Desktop met raid 1 voor bedrijfkritische applicatie

Pagina: 1
Acties:

• shotputty
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-09-2025

shotputty

I'll be back

Topicstarter
Voor mijn werk gebruik ik op dit moment windows XP op een "oude" Pentium 4 desktop. Hierop draait al lange tijd een softwarepakket van PostNL met o.a. MS SQL Express 2008. Deze desktop staat eigenlijk 24 uur per dag aan. Omdat ik verwacht dat dit niet oneindig goed zal gaan wil ik het systeem gaan klonen :X naar een nieuwe desktop die niet alleen veel sneller is (de huidige trekt het op de een of andere manier niet met 2Gb geheugen en de grote database).
De reden dat ik hem wil klonen is omdat er héél erg veel uren configuratie in zitten.

Wat ik zoek is een systeem: Desktop, mini pc of zelfs laptop waarmee ik vliegensvlug alles weer up-and-running kan krijgen mocht er een harddisk kapot gaan. Liefst door er een disk uit te trekken en er een nieuwe weer bij te plaatsen.

- Het systeem mag tot €1500,- kosten (ex monitor)
- Het moet windows XP compatible zijn, ik heb gelezen dat ik met wat kunstgrepen de huidige installatie zou kunnen klonen ondanks verschillende hardware, bijvoorbeeld met Acronis True image.
- Ik denk zelf aan een raid 1 configuratie van 2 x Crucial M4 128Gb, vooral omdat het veel database gerelateerd zoeken is lijkt een SSD mij een goede snelheidsverbetering.
- Bij voorkeur mag het systeem enigzins energiezuinig worden omdat hij 24/7 aan zal staan.

Als ik iemand een slimmer idee heeft voor zo'n bedrijfskritische pc dan sta ik uiteraard open voor suggesties _/-\o_

Mijn specs; Arm 47cm | Benchpress 175kg | Shotput 16,99m | BW 125kg

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:27
Als je budget 1500 is , dan kan je in principe een heleboel kanten op.

Misschien een idee om een iets krachtiger systeem en dan via Virtual Box of HyperV de machine in een virtuele omgeving te draaien? Dat geeft je de mogelijkheid om te expirementeren met upgrades in de toekomst of een productie / testomgeving op te zetten..

Als RAID zou ik RAID 1, 5, 6 of 10 nemen, hoewel RAID1 waarschijnlijk wel voldoet.

Misschien is een van deze desktops: http://www.dell.com/nl/bedrijven/p/poweredge-t110-2/fs wat voor je? De HDDs zet je er daarna zelf in en de RAID kaart (als je de onboard niet wilt gebruiken) kan je dan ook zelf uitkiezen.

De reden voor Dell is dat ze ook Next Business Day garantie aanbieden of vervanging van apparatuur binnen 4 uur, maar of je dit nodig hebt ligt aan jouw wensen.

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-04 20:22
Als je een server neemt ala dell met een raid kaart, zorg dan dat je de raidkaart ook reserve op voorraad hebt.

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 5090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1600

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
shotputty schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 21:43:
- Het moet windows XP compatible zijn, ik heb gelezen dat ik met wat kunstgrepen de huidige installatie zou kunnen klonen ondanks verschillende hardware, bijvoorbeeld met Acronis True image.
Geen speciale software nodig. Pentium 4 is altijd AACPI en nooit ACPI of E_ISA_UP (tenzij dat ooit handmatig is veranderd) en dus altijd over te zetten naar een modern systeem. Wel vantevoren de Mass Storage Controller drivers alvast inbouwen in CriticalDevices en Services in het register. Dat kan handmatig met regedit, maar dat kun je ook doen door de storage controller van het nieuwe systeem eenmalig in het oude systeem te plaatsen. Enige uitzondering zal over enkele jaren komen op UEFI systemen die geen Legacy ondersteunen.

[ Voor 7% gewijzigd door Trommelrem op 12-08-2013 22:07 ]

• BoutWout
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-02 16:06
Wat doet de applicatie dat deze niet (kosten effectief) vervangbaar is? Hoe lang wil je deze situatie in stand houden? Wat doet het OS voor de applicatie dat XP niet vervangen kan worden? Waar zit de configuratie van de app op de database dat deze niet gekopieerd kan worden?

Maar goed... Op de nieuwere PC XP mode gebruiken onder Windows 7 om iig in basis een modern(er) OS te hebben?

Red een boom, eet een bever

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:24
Ik denk dat virtualiseren de beste optie is, tenzij de applicatie specifieke niet virtualiseerbare hardware aanspreekt.

• shotputty

shotputty

I'll be back

Topicstarter
Ik ga al jullie tips (Virtual box, HyperV, Mass Storage Controller drivers) even uitgebreid bestuderen om me goed voor te bereiden.

@Icekiller2k6
Dat wilde ik inderdaad alvast apart leggen, een 3e schijf.

@BoutWout
De applicatie is door PostNL gemaakt, deze genereert o.a. barcodes, haalt barcodes van externe partijen op, print labels en wij lezen de database remote uit voor track & trace informatie. Dit laatste is door een extern iemand geconfigureerd en daar zitten veel uren in. Als de applicatie naar windows 7 zou gaan dan werkt deze niet meer omdat PostNL voor windows 7 een andere versie nodig heeft. Er zou dan een herinstallatie nodig zijn waardoor ik ook mijn externe partij weer er bij moet halen.

@Mad-dog
Is dat virtualiseren als in een windows installatie op een linux computer met vmware of... ?

Bedankt voor jullie input!

[ Voor 6% gewijzigd door shotputty op 12-08-2013 22:23 . Reden: reactie tussendoor ]

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-11-2025
MS SQL Express 2008 draait prima onder Windows 7, het grootste issue zal vermoedelijk in de padnamen zitten, dat is anders dan XP. Veel applicaties zijn met minimaal werk goed over te zetten naar Windows 7, hou er rekening mee dat er voor XP over niet al te lange tijd geen updates meer uitkomen en het dan vanzelf een (groter) veiligheidsrisico gaat worden.

Zoals al eerder gezegd is virtualiseren ook een optie, gemakkelijk te backuppen of over te zetten naar een ander platform.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:29
Ik zou alleen vanuit security oogpunt geen XP meer inze1tten, of ervoor zorgen dat het systeem absoluut niet met de buitenwereld kan commmuniceren (al lijkt me dat lastig met het ophalen bij externe partijen). XP begint gewoon echt te onveilig te worden tenzij je echt goede maatregelen neemt.

Houd er daarnaast rekening mee dat je een probleem aan het achteruit schuiven bent (korte termijn win) en uit ervaring weet ik dat hoe langer je wacht met het vervangen van verouderde software, des te hoger de kosten later worden. Ik zou hier zeker rekening mee houden in je financiele analyse. Het kan namelijk zeer goed voorkomen dat een korte termijn win op de lange termijn een stuk meer geld kost.

Verder is een bedrijfskritische applicatie op een desktop draaien nooit verstandig daar de hardware er absoluut niet gecertificeerd voor is, tenzij de applicatie niet zo bedrijfskritisch is als je doet voorkomen (als een downtime van een paar dagen prima is, geen probleem op een desktop, als een dag al te veel is, neem dan een 24/7 geschikte server). De optie om virtueel te draaien is een goede optie daar je dan je hardware afhankelijkheid al ondervangt, ook is bij virtualisatie disaster recovery vaak simpeler in niet complexe situaties (nieuwe doos neerzetten en backup van je VM terugplaatsen).

Zorg er echter ook uiteraard voor dat je ook nu al een goede baackup hebt van het systeem (desnoods een simpele clone op usb disk ofzo) zodat mocht het eerder foutgaan dan dat je een vervangend systeem in de lucht hebt je iig een backup hebt van je DB e.d.

[ Voor 5% gewijzigd door Dennism op 12-08-2013 23:35 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:06
Je hebt het over Parcelware met alle bijbehorende configinstellingen? In principe staat alles in de database ingesteld, die bestanden kan je in een MSSQL server hangen en vervolgens kan je Parcelware als client naar die server verwijzen (moet je de .exe.config bestandjes voor aanpassen).

Heb een tijdje geleden zoiets opgezet voor een klant, zat erover in dat zn parcelware PC ooit een keer stuk zou gaan. Inmiddels zijn zijn scripts gebackupt, draait de database op de server (met backups) en kunnen ze op de meeste werkplekken met parcelware aan de slag.

• shotputty

shotputty

I'll be back

Topicstarter
Ja het gaat om parcelware idd! Ik zou geen halve dag zonder de server kunnen. Ik wilde er eigenlijk 2 van live hebben maar dat was niet te regelen ivm barcodereeksen dus ik ben aangewezen op een super degelijk systeem. Ik ga morgen alle adviezen nog eens grondig nalezen! Bedankt weer!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:06
Als je een backup hebt van de database heb je in principe alles van parcelware. Client kan je zo installeren, de datasource in .exe.config file aanpassen van localhost naar je server waar MSSQL op draait en je kunt gaan met die banaan.
Verder zal je vast nog wat scripts hebben die het een en ander doen aan import, die scripts zelf maak je ook backups van. Instellingen voor je import/export staan gewoon geconfigureerd in de parcelware database.
Pagina: 1