Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:43
Al tijden twijfel ik over wat ik nu naast mijn huidige baan wil gaan studeren. Ik heb ~3 jaar geleden Information Management op HBO afgerond, maar het aantal banen in dat vakgebied (en in mijn regio) zijn dermate schaars dat ik wel iets erbij moet gaan doen of mezelf moet gaan omscholen om toch een fatsoenlijk salaris te verdienen.

Momenteel doe ik vooral 2/3e lijns ondersteuning op Document Management software. Hoewel ik DMS/Content Management erg interessant vind, is support/helpdesk echt iets wat je moet willen en ik zie me dit niet nog jaren doen. Enige doorgroei mogelijkheid hier is om consultant te worden, maar gezien een spastische darm en het vele reizen naar de randstad, gaat dat niet gebeuren.

Hoewel ik me altijd zeer interesseer voor de technische kant van IT, zie ik mezelf bijvoorbeeld nooit een fulltime programmeur worden. Ik vind het leuk om er iets vanaf te weten en zelf wat te kunnen maken, maar de hele dag code kloppen lijkt me niets. Aan de andere kant is Bedrijfskunde weer goed om je kennis te verbreden en lijkt het me prima om je algemene kennis van bedrijfsvoering te verbeteren - maar ben ik dan na Information Management niet té breed geschoold?

Nu wil ik dus iets gaan bijleren, maar twijfel ik zeer sterk tussen:

- Post-HBO Bedrijfskunde van NCOI. NCOI staat afaik best goed aangeschreven en de prijs is niet al te hoog;
- MSc in bijv. Management via de OU. Kost meer, maar dan heb je ook wat (lijkt me);
- MSc in iets technisch, zoals software engineer. Er zijn vast functies te bedenken waarbij je niet de hele dag code hoeft te kloppen maar toch goed moet nadenken.

Is een MSc in Management (wat imo redelijk in de buurt komt van Bedrijfskunde), véél meer waard op de markt dan een Post-HBO?
Aan wat voor banen zou ik moeten denken als ik bijvoorbeeld een MSc Software Engineering i.c.m. Information Management?

Ik heb overigens voor de vakantie aan mijn manager laten weten dat ik wat wil gaan bijleren, dat vond hij ook prima. Destijds was mijn keus gevallen op die Post-HBO maar nu twijfel ik daar aan. Hij gaf aan dat hij het wel zag zitten, maar dat het eerst in de budgetbespreking van volgend jaar zou moeten worden besproken, m.a.w. dat duurt nog een half jaar en dan is er nog niet eens de zekerheid of ik het wel mag gaan doen. Plan is dus om zo snel mogelijk te starten (veel opleidingen beginnen in September) en dan de boel zelf te bekostigen.

Ideas anyone?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-07 13:07
Het lijkt me dat de drie genoemde studies niet allemaal even lang duren. Die Post-HBO is lastig in te schatten qua niveua is het HBO/bachelor of uni/master? Maar die zal een stuk minder tijd in beslag nemen en wordt daardoor waarschijnlijk wel haalbaarder.
Die MSc's lijken me (bij s'avonds studeren?) een aantal jaar te duren, en die Post-HBO opleiding lijkt me een stuk korter. Waardoor je er eerder resultaat van kunt hebben.

Verder weet ik niet wat de arbeidskansen zijn bij een echte Management opleiding. In sommige vakgebieden kom je er niet echt meer als Manager, zeker als je alleen maar daartoe bent opgeleid. Dat is een effect van de crisis, maar natuurlijk ook gewoon verzadiging van de markt, te veel managers heb je niks aan. Voor mij is het totaal onduidelijk hoe dat binnen de IT is op het moment.

Je wil niet de hele dag code kloppen, en helpdesk/support werk liever ook niet. Wat zou je dan wel willen doen? Dat heb je nog niet echt aangegeven.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-06 18:00
De_Bastaard schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 08:25:
Is een MSc in Management (wat imo redelijk in de buurt komt van Bedrijfskunde), véél meer waard op de markt dan een Post-HBO?
Aan wat voor banen zou ik moeten denken als ik bijvoorbeeld een MSc Software Engineering i.c.m. Information Management?
Je moet ook wat verder denken dan je huidige situatie. Als je bijvoorbeeld naar het buitenland toe gaat, dan wordt het een stuk moeilijker om aan te tonen dat je een vervolgopleiding hebt gedaan (post-HBO equivalent hebben ze daar vaak niet). Ook ken ik mensen die een soortgelijk traject zijn begonnen en toen verder wilden gaan in de wetenschap (wat je niet echt kan zonder universitaire master).

Misschien is het eerst belangrijk om eens met mensen te praten die in functies zitten die je wel leuk zou vinden. Dan kun je namelijk een goede inschatting maken of je het echt leuk vindt, en aan de hand daarvan een extra opleiding uitkiezen. Gewoon een opleiding doen en dan hopen dat je iets vindt dat leuk is, vind ik persoonlijk een risicovolle zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
OU is de enige instantie die jou een volwaardige academische graad geeft, dus ook het recht om in het buitenland MSc achter je naam te voeren. Post-HBO is niet bekend in het buitenland en gewone HBO-instellingen in Nederland mogen geen BA/BSc uitgeven. Dus als je meer kansen wilt in het buitenland en naar mijn idee gewoon een meer solide opleiding dan zou ik voor de OU kiezen. Dit uiteraard los van de vraag welke opleiding qua inhoud meer bij je past.

[ Voor 9% gewijzigd door nare man op 14-08-2013 09:25 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curvemod
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-07 06:45
De_Bastaard schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 08:25:
- MSc in iets technisch, zoals software engineer. Er zijn vast functies te bedenken waarbij je niet de hele dag code hoeft te kloppen maar toch goed moet nadenken.

Ideas anyone?
Hou er wel rekening mee dat Software Engineering aan de OU behoorlijk technisch is, je moet in ieder geval voor het vak Software Evolution wel wat serieuze dingen implementeren in Rascal. Lijkt me eerlijk gezegd vrij lastig met een Information Management achtergrond, tenzij je al het een en ander ernaast gedaan hebt met programmeren.

Verder eens met hierboven, ik zou voor een universitaire titel gaan in plaats van een post-HBO, er zijn volgens mij op de universiteiten ook nog studies die nog wat meer in jouw vakgebied liggen? Zag bijvoorbeeld op de UvA site 'Information Studies'? :)

[ Voor 17% gewijzigd door curvemod op 14-08-2013 13:14 ]

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:43
Bedankt voor de reacties tot dusver.

Als eerst wil ik nog even toelichten dat ik een functie als Manager op dit moment (nog) niet ambieer en dat ik zo'n opleiding bedrijfskunde zou volgen om meer te weten van de verschillende aspecten binnen een bedrijf. Je hoeft voor zover ik weet niet per definitie Manager te worden omdat je bedrijfskunde gedaan hebt, maar zou je bijvoorbeeld ook een andere staffunctie kunnen bekleden, adviseur van het een of ander. Dat hoeft voor mij ook niet persé gerelateerd te zijn aan IT - maar zou wel leuk zijn.

De Post-HBO bij NCOI is ~10 maanden, wat inderdaad veel korter is als een studie bij de OU. Bijvoorbeeld de Master opleiding "Managementwetenschappen" duurt 2,5 jaar. Inderdaad een flink stuk langer, maar als het op het eind van de rit veel meer waard blijkt te zijn als een Post-HBO is het zeker het overwegen waard. Nadeel is wel dat ik waarschijnlijk nog een schakeljaar moet doen, waardoor je uitkomt op 3,5 jaar :7.

Werken in het buitenland zie ik op het moment nog niet zo snel gebeuren, al moet ik toegeven dat ik aan het kijken ben voor een huis in Duitsland en je niet weet wat er dan allemaal op je pad komt. (We wonen nu ook vlak aan de Duitse grens, vandaar).

Over het Software Engineering/Computer Science verhaal kan ik op het moment alleen maar zeggen dat ik er tot nu toe weinig kaas van gegeten heb. Ik ben het mezelf aan het aanleren d.m.v. boeken, maar enige onderbouwing door een opleiding zou niet verkeerd zijn :)

Een MSc in mijn huidige richting heeft voor mijn gevoel weinig toegevoegde waarde. Informatie Management wordt tot op heden alleen bij grote bedrijven gedaan, waar je meestal al x-jaren ervaring moet hebben. De banen voor HBO'ers in die richting liggen al niet voor het oprapen, ik denk dat ik het me zo'n MSc titel alleen maar moeilijker maak ...

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Kan je zo maar een Master's doen zonder relevante vooropleiding? Met HBO information management kan je toch niet ineens instappen op software engineering master's niveau? Dan moet je waarschijnlijk gewoon op bachelor niveau starten en 4-5 jaar doen.

Anyway... ik zou wel voor iets erkends gaan: een master's dus. Post-HBO klinkt als een of andere cursus, niet echt solide. Maar verder kan ik je niet adviseren... hebben ze geen studiebegeleiders oid waar je mee kan praten?

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:58

XanderDrake

Build the future!

Zoijar schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 08:28:
Kan je zo maar een Master's doen zonder relevante vooropleiding? Met HBO information management kan je toch niet ineens instappen op software engineering master's niveau? Dan moet je waarschijnlijk gewoon op bachelor niveau starten en 4-5 jaar doen.
Je hebt bij veel opleidingen entrance-exames. Lijkt me wel dat een MSc opleiding van te voren specificeerd welk niveau je moet hebben.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472113

Ik doe zelf de master Software Engineering aan de OU en er gelden ingangseisen. Je moet een relevante vooropleiding hebben voordat je mag beginnen. In mijn geval met HBO Informatica werd ik toegelaten met een tweetal schakelvakken.

Misschien als je een speciaal verzoek doet zou je zonder vooropleiding kunnen beginnen maar dan moet je al wel behoorlijk wat programmeerervaring hebben en goed weten waar je het over hebt. Het niveau is redelijk pittig en voor het beginvak Design Patterns moet je al kunnen programmeren in Java.

Volgens mij is het beter om een titel te halen in een richting die je makkelijk afgaat zodat je de "credentials" hebt voor een bepaald niveau. De rest moet je jezelf gaan leren. Zelf ben ik bezig met wat biologie boeken om mijzelf een beetje bekend te maken in de bio omdat bioinformatica mij wel een leuke richting lijkt.
Pagina: 1