dd 16gb sd flash -> 8gb sd flash

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:49
Ik heb op dit moment een (rapsberry pi) debian wheezy installatie op een 16gb sd kaart die ik graag over wil zetten naar een 8gb sd kaart. De ext4 root filesystem is op dit moment maar voor 8% gebruikt, dus de ruimte is zeker aanwezig. Ik kan alleen niet helemaal duidelijk vinden of ext4 garandeerd dat mijn data aan het begin van de partitie staat.
Ik vraag me daarom ook af of ik nu zomaar een 1 op 1 kopie kan maken (met behulp van dd) van de 16gb sd flash kaart naar een 8gb sd flash kaart. (eventueel vervolgens op de 8gb flash kaart het filesysteem kleiner maken) Of moet ik hiervoor eerst de root partitie verkleinen op het 16gb kaartje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elijan9
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-10 15:44
Waarom formatteer je de nieuwe SD kaart niet gewoon en kopieer je alles (met "cp -a" of "rsync")? Ik zou in elk geval zeker geen dd gebruiken, dan kopieer je namelijk ook alle niet-toegewezen ruimte mee... En dan gaat 16GB uiteraard niet passen op 8GB. Misschien is partclone.ext4 dan een betere optie...?
De kans is in elk geval groot dat een deel van de daadwerkelijke data voorbij de 8GB grens staat. Dan zou je de partitie dus eerst moeten verkleinen, maar dan kopieer je dus nog steeds 8GB met dd, waar slechts 16% van gebruikt wordt...

War is when the young and stupid are tricked by the old and bitter into killing each other. - Niko Bellic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-10 22:26

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wat je wilt gaat hoe dan ook niet werken. Je kan geen 10 liter in een maatbeker van 1 liter gieten, zonder 't over de rand te laten lopen. Andersom zou wel gaan. Zoals Elijan9 zegt, beter met cp -a met een ander systeem, zodat je geen /dev, /proc en /sys overneemt, want die worden dynamisch gevuld bij boot.

Let wel even op je fstab en grub config, want de UUID van je file systems is anders. Die moet je dus nog even aanpassen zodat je boot goed verloopt, anders kom je in een busybox omgeving waar je nogal weinig kan.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-10 22:42

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Eerst je FS verkleinen is beter.

Overigens kun je op Flash/SSD schijven beter geen DD gebruiken, zeker niet als het grootste deel van de schijf leeg is. DD maakt een volledige kopie, dus ook van de lege stukken van je schijf. Dat zorgt voor veel extra slijtage.

Het is allemaal geen drama hoor, een keertje kan best, maar je moet het niet te vaak doen.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
Bedankt, gedoe met grub / fstab / uuids leek me toch niet zo handig. Ik heb dus toch eerst de ext4 partitie verkleind naar 4gb met Gparted (dit ging echt heel makkelijk)
Vervolgens met acronis backup / recovery een backup gemaakt van de partities op de 16gb disk en die terug gezet op de 8gb disk. (hier zou iedere clone tool kunnen voldoen, maar deze had ik al liggen)
Vervolgens op beide disks de paritie weer zo groot mogelijk gezet met Gparted.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Heb je ook een vergelijking gedaan van de partitie UUIDs met Gparted? Komen ze nog steeds overeen? En ik hoop ook voor je dat 't boot en dat je niet nog een grub-install moet uitvoeren, hoewel dat laatste peanuts is vergeleken met wat je al hebt gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
Ik kon bij de recovery van de backup (met acronis) aangeven of ik ook het MBR wilde recoveren en of ik de UUID's wilde kopieren. Ik heb daar dus niks voor hoeven doen. :) Anders had een grub-install nog nodig geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Owja, dat is waar ook, je kan met tune2fs een nieuw UUID laten genereren of een opgeven om te gebruiken. Je had dus alsnog via cp -a of rsync de boel kunnen doen en daarna dan de UUIDs veranderen.

Pagina: 1