• Iwan97
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10-12-2025
Ik ben nieuw maar ik heb al gelijk een vraag.

Ik heb 2 maanden geleden mn pc gebouwd met een Amd processor.
Ik had eerst de standaard koeler eropzitten en ik was daar niet tevreden over omdat hij ontzettend veel lawaai maakte en met het spelen van bf3 dat hij makkelijk 65-70 graden werd. als ik de zijkant van mij sharkoon rex-3 eraf deed bleef hij rond 55-60 graden. Dat was dan redelijk maar het geluid was heel storend.
Afgelopen vrijdag heb ik een Scythe Shuriken Rev-B erop gezet en niuewe koelpasta. Maar zodra ik bf3 opstart schiet de tempratuur van ong 50g naar 80-85g! Zou dit kunnen komen dat de koeler niet hard genoeg koelt of ligt het aan de processor? De standaard koeler draaide met stationair 7000rpm met 45 graden.
De nieuwe 2200rpm met 50 graden.

Het probleem is dus dat mn pc al 55 graden is als ik niks doe en met een game spelen kan niet want dat hapert ontzettend met 80-85 graden!

Weet een van jullie wat het probleem is?

Iwan

• Ultrapc
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-02 10:12

Ultrapc

Anyone steak?

Een Shuriken is niet echt een goede keuze voor zo'n cpu, al moet hij hem wel kunnen koelen.
-Heb je het plastic stickertje op de onderkant van jouw Shuriken afgehaald? Dit komt toch genoeg voor en zorgt ook voor hoge temps.
-Hoeveel koelpasta heb je gebruikt?
Iwan97 schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 13:29:

Afgelopen vrijdag heb ik een Scythe Shuriken Rev-B erop gezet en niuewe koelpasta. Maar zodra ik bf3 opstart schiet de tempratuur van ong 50g naar 80-85g! Zou dit kunnen komen dat de koeler niet hard genoeg koelt of ligt het aan de processor? De standaard koeler draaide met stationair 7000rpm met 45 graden.
De nieuwe 2200rpm met 50 graden.
Heb je 50 volt op die fan staan ofzo :P

[ Voor 50% gewijzigd door Ultrapc op 12-08-2013 13:40 ]

Allround.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Om te beginnen lijkt het erop dat er een slechte airflow in de kast is, en/of dat de kast zijn warmte niet kwijt kan.

Verder lijkt het erop dat je de koeler niet goed erop hebt zitten. Zelfs een stock koeler doet het -veel- beter (in een koele kast).

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-02 17:08
Idle 50 graden is al veel te hoog en een teken dat er iets zeer goed mis is.
Wat kan het zijn? > Hoe komt de warmte van de CPU naar buiten de kast? Via de Shuriken. Is deze warm/heet in idle? Ja, dan ligt het waarschijnlijk niet aan de koeler. Is deze niet warm/heet, maar lauw, dan komt de warmte niet in het koelblok.
Wat kan zorgen voor een slechte energieoverdracht tussen CPU en koelblok? Plakkertje nog op de koeler, te veel koelpasta (werkt isolerend), te weinig koelpasta of luchtbellen in de pasta (werkt ook isolerend), te weinig druk op de CPU door slechte montage van het koelblok.
Als het technisch allemaal klopt, kan het nog aan je instellingen liggen. Heb je iets overgeklokt of voltage verhoogd?

SI het dat ook niet, controleer dan eens of de geïntegreerde heatsink van de CPU wel goed is. Staat deze bol of hol bijvoorbeeld?

Addicted to silent computing

• Iwan97
Ik heb de stekker erag gedaan en ik heb 1 doperwtje aan koelpasta gedaan en uitgesmeerd over de cpu. Als ik me hand voor de koeler voelt het lauw aan niet warm in ieder geval. Ik heb 2 van die klemmen eraan zitten die je moet naar de andere kant moet sluiten om m vast te zetten. ik de onderste gedaan, de bovenste niet die kreeg ik hoe dan ook niet de andere kant op. Mn zus die een ict opleiding zegt dat dat niet uitmaakt. Ik ben ieder geval al blij als mn tempraturen onder 65 grden blijven als ik game maar dat deze koeler slechter koelt als mn oude vind ik raar. En ik weet niet mn voltage bij die oude was maar hij koelde wel goed( onder 60 graden met bf3) maar maakte zn herrie en ik moest de zijpaneel er wel vanaf houde wilde hij dat blijve anders kwam hij boven de70 graden.

• westlym
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05-02 09:26
Maakt maar een foto van de hele opstelling van je koeler...dan kunnen we jou beter helpen. Ik gebruik hetzelfde cpu maar met een gelid koeler. Ik gebruik op een 8350 een scythe rev koeler. Volgens mij is de koeler niet goed geïnstalleerd.

• Iwan97
Hoe bedoel je?

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:47
Dat je koeler geen goed contact heeft met de CPU ;)
Die temps moeten veel lager kunnen namelijk.
edit:
ik de onderste gedaan, de bovenste niet die kreeg ik hoe dan ook niet de andere kant op. Mn zus die een ict opleiding zegt dat dat niet uitmaakt.
Houd dat in dat de koeler maar aan 1 kant echt vast zit? :|

[ Voor 34% gewijzigd door Meekoh op 12-08-2013 14:11 ]

Computer says no

• Iwan97
Okay ik ga nu mn pc loskoppelen en kijken wat ik verkeerd heb gedaan

• Crahsystor
Iwan97 schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 13:51:
... Ik heb 2 van die klemmen eraan zitten die je moet naar de andere kant moet sluiten om m vast te zetten. ik de onderste gedaan, de bovenste niet die kreeg ik hoe dan ook niet de andere kant op. Mn zus die een ict opleiding zegt dat dat niet uitmaakt. ...
Je koeler zit dus niet goed vast, zoals Meekoh al zei. En dat iemand een ICT opleiding volgt betekend niet dat er automatisch verstand van hardware bij komt kijken. Ik volg ook een (HBO) ICT opleiding, en in mijn klas zitten echt wel mensen die niet in staat zijn een PC in elkaar te zetten of begrijpen wat wat is in de kast.

Anyway, het bevestigingssysteem van deze koeler is hetzelfde al van de Mugen, en gaat met moeite, maar het gaat wel.

• Iwan97
Ik wacht nog ff tot ie is afgekoeld dus over 30min kijk ik ff. Je hebt zeg maar 2 klemmen, onder en boven de onderste klemde wel vast dus dat je m naar rechts draaide en vast zat boven wilde hij niet zitten en hij zat wel heel vast en die bovenste lukte niet om naar rechts te halen maar ik zo dat dan proberen of wat moet ik anders doen? (Ik doe reageren nu via mn mobiel)

• Crahsystor
Afkoelen is niet nodig. De beginstand van die klemmen is met de 2 plaatjes van elkaar af. De geklemde stand is met de plaatsjes aan dezelfde zijde. Daarvoor moet je hard duwen, doet wel eens zeer aan je vingers. Om zeker te weten dat er niets verkeerd zit, kijk je eerst eens of de oogjes netjes om de haakjes van de bracket zitten.
Overigens is de handleiding van Scythe daarin helder genoeg lijkt me; ftp://ftp.scythe.com/Manuals/CPU-Cooler/Shuriken-Rev_B.pdf

Van boven gezien;

Beginstand : \____/

Geklemde stand: \_\___ OF ___/_/

Er kan per klem maar 1 kant bewegen, dus dat moet lukken.

[ Voor 13% gewijzigd door Crahsystor op 12-08-2013 15:25 ]

• agoNITE
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-02 00:03
Sowieso handiger om de koeler te (de)monteren terwijl je behuizing op zijn zij ligt.

• Iwan97
Okay maar je bedoeld dat de 2 klemmen aan dezelfde kant ziite vast geklemd dus als je ertegen aan kijk dat de onderste klem rechts zit en de bovenste ook rechts. Hoe doe ik hier een foto toevoegen vanuit mn mobiel?

[ Voor 14% gewijzigd door Iwan97 op 12-08-2013 15:16 ]

• westlym
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05-02 09:26
Iwan97 schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 15:14:
Okay maar je bedoeld dat de 2 klemmen aan dezelfde kant ziite vast geklemd dus als je ertegen aan kijk dat de onderste klem rechts zit en de bovenste ook rechts. Hoe doe ik hier een foto toevoegen vanuit mn mobiel?
niet alleen foto's van je koeler, maar ook foto's van je kast. kunnen we ff naar de airflow kijken. trouwens, die koelpasta moet je niet uitsmeren. dat hoeft niet. ten tweede, als je de koeler hebt afgehaald, moet je nieuwe pasta toebrengen.
ten derde, zit de fan wel goed op heatsink?

• Iwan97
Ik heb net de koeler erafgehaald en de koelpasta verwijderd en vervangen en er terug op geplaatst en dit lukte het me wel om beide klemme te doen! heb net bf3 uitgeprobeert en hij word niet warmer als 57 graden en als hij stationair draaiden tussen de 37 en 43 graden. Ik maak nu een foto.

• TheDeeGee
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Neem bij je volgende PC een koeler met Backplate ;)

Push pins is echt ruk.

• rodebest
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07-02 19:37
nog even een tip die ik zo snel niet had gezien. je moet de koelpasta neit zelf uitspreiden over de processor.
gewoon een klein beetje in het midden en dan de koeler erop zetten. als je het uitspreid krijg je enorme luchtbellen. hier is ook een filmpje van op internet. mijn vermoeden is dan ook dat dat het probleem was.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Ik smeer ook altijd uit, en mijn 955 op 4GHz wordt met stresstest maar 54 graden.

Zoals de TS al aangaf, de koeler zat waarschijnlijk scheef en nu werkt het al wel naar behoren.
(al is 57 graden zonder overklok tijdens een potje gamen alsnog wel hoog)

Verwijderd

RampageNL schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 17:38:
Neem bij je volgende PC een koeler met Backplate ;)

Push pins is echt ruk.
Push pins op een AMD bord? Serieus??? :z
Pagina: 1