discussie: vraagprijs of geen vraagprijs.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egodepego
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-10 13:04
Hallo,

Ik ben benieuwd naar de mening van anderen. Het is mij nu regelmatig overkomen dat ik reageer op een advertentie in V&A waarin een product aangeboden wordt voor een bepaalde vraagprijs met de mededeling dat ik akkoord ga met de gevraagde prijs en wanneer ik het kan komen ophalen. Om vervolgens de reactie te krijgen dat ik het product mag overnemen voor een prijs die soms het dubbele van de vraagprijs is 8)7. Naar mijn mening is dat onbehoorlijk en misleidend. Daar hebben we de optie TEAB voor, toch? Naar mijn mening is het in de handelswereld zo dat als je een specifieke prijs vraagt en daar wordt mee akkoord gegaan dat je het product ook voor die prijs verkoopt en niet begint te zeuren dat je er meer voor wilt hebben. Dan moet je maar goed nadenken als je de advertentie opstelt. Wat is jullie mening daarover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Maar zelf geen gebruik van V&A, maar TEAB vind ik persoonlijk te vaag. Die vanaf-prijs is dan gewoon een richtprijs, en vragen (om meer) staat vrij :)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Mee eens dat akkoord gaan met de vraagprijs tot koop zou moeten leiden, maar het is vrij lastig af te dwingen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egodepego
Misschien is teab te vaag, maar als je een specifiek bedrag vraagt dan vraag je dat bedrag. Als je er meer voor wil, vraag dan meer, toch? Het punt is dat ik er vanuit ga dat we op deze manier snel tot een deal kunnen komen, maar ik ben nu tijd kwijt met reageren, afwachten en nee zeggen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchelDZ
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-07 21:51
Dit is ongewenst gedrag op Tweakers. Hier hebben we dan ook de feedback functie voor. Niet dat je daar klakkeloos mee moet gaan gooien. Maar als de verkoper geen geldige reden kan geven lijkt het mij fair om een negatief review te geven.

i5 3570K @4.2Ghz, Zalman CNPS9900 MAX (Blue led), MSI Z77A-G45, Gainward GTx 1080 GLH, G.Skill Sniper F3-1866C9D-16GSR, Corsair AX860, 2xSamsung 840 EVO 120GB Raid-0, Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001-2TB, Fractal Design Define R4 Pearl Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Een "bieden vanaf..." zoals bij Marktplaats bestaat hier niet? Niet alles is precies bedrag X waard, en/of niet elke verkoper weet precies wat bedrag X is. Als je weet dat je er een bepaald bedrag voor wilt krijgen, dan kun je dit natuurlijk als vraagprijs neerzetten, maar als je dit niet weet dan is een openingsbod van een koper een handig handvat om verder te onderhandelen. Natuurlijk niet leuk voor een potentiële koper die hier niet van gediend is, maar wel begrijpelijk imho. Iedereen wil immers het onderste uit de kan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egodepego
naitsoezn schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 09:36:
Een "bieden vanaf..." zoals bij Marktplaats bestaat hier niet? Niet alles is precies bedrag X waard, en/of niet elke verkoper weet precies wat bedrag X is. Als je weet dat je er een bepaald bedrag voor wilt krijgen, dan kun je dit natuurlijk als vraagprijs neerzetten, maar als je dit niet weet dan is een openingsbod van een koper een handig handvat om verder te onderhandelen. Natuurlijk niet leuk voor een potentiële koper die hier niet van gediend is, maar wel begrijpelijk imho. Iedereen wil immers het onderste uit de kan...
Nee, een bieden vanaf optie is er niet. Maar je kunt natuurlijk altijd in de advertentie tekst zeggen dat mensen kunnen bieden vanaf bedrag x. En dan kun je bij de prijs NOTK zetten. Maar dan weet je dat je moet gaan onderhandelen. Als je vraagpriijs x neerzet ga ik er van uit dat je akkoord gaat met bedrag x. Of is dat raar gedacht van mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Het lijkt mij, maar goed dat is mijn mening, dat een vraagprijs de prijs is die er voor betaald gaat worden. Als ik de vraagprijs bied of vraag dan is dat mijn bindende prijs. Uiteraard kan een lager bod gedaan worden en kan ik daar een akkoord voor krijgen of geven. Dit is dan een keuze die gemaakt wordt.

Voor mijn eigen advertenties zet ik er altijd een bedrag in. Dat is de prijs, take it or leave it. Ik zet er wel altijd bij dat de prijs exclusief verzendkosten is.

Duidelijkheid is belangrijk voor beide partijen. Of wees eerlijk en zeg dat je het product ook op een andere site hebt gezet en dat daar iemand was die meer dan jij geboden hebt. In dat geval heb je nog een keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-08 12:50
Heb dat in meer dan een decennium echt nog nóóóit meegemaakt. Stroke of bad luck denk ik ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egodepego
majic schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 09:45:
Heb dat in meer dan een decennium echt nog nóóóit meegemaakt. Stroke of bad luck denk ik ?
Bizar toch? |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Egodepego schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 09:41:
[...]

Nee, een bieden vanaf optie is er niet. Maar je kunt natuurlijk altijd in de advertentie tekst zeggen dat mensen kunnen bieden vanaf bedrag x. En dan kun je bij de prijs NOTK zetten. Maar dan weet je dat je moet gaan onderhandelen. Als je vraagpriijs x neerzet ga ik er van uit dat je akkoord gaat met bedrag x. Of is dat raar gedacht van mij?
In dat geval is het inderdaad niet raar dat je verwacht iets voor de vraagprijs te kunnen krijgen, en is een review niet zo'n slecht idee. Maar meer ook niet, en in imho kun je ook niets 'opeisen' voor een bepaald bedrag ofzo. Ik denk niet dat je kunt spreken van een onherroepelijk aanbod als een particulier een advertentie met een vraagprijs op een internetsite zet, en al helemaal niet als hij een andere interpretatie van de advertentie heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egodepego
naitsoezn schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 09:52:
[...]

In dat geval is het inderdaad niet raar dat je verwacht iets voor de vraagprijs te kunnen krijgen, en is een review niet zo'n slecht idee. Maar meer ook niet, en in imho kun je ook niets 'opeisen' voor een bepaald bedrag ofzo. Ik denk niet dat je kunt spreken van een onherroepelijk aanbod als een particulier een advertentie met een vraagprijs op een internetsite zet, en al helemaal niet als hij een andere interpretatie van de advertentie heeft.
Ben ik met je eens, een aanbod is nooit onherroepelijk. Het zou alleen veel tijd schelen als mensen goed nadachten over hoe ze hun advertentie opstellen. Ik persoonlijk vind het zelfs onbeleefd. Maar ik ben blij dat er meer mensen zijn die het raar vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07-10 15:53
naitsoezn schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 09:52:
[...]

Nee hoor. Als de verkoper zegt ik verkoop het product voor bedrag x en de koper zegt voor dat bedrag koop ik hem. Dan is de koop gesloten en dient de verkoper te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Egodepego schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 09:41:
[...]

Nee, een bieden vanaf optie is er niet.
Zeker wel, dan moet de advertentie aangemaakt zijn als veiling. Het is dus een keuze om mensen te laten bieden of een prijs te vragen.

Prijs vragen en dan ineens meer willen lijkt mij een perfecte reden voor het geven van een slechte feedback voor communicatie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

pacificocean schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 10:08:
[...]

Nee hoor. Als de verkoper zegt ik verkoop het product voor bedrag x en de koper zegt voor dat bedrag koop ik hem. Dan is de koop gesloten en dient de verkoper te leveren.
IANAL maar ik kan me haast niet voorstellen dat de wet zo ver gaat, dat als een particulier (dus geen webwinkel ofzo) een marktplaats-achtige advertentie op internet zet, dat dit dan gezien wordt als "verkoper zegt ik verkoop het product voor bedrag x"... imho kan van zo'n situatie pas sprake zijn nadat er contact is geweest tussen potentiële koper en verkoper. Als de verkoper idd via email / dm / whatever zegt: voor X mag je hem hebben, dán heeft ie een aanbod gedaan....

Nogmaals: netjes is anders, maar onwettelijk? Ik betwijfel het....

[ Voor 4% gewijzigd door naitsoezn op 14-08-2013 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07-10 15:53
naitsoezn schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 10:11:
[...]

IANAL maar ik kan me haast niet voorstellen dat de wet zo ver gaat, dat als een particulier (dus geen webwinkel ofzo) een marktplaats-achtige advertentie op internet zet, dat dit dan gezien wordt als "verkoper zegt ik verkoop het product voor bedrag x"... imho kan van zo'n situatie pas sprake zijn nadat er contact is geweest tussen potentiële koper en verkoper. Als de verkoper idd via email / dm / whatever zegt: voor X mag je hem hebben, dán heeft ie een aanbod gedaan....

Ook IANAL maar:
art. 6:217 lid 1 BW:

Art 217.
- 1. Een overeenkomst komt tot stand door een aanbod en de aanvaarding daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Persoonlijk ga ik nooit akkoord met een verkoper die opeens een hogere prijs vraagt, ongeacht wat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat artikel is correct, alleen is de advertentie zélf geen concreet aanbod die eenvoudigweg eenzijdig door koper geaccepteerd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

pacificocean schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 10:13:
[...]

Ook IANAL maar:
art. 6:217 lid 1 BW:

Art 217.
- 1. Een overeenkomst komt tot stand door een aanbod en de aanvaarding daarvan.
Ik betwist de wet ook niet, ik betwist je definitie van "aanbod" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egodepego
Anyhow, we zijn het er allemaal over eens, denk ik, dat als je iets aanbied voor een bedrag x, dat je het dan ook ZOU moeten verkopen voor bedrag x en niet in een keer meer moet gaan vragen. Punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcgek
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

pcgek

Nee Jij trekt volle zalen.

Kan me voorstellen dat de prijs nog wel eens wat opgedreven kan worden als er meer gegadigden zijn,al ben ik van mening dat je eigenlijk zou moeten verkopen aan degene die het eerst reageert. En dan uiteraard voor de prijs zoals aangegeven in de adv.

edit:
naitsoezn schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 10:11:
[...]

Als een aanbieder jou persoonlijk benaderd via mail/DM met een aanbod en je gaat daarmee akkoord is dat rechtsgeldig. Aanbod en acceptatie,zie antwoord van iemand(advocaat) die het zou moeten weten,

StevenK in "Verwijdering user review [pvdmost]"

Een advertentie met een vermelde prijs kun je volgens mij verder geen rechten aan ontlenen,dat is nog te algemeen.

[ Voor 70% gewijzigd door pcgek op 14-08-2013 12:47 ]

Computers maken fouten, maar om er een puinhoop van te maken heb je mensen nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

pcgek schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 12:25:

Als een aanbieder jou persoonlijk benaderd via mail/DM met een aanbod en je gaat daarmee akkoord is dat rechtsgeldig. Aanbod en acceptatie,zie antwoord van iemand(advocaat) die het zou moeten weten,

StevenK in "Verwijdering user review [pvdmost]"
Dat zeg ik toch? ;)
Als de verkoper idd via email / dm / whatever zegt: voor X mag je hem hebben, dán heeft ie een aanbod gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcgek
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

pcgek

Nee Jij trekt volle zalen.

Dat dacht ik al,maar wilde het toch nog even heel duidelijk maken. Kan niet vaak genoeg gezegd worden. :)

Computers maken fouten, maar om er een puinhoop van te maken heb je mensen nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mveijden
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14-09 14:08
Iemand die iets te koop zet met een vraagprijs bied dus het goed voor bedrag x te koop aan. Direct op het moment dat jij akkoord gaat met de vraagprijs is er een wettelijke koopovereenkomst gesloten.

Noot 1: echte fouten voorbehouden, een iphone 5 voor 150 is natuurlijk te goedkoop en dan kan koper zich op een fout beroepe.

Noot 2: Als je gezamenlijk niet uit de leveringsvoorwaarden komt kan dit ook een ontbindende factor zijn.

If it looks like shit, smells like shit and even tastes like shit we should consider the possibilty that we are in fact dealing with a pille of shit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee. Dat het ongeveer zo werkt bij aanbod van winkels wil niet zeggen dat dat bij particulieren onderling ook zo werkt. En ook daar regelen alle voorwaarden dat de overeenkomst pas tot stand komt als de winkel bevestigt, niet als je bestelt. Er geldt geen speciale bescherming bij gelijke partijen.

Een advertentie an sich is onvoldoende om rechten aan te ontlenen in de zin dat bij reageren op de advertentie met akkoord van de vraagprijs direct een overeenkomst tot stand komt. En dat is afgezien van de voorwaarden op ons platform die dat nog eens benadrukken. Een aanbod moet concreet zijn - van rechtspersoon tot rechtspersoon. Ook hier komt bv de acceptatie aan de kant van de winkel bij een order nog eens om de hoek zetten.

http://www.boek9.nl/files..._bij_B9_1022WM_CHdB_1.pdf
Het begrip “aanbod” uit het BW ziet op de overeenkomst. Een overeenkomst komt tot stand door aanbod en aanvaarding (6:217 BW). De wet geeft geen absolute omschrijving van het begrip “aanbod”.

Uit de literatuur en jurisprudentie volgt evenwel dat er verbintenisrechtelijk slechts sprake is van een aanbod wanneer bij aanvaarding een overeenkomst tot stand is gekomen. Een aanbod moet derhalve
worden onderscheiden van de uitnodiging om in onderhandeling te treden. De aanvaarding van een uitnodiging brengt nog geen overeenkomst tot stand. Een voorstel dat niet de essentialia bevat die de
verbintenis die uit de te sluiten overeenkomst zal voortvloeien bepaalbaar maakt in de zin van art. 6:227 BW, is slechts een uitnodiging om in onderhandeling te treden en geen aanbod.
Helaas is de naam 'vraag en uitnodiging om in onderhandeling te treden' om onduidelijke redenen destijds als platformnaam afgeschoten... ;)

Vrijwel altijd zijn nog andere zaken noodzakelijkerwijs onderdeel van de overeenkomst in V&A. Hoe gaat het bij de koper komen? Ophalen? Verzenden? Verzekerd? Afspraken als het niet werkt? Details over de precieze staat of toepassing?

Ook om die reden is een bod bij veiling niet bindend. Afhankelijk van al die zaken en bv zekerheid middels reviewscore kan een keuze van meer afhangen dan hoogste bod.

Dat het niet werkt zoals je stelt realiseer je je zelf blijkbaar ook; als er een overeenkomst is dan kan die niet zomaar ontbonden worden als één partij niet blij is met de leveringsvoorwaarden. Die voorwaarden zijn dan ook onderdeel van de overeenkomst alvorens de finale acceptatie plaatsvindt.
En zo geschiedt ook vrijwel altijd in V&A; in het eerste echte contact worden afspraken gemaakt waarna pas de werkelijke acceptatie volgt.
Hetzelfde geldt dat als 5 mensen reageren voor je het ziet, je niet ineens 5 overeenkomsten hebt gesloten.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2013 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mveijden
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14-09 14:08
Bedankt voor je antwoord, ik zie dit geregeld hier in v&a als discussie punt voorkomen met over en weer negatieve beoordelingen etc. Ikzelf hanteer hierdoor eigenlijk al over het algemeen geen vraagprijzen meer om deze discussie te omzeilen.

If it looks like shit, smells like shit and even tastes like shit we should consider the possibilty that we are in fact dealing with a pille of shit...

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:46

BTU_Natas

Superior dutchie

Ik vind dit altijd erg lastig, wel of geen vraagprijs. Geen vraagprijs, leid altijd tot de meeste debiele biedingen bij mij. Fictief voorbeeld.: Ik bied een videokaart aan die 6mnd oud is en nieuw 400 heeft gekost, ik krijg dan rustig biedingen van 100euro, en als ik negatief op het aanbod reageer, De vraag waarom het zo duur moet.. Juist..

Zet ik er wel een prijs in, krijg ik nog steeds onzinbiedingen of gaan mensen vragen of ik mijn verkoop prijs wil verantwoorden. Als je naar mijn advertenties kijkt, zal je zien dat ik altijd zeer redelijke tot lage prijzen vraag. Ik zit dan ook altijd met vraagtekens boven mijn hoofd als ik de lage biedingen bekijk.

Derhalve heb ik voor mezelf besloten het alleen nog maar aan mensen te verkopen die ik het gun.
Dat lijdt tot nog meer oververhitte discussies, want horen dat ik jouw aanbod van 300 niet accepteer, maar een bod van 250 wel.. Dat is pas een mind fuck.

Een groot deel van de usersbase schijnt niet te begrijpen dat er tweakers zijn, die hun spullen verkopen voor een zachtprijsje om een ander blij te maken, als ik veel geld zou willen, zou ik wel een hippe advertentie op marktplaats zetten.

Ik denk gezien mijn ervaringen, dat je het gewoon nooit goed kunt doen.

Verwijderd

Het heeft met goed of niet goed niet zoveel te maken. Onderhandelen is een spelletje, en de meeste Nederlanders vinden onderhandelen niet fijn. We zijn het ook niet gewend.
Zelfs op de markt als een toerist hier denkt af te dingen kijkt een marktkoopman raar op. Net zo raar als een koopman elders in de wereld verbaasd is als iemand de vraagprijs betaalt.

Onderhandelen is voor dergelijk tweedehands aanbod gewoon iets wat normaal is. Die biedingen van 100 euro... Tsja, lekker links laten liggen.
Pagina: 1