Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Onverklaarbaar traag internet: Monteur heeft geen idee?!

Pagina: 1
Acties:

• janjelmer1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 27-11 09:33
Hallo Allemaal,

Al jaren lang hebben wij een ADSL verbinding van KPN. We hebben het instapabbonement, 8Mb/1Mb. Op ons adres is tot 14Mb (Up) mogelijk over ADSL. Het modem geeft aan de 8Mb/1Mb binnen te krijgen. Toch krijgen wij maar 1,5Mb/0,8Mb binnen. Opvallend genoeg is onze upload snelheid dus wel vrij hoog! Na 3 verschillende modems, verschillende kabels en uren aan de telefoon te hebben gezeten met de klantenservice, heeft de KPN eindelijk een monteur langsgestuurd. Deze monteur heeft met zijn ADSL tester vastgesteld dat we wel degelijk 8Mb/1Mb van de KPN binnenkrijgen. Maar toen hij zelf zijn eigen laptop aansloot (zowel bedraad als draadloos), zag hij tot zijn verbazing toch weer de 1,5Mb/0.8Mb op zijn scherm verschijnen (speedtest.net).

Omdat we al 3 verschillende modems hebben gehad.. Alle bekabeling en splitter binnen huis zijn vervangen, verschillende desktops, laptops, mobieltjes en tablets zijn aangesloten, zijn wij ervan overtuigd dat het probleem niet binnenshuis is. Hier is KPN het uiteraard niet mee eens 8)7

Heeft iemand enig idee wat er aan de hand is? Laat ik duidelijk zijn: het is een probleem waar we al jaren mee zitten. De monteur had ook geen idee wat het probleem is. Het is geen bit/byte verwarrinkje, geen virusscanner oid, geen verkeerd WiFi kanaal of whatever!

Ik ben zelf erg benieuwd hoe het modem en de ADSL tester van de monteur, de snelheid testen. Wordt de snelheid gemeten tot een verdeelpunt ofzo? Zit het probleem misschien achter de provider? Ergens verliezen we 6,5Mb...

HUIS -------> KPN = 8 Mb/1 Mb
HUIS -------> KPN ---->INTERNET = 1,5Mb/0,8Mb

Zou het misschien mogelijk zijn dat wij nog op een oude server van KPN zitten? En dat de snelheid wordt gemeten tot VOOR de server? En dat de koppeling van KPN-----> INTERNET de bottleneck is?

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is. Het is een mysterie, en ik hoop dat we het op kunnen lossen na al die jaren. Anders moeten we toch maar naar de kabelaar gaan ;w

Alvast bedankt!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Heb je al gekeken of VDSL mogelijk is? Misschien dat dat de oplossing is

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

• JerX
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-11 10:11
Ik had ook last van een snelheid drop/instabiele verbinding toen mijn internet aansluiting in de meterkast vies bleek te zijn. Na een kleine schoonmaak en kabeltjes aandraaien was de verbinding weer top.
RonaldDesigns schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 15:10:
Heb je al gekeken of VDSL mogelijk is? Misschien dat dat de oplossing is
Dat lijkt mij geen oplossing, maar een workaround. Overigens is de garantie van een goeie verbinding aanwezig bij VDSL?

[ Voor 43% gewijzigd door JerX op 13-08-2013 15:36 . Reden: typo ]

Steam: Jerx | PSN: Jerxy88 | Xbox: Jerxy

• Quipp
  • Laatst online: 24-07-2024
heb het zelfde probleem gehad en bij mij bleek het de kabel te zijn die het huis binnen kwam. die was rot en daardoor deed het internet het soms wel/soms niet

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:42

DukeBox

loves wheat smoothies

JerX schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 15:10:
Dat lijkt mij geen oplossing, maar een workout.
Om hier maar op verder te gaan, Wat zijn je intrain waardes ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• janjelmer1
Bedankt voor de reacties! We hebben het ISRA-punt zelfs opnieuw gesoldeerd, omdat dit er niet zo goed uit zag. Geen resultaat. We hebben wel mooi stabiel internet, dus de fysieke aansluiting is het probleem niet. Anders zou de ADSL tester ook een langzamere verbinding aan moeten geven, deze gebruikt dezelfde lijn!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:23
Intrainwaardes is alles bij ADSL. Speedtests zijn leuk, maar daarmee weet je eigenlijk nog niet zo veel. Houd er met lage intrainwaardes ook rekening mee dat het wel even kan duren voordat je volledige snelheid terug is na een reparatie of vervanging aan jouw kant: de andere kant probeert dmv metingen een zo stabiel mogelijke verbinding te krijgen en kijkt om de zoveel uur of het toch sneller kan. Als je vervolgens een rotte kabel en je modem vervangt gaat de andere kant niet magisch ineens de volle snelheid geven, maar voert over enkele dagen verspreid je snelheid steeds een beetje op.

• janjelmer1
Mmm oke, dat soldeerwerk op het ISRA-punt hebben we al een jaar geleden gedaan. Dus het modem is al lang helemaal ingetraind.
Nu vraag ik me wel af; de intrainwaarde, deze is toch ook te zien op het modem? Dit is toch de waarde die het modem aangeeft als snelheid? (Actual data rate bij de experiabox). Want deze waarde staat gewoon keurig om 8Mb gek genoeg!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11 09:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

8Mbit is inderdaad alleen de lijn. Ik weet nog dat tijdens de snelheids upgrades er een moment was dat je lijn aangaf 8Mbit te hebben, en je data nog op 4Mbit zat (en de upload evenzo lager was). Ik heb alleen geen idee welke woorden je bij de helpdek moet laten vallen zodat ze daar naar kijken.

Dus in de (wijk) centrale (die heeft vast een mooiere naam) kan ook een bottleneck zitten.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• janjelmer1
Dat is goed om te weten! Er kan dus wel degelijk een verschil zijn tussen de snelheid die het modem aangeeft en de daadwerkelijke 'data' snelheid. Ik ben echt benieuwd tussen welke punten deze snelheid wordt gemeten. (de snelheid die het modem en de ADSL tester aangeven)

[ Voor 11% gewijzigd door janjelmer1 op 13-08-2013 15:35 ]

• janjelmer1
Vanavond weer met de KPN aan de lijn gezeten, het probleem is eindelijk opgelost! Na jarenlang met de KPN te hebben gebeld, willen ze nu de monteur langs is geweest eindelijk naar ons luisteren en kijken ze een keer naar zichzelf... En ja hoor, het profiel van ons stond verkeerd; nog op 1,5Mbit 8)7 .. Binnen 48 uur zullen we eindelijk na al die jaren ons snelle internet hebben. Klantenservice KPN --. Iedereen bedankt :)

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

janjelmer1 schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 19:49:
Vanavond weer met de KPN aan de lijn gezeten, het probleem is eindelijk opgelost! Na jarenlang met de KPN te hebben gebeld, willen ze nu de monteur langs is geweest eindelijk naar ons luisteren en kijken ze een keer naar zichzelf... En ja hoor, het profiel van ons stond verkeerd; nog op 1,5Mbit 8)7 .. Binnen 48 uur zullen we eindelijk na al die jaren ons snelle internet hebben. Klantenservice KPN --. Iedereen bedankt :)
Dat kan alleen bij KPN gebeuren... 8)7 Mooi dat het is opgelost in elk geval ;)

Goedkoop bellen via VoIP

• MCP cloud
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 29-11 14:23

MCP cloud

Op het web sinds 1998

janjelmer1 schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 19:49:
zal vergoeding eisen/vorderen van al die tijd dat je het niet kreeg :P

Powered by KPN | Experia Box V10 + TP-link switch LS1005G + 2 Superwifi

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 00:02
Het had ook een overboekte centrale kunnen zijn. Als er teveel abonnees aan een centrale zitten dus maw te weinig capaciteit voor iedereen, dan kan de snelheid ook dramatisch laag worden.

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

• denan
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-11 11:43
timmie1 schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 22:23:
Het had ook een overboekte centrale kunnen zijn. Als er teveel abonnees aan een centrale zitten dus maw te weinig capaciteit voor iedereen, dan kan de snelheid ook dramatisch laag worden.
Dat komt tegenwoordig echt niet meer voor. En dan nog zou hij geen stabiele 1.5mbit krijgen maar fluctuerende snelheden :)

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-11 11:22

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

timmie1 schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 22:23:
Dat komt bijna niet meer voor, gros haalt niet eens die 20mbit en de rest is redelijk gebalanceerd geworden tussen kabel en adsl.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• ByteMe_
  • Niet online
fiberdordrecht schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 20:26:
[...]

zal vergoeding eisen/vorderen van al die tijd dat je het niet kreeg :P
Dit sowieso. En als ze niet willen, zeggen dat je per direct het contract wilt beëindigen. Kunnen ze ook gevoelig voor zijn. Is wel zo netjes na jaren van langzame ellende (ik was allang weg, vooral omdat uit dit verhaal blijkt dat er flink geblunderd is)

• janjelmer1
Ja er is zeker geblunderd... Het probleem is dat we geen TV hoeven, en internet en telefonie zijn niet los te krijgen bij de kabelaar. Daarom willen we zelf toch wel graag bij KPN blijven, jammer genoeg :/. Dit zal zeker nog een staartje krijgen, maar ik denk dat er niet veel te halen valt bij KPN. KPN voldoet namelijk volgens mij gewoon aan het contract, want ik heb gehoord dat 1,5Mb net precies de minimale snelheid is die KPN moet leveren... Maar wie weet, want de klantvriendelijkheid was ver te zoeken!

[ Voor 11% gewijzigd door janjelmer1 op 13-08-2013 23:52 ]

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-11 17:59
Om nog even je vorige vraag te beantwoorden hoe je modem dan aan die 8Mbit komt:
Je modem kijkt naar het voltage van het signaal dat het ontvangt, en vergelijkt dat met de waarde die dat signaal had toen het werd verzonden uit de telefooncentrale (wijkkast).
Hij ziet meteen hoe lang het duurt voordat een signaal op en neer gaat, en hoeveel ruis er binnen komt (het signaal dat binnen komt terwijl je een "0" verwacht).

Op basis van die gegevens berekent het modem de afstand tot de centrale, en de signaal/ruis verhouding.
En met die 2 cijfers kiest het modem een snelheid.
Bij snellere verbindingen (>20Mbit) moet de verbinding ook nog intrainen. Dat wil zeggen dat het modem eerst een veilige lage snelheid kiest (bijvoorbeeld 20Mbit). En dan over een periode van een aantal uren meet hoeveel % packetloss er is. Als dat getal laag genoeg blijft dan probeert het modem een stapje sneller. Tot je signaal aan de grens van betrouwbaar zit, of aan de maximale snelheid van je abonnement.

TheS4ndm4n#1919

• janjelmer1
Thx Koen! Dat is mooi om te weten. Als mensen zoals jij bij de klantenservice of technische helpdesk van KPN zouden zitten, dan was dit een stuk sneller opgelost. Bij KPN kijken ze namelijk alleen naar dit getal, en dit is volgens hun direct de snelheid die het modem binnen krijgt. De rest is jou probleem...

Ik kreeg vanochtend een smsje dat de 'storing' zou zijn verholpen. Jammer genoeg gaf de speedtest nog steeds de goede oude 1,5Mb aan. Nog even afwachten en anders nog een keer bellen. Wat wordt je hier moe van. Ik zal voor de grap is vragen of ze in het systeem kunnen zien hoe vaak en en hoe lang ik in totaal met hun heb gebeld de afgelopen jaren, ben wel benieuwd ;)

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-11 17:59
janjelmer1 schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 10:48:
Thx Koen! Dat is mooi om te weten. Als mensen zoals jij bij de klantenservice of technische helpdesk van KPN zouden zitten, dan was dit een stuk sneller opgelost. Bij KPN kijken ze namelijk alleen naar dit getal, en dit is volgens hun direct de snelheid die het modem binnen krijgt. De rest is jou probleem...

Ik kreeg vanochtend een smsje dat de 'storing' zou zijn verholpen. Jammer genoeg gaf de speedtest nog steeds de goede oude 1,5Mb aan. Nog even afwachten en anders nog een keer bellen. Wat wordt je hier moe van. Ik zal voor de grap is vragen of ze in het systeem kunnen zien hoe vaak en en hoe lang ik in totaal met hun heb gebeld de afgelopen jaren, ben wel benieuwd ;)
Even je modem resetten wil dan nog wel eens helpen. En anders mag je weer gaan bellen.
En voor technische mensen liggen de banen voor het oprapen. Aangezien ze bij die helpdesks minimumloon + slechte voorwaarden bieden, zul je die daar niet terug vinden.

TheS4ndm4n#1919

• janjelmer1
Het resetten van het modem hielp niet, dus ik ben weer gaan bellen. De technische helpdesk dacht dat het profiel gewoon was aangepast, dus ik werd gelukkig al snel doorgestuurd naar de technische dienst. Die konden me wel vertellen dat het profiel inderdaad nog steeds niet is aangepast. Ze hebben de aanvraag opnieuw ingediend. Nu weer wachten op het telefoontje van KPN :')

Ik heb ook gevraagd of ze de gespreksgeschiedenis hebben. Deze hebben ze wel, maar ze zijn jammer genoeg laatst overgegaan op een nieuw systeem, waardoor alleen de laatste telefoontjes erin staan.

[ Voor 21% gewijzigd door janjelmer1 op 14-08-2013 12:10 ]

• janjelmer1
En opnieuw nog geen snel internet. Ik zou worden teruggebeld, omdat de klantenservice het 'belachelijk vond' dat ik tot 3x toe moest bellen omdat het nog steeds niet was verholpen. Je raadt het al: werd niet teruggebeld... Dus weer zelf bellen...

Nu blijkt dat we een nieuw abbonement moeten nemen, omdat we nog op een oud systeem zitten. Dit systeem kan maar 1,5Mb aan! Dit kunnen ze jammer genoeg niet zo veranderen, maar ze geven ons wel korting op een ander abbonement, en we kunnen direct weer terug. Eindelijk lijkt er een einde aan te komen...

• ByteMe_
  • Niet online
Mag dan wel een flinke korting zijn met al dat jaren trage gedoe. Succes met het wachten op eindelijk snel internet, wat 'n prutsers

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02:01

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Mijn moeder heeft ook een half jaar lang gezeur gehad met een trage en instabiele VDSL verbinding. Provider Xs4all heeft tot 4x KPN ingeschakeld, pas de laatste keer kwamen ze er achter dat er "een draadje" in de centrale niet goed zat...

Nu heeft ze eindelijk een stabiele verbinding met ruim 40 Mbit. KPN denkt gewoon veels te snel dat iets opgelost is!

Specs

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dat moet ook wel als je managers hebt die naar een ticket open/close rating kijken. Hoe sneller een ticket aangemaakt is en weer afgesloten alszijnde opgelost hoe beter het is voor de cijfers: "Kijk, wij lossen onze storingen binnen 10 minuten op". Klinkt leuk op verjaardagspartijtjes van deze managers.

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 00:02
denan schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 22:29:
[...]

Dat komt tegenwoordig echt niet meer voor. En dan nog zou hij geen stabiele 1.5mbit krijgen maar fluctuerende snelheden :)
Ik kan sowieso 3 nummercentrales opnoemen waarvan ik weet dat ze overbelast zijn, dus roep dat niet te vroeg... En je kunt wel een stabiele 1,5Mbit hebben als ze je expres vastzetten op 1,5Mbit vanwege datzelfde probleem. Ik spreek uit ervaring...

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

• trankilo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-08 16:15
KPN moet TDR meting doen, als die goed is dan port change uitvoeren. Willen ze beide niet dan overstappen. Downtime is voor xDSL meestal beperkt tot enkele minuten.

• janjelmer1
Eindelijk weer een update; ondertussen hebben we sinds een uurtje eindelijk 8Mbit!!! We zijn aangesloten op het nieuwe systeem, en hebben een nieuw profiel gekregen. Het is een wonder :). Nadat ons abonnement opnieuw was afgesloten, en een nieuw modem hadden gekregen, hadden we alsnog de oude, vertrouwde 1.5Mb. Dus weer bellen! Gelukkig was de persoon van de klantenservice (technische dienst) ons goed gezind, en heeft dit probleem persoonlijk op zich genomen. Nu een halve week later is het eindelijk gelukt. Deze persoon heeft me elke dag gebeld om me up to date te houden over de stand van zaken. Zonder hem was dit nooit gelukt, hij verdiend een dikke pluim!

Bedankt voor het meedenken!
Pagina: 1