Notebook neemt geen stroom meer, wat nu?

Pagina: 1
Acties:

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-02 12:37
We hebben een wat oudere notebook in huis (Acer Aspire 1642) die nog gebruikt word door 2 personen. In de loop der jaren heb ik hem meerdere malen geupgrade zodat hij nog mee kon gaan met de tijd.
Sinds een week hebben we er echter een probleem mee:

De notebook maakt op de een of andere manier geen contact meer met de lader. Contact wiebelt een beetje. Heb hem vandaag heel eventjes aangekregen met een klein stukje aluminiumfolie ertussen, echter hebben ze de notebook bewogen. Contact dus weg en notebook valt uit. De batterij is erg zwak en gaat maar 10 minuten mee. Vandaar dat hij nu altijd aan de adapter moet. Deze is nu helaas op, het enige wat hij nu doet is lampje knipperen ("Batterij leeg!")

Graag zou ik deze notebook weer aan de praat krijgen, ze willen absoluut geen nieuwe/andere pc of notebook. Is er nog iets aan te doen?

[ Voor 7% gewijzigd door timmie1 op 12-08-2013 14:17 ]

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:35
Als het aan de lader ligt, kan je de lader vervangen natuurlijk. Door een universele of zo.
Ligt het aan het contact van de laptop, dan vrees ik dat er niet veel meer zal aan te doen zijn...

[edit]
Absoluut niet willen vervangen is makkelijk gezegd, maar kapot is kapot natuurlijk.
Hadden ze maar wat voorzichtiger moeten zijn :)

[ Voor 27% gewijzigd door Fire69 op 12-08-2013 14:20 ]

• HenkDePoema
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-02 23:11
Waarschijnlijk is het contact losgekomen van het moederbord. In veel gevallen is dat prima te solderen, in andere gevallen moet er een nieuw contact op.

• timmie1
HenkDePoema schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 14:20:
Waarschijnlijk is het contact losgekomen van het moederbord. In veel gevallen is dat prima te solderen, in andere gevallen moet er een nieuw contact op.
In welke gevallen kan ik het solderen? Hoe doe ik dat dan? Zal ik evt een foto van het contact plaatsen?

Verwijderd

Graag zou ik deze notebook weer aan de praat krijgen, ze willen absoluut geen nieuwe/andere pc of notebook. Is er nog iets aan te doen?
Soms wordt het toch tijd voor verandering, je kan niet van een notebook verwachten dat hij tientallen jaren heel blijft

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
HenkDePoema schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 14:20:
^^ Dat. Of wellicht zit het probleem in de stekker, die van mij zit ook met soldeer, hot glue en isolatietape in elkaar :)

Verwijderd

timmie1 schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 14:21:
[...]

In welke gevallen kan ik het solderen? Hoe doe ik dat dan? Zal ik evt een foto van het contact plaatsen?
Zolang de pads nog intact zijn is het soldeerbaar, als de connector de soldeerpad(s) heeft meegenomen is het einde verhaal

• HenkDePoema
timmie1 schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 14:21:
[...]

Dat heeft alleen zin als je de laptop openschroeft :)
Ben je dat van plan, dan is een foto altijd welkom!
Verwijderd schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 14:23:
Zolang de pads nog intact zijn is het soldeerbaar, als de connector de soldeerpad(s) heeft meegenomen is het einde verhaal
Inderdaad. Hangt overigens ook van het model laptop af, soms loopt vanaf de connector een draadje naar het moederbord. Dan is solderen een koud kunstje. Maar dat is bij deze generatie Acer waarschijnlijk niet het geval.

[ Voor 40% gewijzigd door HenkDePoema op 12-08-2013 14:27 ]

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 19:27

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Als je het zelf niet aandurft, dan kunnen veel reparatie diensten ook een nieuwe DC aansluiing op je laptop solderen..

zoiets :
http://www.compunit.nl/re...paratie/dc-jack-reparatie (zelf geen ervaring bij die tent, enkel als voorbeeld).

Zoek dan wel een reparateur die echt de voedingsaansluiting kan repareren, en niet 1 die hem opstuurt en er een nieuwe moederbord inzet. naar wat ik hoor is hij dat niet meer waard...

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• timmie1
Ik heb hem net weer opengeschroefd, de aansluiting zit net onder de rand.
Net met mn SP een paar foto's gemaakt, niet echt heel duidelijk te zien maar ik hoop goed genoeg ;)
Binnen een paar min dus hieronder foto's...

• timmie1
Buitenkant:

Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/2vjsuog.jpg

Binnenkant (Excuses voor de grootte maar anders is het niet te zien...) :

Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/2lto9cy.jpg

• HenkDePoema
Hm, daar valt, behalve dan een boel stof, niet zo veel aan te zien. Het lijkt erop dat je het hele moederbord er uit moet halen, wil je wat zinnigs over die aansluiting kunnen zeggen.

• timmie1
Ik hoorde net dat er pas 2 ijzeren boogjes uit de aansluiting waren gevallen.
Ik denk dat deze 'boogjes' wel eens de haakjes kunnen zijn die aan de buitenkant van het stekkertje ertegenaan moeten zitten.

Kan dit kloppen?

• markvt
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:34

markvt

Peppi Cola

Levert die adapter nog wel stroom, even doormeten met een multimeter bijvoorbeeld?
Maak anders een paar foto's van de plug aan de adapter.

van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !

• imoul
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:18
http://www.replacedirect....prijslijst-reparatie.html
DC jack vervanging € 132,00

Wij laten laptops daar ook altijd repareren (zakelijk, via Twindis maar is hetzelfde), altijd zeer tevreden over de reparaties. Maar je zou het zelf dan natuurlijk ook kunnen doen als je een beetje handig bent.

• -Venom-
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:58
De laptop zal zonder twijfel nog veel verder uit elkaar moeten! het is trouwens goed zelf te doen ik heb het zelf ook al bij diverse laptop's gedaan.

• Da Fox
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-01 18:01
timmie1 schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 15:56:
Ik hoorde net dat er pas 2 ijzeren boogjes uit de aansluiting waren gevallen.
Ik denk dat deze 'boogjes' wel eens de haakjes kunnen zijn die aan de buitenkant van het stekkertje ertegenaan moeten zitten.

Kan dit kloppen?
Dit kan kloppen, dit heb ik bij mijn oude laptop ook. Ik dacht eerst dat het aan het contact op het moederbord lag, omdat de stekker er heel `wiebelig' in zat, maar toen ik nog eens goed keek naar het stekkertje zag ik dat daar twee stukjes metaal inzaten die als een veertje (zo'n platte, niet zo'n gekrulde) tegen het middelste pinnetje op de moederbord connector moesten drukken. Ik kon er zo snel geen foto van vinden, maar mss kun jij een foto van jouw stekkertje maken, dan weet de rest hier ook hoe het er uit ziet.

Ik heb dit bij mij ook opgelost met een stukje aluminium folie, maar dat werkt inderdaad alleen als je de laptop stil houd (bijvoorbeeld op tafel). Voorzichtig een klein beetje bewegen kan ook wel, maar op schoot kan niet meer. Je zou eens kunnen kijken of je zulke stekkertjes ergens los kunt kopen, of mss van een oude adaptor af kunt halen. Anders zul je toch voor een andere adaptor moeten kijken.

"Man fears the darkness, and so he scrapes away at the edges of it with fire." - Rei Ayanami

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07-02 03:11

auto660

1991 240 GL Brick

Dus de aansluiting op het moederbord is kapot, ik kan tegen een kleine vergoeding er wel een nieuwe connector op solderen. DM maar als je interesse hebt!

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Pagina: 1