Raid 1, 1 schijf defect welke kan deze vervangen

Pagina: 1
Acties:

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-01 12:00
Hallo,

Een kennis vroeg mij het volgende.
Hij heeft een server met een raid 1 configuratie.
Eén van zijn twee schijven is defect, de server draait dus nu op 1 schijf.

De defect schijf betreft een Seagate ST3500320NS

500GB
7200 RPM
32mb Cache

Helaas is een exact dezelfde schijf niet meer leverbaar. Wat zijn normaal gesproken de minimale eisen aan een nieuwe schijf?

Zover ik weet zou je het liefst hetzelfde merk gebruiken.
Dezelfde grootte of groter.
Dezelfde snelheid
Dezelfde grootte van het cache geheugen of meer

gr Tim

• jwtje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-01 09:47
Eigenlijk precies wat je hierboven beschreef. Dezelfde grootte of groter. Verder zal de array zo snel zijn als de traagste schijf.

• Crazymonkey
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-01 14:51

Crazymonkey

Gek als een aap ;)

Ik zou nieuwe schijven kopen en de data over zetten, ik weet niet uit welk jaar de HDD's komen?

• NL_Scratch
De server komt uit 2009, schijven zijn zo'n 4 jaar oud.
Helaas werkt de warranty check niet op de seagate site.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
NL_Scratch schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 17:41:
De server komt uit 2009, schijven zijn zo'n 4 jaar oud.
Helaas werkt de warranty check niet op de seagate site.
Bespaar je de moeite want 4 jaar garantie heb je zowiezo niet.

I stand corrected \/

[ Voor 5% gewijzigd door Reepje op 13-08-2013 09:56 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Barracuda ES.2 is een enterprise disk, zou je zelfs 5 jaar op moeten hebben. Maar dan nog: de afgelopen 3 jaar heb ik heel wat disks RMA naar Seagate gestuurd en wat je terugkrijgt ben je vaak niet blij mee. Sommige disks hebben zelfs bij de eerste boot al een "SMART status bad! Backup and replace now!"

Je kunt dat ding vervangen door een Western Digital RE4 500GB of een Seagate Constellation ES 500GB: http://tweakers.net/price.../344486;289560/categorie/

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-01 19:44

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

> Je kunt dat ding vervangen door een Western Digital RE4 500GB of een Seagate Constellation ES 500GB..

Even nieuwsgierig, hoe weet je dat? Het aantal bytes (of sectors?) moet even groot zijn.

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Beide disks hebben hetzelfde aantal sectoren als je originele schijf volgens de specsheets, dus dat moet gewoon goed komen. Zou wel weer een enterprise schijf nemen, voor RAID configuraties wil je disks die standaard TLER hebben ingeschakeld.

Zolang die disks even groot of groter zijn en niet heel erg verschillen in snelheid kan je ze gewoon gebruiken. Een nieuwere 7200RPM disk zal door de datadichtheid sequentieel wel wat sneller zijn dan je oude disk, maar qua random reads zal het vergelijkbaar zijn. Grotere cache is leuk, maar over het algemeen wordt die door je controller toch in write through mode gezet, dus veel merk je daar niet van.

• NL_Scratch
Super!
klopt het dat je de garantie niet meer kan controleren op de seagate site"?
normaal was er altijd z'n mooie check waar je het serienummer opgeeft en je weet direct of je garantie hebt.
Pagina: 1