[Vakantiehuis] FON access delen via eigen accespoint?

Pagina: 1
Acties:

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-11 18:09
Tweakers, ik zit even met een vraag betreft het delen van een netwerkverbinding.

Korte inleiding; Mijn ouders hebben een huisje in frankrijk midden in een zeer dun bevolkt gebied. In de zomermaanden zijn ze daar en komen alle kinderen (daar hoor ik bij) op bezoek.
Nou is het heerlijk rustig en afgelegen daar, maar is het toch lastig geen internet te hebben. (denk aan whatsapp/facetime en regulier internet toegang.
Via "Orange Frankrijk" kunnen we een ADSL lijntje nemen voor 33 euro per maand, maar dat is voor de maanden waarin we er niet zijn toch een beetje zonde.

Tijdens mijn laatste bezoek viel het me op dat ik via mijn thinkpad laptop een FON netwerk kon "zien", via alle telefoons en ipads was dat niet mogelijk, te zwak signaal.

Is het mogelijk om via een computer (heb nog zo'n klein ION computertje) verbinding te maken via dit netwerk (zet er wel een grote 18dBi antenne op) om deze vervolgens te delen via een lokaal accesspoint?

Thanks voor het meedenken!

EDIT: Bedenk me net een andere optie; Wellicht kan ik een router met goede antennes als repeater laten optreden voor het FON netwerk? Dan moet wel elke client (iphones en ipads) zelf inloggen op het FON netwerk. Is dit mogelijk?

[ Voor 10% gewijzigd door procyon op 13-08-2013 13:13 . Reden: nieuw idee ]

• erikvanhoutert
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01-05 17:10
Je kan je computer als hotspot maken en de clients hiermee laten verbinden.

Verwijderd

Kijk eerst op de site van FON waar de FON router staat van de "buren". Daarnaar toe de antenne richten.

Maar het is geen 100% oplossing.

Misschien is een pre-pay data SIM nemen? Voor een habbekrats op e-bay bij Chinezen een MiFi router kopen (waar een 3G in gestoken kan worden en een WiFi uitzendt).

• franssie
  • Laatst online: 23:36

franssie

Save the albatross

beste met een computertje en een richt antenne inloggen, dat via een AP eigennetwerk opzetten. Zou prima moeten werken denk ik?
Enige nadeel is dat ze het FON netwerk kunnen uitzetten en je dan op 3G aangewezen bent.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• procyon
Dank voor jullie suggesties!
Een richtantenne lijkt mij een perfecte optie, zojuist eentje besteld.
http://dx.com/p/360000g-3...ess-network-adapter-81266

Het gekke is dat er volgens de FON website geen accespoint van ze in de buurt staat. Het dichtsbijzijnde punt is op 2.8KM afstand. lijkt mij toch gek dat ik er gewoon op kon, maar ik stond buiten in de tuin en waarschijnlijk had ik een direct line of sight. (platteland daar).

Enige suggesties welke software kan ik gebruiken om realtime het ontvangstsignaal te checken?

[ Voor 9% gewijzigd door procyon op 14-08-2013 09:57 ]

• wian_gn
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:06
Je moet misschien nog even verder zoeken (want er zijn vast nog meer vergelijkbare modellen), maar ik zou eerder voor iets als een client/accesspoint als dit kiezen.

Dit soort kastjes zijn geschikt om buiten te monteren, hebben een real-time LED-indicatie voor de kwaliteit van de verbinding en ook nog een versterkte richtantenne ingebouwd. Dan kun je binnen nog ergens een normaal accesspoint neerzetten en heb je een robuustere installatie.

Jouw gelinkte draadloze NIC heeft als ik het goed zie alleen maar twee sprietjes, dat schoteltje in het midden ziet er aardig uit, maar is zo te zien geen antenne. Het kan zijn dat je daarmee een goede ontvangst hebt, maar als semi-permanente installatie is het niet goed genoeg, lijkt mij.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:55
procyon schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 09:54:
[..]

Enige suggesties welke software kan ik gebruiken om realtime het ontvangstsignaal te checken?
http://www.metageek.net/products/inssider/ is een mooie.

Ik zou denk ik een WRT54GL kopen (2e hands voor 15 euro). Daar zet je dan DD-WRT ofzo op, zodat je hem in kan stellen als repeater. Dan nog even een goede richtantenne zoeken.

Ben het eens met de reactie hierboven, dat ding van DX kan niet echt wat zijn. Je hebt waarschijnlijk eerder zoiets nodig: http://www.ebay.com/itm/2...ennas&hash=item53f888a83e (al is die ook nog een beetje el-cheapo, kan voor die prijs nooit heel veel zijn, maar gaat om het idee)

Over die WRT54G(L) staat hier al een mooie blogpost geschreven: Het blog van een prutser: Maak van je router een universal wireless repeater . Dat AutoAP heb jij niet nodig, omdat er toch geen onbeveiligde netwerken in de buurt zijn. Maar voor het verder instellen enzo is het misschien een handige tutorial.

[ Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 14-08-2013 15:52 ]

• franssie
  • Laatst online: 23:36

franssie

Save the albatross

Die ebay richtantenne heb ik en werkt best aardig.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• wian_gn
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:06
Het probleem bij dit soort richtantennes is dat je met kleine stukjes kabel werken moet omdat anders het verlies veel te groot is/wordt (RG-58 is uit mijn hoofd 1dB per meter, nog los van connectorverliezen, laat staan RG-174) en het zelf aanzetten (solderen of crimpen) nou niet echt gemakkelijk is als je geen ervaring hebt. Optisch is het ook niet echt mooi.

Dan vind ik zo'n sector antenne met ingebouwde electronica die je alleen maar met één netwerkkabel hoeft te verbinden veel gemakkelijker, juist omdat je dan ook een real-time signaalindicator op het kastje zelf hebt.

• procyon
ThinkPadd schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 15:50:
[...]

http://www.metageek.net/products/inssider/ is een mooie.

Ik zou denk ik een WRT54GL kopen (2e hands voor 15 euro). Daar zet je dan DD-WRT ofzo op, zodat je hem in kan stellen als repeater. Dan nog even een goede richtantenne zoeken.

Ben het eens met de reactie hierboven, dat ding van DX kan niet echt wat zijn. Je hebt waarschijnlijk eerder zoiets nodig: http://www.ebay.com/itm/2...ennas&hash=item53f888a83e (al is die ook nog een beetje el-cheapo, kan voor die prijs nooit heel veel zijn, maar gaat om het idee)

Over die WRT54G(L) staat hier al een mooie blogpost geschreven: Het blog van een prutser: Maak van je router een universal wireless repeater . Dat AutoAP heb jij niet nodig, omdat er toch geen onbeveiligde netwerken in de buurt zijn. Maar voor het verder instellen enzo is het misschien een handige tutorial.
Dank voor je reactie, dit lijkt mij de beste oplossing, geen afhankelijkheid van een computer die altijd aan moet blijven staan.
Heb net mijn bestelling omgezet naar deze http://dx.com/p/rp-sma-ma...wi-fi-router-silver-94226

Ik hoop dat het fon accespoint zich laat repeaten, dan heb ik een erg simpele en goedkope oplossing te pakken.

Thanks allemaal voor de goede suggesties en het meedenken :)
Zodra het eea live staat zal ik hier de bevindingen nog even posten!

• procyon
update; had zelf een WRT54g v7 liggen die helaas geen DD-WRT ondersteund wegens de gebruikte chipset. Heb gister een v5 op de kop kunnen tikken, DD-WRT erop gezet tot ik ineens zag dat op dat model de antenne's niet verwijderbaar zijn..... (met de v7 wel, dus ik ging ervan uit dat dat op alle WRT54g modellen zo is). assumption is the mother of all.... :X
Anyway, ik ga eens kijken of ik de systeembordjes kan omzetten...

[ Voor 5% gewijzigd door procyon op 16-08-2013 11:39 ]

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
De WRT54G v5 heeft gewoon verwisselbare antennes hoor: http://www.smallnetbuilde...llyisalousyrouter?start=1

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Pagina: 1