Toon posts:

raid 1, defecte schijf. krijg niks meer active

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
heb vandaag ontdekt dat mijn software raid 1 de geest heeft gegeven. echter 1 harde schijf had een defect de andere niets. altans windows diskmanager vond 1 schijf kritiek.

Ik heb toen de help functie gelezen 8)7, omerachter te komen; wat te doen. ik heb toen de schijf weer actief proberen te zetten; Immers als de problemen voortduurde (aldus help functie) moest ik een andere schijf kopen.

De problemen duren nu dus voort maar erger als ik dacht. 1 harde schijf getrokken waarschijnlijk de defecte, met als gevolg dat mijn hele partitie nu weg is. de goede schijf (naar ik aanneem) zit nog in mijn pc, is online in diskmananger, maar mislukt. Wanneer ik deze dus active probeer te zetten, vraagd hij om scandisk,, welke ik niet kan draaien omdat de schijf niet active is... iemand help, wat moet ik nu doen?
Ik zou dus graag mijn bestanden terug vinden op die schijf, 1 van de 2 schijven moeten gewoon nog werken neem ik aan. Maar zelfs bij het wisselen van de schijven (defecte (schijf erin goede eruit..) geen enkel verschil...
Eerst een nieuwe disk kopen, deze erbij doen en gaat het dan goed, of moet ik normaal gesproken wel een partitie kunnen zien.... hoe moet ik nu verder?

diskmanger heeft nu dus ; een striped, dynamisch harde schijf welke Mislukt is...
en een C schijf welke gewoon werkt (<-niet op raid controller.)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2013 17:48 ]

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:32
Ik begrijp niet wat je bedoelt met 'actief zetten' van de schijf? (Een schijf is actief als hij is aangesloten en je wilt hem niet als opstart-schijf gebruiken (daarvoor moet de schijf 'actief' zijn ingesteld hetgeen iets anders is dan slechts aansluiten)).

Ik zou eerst even definitief vaststellen welke schijf defect is: als dit een hardware-defect is dan merk je dat snel genoeg: even aansluiten buiten de raid-controller om en in schijfbeheer van Windows kijken wat het zegt. Eventueel even kijken ernaar met wat harddisk tooltjes van b.v. een opstartbare cd/dvd (Hirens/Ultimate Boot CD o.i.d.).

Als je daar achter bent kunt je overwegen een nieuwe schijf te kopen en die op de plaats van de oude aan de raid-controller te hangen en zo je raid-array herstellen. Ook kun je proberen als je direct de data wilt hebben de nog goede schijf uit te lezen door hem of aan de raid-controller of los daarvan te benaderen, eventueel met wat tooltjes als het met de Windows boordmiddelen niet lukt of eventueel buiten Windows.

Een raid-1 schijf is in principe slechts een kopie van de andere, dus als de raid-controller er geen al te rare dingen mee doet moet de data mogelijk goed buiten de raid-controller om uit te lezen zijn. Maak eventueel gebruik van wat op raid gerichte herstel-tooltjes.