SSD caching

Pagina: 1
Acties:

• marc574
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13-01 20:51
Ik wil graag mn systeem sneller maken met SSD caching en daar heb ik natuurlijk een SSD voor nodig alleen vroeg me af of het zin heeft om een 128 of 256GB SSD te gebruiken omdat de SSD caching software maar 64 GB gebruik, dus kortom wat gebeurd er met het overige geheugen van de SSD als ik SSD caching gebruik.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

De overige GBs worden niet gebruikt. Zonde om een grotere SSD te kopen dus.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Waarom gebruik je een SSD niet om je OS van op te starten ipv SSD Caching te gebruiken? Als je toch al een 256GB SSD overweegt kan je dat beter doen.

https://discord.com/invite/tweakers

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-01 23:12

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Je zou de ssd ook kunnen partitioneren, dan is de 2e partitie gewoon te beschrijven.

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

Hippocampus,
Wat je zegt is inderdaad mogelijk. De guides die je erover vind, laten het allemaal best simpel klinken, alleen is het zo dat dit lang niet altijd zo makkelijk is. Het is een lastig proces soms, van een hele hoop initialisaties en steeds opnieuw proberen, waar dus veel problemen en scherpe randjes aan zitten.
marc574 schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 10:16:
Ik wil graag mn systeem sneller maken met SSD caching
Hoe is de setup van je systeem? Wat doe je met je systeem? Wat verwacht je te gaan doen met je systeem?.
Beantwoord even deze 3 vragen. Dan kunnen wij jouw vervolgens verder helpen en kijken of je nou meer baat hebt bij SSD caching, of om gewoon een SSD als bootdrive + bepaalde programma's te gebruiken.

Dit is wel zo handig want zo kun je de optimale snelheid die jij nodig hebt, uit je systeem halen.
Want caching heeft zijn voor en nadelen ten opzichte van een gewone SSD.

[ Voor 20% gewijzigd door Swordlord op 13-08-2013 10:33 ]

• marc574
CPU: i7 4770K 3,9Ghz (koeler: Corsair H100i)
Moederbord: GIGABYTE Z87X-UD3H
RAM: 16GB (4*4GB) Corsair Vengeance 1600 Mhz
Grafische Kaart: Nvidia Geforce GTX 780 (referentie model)
HDD: Seagate Barracuda 7200.14 2TB
Voeding: Corsair TX750M

Dit is mijn systeem. Ik gebruik het voornamelijk om te game en voor de rest ga ik het gebruiken voor m'n opleiding ICT gebruiken en doe ik er eigenlijk alles mee wat maar kan.

[ Voor 80% gewijzigd door marc574 op 13-08-2013 11:21 ]

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Heb je geen zin in een herinstallatie of wat is de reden dat je met de ssd wil gaan cashen ipv gewoon als bootschijf in te richten ?

• marc574
Ik heb inderdaad niet zo'n zin in een herinstallatie en met 2schijven werken vind ik niet fijn dan zit ik de hele tijd te twijfelen wat erop moet maar ik denk dat ik de SSD partitoneer, als dat kan?

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Wat er op moet:

Alles wat je snel beschikbaar wilt hebben gaat op de SSD: OS, veel gebruikte grote bestanden etc. Eventueel een paar games afhankelijk van de grootte. Al het andere komt vanaf je gewone HDD.

Partitioneren kan maar is lastiger in te richten. Herinstallatie kost je misschien een halve dag als je het niet vaak gedaan hebt. 2 uurtjes max als je "ervaren" bent. Vooraf kan je alles al bij elkaar zoeken zoals drivers etc.

https://discord.com/invite/tweakers

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Om niet te partitioneren kan je ook een kopie van je huidige instal op je ssd zetten (clonen). Maar ook daar zitten weer de nodige haken en ogen aan, zoals de alignment.

Om het beste uit je ssd te halen is een verse instal toch wel aan te raden.
Het tweede beste is het voor lief nemen dat je meer dan de helft niet gebruikt (bij cashing zonder partitie)
Als laatste het clonen of partitioneren, want dat is veel werk en gaat nogal eens fout.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Als je alleen caching wil, en niet veel ziet in een complete herinstallatie, dan doe je toch gewoon de ssd als cache, simpel zat.
Koop dan wel een kleine ssd van zeg 32 GB, dat is over het algemeen voldoende voor deze taak. 40 tot 60 euro ben je dan kwijt.
Pagina: 1