Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jewyk
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
Goedenavond,

Vorige week heb ik de onderdelen voor mijn nieuwe pc opgehaald, waaronder de Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003 van 1TB. Van het weekend viel mij op dat deze schijf constant een erg hoog geluid maakt, op een punt waar het mij eigenlijk wel irriteert. Ik heb dus gemaild of dit hoort en ik deze om kan ruilen.

Ik heb vanavond antwoord gehad dat elektrische apparaten wel vaker een pieptoon geven (daar was ik inmiddels ook achter, mijn monitor heeft dat ook..), en dat de Barracuda serie van Seagate wel meer geluid maakt dan bijv. de Green serie van Western Digital. Ik snap best dat een schijf wat geluid kan maken, maar die hoge pieptoon is gewoon vervelend, dus ik ga er sowieso wel mee terug. Nou geeft hij mij het advies om eventueel om te ruilen voor een andere schijf, bijvoorbeeld een Western Digital Blue serie schijf.

Ik heb dus even op de pricewatch zitten kijken, en de Western Digital Blue WD10EZEX van 1TB zou eventueel een vervanger kunnen zijn. Hij is nauwelijks duurder dan de Seagate, en als deze inderdaad stiller is en er verder geen grote (prestatie)verschillen zijn, moet ik mezelf eigenlijk even hard voor m'n kop slaan dat ik klakkeloos de meest populaire 1TB harddisk uit de Pricewatch heb genomen, maar ja, niks meer aan te doen.

Mijn vraag is dus, zou het dus een goed idee zijn om voor die paar centen meer mijn Seagate om te ruilen voor bovenstaand model van Western Digital? En als blijkt dat het inderdaad een fout is in het product (en dus niet dat elke Seagate van dat type dit heeft, maar echt iets is met de schijf die ik heb gekregen), is het dan misschien alsnog een beter alternatief? Die paar euro meer heb ik er wel voor over als deze beter zou zijn. Garantie lijkt ook nog eens langer te zijn (geloof dat bij die Seagate maar 1 jaar zit, als ik het goed heb?), bij de WD zit namelijk 2 jaar garantie volgens de Pricewatch.

Wat advies is dus welkom, het is jaren geleden dat ik een nieuwe schijf heb gekocht, dus ik heb niet echt ervaring met de harddisk-markt van nu.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Garantie is op alle schijven dacht ik 3 jaar met uitzondering van sommige externe drives die 2 jaar hebben. Als je weer een Seagate neemt kan je er natuurlijk een krijgen uit de zelfde batch met het zelfde piepje, uit die overweging is het een praktische oplossing die niet veel tijd kost om over te stappen op iets anders. Echter staat Seagate er juist om bekend prima schijven te hebben (heb zelf 3 x 1,5TB Seagate zonder 'piepjes'). Maar het kan gebeuren bij alle merken en types lijkt mij zo....Dus vind je het niet erg om als een andere Seagate er ook last van heeft dan nogmaals terug te moeten naar de winkel dan gewoon een nieuwe Seagate bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultrapc
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-09 23:31

Ultrapc

Anyone steak?

Zoals larsiano zecht, je hebt waarschijnlijk gewoon een 'maandag ochtend' exemplaar te pakken.

Allround.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ultrapc schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 10:23:
Zoals larsiano zecht, je hebt waarschijnlijk gewoon een 'maandag ochtend' exemplaar te pakken.
zecht???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jewyk
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
Bedankt voor de antwoorden. Het werd me ook aangeraden omdat de WD Blue schijven stiller zouden zijn dan de Seagate Barracuda, was ik in de eerste post vergeten te vermelden. Als er verder geen verschillen zijn (Seagate zou iets beter presteren, maar zou niet veel zijn), dan is het in dat opzicht mij die paar centen extra al waard (want het gaat letterlijk om centen, er zit nauwelijks prijsverschil in).

Maar ik heb inderdaad ook het idee dat het gewoon een minder exemplaar is (ik heb het hier over de Seagate die ik nu zelf heb) en dat het waarschijnlijk niet iets standaard is, dus in dat opzicht zou ik 'm ook gewoon weer voor dezelfde Seagate om willen ruilen. Ik heb alleen wel weinig zin om er dan daarna nog een keer mee terug te gaan, mocht het blijkbaar wel 'gewoon' zijn bij dat type..

Ben er dus nog niet helemaal uit wat ik moet doen.. Met de WD heb ik niet het probleem dat het mogelijk een fout is van die batch, maar de WD zou iets mindere prestaties hebben, hoewel dat waarschijnlijk niet of in ieder geval nauwelijks zichtbaar is bij normaal gebruik. Nog even over nadenken dus.. :/

Edit: Nog even wat testresultaten gevonden bij de buren, Seagate Barracuda ST1000DM003 en de Western Digital Blue WD10EZEX, waaruit blijkt dat de WD helemaal niet stiller is, en er eigenlijk best wel wat verschil in zit.

Misschien dus toch maar vragen om een nieuwe Seagate van hetzelfde type.. Op hoop van zegen..

[ Voor 24% gewijzigd door Jewyk op 14-08-2013 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitesh
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17-02 22:21
Ik heb hetzelfde probleem gehad. Omruilen voor een andere seagate schijf had ook geen zin. Ook deze had dezelfde irritante hoge toon. Toen ik de winkel (Sicomputers) hierover belde, vertelde een onvriendelijke verkoper mij dat ik de enige persoon was die hierover klaagde. Anderen die een schijf uit dezelfde batch hadden gekocht, hadden geen probleem. Het probleem zou volgens hem aan mijn oren liggen... Ook kon ik de schijf niet omruilen of geld terug krijgen, omdat het zegeltje van de verpakking verbroken was. Maar goed, ik ben zeer benieuwd of je de seagate schijf omgeruild hebt voor een andere of toch een WD blue hebt gekocht. En of het probleem verholpen is dus.
Pagina: 1