Bios 32 GB limit, eventueel met SATA schijf of extern

Pagina: 1
Acties:

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:38

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Ik heb hier zo'n klein computertje met 8,4" touchscreen. Deze wil ik gebruiken om muziek af te spelen. Echter heeft deze machine maar een 20 gig IDE laptop harddisk, Nu heb ik zelf nog 40 en 60 liggen. Maar deze worden door de bios niet herkend, dus blijkbaar heeft dit bios de 32GB limit.

Bij een 3,5" harddisk was er vroeger altijd een 8 of 32 gb jumper mogelijkheid, echter hebben dat de 2,5" harddisk die ik heb niet. Dus moet er een andere oplossing komen. Nu dacht ik aan een Sata schijf met adapter. Kan alleen geen adapters vinden waar ik een grotere harddisk zou aan kunnen sluiten dan door de bios ondersteund word, of het staat er niet duidelijk bij. Ruimte is er in de kast voldoende.

USB is ook geen oplossing aangezien het apparaat USB 1.1 heeft en er ook de geluidskaart op loopt. Dan blijft er nog als mogelijkheid een 16Bit PCMCIA slot waar ik eventueel een netwerkkrat op aan zou kunnen sluiten. Of een USB 2 FW 400 kaart, alhoewel ik betwijfel of deze als 16 kaarten bestaan.

Dus weet iemand een oplossing? Liefst natuurlijk intern.

Het apparaat in kwestie is deze: http://www.epf-gmbh.de/p_hpc5.htm

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
- Heb je al gekeken of er bios updates zijn?
- Als je voldoende ruimte hebt in de kast, kun je dan geen 3.5" met jumper plaatsen?
- Een Sata schijf met adapter gaat je niet helpen, althans niet als je een PATA/SATA adapter bedoeld. Die zet de schijf gewoon om in een PATA exemplaar, die vervolgens ook niet herkend wordt, als hij te groot is.
- Booten van USB1.1 is waanzinnig traag. Wat voor soort OS wil je gebruiken? In geval van Linux zou je alleen de kernel van usb stick kunnen laden, en de rest van HD. Als de kernel eenmaal draait is de bios herkenning niet meer nodig. (Kan het ding eigenlijk van usb booten?)
- Je zou een kleine pata ssd (iets als dit) als bootschijf kunnen gebruiken. Als het OS enigzins modern is, zal hij de andere schijf herkennen, en kun je daar je data/applicaties op kwijt

• Baggeraar
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:22

Baggeraar

Wat een gebagger..

Je kan een compactflash kaartje incl IDE adapter gebruiken om je harde schijf te vervangen.
Waarom koop je niet gewoon terug een 20GB harde schijf? of een 3.5inch schijf met jumper mogelijkheid?

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
- Geen bios updates. makers geven ook aan dat dit voor dit exemplaar de maximale grote is.
- 3,5" gaat niet passen, zoveel plaats is er ook niet in.
- Booten wil ik ook niet van USB (kan die machine trouwens ook niet, ding is ruim 10 jaar oud).

De 20 gig harddisk heb ik uiteraard en dat werkt ook. (meer dan 1) Maar is gewoon te weinig ruimte.

Een 1 of 2 gig PATA SSD zou voldoende zijn voor een kale XP installatie. Maar ook als ik er 2 harddisks in zet (wat dit dat in feite is), hoe krijg ik dan voor elkaar dat de Bios de 2de schijf herkend. Of moet ik die dan op "None" zetten en dan ergens in de software (XP) de harddisk aanspreken. Dit heb ik nog nooit geprobeerd.

OS is trouwens XP SP2 met Foobar en Radio Stream player erop. Ding heeft maar 400 mhz met 256 MB ram, dus al te veel kan ik er niet op kwijt.

• Mijzelf
  • Niet online
De bios hoeft die 2e harde schijf niet te herkennen, als het OS het maar doet. Dus ja, in de bios zet je de schijf op 'none', en Windows zou de schijf gewoon moeten herkennen. Dit kan natuurlijk ook met 2 laptop schijven (een kleine en een grote), ssd is geen voorwaarde.

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Dat ga ik proberen, eens kijken of ik nog een 44 pins kabel heb met 2 aansluitingen.

Ik heb nog een 32 MB pata SSD, zou ik daar iets mee kunnen doen? Daar het boot gedeelte van XP erop en dan verder booten van de andere schijf? 2 volle 2,5" schrijven krijg ik denk ik niet kwijt in de behuizing.

• Mijzelf
  • Niet online
Roman schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 13:10:
Ik heb nog een 32 MB pata SSD, zou ik daar iets mee kunnen doen?
Ik zou verwachten van wel. Theoretisch zou de bootschijf moet een bootsector hebben, plus alles wat je nodig hebt om de tweede schijf te vinden.
Ik heb hier even geen XP systeem om even in de rootdirectory te kijken, maar het zou me niet verbazen als het mogelijk is met ntdetect.exe+boot.ini+nog iets. Moet je je wel even afvragen hoe je het erop moet krijgen. Misschien installeren op een 20GB schijf, klonen naar een grotere, en de rootdirectory + bootsector naar de ssd kopieren. boot.ini aanpassen dat hij Windows van de 'andere' schijf laadt.

Ik denk dat je dit beter kunt vragen op het Windows forum, of op msfn.org.

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Geen 44pins kabel met 3 stekkers kunnen vinden :(

• Mijzelf
  • Niet online
Als je voldoende kabels hebt zou je een connector van een kabel kunnen halen, en voorzichtig op een bestaande kabel 'klikken'.

Overigens hebben de 'mini ssd' disks die ik heb bekeken een vrouwtje aansluiting, ze zijn bedoeld om op de connector op het moederbord geprikt te worden. De connector van een kabel is dus verkeerd om.

• Baggeraar
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:22

Baggeraar

Wat een gebagger..

Roman schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 13:57:
Geen 44pins kabel met 3 stekkers kunnen vinden :(
Bestaat ook helemaal niet :+

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Tuurlijk wel, kijk maar hier. En ik heb ook nog ergens eentje liggen, maar kan hem niet vinden.

Maar het idee met uit 2 1 maken is wel een optie. Heb n.l. een 20 cm kabel gevonden, daar kan makkelijk een extra stekkertje aan.
[b][message=40703641,noline]...
Overigens hebben de 'mini ssd' disks die ik heb bekeken een vrouwtje aansluiting, ze zijn bedoeld om op de connector op het moederbord geprikt te worden. De connector van een kabel is dus verkeerd om.
Ook daar bestaan passende kabels voor... klik

[ Voor 30% gewijzigd door Roman op 14-08-2013 16:25 ]

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
En een update...

Dat met windows op de kleine schijf en data op de grote grote werkt. Gewoon in de bios de 2de schijf op none zetten. Echter als ik nu probeer allen het boot gedelte op de kleine schijf te zetten (32mb SSD) en dan xp probeer op te starten van de grote werkt het alleen als de 2de schijf in het bios staat. Staat deze niet in de bios krijg ik tijdens het booten een foutmelding dat hij windows niet kan vinden. Blijkbaar kan windows ze niet vinden voordat er bepaalde drivers geladen zijn.

Nu weet ik van vroegah in het 8 gb en 32 gig tijdperklimit dat het mogelijk was om in het MBR van de schijf iets te zetten zodat de grotere partitie herkend word. Iedere fabrikant had toen eigen software om dit te regelen (tenzij je zat op een Mac, daar was het volgens mij speed tools die dat kon). Dit probeer ik nu nog voor elkaar te krijgen.

• Mijzelf
  • Niet online
Je bedoeld een DDO. Ik ben bang dat dat je in dit geval niet gaat helpen. Als de bios de schijf niet ziet gaat hij ook die code niet uitvoeren.

Misschien kan Plop iets voor je doen?

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
DDO.. aha weer wat geleerd :D

Maar daarom ook de 32 MB SSD erin waarop de DDO, boot.ini op staat en dan de andere schijf waar re rest op staat. .

Maar Plop zier er ook interessant uit... Ga ik ook eens testen.

[ Voor 19% gewijzigd door Roman op 16-08-2013 06:19 ]

Pagina: 1