• webcrtor
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-09-2025
Beste Tweakers,

Ik weet redelijk mijn weg in de standaard/game pc wereld, maar htpc's liggen buiten mijn kennis bereik. Daarom zou ik graag vragen of deze build een beetje in orde is voor een htpc oplossing? Het is de bedoeling dat hij 24/7 draait met windows 7 of 8 en XBMC. Hij gaat continu aan een tv hangen als media center.(+ waarschijnlijk sabnzb/ sickbeard/ ...)

Ik heb voor de i3 3225 gekozen omwille van de hd4000 die erin zit. Ik heb deze ook in de laptop en daardoor heb ik ervaren dat het toch wel een redelijk krachtige chip is(zeker voor mijn doeleinden).

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 3225 Boxed€ 115,90€ 115,90
1MSI B75MA-P33€ 49,62€ 49,62
1Western Digital Green WD20EARS, 2TB€ 0,-€ 0,-
1Silverstone Grandia GD05B€ 0,-€ 0,-
1Kingston ValueRAM KVR16N11/4€ 33,45€ 33,45
1be quiet! Pure Power L8 300W€ 38,40€ 38,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 237,37

Daarenboven nog een klein vraagje dat ik niet zeker wist: Ik ga een dvi naar hdmi kabel moeten gebruiken, maar het is zeker niet mogelijk om ook het geluid door te sturen? Het zit namelijk zo: we gebruiken een stereo installatie als "homecinema" maar die kan maar 1 externe geluidsbron aansturen, waardoor ik dus met het probleem ga zitten dat ik ofwel de tv/digicorder ofwel de htpc kan gebruiken... Iemand een innovatieve oplossing hiervoor? :9

thanks!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:53
Waarom kies je voor een i3 en niet voor bijvoorbeeld een AMD A6 die je in dit segment wat meer bang for buck geeft?? Zeker als je nog eens een incidentele game wilt spelen ben je met de AMD aanzienlijk beter af. Wat betreft verbruik ontlopen de i3 en de A6 elkaar amper.

Voor het aansluiten zou ik e.e.a via je TV laten verlopen voor nu. Dus je decoder en je HTPC met HDMI op je TV aansluiten en vanaf je TV met bijvoorbeeld Tosslink of eventueel analoog stereo zelfs weer naar je versterker. Als je tzt je versterker voor een receiver vervangt sluit je al je hardware op je receiver aan ipv op je TV.

iRacing Profiel

• webcrtor
Ik zoek gewoon een processor die perfect elk formaat en bestandsgrootte vloeiend kan afspelen, inclusief 3D. Gamen is absoluut niet de bedoeling, daar heb ik een krachtige pc voor staan. Ik had wel iets gelezen dat de i3 een probleem had met 23.976 ? Ik zal eens kijken naar een amd setup dan als jij zegt dat verbruik niet veel scheelt(ik dacht altijd dat amd minder zuinig was).

Wat betreft het geluid: het was inderdaad de bedoeling om het zo te doen, dit is nu ook al zo: de digicorder hangt via hdmi aan de tv en de tv stuurt het geluid door naar de versterker. Maar een dvi -> hdmi kabel aangesloten op het moederbord geeft toch geen geluid door of heb ik het mis ? (dat was eigenlijk mijn vraag, misschien wat fout geformuleerd)

[ Voor 14% gewijzigd door webcrtor op 13-08-2013 13:23 ]

• kroegtijger
webcrtor schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 13:16:
Ik zoek gewoon een processor die perfect elk formaat en bestandsgrootte vloeiend kan afspelen, inclusief 3D. Gamen is absoluut niet de bedoeling, daar heb ik een krachtige pc voor staan. Ik had wel iets gelezen dat de i3 een probleem had met 23.976 ? Ik zal eens kijken naar een amd setup dan als jij zegt dat verbruik niet veel scheelt(ik dacht altijd dat amd minder zuinig was).
Framedrop is inderdaad een bekend probleem. Komt doordat 24p niet exact 24 is, maar 23.976 en daardoor verlies je van tijd tot tijd een frame om dat te corrigeren. Heb al wel ergens gelezen dat het verholpen zou moeten zijn met de drivers, maar weet dat niet zeker.

De AMD A6 speelt alle formaten moeiteloos af. Het enige nadeel wat aan de AMD kleeft (voor zover het van toepassing zou zijn) is dat HD Audio formaten voor AMD niet onder Linux worden ondersteund. Kies je dus voor Linux, dan is Intel een betere keuze. In een Windows based build kan je beter voor AMD kiezen.

Wat betreft het verbruik was Intel inderdaad altijd zuiniger, maar met de intrede van de AMD Trinity's (de FM2-based APU's) is dat verleden tijd en is het vrijwel gelijk in dit segment.
Wat betreft het geluid: het was inderdaad de bedoeling om het zo te doen, dit is nu ook al zo: de digicorder hangt via hdmi aan de tv en de tv stuurt het geluid door naar de versterker. Maar een dvi -> hdmi kabel aangesloten op het moederbord geeft toch geen geluid door of heb ik het mis ? (dat was eigenlijk mijn vraag, misschien wat fout geformuleerd)
Waarom zou je DVI->HDMI doen en niet gewoon HDMI? Bijna alle borden hebben dat er gewoon op zitten.

iRacing Profiel

• webcrtor
kroegtijger schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 14:12:

Waarom zou je DVI->HDMI doen en niet gewoon HDMI? Bijna alle borden hebben dat er gewoon op zitten.
Dat heb ik nu inderdaad ook gemerkt met een AMD setup uit te zoeken. Ik dacht niet dat dat op goedkopere bordjes zou staan, en het stond ook toevallig niet op die MSI die ik gekozen had, vandaar de verwarring. Anyway heb nu een nieuwe setup voor hetzelfde geld dan de vorige en ik denk een veel betere bang for buck(incl. hdmi support dus dat probleem is ook opgelost), dit wordt em:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-5600K Black Edition€ 77,40€ 77,40
1MSI FM2-A75MA-E35€ 53,50€ 53,50
1Western Digital Green WD20EARS, 2TB€ 0,-€ 0,-
1Silverstone Milo ML03B€ 63,50€ 63,50
1Scythe Shuriken Rev. B€ 24,-€ 24,-
1Kingston ValueRAM KVR1333D3S9/8G€ 53,94€ 53,94
1be quiet! Pure Power L8 300W€ 38,40€ 38,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 310,74

• kroegtijger
Bij een AMD Trinity kun je beter voor DDR3-1600 kiezen; dat komt met name je GPU ten goede

iRacing Profiel

• webcrtor
kroegtijger schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 14:53:
Bij een AMD Trinity kun je beter voor DDR3-1600 kiezen; dat komt met name je GPU ten goede
Bedankt voor de tip, heb even benchmarks opgezocht en inderdaad de igpu is heel afhankelijk van de snelheid van het geheugen(tot meer dan 20% winst met sneller geheugen), weer iets bijgeleerd ! Heb het geheugen geswapped naar 1866:

1Kingston HyperX KHX18C9X3K2/8X€ 68,41€ 68,41

• kroegtijger
webcrtor schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 15:35:
[...]

Bedankt voor de tip, heb even benchmarks opgezocht en inderdaad de igpu is heel afhankelijk van de snelheid van het geheugen(tot meer dan 20% winst met sneller geheugen), weer iets bijgeleerd ! Heb het geheugen geswapped naar 1866:

1Kingston HyperX KHX18C9X3K2/8X€ 68,41€ 68,41
1866 is voor een Trinity ruimschoots voldoende. DDR3-1600 wordt over het algemeen gezien als de beste prijs/prestatie-verhouding

iRacing Profiel

• webcrtor
Ach zoveel scheelt het toch niet in prijs dus neem ik maar de maximale dat de A8 ondersteunt :)

• kroegtijger
webcrtor schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 17:02:
Ach zoveel scheelt het toch niet in prijs dus neem ik maar de maximale dat de A8 ondersteunt :)
Het zal er in ieder geval niet slechter van worden ;)

iRacing Profiel

Pagina: 1