Welke (SLI) NVIDIA videokaart moet ik kopen?

Pagina: 1
Acties:

• Hannesie1804
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 31-01 09:12
Hallo allemaal,

Mijn zoon wil graag cube-world spelen. Nu is de videokaart op het moederboard niet krachtig genoeg hetgeen resulteert in processor-load van 100%.

Ik wil graag een videokaart in de PC plaatsen. Nu zie ik in de handleiding van het moederboard (Asrock k10n78m) staan dat er een NVIDIA Hybrid SLI kaart geplaatst kan worden. De PC heeft een voeding van 350 Watt en er zit 4GB geheugen in. Het BIOS ondersteund Hybrid SLI met 256 en 512 MB.

De handleiding geeft tevens een aantal suggesties maar deze kaarten zijn blijkbaar niet (meer) te koop in NL. Ik wil er zo'n 50 euro aan besteden. Is het slim om een SLI-kaart te kopen en kunnen jullie een suggestie doen voor een geschikte videokaart?

Namens mijn zoon, alvast hartelijke dank.

Groet,
Hans

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:48
Ik denk dat de beste optie is om te kijken in het V&A gedeelte voor een leuke midrange GPU. Tot 50 euro staan er nog wel een paar degelijke kaartjes tussen, met name die HD5770's. Deze zijn dan wel al 2 generaties oud, maar ze zijn nog altijd vele malen beter dan de integrated GeForce 8100 graphics van het moederbord.

Het enige waar je even op moet letten is de voeding + eventuele benodigde PCIe power connector(s) op de grafische kaart. Sommige HD5770's hebben namelijk een 6 pins PCIe voeding nodig en ik gok dat de voeding in de hierboven genoemde pc dit niet heeft. Hier zijn wel verloopstukjes voor (2xmolex > 6pins PCIe).
Qua vermogen zal het wel gaan, die kaartjes verbruiken maximaal iets van rond de 100W, echter is de 350W aangegeven op de voeding waarschijnlijk het piekvermogen en niet hetgeen wat hij constant kan leveren. Met een beetje pech levert hij max. constant 250W (te controleren door te kijken hoeveel ampère de voeding op de 12V lijn levert). Maar zelfs in dat geval zal het waarschijnlijk geen probleem opleveren, ik ga er namelijk vanuit dat de CPU niet een zwaar overclocked model is.

[ Voor 5% gewijzigd door Moi_in_actie op 12-08-2013 21:51 ]

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• Hannesie1804
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 31-01 09:12
Dank moi-in-actie voor je snelle reactie.
'Bijt' zo'n Radeon kaart niet omdat er Nvidia op het moederboard zit?

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:48
Nee hoor, dat is geen probleem. Wellicht dat je een keer bij het opstarten het bios in moeten gaan en moeten selecteren dat vanaf nu de externe GPU gebruikt moet worden, in plaats van de onboard, maar wellicht is dit niet eens nodig.
Wel even zorgen dat je de NVidia drivers (van de huidige onboard videokaart) eerst deinstalleert en na het erin prikken van de GPU de correcte drivers daarvoor installeert (NVidia GeForce of AMD Catalyst, afhankelijk van welke kaart je kiest).

[ Voor 42% gewijzigd door Moi_in_actie op 12-08-2013 22:50 ]

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• P. Herz
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23-02 23:28
heb recent op marktplaats iemand gezien die een HD 5850 voor 50 euro aanbood (mooie deal!). heb zelf de 5850 gehad en was er zeer over te spreken.