Toon posts:

Graphics next-gen consoles vs PC

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hi all,

Heb zojuist de gameplay gezien van BF4 voor de PC. Ja ik weet het, maar was niet zo veel meer met games bezig de laatste tijd..

Ik was erg onder de indruk van de graphics.

Mijn vraag: zal het op de next-gen consoles er net zo goed uit ziet?

Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avioto
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-06 19:17
Ligt aan de pc. Op een high-end pc zal het er altijd beter uitzien dan op een console, tenzij het een slechte console port is. Ik denk dat, in het geval van BF4, het veilig is om te zeggen dat de game op een krachtige pc er mooier uit zal zien dan op een next-gen console.

Steam/XBL: Avioto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dus dan loopt de console al gelijk achter? En nog 6 jaar te gaan.. hmm..

Klopt het dat graphics voor consoles efficiënter worden ontworpen om het meeste uit de hardware te halen terwijl bij er bij de PC al gauw een nieuwe graka nodig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Console is dedicated hardware dat voor zeker 6 jaar vast staat, dus ze nemen een bestaande cpu/gpu/mem en ze proppen die op 1 bord, waardoor spel ontwikkelaars maar voor 1 cpu/gpu/mem combinatie hun spel moeten ontwerpen enzo dus vele optimaler alles kunnen maken.

Het enigste dat ze moeten er bij in programmeren is down scaling van 1080p naar 720p/480p moesten en nog mensen zijn met een hd ready tv.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seth_Chaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 00:09:
Dus dan loopt de console al gelijk achter? En nog 6 jaar te gaan.. hmm..

Klopt het dat graphics voor consoles efficiënter worden ontworpen om het meeste uit de hardware te halen terwijl bij er bij de PC al gauw een nieuwe graka nodig is?
Nee niet echt. Je hebt alleen een nieuwe graka nodig als je op max settings wilt kunnen blijven spelen. Door optimalisatie van de hardware halen ze 10 tot 20% performance winst uit de hardware. Daar staat tegenover dat de hardware in consoles gelijk staan aan low end pc hardware.

Vanaf de start zijn nieuwe game consoles al inferieur aan een midrange of high end game pc. De graphics die op high end pc's gerenderd kunnen worden, krijg je niet bij de next gen consoles, maar bij de next next gen consoles. Game consoles lopen dus standaard gewoon 6 jaar achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-12-2020
Je moet even naar je een na laatste zin kijken, dat klopt niet helemaal geloof ik.

Verder heb ik gelezen dat de next gen consoles grafisch gelijk staan aan een high-end PC van nu. The Division is bijvoorbeeld vooralsnog console only. Ik heb zoiets nog nooit op de PC gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochem Boom
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-07 13:28
Zoiets heb je nog niet op pc gezien omdat bijna alles multiplatform wordt ontwikkeld. In dat geval moet de ontwikkelaar zich aanpassen aan de zwakste schakel. Bedenk dat de mooiste graphics op console nu bijvoorbeeld 5,5 jaar geleden al mogelijk waren met een game als Crysis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
Precies mijn punt. Dan kun je dus ook moeilijk zeggen dat de PC's veel betere grahics laten zien, want die games zijn er simpelweg niet. Mensen doen vaak (niet in dit topic overigens) alsof een PC een geheel andere game op je scherm tovert, maar het aantal NPC's en bomen zijn onderaan de streep gewoon gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uh, dat is niet helemaal waar....op de PC heb je vaak een grotere drawdistance waardoor je wel degelijk meer bomen ziet :P. Ook zullen er meer effecten worden toegepast waardoor de bomen er een stuk anders uitzien. De PS4 GPU heeft maar 1.8TFLOPS tot zijn beschikking, de GTX780 4TFLOPS....Daar moet wel bij worden gekocht dat de PS4 wel wat efficiënter zal zijn, denk dat je de grafische performance van de PS4 kan vergelijken met een GTX570 of iets in die richting.

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2013 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
In de basis speel je nog gewoon dezelfde game dat bedoel ik te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is over het algemeen waar, maar er zijn natuurlijk uitzonderingen. BF3 op de consoles was maar een armzalige bedoeling in vergelijking met de PC. Gelukkig kunnen ze met de PS4/X1 wel naar 64 spelers voor BF4, maar ik vermoed dat BF5 misschien wel naar 128 spelers gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-10 22:41

M2M

medicijnman

bram1984 schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 21:34:
In de basis speel je nog gewoon dezelfde game dat bedoel ik te zeggen.
ja, maar met andere draw distance, minder hoeveelheid pixels die gerendered moeten worden, geen AA, matige AF, low res texturewerk, low poly models en in het geval van battlefield 3 met de huidige consoles een playerlimit van 24 ipv 64. In combinatie met verkleinde speelvelden.

Is dat erg? Nee niet echt. Wil je op een console gamen dan kan dat gewoon en kost het iets minder. Wil je op een PC gamen dan is ook dat mogelijk en kost het minimaal de prijs van een console om dezelfde graphics op je scherm te krijgen, met nog wat rek naar boven.

Ps. in een gehackte demo / beta versie van BF3 was het al mogelijk om 128 spelers op een server te krijgen. Mogelijk was het dus wel, maar waarschijnlijk ging dat de gameplay niet ten goede komen.

[ Voor 11% gewijzigd door M2M op 14-08-2013 13:11 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

M2M schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 13:10:
[...]

Is dat erg? Nee niet echt. Wil je op een console gamen dan kan dat gewoon en kost het iets minder. Wil je op een PC gamen dan is ook dat mogelijk en kost het minimaal de prijs van een console om dezelfde graphics op je scherm te krijgen, met nog wat rek naar boven.
Niet helemaal waar, een complete PC zal altijd duurder zijn voor dezelfde prestaties. Maar een simpele PC die gemaakt is voor wat tekstverwerken en browsen ombouwen naar een goede game PC kost ongeveer hetzelfde als een PS4 of X1. Als je nog geen PC hebt en je bekijkt de meerprijs om in plaats van een simpele PC een PC te kopen waar je ook lekker op kan gamen dan is het verschil nog kleiner.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2013 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-10 10:24

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Tja. vergelijk de eerste PS3 game met één van de laatste. Daar zit grafisch ook veel verschil in.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-11-2021

witeken

nieuwsgierig

Verwijderd schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 23:46:
Mijn vraag: zal het op de next-gen consoles er net zo goed uit ziet?
Jep ;).

Een nieuwe console met wat fatsoenlijke hardware (dus niet WiiU) is qua pure rekenkracht wel inferieur aan high-end videokaarten, maar kan door de optimalisatie nog wel enkele jaren competitief blijven met pc's.

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-10 10:24

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Hoe kom je daar zo bij?

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan tb
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-04-2024
witeken schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 10:09:
[...]

Jep ;).

Een nieuwe console met wat fatsoenlijke hardware (dus niet WiiU) is qua pure rekenkracht wel inferieur aan high-end videokaarten, maar kan door de optimalisatie nog wel enkele jaren competitief blijven met pc's.
Je moet wel niet vergeten hoe snel de generaties Grafische kaarten elkaar opvolgt ... denk echt wel dat over een jaar of 3-4 (zitten we wss 2 generaties videokaarten verder) dat de console weer achter begint te raken mede ook omdat de tendens naar steeds grotere monitoren nog steeds speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:03

heuveltje

KoelkastFilosoof

MrVegeta schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 14:07:
Tja. vergelijk de eerste PS3 game met één van de laatste. Daar zit grafisch ook veel verschil in.
Dat geld vooral voor de ps3. die had een vrij aparte systeem kwa hardware opbouw.
Voor de xbox die redelijk standaard pc hardware gebruikt zit er al veel minder verschil tussen de oudste en de nieuwste.

Nu alles weer bij "pc hardware" zit, welke allang bekend is bij programmerus, vermoed ik dat er lang niet zoveel winst te behalen valt.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pykow
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 05-10 19:46

Pykow

Angelo OTR

Games worden zelf ook beter, hou daar rekening mee.
Ze gaan tot het uiterste over paar jaar om uit de console te halen, de PC zal grafisch altijd beter blijven dan de consoles, maar is ook weer duurder omdat je soms verplicht wordt je pc van nieuwe hardware te voorzien om een spel op 60FPS te kunnen spelen, terwijl je dit niet hebt met een console.

Angelo NL / Global Cargo VTC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
heuveltje schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 10:45:
[...]

Dat geld vooral voor de ps3. die had een vrij aparte systeem kwa hardware opbouw.
Voor de xbox die redelijk standaard pc hardware gebruikt zit er al veel minder verschil tussen de oudste en de nieuwste.

Nu alles weer bij "pc hardware" zit, welke allang bekend is bij programmerus, vermoed ik dat er lang niet zoveel winst te behalen valt.
Waarom niet? De architectuur is veel makkelijker en de hardware vele malen krachtiger. Of bedoel je winst op termijn? In dat geval niet nee. De kans is groter dat ze het onderste uit de kan al tijdens de eerste levensjaren kunnen halen, wat ik alleen maar kan toejuichen. :)
Pagina: 1