GTA V is nog niet uit voor de PC en volgens mij is er weinig info over de eisen. Ik zou trouwens wel Nvidia in mijn achterhoofd houden. GTA IV draaide ook verrekt slecht op kaarten van AMD/ATi, en Crossfire kon het zelfs erger maken, terwijl het op even krachtige Nvidia-kaarten veel beter liep. En je kan er de donder op zeggen dat als GTA V uitkomt het een stuk meer vereist van je videokaart dan Minecraft, als GTA V werkt, dan moet Minecraft ook wel lukken.
offtopic:
Even nog een autistische neiging tot verbeteren: Videokaarten veroorzaken nooit wezenlijk lag. Lag betekent dat er een vertraging is tussen verzenden en ontvangen. Dat zijn meer issues bij netwerken, niet bij videokaarten. Waar jij het over hebt zijn lage framerates of merkbare framedrops. De enige plekken waar in singleplayer-zaken lag kan optreden zijn je beeldscherm die om de zoveel milliseconden pas verfrist, de propagatiesnelheid door je videokabel, en de randapparatuur. Het is al de vraag of je iets van lag door je scherm kan merken, vaak gaat het om enkele milliseconden, de propagatiesnelheid van het signaal door de videokabel zit in de buurt van de lichtsnelheid, dus dat is al helemaal verwaarloosbaar. Propagatiesnelheid door USB-kabels is ook verwaarloosbaar en ik heb maar 1 keer een brak draadloos toetsenbord/muis setje in mijn handen gehad waar je soms in een behoorlijk fastpaced FPS merkte dat je nadeel had die je niet had met betere inputhardware. Maar dat setje was dan ook gewoon zeldzaam slecht.
Lag zeggen als je framerate bedoelt is net zoiets als het woord energie gebruiken wanneer je snelheid bedoelt.