Backup een raid0 systeem naar een enkele HDD

Pagina: 1
Acties:

• Marcoevich
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-12-2025
Hallo allemaal,

Van een kennis is enkele dagen terug zijn mobo kapot gegaan. Dit houd dus in dat hij de pc niet meer kan starten, en ook niet meer bij de inhoud van zijn raid-0 schijven kan komen.

Omdat er toch een nieuw mobo komt hebben we besloten meer onderdelen van de PC een upgrade te geven. Zo gaat er onder andere een SSD bijkomen.

Noodzakelijk is echter dat er eerst een backup van zijn huidige systeem komt. De vraag is dus, hoe doe je dat als je het systeem niet meer kunt starten? Kan ik die 2 schijven in een andere pc zetten en dan simpelweg de bestanden overschrijven? Of komt daar meer bij kijken?

Alvast bedankt! ;)

• RacerBas
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-01 09:19
Als je de 2 schijven in een ander systeem zet zal voor zover ik weet je raid-0 niet meer aanwezig zijn maar dat heb ik zelf nooit getest, en aangezien je data in een raid-0 wordt verspreid over beide schijven zal je die dan ook kwijt zijn.

Normaal zou ik Hiren's bootcd gebruiken om een ghost image te maken maar zonder je moederbord gaat dat niet lukken.

Wel adviseer ik je kennis om in de toekomst er voor te zorgen dat je door bijvoorbeeld windows backup of een ander programma automatisch back-ups laat maken van je data op een externe harde schijf. dan heb je dit probleem ook niet meer.

Ik hoop dat je een oplossing vindt veel succes!

[ Voor 6% gewijzigd door RacerBas op 12-08-2013 14:50 . Reden: correctie ]

• Marcoevich
Thx voor je reactie RacerBas! Ik bedenk me net dat ik zelf ook een raid0 installatie heb. Als ik zijn schijven in mijn systeem aansluit, zou dat dan kunnen werken?

Dan hoef ik niet perse in windows te komen, maar waarschijnlijk kan ik dan wel zo'n ghost image maken of bestanden backuppen met een linux live cd :P

• richardboer
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-01 15:12
Als je minimaal dezelfde controller hebt, en het liefst hetzelfde moederbord is er een kans dat hij de RAID0 array kan herkennen.
Maar voordat je zoiets gaat testen maak eerst een backup van je RAID0 config, deze kan je vaak op een floppy zetten ofzo om later weer te importeren. En zorg dat je je disks + kabels nummert om deze correct weer terug aan te sluiten.

Ik weet dat in sommige gevallen de controller weer kan herkennen dat het een RAID set was.
Heb het tenminste paar keer gehad met een ICH7R controller waarvan de BIOS naar factory default gereset was. Dat ik hem omgezet had van AHCI naar RAID, mijn RAID0 array weer netjes te voorschijn kwam.

Richard

Verwijderd

RAID0 an sich bestaat niet. Er zijn wel implementaties van RAID0. Je hebt dus geen RAID0, maar waarschijnlijk Intel RAID0. Dus ook Intel metadata op de schijven. Als je die aansluit op een moederbord waar ook een Intel ICHxR controller op zit, dan is de kans heel groot dat dat gewoon gaat werken. De enige reden waarom dat niet zou werken is omdat het formaat metadata kan veranderen. ICH7R is een heel oude chipset. De nieuwste Z87 chipsets enzo kunnen heel goed een ander formaat gebruiken.

Maar je kunt het gewoon uitproberen. Zet je drives die onderdeel waren van de RAID in een nieuw moederbord waar je de Intel controller op RAID hebt ingeschakeld in het systeem BIOS. Als het goed is zie je dan tijdens de POST-fase (als je het systeem aanzet) de RAID array verschijnen.

Als je er probeert van op te starten, kan het zijn dat dit niet lukt. Windows loopt achter op het gebied van migratie, zoals bijvoorbeeld wel met Linux of BSD werkt. Maar start je op van een andere systeemdisk, dan hoor je gewoon bij de gegevens op de RAID schijf te kunnen komen.

Mocht dit toch niet werken, dan kun je een Ubuntu livecd gebruiken om toegang te krijgen tot de RAID array. Die herkent andere formaten metadata en gebruikt vervolgens zijn eigen software RAID engine.

Kortom, je gegevens zijn niet verloren. Het is gewoon even een trucje vinden om toegang te krijgen tot je data. Die kun je vervolgens kopiëren naar een backup schijf ofzo.

Succes!

• RacerBas
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-01 09:19
Bedankt voor de info, weer wat geleerd.

Dit zal zeker van pas komen in de toekomst voor mij.

• Marcoevich
Kijk dat is een antwoord waar we wat mee kunnen ;) Bedankt Cipher! We gaan binnenkort eens proberen om die data te herstellen. Ik zal nog wel even laten weten of het ons gelukt is ;)

• Marcoevich
Edit: laat maar, is al opgelost :)

[ Voor 86% gewijzigd door Marcoevich op 13-08-2013 23:09 ]

Pagina: 1