[WIN8] Client Server Runtime Process vertraagd computer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 10:30
Ik heb op mijn nieuwe laptop een probleem dat op een onverwacht moment Windows enorm vertraagd wordt. Als ik in de taskmanager kijk, zie ik dat 'Client Server Runtime Process' continu circa 20 tot 40% van mijn CPU gebruikt, wat vermoedelijk het probleem veroorzaakt. Je merkt het direct, want windows wordt enorm vertraagd als het gebeurd.

De laptop is een Samsung ativ book 8, waar ik de hardeschijf van heb vervangen door een SSD en extra geheugen heb bijgeplaatst. Heb op de SSD een nieuwe installatie van windows 8 pro x64 gedaan en de bijhorende drivers geinstalleerd.

Ik heb Windows wel enigzins getweaked voor mijn SSD en hoeveelheid geheugen, dus swap file staat uitgeschakeld, hibernate is uitgeschakeld en windows recovery is uitgeschakeld.

Nu lees ik veel dat csrss vaak het doelwit is van virussen/malware, maar dit lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Een full scan van zowel windows defender als anti malware bytes geven allebei aan dat het systeem schoon is. Ik had ook niet anders verwacht.

Wellicht hebben jullie nog tips waar het aan zou kunnen liggen? Ik vermoed een mogelijk driver probleem of een mogelijk probleem met de Windows power plans.

Makkelijk testen is het niet. Het is me pas 3x overkomen, dus gemiddeld 1x per dag. Ik zal de uptime eens controleren als het nog eens gebeurd en in welke situatie het me overkomt (op batterij, welke applicaties). Een reboot lost het probleem nu tijdelijk op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:26

TheVMaster

Moderator WOS
Ehh..je draait Windows 8 hebt 'extra geheugen' en een SSD en dan heb je Windows getweaked? Volgens mij kan Windows 8 out of the box perfect overweg met een SSD en ook 'extra geheugen' moet ook niet een probleem zijn.

Misschien die zaken weer eens inschakelen en eens kijken wat er dan gebeurd?

Wat vind je overigens op Google over je probleem, want naast het scannen met Defender en Anti Malware Bytes zie ik niet echt een eigen onderzoek terug....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:39

_Thanatos_

Ja, en kaal

Swap file? Je bedoelt de pagefile? Die zou ik beslist niet uitzetten. Het zit niet in de weg, en als hij niet nodig is, wordt ie ook niet gebruikt. En als ie wel nodig is, is het verdomd handig én staat ie op een lekkere snelle disk. Met "windows recovery" gok ik dat je system restore bedoelt? Mag je uitzetten, maar is in bijna alle gevallen onverstandig en wederom niet nodig. Het vertraagt niet, slijt je SSD niet noemenswaardig, en je kunt zelf bepalen hoeveel ruimte hij eraan verbruikt. Het zit in elk geval niet in de weg, en als je het een enkele keer nodig hebt, dank dan de god van Windows maar, want het werkt best goed.

Zinnigere tweaks voor een SSD zijn indexeren, superfetch, en defragging uitzetten. Vaak genoeg staat dat standaard allemaal aan, en op een SSD hebben deze drie zaken geen enkele zin.

Om terug te komen op je eigenlijke probleem: het kan goed zijn dat Windows op de achtergrond dingen met WUP aan het doen is. Laat em even een half uurtje pruttelen en kijk dan nog eens. Ik snap dat je het na 5 minuten wel welletjes vindt, maar WUP is een enorme lompe baggerservice die miljarden berekeningen moet doen (ahem) en daarvoor soms een half uurtje 100% CPU nodig heeft.

[ Voor 4% gewijzigd door _Thanatos_ op 13-08-2013 20:29 ]

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 10:30
Heb ondertussen de pagefile weer aangezet, er is echter een nieuw probleem bijgekomen. Heb nu al 3x een vastloper gehad met de melding "page fault in nonpaged area". Ik ga mijn bijgeplaatste geheugen er eens uithalen en kijken of er morgen geen problemen ontstaan, dan weet ik meer.