest op DHCP laten. Alle printers op de print server ook op DNS naam koppelen en zeker niet op basis van IP poorten! Dat is gewoon zwaar onhandig in je beheer ;)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-11 20:09

Equator

Crew Council

#whisky #barista

En als de DHCP server zo belangrijk is, dan voer je die gewoon dubbel uit. Automatisch IP adressen uitdelen (zelf via reserveringen) gaat altijd boven handmatig. (uitzonderingen voor netwerkapperatuur als swtches en routers daargelaten)

• Midas.e
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08-11 13:27

Midas.e

Is handig met dinges

Equator schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 11:04:
En als de DHCP server zo belangrijk is, dan voer je die gewoon dubbel uit. Automatisch IP adressen uitdelen (zelf via reserveringen) gaat altijd boven handmatig. (uitzonderingen voor netwerkapperatuur als swtches en routers daargelaten)
beetje offtopic, maar ook voor switches met SNMP kan je ze rustig via dhcp laten lopen op hun eigen management lan. SNMP voor de configuratie vanaf een centrale locatie daarna of via de management tools van je switch type.

Hacktheplanet / PVOutput

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01-12 10:43
Gunner schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 10:46:
Als je DHCP plat gaat heb je wel andere problemen dan alleen printers. DHCP kun je sowieso altijd beter dubbel uitvoeren maar dat is een andere discusssie.

IP adressen in Excel vind ik leuk voor thuis of een heel klein bedrijfje maar anders zou ik zeker DHCP gebruiken. Veel gemakkelijker te beheren en veel minder werk en mogelijkheid tot fouten.

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Midas.e schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 11:07:
[...]

beetje offtopic, maar ook voor switches met SNMP kan je ze rustig via dhcp laten lopen op hun eigen management lan. SNMP voor de configuratie vanaf een centrale locatie daarna of via de management tools van je switch type.
Tja, als ik een switch wil managen, en ik moet eerst achterhalen wat zijn uitgedeelde IP adres is, dan vind ik dat persoonlijk erg lastig. Nadeel van een niet (goed) geconfigureerde switch is dat ik helemaal geen netwerkverbinding heb, en potentieel ook geen IP adres. Zodoende vind ik dat dergelijke apparaten een fixed IP moeten hebben. Maar dat is mijn bescheiden mening.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Equator schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 11:13:
[...] Nadeel van een niet (goed) geconfigureerde switch is dat ik helemaal geen netwerkverbinding heb, en potentieel ook geen IP adres...
[nfi] ik vind dit argument toch wel een beetje van dezelfde orde als "als je DHCP plat gaat..."[/nfi]

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Misschien heb je gelijk en slaat het als een tang op een varken. Laat ik het dan mijn persoonlijke voorkeur noemen. Ik wil ergens gedocumenteerd zien wat het IP adres is waarop die switch/router kan worden bereikt zonder dat ik afhankelijk ben van het al dan niet aanwezig zijn van een functionerende DHCP server.

Verwijderd

Equator schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 11:13:

Tja, als ik een switch wil managen, en ik moet eerst achterhalen wat zijn uitgedeelde IP adres is, dan vind ik dat persoonlijk erg lastig. Nadeel van een niet (goed) geconfigureerde switch is dat ik helemaal geen netwerkverbinding heb, en potentieel ook geen IP adres. Zodoende vind ik dat dergelijke apparaten een fixed IP moeten hebben. Maar dat is mijn bescheiden mening.
Een terechte mening. Wat je namelijk met een vast IP adres kunt doen, is er een DNS record naar laten verwijzen. Dat gaat met DHCP lastig worden.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11 09:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 07:37:
[...]

Een terechte mening. Wat je namelijk met een vast IP adres kunt doen, is er een DNS record naar laten verwijzen. Dat gaat met DHCP lastig worden.
Met een DHCP reservering koppel je een mac adres aan een vast dhcp adres. Dat zelfde adres dat je reserveert kun je (soms automatisch) in de DNS invoeren.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Pagina: 1