Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Elementary OS brengt Luna-release uit

Pagina: 1
Acties:

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 31-10 21:55
nieuws: Elementary OS brengt Luna-release uit

Ik vind de laatste regel van dit artikel inhoudelijk gezien erg vreemd:
Het besturingssysteem is gratis te downloaden voor zowel Windows- als Mac-systemen.
Het huidige OS wat op een pc staat doet er helemaal niet toe. Het OS is gratis te downloaden; dat kan ik zelfs op een Android-tablet doen, al kan ik hem daar niet op installeren.
Voor het installeren maakt het ook al niet uit wat voor OS er al (voor)geïnstalleerd staat op een machine.
Als ik een nieuwe pc samenstel en nog een lege harddisk heb; is het dan een Windows-systeem? Lijkt mij niet; maar dan kan ik dat OS er nog steeds prima op installeren.
Ook zijn er veel mensen die überhaupt geen Windows of OS X draaien maar bijv. een andere Linux distro.

De enige "beperking" wat betreft het draaien van dit (en eigenlijk elk) OS is het hardwareplatform.

Een meer juiste afsluitende zin zou dus bijvoorbeeld zijn:
Het besturingssysteem is gratis te downloaden en draait op x86-systemen met een 32-bit of 64-bit architectuur.

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:56

weebl

YARR!

Als je dan gaat mierenneuken doe het dan ook goed.

Met een x86-systeem word over het algemeen een 32-bit systeem bedoeld. Hoewel de meeste nieuwe x86 systemen ook 64-bit instructies ondersteunen worden deze over het algemeen aangeduid als x86-64 systemen.

Wikipedia: x86

Maak er dan dit van:
Het besturingssysteem is gratis te downloaden en draait op x86 en x86-64-systemen.

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 31-10 21:55
weebl schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 17:05:
Als je dan gaat mierenneuken doe het dan ook goed.

Met een x86-systeem word over het algemeen een 32-bit systeem bedoeld. Hoewel de meeste nieuwe x86 systemen ook 64-bit instructies ondersteunen worden deze over het algemeen aangeduid als x86-64 systemen.

Wikipedia: x86

Maak er dan dit van:

[...]
Dat ben ik niet met je eens. Je hebt gelijk dat x86 bij veel mensen synoniem staat voor 32-bits x86-instructieset; maar dat wil nog niet zeggen dat het correct is. Het kan zowel 32-bits als 64-bits omschrijven en zelfs ook 16-bits.
De Wikipedia-pagina die je zelf linkt schrijft:
Bits 16-bit, 32-bit and/or 64-bit
Oftewel: met x86 kan zowel 32-bit als 64-bit aangeduid worden. De zin die ik ik schreef is dus niet onjuist.

Jouw zin is a) dubbelop want 64-bit wordt dus twee keer vernoemd en bovendien is x86 dus breder dan alleen 32-bit.

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:56

weebl

YARR!

Quote het artikel dan goed, want er staat toch echt dit:
As the term became common after the introduction of the 80386, it usually implies binary compatibility with the 32-bit instruction set of the 80386. This may sometimes be emphasized as x86-32[5] or x32 to distinguish it either from the original 16-bit "x86-16" or from the 64-bit x86-64.[6] Although most x86 processors used in new personal computers and servers have 64-bit capabilities, to avoid compatibility problems with older computers or systems, the term x86-64 (or x64) is often used to denote 64-bit software, with the term x86 implying only 32-bit.[7][8]
x86 staat dus over het algemeen voor de 32-bits instructieset. Als je het over de 64-bits versie hebt gebruik je x86-64.

• Wilbert de Vries
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-10 20:49

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
(jarig!)
Minimale aanpassing met een hoop inhoudelijke discussie. Aangepast. Dank!

[ Voor 10% gewijzigd door Wilbert de Vries op 13-08-2013 07:44 ]