SSD voor laptop

Pagina: 1
Acties:

• WFH27
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-09-2023
Na 3 jaar intensief gebruik van mijn laptop ben ik op zich nog best tevreden over de prestaties, maar om te zorgen dat ik ook in de laatst jaren van mijn studie hem goed kan gebruiken ben ik nu aan het rondkijken voor een upgraden naar een SSD. Bovendien begint de harde schijf kuren te vertonen: met enige regelmaat hoor ik een kleine tik met soms een piep erbij en zo af en toe begint hij wel erg veel lawaai te maken. Iets in de richting van het geluid van harde schijven van vroeger, maar dan iets naarder. Ik vermoed dat er mechanisch iets niet helemaal goed gaat wat mogelijk veroorzaakt wordt door trilling in mijn nieuwe bureau bij gebruik.

Doel van de aanschaf

Het voornaamste doel is om mijn laptop een goede upgrade te geven waardoor die nog een paar jaar mee kan (hopelijk tot het eind van mijn studie). Er zijn een aantal applicaties die de laatste tijd wat happeren vlak na het opstarten of bij een bepaalde actie ("Not Responding"). Vooral Firefox en Office Outlook hebben hier last van. Al moet ik wel bekennen dat ik mijn laptop nog nooit een clean install van Windows heb gegeven. Daarnaast wil ik het booten van mijn laptop versnellen, want dat begint ondertussen ook wel aardig lang te duren. En last but not least, mijn harde schijf begint onbetrouwbaar te worden, dus die kan ik maar beter vervangen voordat die er echt mee op houdt.

Budget

Ik zit te denken aan een budget van ongeveer €200.

Voorkeuren
  • Capaciteit: Om geen gezeik te krijgen met ruimtetekort wil ik toch wel minimaal 200 GB aan ruimte. Voor het opslaan van multimedia gebruik ik een HDD, maar sommige softwarepakketen die ik gebruik zijn behoorlijk grote jetsers, dus beetje ruimte kan geen kwaad.
  • Merk: Ik ben toch wel iemand die graag producten koopt van merken die al een goede reputatie op hebben gebouwd.
  • Betrouwbaarheid: Gezeik met een SSD zit ik eigenlijk niet op te wachten en dataverlies ook niet, want als dat bestanden zijn die ik voor mijn studie nodig heb, wordt ik niet blij.
Laptop

Even wat specs van mijn laptop, zodat jullie weten waar de SSD in moet komen:
  • HP EliteBook 8540w
  • Intel i7 720QM (2652 MHz)
  • 4GB 1333DDR3 2 Dimm
  • nVidia Quadro FX 880M (1024MB)
  • IDE controller: Intel PCHM SATA AHCI Controller 6 Port
  • Seagate ST9320423AS (320GB, 7200 RPM, SATA-II)
  • Windows 7 Home Premium 64-bit
Gebruik

Even een kleine indruk van waarvoor ik mijn laptop zoal gebruik:
  • Office: Outlook, Excel, Powerpoint, Word, LateX
  • Multimedia: VLC media player, Winamp, Picasa
  • Simulatie: MATLAB, ModelSim, PSpice
  • IDE: Eclipse, Microsoft Visual C++ Express
  • Webbrowsing
Opties

Ik heb zelf al wat rond zitten kijken op Tweakers naar wat populaire of goede SSD's zijn. Onder andere CiPHER's Storageblog was hierbij erg handig. Op basis hiervan heb ik alvast een klein wenslijstje samengesteld met de opties die ik tot nog toe heb gevonden:

#ProductPrijsSubtotaal
1Crucial 2.5" M500 240GB€ 147,50€ 147,50
1Samsung 840 EVO 250GB€ 154,90€ 154,90
1Samsung 840 series 250GB€ 144,90€ 144,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 447,30

De Crucial M500 vind ik vooral interessant omdat die beschikt over power-safe capacitors wat de betrouwbaarheid verhoogt. De Samsung 840 EVO kwam erg goed uit de review qua performance, maar toch heb ik daar een beetje mijn twijfels bij, omdat die nog maar net op de markt is en er dus nog firm-ware bugs in kunnen zitten. Daarnaast heb ik ook mijn vraagtekens bij de architectuur, omdat het slc-geheugen waarschijnlijk veel sneller slijt dan het tlc-geheugen waardoor dit een bottle-neck kan worden voor de levensduur. De Samsung 840 lijkt mij dan een goed alternatief voor de 840 EVO, omdat die al langer op de markt is en Samsung een goede fabrikant is als het gaat om SSD's als ik de reviews mag geloven.

Nu is mijn vraag aan jullie: wat vinden jullie van de opties die ik tot nu toe heb gevonden en hebben jullie evt. nog andere opties in gedachten die interessant voor mij kunnen zijn? Ik kom zelf overigens uit de Elektrotechniek, dus als je wat technische onderbouwing erbij wilt gooien, graag :)

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik heb in dezelfde laptop een oude Samsung PM800 zitten. Een van de traagste SSD's die ik ken maar nog altijd mijlen veel sneller in Random IO dan een normale harddisk. Voorlopig voldoet die SSD. Een M500 heeft in ieder geval mijn eerste keus.

Doe jezelf ook een plezier en koop er direct een drive caddy bij op ebay ofzo. Kan je de optical drive eruit halen en daarvoor in de plaats je "mass-storage" er in zetten.

https://discord.com/invite/tweakers

• WFH27
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-09-2023
De schijf die ik heb voor "mass-storage" is een 3,5" HDD, dus dat gaat niet passen. De enige 2.5" HDD die ik nu heb, is de HDD die nu in de laptop zit en bij die schijf heb ik zoals gezegd wat twijfels ten aanzien van de betrouwbaarheid. En de optical drive heb ik straks misschien nog nodig voor het installeren van Windows, als ik het voor mekaar krijg om een installatie/recovery-cd van mijn huidige installatie te branden. Ik heb namelijk een 64-bit versie op mijn laptop draaien, maar cd's voor een 32-bit installatie erbij gekregen.

• JKMH
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-02 18:23
Ik zou de Samsung 840 250gb nemen, werkt prima! En je computer is gewoon veel en veel sneller.