[BBG] Studentenpc september 2013 *Cancelled*

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:47

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
Modbreak:Gaat niet door! Zie Bolletje in "[BBG] Studentenpc september 2013 *Cancelled*"

[BBG] Studentenpc september 2013

Voor september staat er weer een best buy guide op de planning. In dit topic is het de bedoeling te discussiëren over de samenstelling die dan op de frontpage komen. Dit topic is zodoende niet voor persoonlijk advies. Daarvoor hebben we Desktop Aankoop Advies.

De discussie zal een paar dagen voor het einde van de maand eindigen zodat er nog tijd is om de bijbehorende teksten te schrijven en er ruimte is voor de eindredactie.

In dit topic gaat het over de studentenpc met een budget van €500.

Dit keer een nieuw soort systeem: de studentenpc. In september beginnen weer veel nieuwe studenten aan hun studie wat een goed moment is om eventueel een computer aan te schaffen. Ondanks dat de overgrote meerderheid gaat voor een laptop zijn er uiteraard ook studenten die een desktop waarderen.

Het is een nieuw systeem en we bekijken dus of dit wenselijk is. Vandaar ook 'Pilot' in de titel. De vorming van dit systeem (eisen, wensen, budget) is dus aan verandering onderhevig.

Kernpunt blijft wel dat een lage prijs bij elke student wel een gemeenschappelijke factor is. Persoonlijk lijkt een budget van 500 euro redelijk. Zoals gezegd moeten we dus even kijken of dit wat wordt en dus ook of het budget goed is.

Bij optionele componenten leek mij het noemen van bijv. Office365 for University, een degelijke USB-stick en het noemen van cloudstorageopties etc. verstandig om zo gelijk al tips te geven wat je daarnaast nog moet aanschaffen.

De aftrap:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X4 760K Black Edition Boxed€ 74,90€ 74,90
1ASRock FM2A75M-DGS€ 48,49€ 48,49
1Gigabyte N65TBOC-2GD€ 139,15€ 139,15
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 75,95€ 75,95
1Fractal Design Core 1000€ 27,90€ 27,90
1Corsair CMV4GX3M2A1333C9€ 32,90€ 32,90
1be quiet! System Power 7 400W€ 41,95€ 41,95
1Samsung 840 EVO 120GB€ 89,90€ 89,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 531,14

De studentenpc ligt inderdaad ongeveer tussen het basissysteem en budgetgamesysteem. Zo is er een ssd aanwezig (waarmee het algehele gevoel met het systeem sneller wordt) en is er toch nog een redelijke videokaart aanwezig om af en toe een spelletje te spelen.
Daarnaast is er een harde schijf aanwezig met een veel opslagcapaciteit (films, series etc) en is de behuizing redelijk compact.

Randappatuur volgt :)

Update: wordt waarschijnlijk andere insteek.

[ Voor 3% gewijzigd door Bolletje op 16-08-2013 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:16
Een studenten PC (tenzij het een pc voor een specifieke opleiding is zoals grafisch ontwerp/Devven), hoeft toch niet meer te kunnen dan office draaien en een mogelijkheid bieden tot internet, en SPSS kunnen draaien. Lijkt me een mooi streven om een PC voor minder dat 500 euro samen te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun.
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Misschien is deze 7850 meer bang-for-buck? pricewatch: XFX HD7850 Core Edition 1GB uit verschillende tests die ik heb bekeken komt de 7850 beter uit de bus als de 650 ti boost. Ik weet niet precies hoe de gigabyte het tegen de XFX doet. In dit geval is er wel meer budget voor een eventuele upgrade, of dit gewoon achterwege laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robolokotobo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05:51
In dit systeem lijkt me een SSD echt overbodig. Ik gebruik nog een Samsung Spinpoint F3 1TB en vind het totaal niet nodig om 90 euro uit te geven voor 120 GB aan opslag wat sneller is. Wat bovendien hier gebeurt is dat er een magere videokaart gekozen wordt zodat er een SSD in het systeem kan. Denk bijvoorbeeld eens aan GTA 5 en hoeveel studenten dit willen gaan spelen. Ik heb mijn Windows 7 ongeveer een jaar draaien nu op mijn X4 955 BE met 4 GB ram PC en ik kan nog steeds vrijwel direct alles gebruiken zodra Windows geopend is. Ik kan in een bliksemflits bij al mijn bestanden, films starten direct enz.. Als ik bijv. Bioshock Infinite open start het spel direct. Alleen als ik op continue game klik duurt het even 10 seconden, maar vervolgens kan ik wel minstens 20 minuten gamen voordat ik weer even wachten moet. In mijn ogen slaat het dus de plank finaal mis om in dit systeem een SSD te plaatsen.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X4 760K Black Edition Boxed€ 74,90€ 74,90
1ASRock FM2A75M-DGS€ 48,49€ 48,49
1Palit GeForce GTX 760 2GB Jetstream€ 229,80€ 229,80
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 76,85€ 76,85
1Seasonic S12II 520W€ 51,-€ 51,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 508,94

Edit: Er staat geen werkgeheugen in de topic start zodoende ben ik het ook vergeten.

[ Voor 57% gewijzigd door Robolokotobo op 12-08-2013 21:53 ]

Ryzen 7 5700X 16GB RTX 4060 1TB NVMe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluepenguin
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Bolletje schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 16:20:

Bij optionele componenten leek mij het noemen van bijv. Office365 for University, een degelijke USB-stick en het noemen van cloudstorageopties etc. verstandig om zo gelijk al tips te geven wat je daarnaast nog moet aanschaffen.
Erg leuk initiatief!!

Als ik een paar dingen vragen mag Bolletje,
• het is de bedoeling een systeem van €500,- samen te stellen, maar wat is ongeveer het budget voor de randapparatuur? Want je kunt (naar mijn mening) redelijk goed beargumenteren dat naast Windows/Office/usb-stick, je ook een printer/beeldscherm/toetsenbord/muismat nodig zult hebben. Alleen tikt dat alles bij elkaar wel flink aan in het budget.
• Surfspot is zeker interessant om te vermelden voor de software. Mocht het nodig zijn in het kader van dit topic, dan kan ik kijken naar de prijzen op Surfspot. En misschien goed om te vermelden: op SurfSpot is op dit moment van Windows alleen Windows 8 Pro Upgrade verkrijgbaar als dvd. Idem voor Office, verkrijgbaar als Microsoft Office Professional Plus, prachtig pakket (Lync, Infopath, Publisher :9~ ), maar met een studentenlicentie voor één jaar.
• bij mijn weten werkt een ruime meerderheid van de hogescholen en universiteiten met Microsoft of Google samen voor email, vaak zit daar ook Skydrive opslagruimte of Google Apps+Drive bij inbegrepen. In hoeverre is het de bedoeling dat we bijv. Dropbox/Box.net/Wuala dan nog meenemen in een dergelijk studentenpc advies?

[ Voor 14% gewijzigd door Bluepenguin op 12-08-2013 22:08 ]

denk ik..... of zoiets. >> Het blijft maar een mening tenslotte ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-05 11:51

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Heel erg leuk idee Bolletje, maar tegenwoordig krijg je die bij je studie (of je kan ze heel erg goedkoop via je studie kopen: Lees 10 euro voor een licentie). Idem voor windows. De USB stick kan wel erg handig zijn.

Van ciphers blog:
Beste USB-stick voor grote bestanden

Sandisk Extreme USB3 - 64GB

Sandisk Extreme USB3 - 64GB (€ 60)

Alternatief
Kingston DataTraveler HyperX USB3 - 64GB (€ 66)
Toelichting
Een forse prijs, maar dan ben je ook in één klap af van elke keer een nieuwe USB stick kopen omdat de vorige niet voldoet. Zelfs de grootste blu-ray rips zijn voor deze stick geen probleem. En de snelheid is met 180MB/s voor deze klasse extreem hoog te noemen. Tevens zijn de random write snelheden erg hoog wat redelijk zeldzaam is voor USB-sticks. Let wel op dat de kwaliteit van de behuizing veel minder indrukwekkend is dan de prestaties. Het alternatief van Kingston heeft een stevigere behuizing maar wel een iets lagere schrijfsnelheid van 135MB/s.

Beste USB-stick voor het draaien van een operating system

Sandisk Extreme USB3 - 16GB

Sandisk Extreme USB3 - 16GB (€ 25)

Toelichting
Voor het draaien van een besturingssysteem zoals Linux of UNIX vanaf een USB-stick moet je vooral niet kijken naar de sequentiële snelheden. Het gaat hier voornamelijk om de random write snelheid. Deze is voor sommige USB-sticks extreem traag; 0,001MB/s; dat is een factor duizend trager dan een hardeschijf. Deze stick doet ongeveer 5MB/s random write en dat is dus 5000 keer sneller dan een trage USB-stick op dit performancegebied. Dit ga je tevens merken met de levensduur van de stick, dat komt door de zogeheten write amplification. Als een SSD of USB-stick traag is, betekent dit vrijwel automatisch dat de levensduur ook harder afneemt. Trage sticks zijn dus ook veel sneller kapot dan sticks met goede 4K random write snelheden. De 55MB/s sequential write is ook hoog voor een stick van deze grootte, maar daar hoef je opzich niet zo naar te kijken. Het gaat allemaal om de random write als je de stick voor operating systems wilt gebruiken!
bron: CiPHER's Storageblog: SSD best buy guide

Over de SSD, waarom ga je niet voor de M500? Als student is het belangrijk dat je data behouden blijft, je wil natuurlijk niet dat je lekker bezig bent met je scriptie en HUP data weg...
Aangezien de meest betrouwbare ssd (volgens ciphers blog) de intel 320 buiten het budget is, blijft de op 1 na betrouwbaarste ssd over, de m500:
Nog voordat de Crucial M500 op de markt werd gebracht, had ik al gezegd dat dit dé SSD van 2013 zou gaan worden. Dit omdat de Crucial M500 de opvolger is van de zeer succesvolle Crucial M4 die een goede balans had van betrouwbaarheid, prijs en prestaties. De Crucial M500 is op alle drie gebieden beter, maar wel in die volgorde. De grootste vorderingen zijn dus op het gebied van de betrouwbaarheid; de prijs is met name voor de hogere capaciteit modellen lager, terwijl de prestaties ook wel iets gestegen zijn maar veel minder prominent. Doordat de SSD nog relatief nieuw is, is het overigens wel mogelijk dat er onontdekte firmwarebugs gevonden worden in de toekomst. De SSD moet zich dus nog bewijzen qua betrouwbaarheid, terwijl de Intel 320 zijn betrouwbaarheid al ruimschoots heeft bewezen.

De Crucial M500 is niet de allersnelste SSD. Maar daar ga je in de praktijk niets van merken behalve voor kopieeracties van SSD naar SSD. Het grootste pluspunt van deze SSD is zijn theoretische betrouwbaarheid. Zo heeft deze SSD hardwarematige voorzieningen die veel concurrerende SSDs niet hebben - met name de power-safe capacitors en RAID5 bitcorrectie. Mede doordat deze SSD een ideale mix heeft en zich onderscheidt in voorzieningen die de betrouwbaarheid ten goede zou moeten komen, zie ik deze als de beste allround SSD. Het leeuwendeel van de consumenten zou deze SSD hoog in hun lijstje moeten hebben staan. Simpel gezegd is dit de nummer één SSD voor consumenten.
bron: CiPHER's Storageblog: SSD best buy guide

[ Voor 28% gewijzigd door Frozen op 12-08-2013 22:27 ]

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robolokotobo
  • Laatst online: 05:51
De Athlon 760K lijkt me ook niet meer de juiste processor nu de FX-4130 net zo duur is. In dit lijstje kun je de FX-4130 vergelijken met de Athlon 750K:

http://community.futurema...e/cpu/AMD+FX-4130/compare

Omdat er dus ook nog werkgeheugen in het systeem moet is er te weinig budget voor de GTX760.
Ik heb het volgende samengesteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-4130 Boxed€ 78,95€ 78,95
1MSI 760GA-P43 (FX)€ 52,70€ 52,70
1Club3D Radeon HD 7870 '13Series€ 178,-€ 178,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 57,50€ 57,50
1be quiet! System Power 7 400W€ 40,84€ 40,84
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 512,74

Ho, er moet natuurlijk wel een Micro ATX plankje in de Fractal en een voeding met genoeg PCI-E connectors:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-4130 Boxed€ 78,95€ 78,95
1Gigabyte GA-78LMT-USB3€ 45,-€ 45,-
1Club3D Radeon HD 7870 '13Series€ 178,-€ 178,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 57,50€ 57,50
1Seasonic S12II 520W€ 51,-€ 51,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 515,20

[ Voor 31% gewijzigd door Robolokotobo op 13-08-2013 02:50 ]

Ryzen 7 5700X 16GB RTX 4060 1TB NVMe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Ik begrijp dit systeem niet echt eigenlijk.

Zonder te gamen neem je toch gewoon het basissysteem en met te gamen neem je het basisgame systeem?
Of zie ik hiet verkeerd..

[ Voor 3% gewijzigd door SmokingCrop op 13-08-2013 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 77512

IMHO Behoort een studenten-pc vooral degelijk en betrouwbaar te zijn en moet 'ie een paar jaar mee kunnen. Grafische kracht is (uitzonderingen daargelaten) niet belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
We kunnen ook het volgende doen: in plaats van de studentenpc zoals die nu is, nemen we het budgetgamesysteem op. Het basissysteem is er al wel (zie andere topics).

In plaats van de nadruk bij een specifiek systeem te leggen met de samenstelling van componenten kunnen we dan een aparte pagina (op het eind van het artikel) opnemen waarin we relevante zaken bespreken (zoals het aanschaffen van software, bepaalde componenten waar je dan op moet letten, tips etc). Die pagina gaat dan op voor alle systemen die in de BBG zijn besproken (want een student kan inderdaad ook gewoon het basissysteem of budgetgamesysteem aanschaffen). Dan gaat die pagina ook op voor mensen die een laptop hebben.

Klinkt dat als een beter plan? Het ging mij er namelijk meer om dat veel studenten nog niet bewust zijn van eventuele acties die voor hen geldig zijn. Dan is de editie van september geschikt om mensen daar bewust van te maken.

Anoniem: 528626

Ja, dat klink beter. Ik ben het eens met SmokingCrop :)

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Even een kritisch noot: Ik denk dat er vrij weinig studenten zitten te wachten op een PC, veel studenten zullen uit huis wonen maar wel elk weekend naar hun ouderlijk huis gaan. Een PC is niet elk weekend van en naar huis te tillen, een laptop daar in tegen wel.

Je gaat dus met een focus op een minderheid een BBG maken, persoonlijk (maar wie ben ik) zou ik eens kijken naar een BBG studenten laptop.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-06 15:58

heuveltje

KoelkastFilosoof

init6 schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 13:35:
Even een kritisch noot: Ik denk dat er vrij weinig studenten zitten te wachten op een PC, veel studenten zullen uit huis wonen maar wel elk weekend naar hun ouderlijk huis gaan. Een PC is niet elk weekend van en naar huis te tillen, een laptop daar in tegen wel.
Niet alleen dat, je moet nogal eens in groepverband werken en dan is het makkelijker om met 3 laptop's in een op een terras te gaan zitten, dan om met pc's te gaan sjouwen :)

Daarnaast zijn studentenkamertjes nogal beperkt kwa ruimte, dus dan is een laptop ook handiger.
Dus tenzij er een concrete eis is waar een laptop niet aan kan voldoen, zijn er weinig redenen om een pc aan te raden.
Je gaat dus met een focus op een minderheid een BBG maken, persoonlijk (maar wie ben ik) zou ik eens kijken naar een BBG studenten laptop.
Eens.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Leuk idee, maar "de" stundenten PC als naam lijkt me erg lastig.

Ten eerste is de echte studenten PC natuurlijk een laptop, dat is zondermeer het overgrote deel van de studenten. Daarnaast hebben verschillende studenten natuurlijk verschillende systemen nodig. De ene student geeft 1000 euro uit aan de Game PC BBG, terwijl de andere student liever een laptop van 500 euro heeft.

Ik zou idd voor een budgetgamePC BBG gaan.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
init6 schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 13:35:

Dit is echter de reguliere BBG, niet de LBBG (voorheen NBBG). Daar worden de laptops besproken :)

Doorgaans gaan studenten inderdaad voor een laptop. Desondanks zijn er genoeg, waaronder ik, die een desktop prefereren. Nu ben ik misschien een uitzondering op de regel, maar ik heb zowel op mijn studentenkamer als ouderlijk huis een desktop staan.
Dit keer een nieuw soort systeem: de studentenpc. In september beginnen weer veel nieuwe studenten aan hun studie wat een goed moment is om eventueel een computer aan te schaffen. Ondanks dat de overgrote meerderheid gaat voor een laptop zijn er uiteraard ook studenten die een desktop waarderen.
Maar het genoemde alternatief, budgetgamesysteem en een aparte pagina voor tips opnemen, zal dan worden doorgezet. Een ogenblik. :)

Zie: [BBG] Budgetgamesysteem september 2013

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 27-05 21:51
ik denk dat het beste hier past, de BBGs zijn twee maandelijks. daarmee kom je dus net in de knoop voor de laptops aan het begin van het school/studie jaar. het lijkt me dan geen verkeerd idee om voor september uit te pakken met een extra laptop special. juist gericht op het nieuwe school/studie jaar.

sommige studenten zullen een voorkeur geven aan een desktop. Echter veel studies raden een laptop aan, of stellen dit zelfs verplicht. verder is gaming verre van ee prioriteit. alles mooi meegenomen als dat gaat. belangrijkste is dat office er goed opdraait (tegenwoordig nauwelijks nog een issue) en dat de boel betaalbaar is.
juist doordat er met een laptop gewerkt wordt hebben veel studenten huizen wifi. en dat is een houtje touwetje verbinding dus een goede wifi chip is toch aan te raden.
Pagina: 1