Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 396927

Topicstarter
Voor drukwerk etc ben ik een redelijke noob, dus wellicht kan iemand mij hierbij helpen.

Ik wil een Google Maps kaart afdrukken op A1 formaat.

De afbeelding maak ik op de volgende manier:
Ik gebruik de embed functie van google maps, deze zet ik in een simpel .html file. Hierin kan ik de resolutie aangeven. Het iframe wordt groter dan mijn scherm, maar deze kan ik via een FF plugin helemaal opslaan.

Nu is mijn vraag, om het beeld scherp te houden op de A1 poster, welke resolutie moet ik aanhouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:04
Interessant leesvoer:
http://www.dpiphoto.eu/dpi2.htm
Dan krijg je als het goed is ook antwoord op je vraag :)
Rekenvoorbeeld:
200 dpi (ppi) = 200 pixels per inch = plm. 80 pixels per cm. Dus een afdruk van 15 bij 10 cm moet minimaal 1200 bij 800 pixels zijn. Zo niet, dan resamplen zoals beschreven elders op deze pagina.

Een handig foefje om snel te kunnen zien hoe groot een foto globaal kan worden afgedrukt in centimeters is: pixels delen door 100.
Uitleg: 100 pixels per centimeter = 254 pixels per inch = 254 dpi (ppi).

Denk vooral hier aan als je afdrukt met behulp van bijvoorbeeld Photoshop:
Als je de afdrukmaat invoert, vink dan resamplen uit! Meer: Printing at Home
Alleen als je zeker weet dat je pixels wilt verwijderen, of pixels wilt toevoegen, dan resamplen aanvinken. Zie uitleg elders op deze pagina.
of nog beter:
Samenvatting van dit artikel

1. Een digitale foto heeft geen dpi, alleen maar pixels
Dat geldt voor een foto op de computer, op een website/internet, in een camera, enz.
Ook al staat er een dpi-getal, het betekent niets, je zou het bij wijze van spreken gewoon uit kunnen gummen.

2. Pas als een foto wordt (af)gedrukt heeft deze een dpi (eigenlijk ppi, px/inch)

3. Over 300 dpi
Een afgedrukte foto moet (meestal) 300 dpi zijn, dat betekent 300 px/inch (pixels per inch). Dat is hetzelfde als 118 px/cm. Als een drukker zegt dat je je foto's moet aanleveren op 300 dpi, dan bedoelt deze: je foto moet voldoende pixels hebben. Als je de afdrukmaat weet, moet je het aantal cm vermenigvuldigen met 118. Dat is het aantal pixels dat je foto minimaal moet hebben. In de alinea's over 300 dpi kun je lezen wat je moet doen als je te weinig (of teveel) pixels hebt voor die afdrukmaat, en wat je moet doen als je de afdrukmaat (nog) niet weet.

[ Voor 112% gewijzigd door maarud op 12-08-2013 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:16
Een leuke truc om die google maps te krijgen, al zijn er ook speciale programma's voor die een afbeelding bouwen op basis van de tiles (gmapmaker bijvoorbeeld).

Probleem is alleen de leesbaarheid. Bij een scherm gaan ze uit van ~72dpi. Wanneer je nu op 300dpi afdrukt zijn de wegen en tekst zo klein afgedrukt dat je er weinig mee kunt. Professioneel biedt google ze ook op 300dpi aan. Gratis kun je ze nog tot 150dpi downloaden, maar ik ben de link even kwijt.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 396927

Topicstarter
inquestos schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 13:21:
Een leuke truc om die google maps te krijgen, al zijn er ook speciale programma's voor die een afbeelding bouwen op basis van de tiles (gmapmaker bijvoorbeeld).

Probleem is alleen de leesbaarheid. Bij een scherm gaan ze uit van ~72dpi. Wanneer je nu op 300dpi afdrukt zijn de wegen en tekst zo klein afgedrukt dat je er weinig mee kunt. Professioneel biedt google ze ook op 300dpi aan. Gratis kun je ze nog tot 150dpi downloaden, maar ik ben de link even kwijt.
Is dit niet een kwestie van ver genoeg inzoomen, opslaan en dan uit te zoomen in de JPEG? Of denk ik dan te makkelijk? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freelh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:23
Anoniem: 396927 schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 13:32:
[...]
Is dit niet een kwestie van ver genoeg inzoomen, opslaan en dan uit te zoomen in de JPEG? Of denk ik dan te makkelijk? O-)
Ik geloof dat je dan nog steeds een te kleine tekst krijgt. Net omwille van wat inquestios stelt. Inzoomen op Google Maps vergroot de tekstgrootte niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:16
Ik heb er nogal wat ervaring mee. Je krijgt óf onscherpte wanneer je dezelfde resolutie gebruikt (72dpi) als op het scherm, of het is wel scherp door de hoge resolutie, maar dan kan je de tekst niet meer lezen en zijn de wegen heel klein.

Bij openstreetmap.org zou het wel moeten kunnen, maar bij mij geeft deze al jaren aan dat het momenteel niet kan oid. Maar duik daar vooral in, het is wel ander kaartmateriaal.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Pagina: 1