Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Server 2012 + Exchange 2013 licentie?

Pagina: 1
Acties:

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Hoi Tweakers,

Ik zie echt door de bomen het bos even niet meer. Ik wil een Exchange server optuigen op een VPS. Server 2008 R2 of 2012 Standard staat daar op, prima tot zo ver. Ik weet dat bij SBS 2011 een Exchange licentie zat, volgens meerdere bronnen op Google kan je tot 25 users ook gewoon "gratis" op Server 2012 Standard draaien, en daarboven moet je dan extra calls kopen. Andere bronnen spreken dit weer tegen.

De licentiestructuur van Microsoft is soms zo onduidelijk dat ik even de weg kwijt ben. Weet iemand hoe dit zit?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• richardboer
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-11 13:30
Voor zover ik weet geld het heel simpel:
non-SBS betekent apart Exchange erbij kopen.

Ik heb tenminste nooit gehoord dat je exchange gratis kan draaien tot 25 gebruikers.
Als je die bronnen hebt, zou je ze mogelijk kunnen delen ? (Mag ook in PM)

Heb zelf namelijk tijdje terug nog een Win2012 server met aparte exchange 2013 server opgezet en daar hebben we gewoon aparte licenties voor aangeschaft. (Ging om iets van 5 gebruikers ofzo)

Richard

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

DennusB schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 16:02:
De licentiestructuur van Microsoft is soms zo onduidelijk dat ik even de weg kwijt ben. Weet iemand hoe dit zit?
Kan me niet voorstellen dat Microsoft 'gratis' exchange doet bij normale server-edities van Windows Server. Zoals je zelf ook al aangeeft; bij Small Business Server zit dit over het algemeen wel.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:39
Er is geen SBS meer bij 2012, alleen een Essentials versie wat een uitgeklede SBS is (25 Windows Calls zijn inbegrepen bij deze versie) maar exchange is eruit gehaald omdat deze versie bedoeld is om met office 365 aangevuld te worden.

Bij een normale deployment zal je dus gewoon exchange + calls moeten kopen.

• tweakict
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23-10 13:40
Waarom zou je op een VPS een Exchange omgeving willen hosten, kun je net zo goed O365 pakken.

De aanschaf van het OS, Exchange, de CALS en de maandprijs van de VPS......

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
DennusB schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 16:02:
SBS2011 Standard Edition had Exchange 2010 Standard Edition erbij inzitten. De beperking is echter maximaal 75 gebruikersaccounts in het domein.

Bij Windows Server 2012 Standard Edition krijg je 5 CALs cadeau. Daarboven zal je extra CALs moeten kopen. Ik dacht dat je bij Exchange 2013 ook een paar CALs cadeau kreeg. Let wel dat Exchange meerdere CAL soorten kent: normale en Enteprise versies. Sommige functies zullen alleen werken met een Enterprise CAL.

Als het puur om een mailserver gaat zou ik ook adviseren om naar Office 365 te kijken. Kost je minder per jaar en alle zorgen over onderhoud en dergelijken leg je bij een ander neer.

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Eens met m'n voorgangers. Non-SBS is Exchange aanschaffen.

En ik vind juist dat MS met 2012 de licentiestrucuur eenvoudiger aan het maken is.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Verwijderd

Oogje schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 17:03:
Eens met m'n voorgangers. Non-SBS is Exchange aanschaffen.

En ik vind juist dat MS met 2012 de licentiestrucuur eenvoudiger aan het maken is.
absoluut.. maar als ze dezelfde licentiestructuur nu ook voor 2014, 2017, of wat de vervolgversies ook mogen worden gewoon aanhouden. En niet bij elke nieuwe release de licentiestructuur over de kop trekken :)
Pagina: 1