Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Der Heino
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-11 18:44
Hoi!
Ik heb thuis een versterker (Pioneer VSX-527) aan mijn tv gekoppeld, met daaraan 2 Boston Acoustics A26. Om deze opstelling wat uit te breiden zit ik te denken aan een subwoofer, en eventueel een center speaker. De tv gebruik ik voor films/series, muziek (evt. met beeld) en gaming (xbox360).

Ik zit nog met een aantal vragen:
1) Als ik de opstelling stapsgewijs zou willen uitbreiden, zal ik dan eerst een subwoofer aanschaffen, of heeft een center speaker dan meer voordelen?
2) Bij de aanschaf van een subwoofer, vind ik het lastig (i.t.t. de boekenplank speakers die ik heb) om in de winkel te horen welke kwalitatief goed zijn, en een prettig geluid geven. Op welke parameters van de specificatie moet ik voornamelijk letten om toch goed te kunnen vergelijken?
3) Hebben jullie verder nog tips/aanraders/gebruikservaring met bepaalde subwoofers?

Bij voorbaat dank voor jullie input!

• Pruimenvlaai
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 27-10 22:58
1) Als ik de opstelling stapsgewijs zou willen uitbreiden, zal ik dan eerst een subwoofer aanschaffen, of heeft een center speaker dan meer voordelen?
Waarom zou je upgraden als je geen concrete reden ervoor hebt?
3) Hebben jullie verder nog tips/aanraders/gebruikservaring met bepaalde subwoofers?
Koop geen goedkope (<300 euro) subwoofers want die voegen meestal niet zoveel toe aan goede luidsprekers :)

• Sander187
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-04 11:19
Een goede subwoofer voegt naar mijn mening meer toe dan een Centerspeaker.

Als je een subwoofer gaat kopen zal je moeten kiezen tussen een bass-reflex subwoofer of een gesloten subwoofer. Beide hebben voor- en nadelen. Waar je op moet letten is de onderwaarde van het frequetiebereik. Een beetje subwoofer gaat toch wel onder de 30Hz bij -3db.

-Een bass-reflex subwoofer wordt vaak als relatief "traag" ervaren, maar geeft een zwaardere bass. Dit type subwoofer is kwa behuizing wat groter en heeft vaak de voorkeur bij het kijken van films e.d.

-Een gesloten subwoofer wordt vaak als wat "sneller" ervaren, maar geeft wat minder zware bass. Dit type subwoofer is kwa behuizing wat kleiner en heeft vaak de voorkeur bij het luisteren van muziek.

Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen op de regel. Waar je ook rekening mee moet houden is de ruimte waar de subwoofer geplaatst wordt. Dit met betrekking tot de diameter van de driver. Slaapkamers tot kleinere woonkamers kunnen vaak af met een 8 of 10 inch subwoofer, wordt de kamer groter dan gaat de voorkeur naar een 12 inch subwoofer.

Merken die goede subwoofers leveren zijn o.a.:
SVSound
BK electronics
Klipsch