Nieuwe PC voor Photoshop/Lightroom, Gamen, Videobewerking

Pagina: 1
Acties:

• josberg
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01-09-2025
Hallo beste tweakers.

Momenteel heb ik een Dell Studio 1558 met i7 erin van ongeveer 3 jaar. Op zich prima ding behalve dat ie nu de laatste maand al 3 keer voor reparatie is geweest bij Dell. Dus ik heb niet echt meer vertrouwen in de laptop, vandaar dat ik besloten heb toch maar weer een desktop te nemen. Ik hoef het systeem nog niet gelijk te bestellen, dus onderdelen die nog moeten uitkomen kan ik op wachten, zoals de Samsung SSD 840 EVO.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem? (welke programma's wil je gebruiken)?

Het belangrijkste voor mij is dat Photoshop en Lightroom als een tierelier draaien. Ondanks de huidige i7 ( QM 720 @ 1,6 ghz ) werkt het veel te langzaam. previews laden van een Canon 7D gaat nou niet bepaald vlot. Tools als liquify in PS zijn ook traag als dikke stroop.
Eveneens zal ik af en toe ook met video van de 7D aan de slag gaan in Premiere en After effects, maar dit is alles behalve een dagelijkse bezigheid.
Uiteraard moet er ook wel een beetje gegamed kunnen worden.
Verder de dagelijkse dingen, maar aangezien ik altijd van alles tegelijk doe heeft mijn laptop er toch wel wat moeite mee af en toe

Wat mag het systeem gaan kosten?

Mijn budget is tussen de 1000 en 1250. Als ik nog ergens duidelijk kan besparen zou mooi zijn.
Dit is al inclusief een windows licentie en rekening houdend met assemblage, zelf bouwen vertrouw ik mezelf nog niet in.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.

Ik heb al een Dell Ultrasharp 2410 met een resolutie van 1920x1200 staan voor het betere Photoshop werk.
Verder staan al mijn foto's op een Western Digital My Book van 6 TB ( 3TB in Raid 1 ) die een usb 2 en eSata aansluiting heeft ( helaas geen usb 3 )
Verder nog 3 externe disks met usb 3 ( 2,5 inch ) en 2 met usb 2 ( 3,5 inch, die zet ik eventueel later nog als interne schijf erbij )

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

minimaal i5 (K) haswell processor. Dus lijkt mij de i5 4670K de beste keus.
Ik heb ook zitten kijken naar de Xeon E3-1230 V3 ( werd aangeraden in een ander topic ) en de i7 4770 en 4770K, maar aangezien ik toch niet heel veel zal renderen vind ik een meerprijs van 100 euro toch wel veel, tenzij iemand mij echt met goede reden kan overtuigen.

8GB werkgeheugen ( 2 x 4 GB zodat dit later nog uit te breiden is )
uitbreidbaar moederbord. Hier zit ik nog echt te twijfelen tussen meerdere keuzen. Prijs vs Prestaties en opties.

grafische kaart die zonder moeite 1920x1200 kan aansturen. NVidia lijkt op dit moment toch wel een goeie bang for buck te zijn. Tevens heeft die CUDA cores wat toch wel voordeel heeft grafisch werk. Misschien dat ik nog een keer een tweede monitor erbij neem om makkelijker met Lightroom te werken maar ik zal denk ik niet op meerdere monitors gaan gamen.

Stille en goed koelende behuizing zonder teveel poespas.

Vlotte SSD van 250 GB en verder nog een HDD van 3TB voor alle bestanden ( zelfde grote als de My Book zodat backuppen geen probleem is )

Een eSata insteekkaart zolang er geen eSata direct op het moederbord zit

Eventueel een DVD drive

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Intel processor, heb ik goede ervaring mee tot dusver.
Nvidia grafische kaart, ivm met CUDA

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)

Grote en energieverbruik maakt niet heel veel uit maar stilte is toch wel een grote pré, daar heb ik dan ook het systeem wel enigzins op gekozen.

Na heel wat vergelijken en uitzoeken, komt toch een groot gedeelte overeen met de BBG van juli, met wat verschillen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 204,90€ 204,90
1Gigabyte GA-Z87-HD3€ 103,50€ 103,50
1MSI GeForce GTX 760 2GB Twin Frozr Gaming€ 234,50€ 234,50
1Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB€ 106,88€ 106,88
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 86,04€ 86,04
1Microsoft Windows 7 Home Premium SP1 (UK, OEM, 64-Bit)€ 86,20€ 86,20
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 25,50€ 25,50
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 57,50€ 57,50
1Sweex 1 Port External SATA II PCIe Card€ 4,65€ 4,65
1LG GH24NS90 Zwart€ 17,40€ 17,40
1Seasonic G-Serie 550Watt€ 86,30€ 86,30
1Samsung 840 EVO 250GB€ 154,90€ 154,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.168,27

Nog even de toelichting voor de gekozen onderdelen.

De i5 lijkt me in de meeste gevallen meer dan voldoende ( behalve bij video rendering maar zoals gezegd is dat niet zo'n grote prioriteit dat ik 100 euro extra voor die paar keer nodig vind )

Dit Gigabyte mobo kwam goed uit de test en sluit goed aan bij deze configuratie. Wat ik enkel mis is de mogelijkheid voor SLI als ik later nog een tweede grafische kaart zou willen. Ook zit er geen aansluiting eSata op.

De GTX 760 lijkt mij voldoende om op high settings te kunnen gamen op 1920x 1200 en heeft CUDA cores aan boord. Op dit moment heb ik gekozen voor de MSI Twin Frozr versie, maar als t niet veel duurder is dan wordt dat waarschijnlijk de HAWK versie van MSI die net aangekondigd is en door Hardware.info als aanrader werd gegeven.

Voor de SSD heb ik de Samsung 840 EVO van 250 gekozen voor de prijs/prestatie verhouding, maar is momenteel nog niet te krijgen. De 3TB HDD is verder niet heel spannend.

De Fractal Design R4 wordt overal aanbevolen en dit lijkt me een super case! Ik vraag me af of het verstandig is om nog een paar ventilators erbij te plaatsen, of heeft dit enkel zin als ik zou overklokken?

De Gelid Solutions Tranquillo kwam goed uit de bus bij o.a.hardware.info en is erg stil voor een lage prijs.

Dit geheugen lijkt op dit moment een goede keuze. 2 x 4 GB low profile.

Pci-e to eSata insteekkaartje om de My Book aan te sluiten.

Toch maar een optische drive er in voor de 3 keer in het jaar dat ik het nodig heb.

Ik heb de Seasonic G-serie 550 watt genomen omdat overal deze voeding als een van de beste wordt aangeraden. Voor dit systeem zou 550 watt geloof ik meer dan voldoende moeten zijn. Ik zou eventueel nog voor de goedkopere 520 voeding kunnen gaan uit de BBG mainstreamgamesysteem.

Nu nog mijn vragen/twijfels over dit systeem.

Is deze setup volledig compatibel of zijn er nog dingen die missen of niet aansluiten?

Verder twijfel ik of ik er goed aan doe om de mogelijkheid voor SLI open te houden dat ik over een jaar goedkoop er een tweede grafische kaart bij prik, of beter gewoon één nieuwere kaart kan kopen als ik 10 FPS in Battlefield 8 krijg ;)

Dat zou betekenen dat ik een duurder MOBO en een iets hogere voeding zoals 650 watt zou moeten nemen. Is iets meer futureproof maar ik krijg er op dit moment niks extra in performance voor terug.
Dus wat is wijsheid? Ik zit dan tussen de volgende onderdelen te twijfelen om te upgraden, ook al gaat mn budget omhoog.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4770K Boxed€ 297,10€ 297,10
1ASRock Z87 Extreme4€ 129,20€ 129,20
1Gigabyte GA-Z87X-D3H€ 124,50€ 124,50
1Gigabyte GA-Z87X-UD3H€ 134,-€ 134,-
1Seasonic G-Serie 650Watt€ 105,-€ 105,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 789,80

Als iemand mij hier nog wat laatste advies in zou kunnen geven zou super zijn _/-\o_

Ik zit trouwens te denken alles te bestellen en te assembleren bij Afuture ( 60 euro assemblage )

Sorry voor het lange verhaal, maar zo lijkt me dat ik alles duidelijk heb toegelicht.

Alvast bedankt mede tweakers :)

• DrIezie
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07-04 12:59
Geen excuses nodig voor het lange verhaal! Super dat iemand z'n huiswerk grondig doet ;) .

Je PC zal waarschijnlijk zeer veel aanstaan. In dat geval kan je inderdaad voor de dure maar goede G-serie van Seasonic gaan. 550W is ruim genoeg om ook nog te overklokken.

SLI openhouden ben ik geen voorstander van: je betaalt nu al meer voor iets dat je in de toekomst misschien gaat doen. Beter is het om dat geld te sparen, en als je huidige GPU niet meer voldoende is, hem te verkopen en je geld dan te steken in één nieuwe kaart, zo bespaar je in de toekomst ook nog eens op je electriciteitsrekening (en we weten allemaal dat electriciteit niet snel in prijs zal dalen).

Ik vrees dus dat je weinig reacties zal krijgen, want je i5 build is gewoon OK d:)b

Assumption is the mother of all F'-ups

• josberg
Ja dank je ik heb inderdaad meer huiswerk hiervoor gedaan dan ik normaal voor school doe ;)
Energie maakt niet zoveel uit want dat betaald mn huisbaas wel :P
Ik zag dat ineens de Gigabyte GA-Z87X-UD3H met 20 euro gezakt was sinds gister, dus die is wel weer wat aantrekkelijker geworden.
Is er nog wat te zeggen over eSata direct vanaf het moederbord vs een PCI-e insteekkaart wat betreft performance?

[ Voor 9% gewijzigd door josberg op 13-08-2013 15:58 ]

• DrIezie
Zal niets uitmaken als ik wiki mag geloven, aangezien pci-e 2.0 x1 max 500 MB/sec haalt:
Wikipedia: PCI Express
En e-sata blijkbaar "157 MB/s during real use" :
Wikipedia: Serial ATA

Ik ben hier echter geen expert in.

• mirp
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 31-07-2022
Wil je lichtjes of zwaar overklokken?

• josberg
Ik heb absoluut geen ervaring met overklokken, het is dan ook niet nodig maar t is wel een leuke bonus voor als ik er toch een keer mee aan de slag wil. Maar stilte vind ik denk ik iets zwaarder meewegen dan een zware overklok terwijl de kast staat te stomen en te ratelen :)

BTW nog bedankt voor de links Drlezie!

[ Voor 7% gewijzigd door josberg op 13-08-2013 17:29 ]

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
Je kan in plaats van overklokken ook ondervolten, dat maakt de pc meestal wel stiller omdat er minder warmte geproduceerd wordt. (tenzij de grafische kaart of de voeding het meeste lawaai maakt)

• DrIezie
Robbedem schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 23:28:
Je kan in plaats van overklokken ook ondervolten, dat maakt de pc meestal wel stiller omdat er minder warmte geproduceerd wordt. (tenzij de grafische kaart of de voeding het meeste lawaai maakt)
Ik heb dit met m'n FX-8320 gedaan, en kan dit alleen maar bevestigen! Undervolten zorgt voor minder warmte, lawaai en verbruik. Wel best met open case, als je te laag gaat, moet je je BIOS resetten (houdt niets in).

Pagina: 1