970 extreme4 + AMD FX-8350 BE+ cmz16gx3m2a1866c9 bccode A1

Pagina: 1
Acties:

• bjornve
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19-01 11:34
hoi allemaal,

ik heb een paar maanden geleden een nieuwe processor en geheugen gekocht.

dit zijn de:

AMD FX-8350 Black Edition.
Corsair 2x8GB 1866MHz. type: CMZ16GX3M2A1866C9

Totale PC specs:
moederbord: ASROCK 970 extreme 4
processor: AMD FX-8350 Black Edition (Cooler: H100i)
Geheugen: Corsair 2x8GB 1866MHz. type: CMZ16GX3M2A1866C9
HDD: SSD hyperX 120GB
HDD: 3TB seagate

nu het probleem:

toen ik het geheugen had gekocht waren deze kapot, omgeruild voor nieuwe, toen werkte het wel,

nog best lastig om het geheugen te laten draaien op 1866MHz. (XMP 1.3)
Nu begin in af en toe BSOD te krijgen met BCCode A1.

dus als eerste memory test van windows (alles goed)
toen maar MEMTEST86+ toen kwamen er 17 errors. :(
FOTO: Memtest

wat is hier nu het probleem klopt mijn memory toch niet met mijn moederbord of is het gewoon echt kapot net als het eerste setje wat ik van Corsair had gekocht?

zo ja, welk geheugen zou ik dan moeten kopen? ik wil wel graag 16GB.

alvast bedankt voor de reacties. :*)

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:00
Ben ik nou gaar of zit ik echt naar Cas latencies van 1-3-3-3 te kijken? Want dat kan natuurlijk niet.
volgens newegg zouden je Cas latencies op 9-10-9-27 moeten zijn.

In dat geval zou ik dus eerst de bios even resetten naar zijn standaard waarden, ookal draait je ram dan wat langzamer dan de bedoeling is. En dan nog eens kijken of Memtest fouten geeft.

Daarna maar weer eens opnieuw het ram handmatig juist instellen. Én natuurlijk opnieuw testen..

[ Voor 3% gewijzigd door analogworm op 11-08-2013 23:09 ]

• Teun.
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Waarom staat je geheugen niet gewoon op 1866mhz? Probeer eerst eens de standaardwaarden en doe dan memtest nog een keer.

• bjornve
dat vroeg ik me ook al af, waarom staat mijn geheugen hier op
800 MHz (DDR1600) / CAS: 1-3-3-3 / DDR2 (64 bits)
dit zou moeten zijn
1866 MHz (DDR1866) / CAS: 9-10-9-27 / DDR3 (64 bits)

in de bios staat dit wel goed, hij staat namelijk op XMP 1.3 instellingen

dit is 1866 en met de goede timings.

maar ik zal vanavond nog een keer kijken. in de bios

• analogworm
Ik heb wel eens vaker gehoord dat XMP soms niet helemaal lekker werkt. Ik zou de genoemde instellingen gewoon ff handmatig in de bios instellen, Inclusief het voltage. De rest van de ram timings gewoon op auto en het zou zo moeten werken.

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-02 12:31
Ach, bij mij staan de instelling in memtest ook niet correct vermeld :/
Maar je kunt het beste de settings manueel invoeren, geeft iets betere resultaten.

Edit.
Plus wat ik helemaal vreemd vind is dat er een error boven de 16xx range is :?
Ik had een defecte stick in mijn laptop en die gaf steeds binnen dezelfde range een error, daardoor heb ik de foute stick ook snel kunnen vinden, want het correspondeerde met de stick die dan in het 3e slot zat en dit klopte dus ook :)

Maar bij jouw is de range hoger dan wat je erin hebt zitten....

Oh, en XMP is voor intel, als het goed is.
Bij AMD moet je alles manueel doen (alleen de 4 hoofd timings plus command rate) en natuurlijk minimaal 1.5V erop (tenzij het low power ram is)

[ Voor 65% gewijzigd door DCG909 op 12-08-2013 09:56 ]

• bjornve
misschien een hele rare vraag maar is er iemand die mij vanavond door de bios heen zou kunnen leiden kwa instellingen enz. ik ben zelf niet zo thuis in de instellingen van het geheugen.

ik heb nog een laptop waarmee ik op skype kan ofzo.
misschien via skype chat ofzo?

ik ben tussen 19:00-23:00 vanavond achter mijn computer om het te fixen.

• jannick63
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 06-02 12:45
wat ook het probleem kan zijn is dat je memtest 4.2 gebruikt. Ik had het zelf ook bij een klant, net nieuw geheugen etc. en die gaf errors op memtest 4.2 maar op memtest 4.3 was alles prima in orde. je moet je ram is testen met memtest 4.3 en dan ben ik benieuwd of je errors krijgt.

[ Voor 7% gewijzigd door jannick63 op 12-08-2013 12:45 ]

Verwijderd

DCG909 schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 09:48:

Oh, en XMP is voor intel, als het goed is.
Bij AMD moet je alles manueel doen (alleen de 4 hoofd timings plus command rate) en natuurlijk minimaal 1.5V erop (tenzij het low power ram is)
XMP profiles werken op ASrock moerderborden omdat deze XMP ondersteund het is niets meer dan het uitlezen van een bepaald register voor settings, dat het voor Intel is gemaakt wil niet zeggen dat het niet op AMD moederborden werkt, Asrock dacht er dus ook zo over.

• bjornve
ik ben nu zelf ook nog een keer aan het kijken op corsair website,

nu zie ik dat de (CMZ8GX3M2A1866C9) wordt ondersteund door mijn moederbord.
ik kan nu niet de (CMZ16GX3M2A1866C9) vinden. zou dat uit moeten maken?

het is namelijk precies het zelfde type en specs alleen is het 2x 8gb in plaats van 2x 4 gb

mijn moederbord kan wel gewoon tot max 64GB

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-02 18:32

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Ik zie dat dat Vengeance is en ik heb daar zelf 4x4 GB 1833Mhz in mijn MoBo zitten, iemand zei dat XMP alleen bij Intel werkt, maar het werkt wel degelijk bij AMD, mijn specs staan in min onderschrift, ongeveer hetzelfde mobo als jij hebt.
Misschien past het moederbord toch zelf de timings aan, dat doet de mijne ook, al zijn die op een redelijk normaal niveau

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• analogworm
Het is niet zo heel moeilijk én staat in je boekje uitgelegd in hoofdstuk 3.3.

Begin bij het begin én dat is om eventuele foute instellingen te verwijderen door de 'UEFI defaults' te loaden, zoals beschreven in hoofdstuk 3.8. (wel even tussendoor rebooten zodat de instellingen ook echt geladen zijn). Owja, misschien heel suf, maar heb je je ram wel geinstalleerd zoals beschreven staat onder 2.3? ofwel de reepjes beide in de blauwe sloten ofwel beide reepjes in de witte sloten?

Dan geeft de website van Corsair aan dat er twee mogelijke instellingen zijn waarbij zij garanderen dat het werkt. De standaard SPD (1333MHz) en Overclocked (1866MHz). Hier horen andere timings bij 9-9-9-24 en respectievelijk 9-10-9-27. Maar beide werken op dezelfde spanning van 1.5Volt. Als het goed is gebruikt het moederbord automatisch de SPD instellingen.

Als je je Ram handmatig wilt instelling op 1866MHz dan zijn er slechts 6 instellingen die niet op 'auto' hoeven staan.

DRam Frequency: DDR3-1866
....
Cas# Latency (tCL): 9
RAS# to CAS# Delay (tRCD): 10
Row Precharge Time (tRP): 9
RAS# Active Time (tRAS): 27
......

DRAM Voltage: 1.5V

Saven Rebooten en Thats it... Pas als je instellingen goed staan heeft testen echt zin.. Mochten er hierna nou nog problemen blijven dan zou je nog de SPD instellingen kunnen proberen.

DRam Frequency: DDR3-1333
....
RAS# to CAS# Delay (tRCD): 9
RAS# Active Time (tRAS): 24
......

DRAM Voltage: 1.5V

Saven Rebooten en Thats it.. Mochten er hierna nou nog problemen blijven dan is er iets kapot (?) :+

Succes! ;)

[ Voor 4% gewijzigd door analogworm op 12-08-2013 14:05 ]

• bjornve
alvast heel erg bedankt. ik ga vanavond snel aan de slag. ik zal vanavond meteen iets posten na de tests

• bjornve
instellingen veranderd naar

Manual:
DRam Frequency: DDR3-1866
....
RAS# to CAS# Delay (tRCD): 10
RAS# Active Time (tRAS): 27

ik krijg weer errors:

link naar image:
http://imageshack.us/photo/my-images/189/8of2.jpg/

zijn ze dan toch echt kapot?

[ Voor 5% gewijzigd door bjornve op 12-08-2013 20:21 ]

• analogworm
Fijn dat het je gelukt is om de settings in de bios te vinden. Mare een beetje jammer van de resultaten.

Ik zie dat je twee verschillende versies van Memtest hebt gebruikt. Ik meen ergens op dit forum gelezen te hebben dat Memtest+ het beste is. en dat de versie zonder plus soms nog wel eens errors wil geven die er niet zijn.. Dus 'm gokje wagen en het nog maar eens met de + versie testen?

En verder heb je het voltage ook op 1.5V gezet?
En heb je gekeken of de 1333Mhz settings met bijbehorende timings wel werken?

Voor de medetweakers, worden jullie nog wat wijzer uit dit verhaal?

[ Voor 6% gewijzigd door analogworm op 12-08-2013 22:01 ]

• DCG909
En test ook eens de stick het dichtst bij de cpu eens alleen.
(En voor bonus punten beiden de andere sloten, kan ook nog steeds zo zijn dat het moederbord kapot is...)

En ik dacht juist dat xmp min of meer enkel voor intel was, want voor amd was er ten tijden van de X6 cpu's namelijk een AMD variant op (waar overigens maar een paar sticks ondersteuning voor hadden...)

• bjornve
ik ga nu dan nog even de andere dingen testen die jullie voor hebben gestelt.

- memtest 4.2+
- 2 sticks op 1333 - 9-9-9-24
- 1 stick op 1333 - 9-9-9-24
- andere stick op 1333 - 9-9-9-24
- en andere sloten op 1333 - 9-9-9-24

en dan nog een keer alles op 1866 9-10-9-27

ik zal hier morgen weer een deel posten met errors of dat het probleem is opgelost.
ik denk dat ik gewoon terug ga naar de winkel als hij na al deze tests nog errors geven.

allemaal heel erg bedankt. jullie horen het nog.

• bjornve
Ik heb mijn geheugen naar de winkel terug gebracht,

ze hebben daar het geheugen getest. zaten geen fouten in, ze hebben daar getest met intel mobo en processors.

ik krijg nu wel een nieuw setje.

maar zou mijn geheugen controller op mijn processor dan misschien defect zijn??

alvast bedankt weer.!

• analogworm
bjornve schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 13:52:
maar zou mijn geheugen controller op mijn processor dan misschien defect zijn??

alvast bedankt weer.!
Over de controller op je cpu zou ik niks durven zeggen. Maar defecte ramslots had je kunnen testen door een enkel bankje op verschillende slots op 1333Mhz te proberen.

Krijg je trouwens hetzelfde type geheugen? Om compatibiliteitsproblemen uit te sluiten je natuurlijk beter een setje kunnen nemen wat wél op de lijst van compatible geheugen staat.

Hoe dan ook hoop ik dat je nieuwe setje naar behoren zal werken.

• bjornve
ik heb een nieuw setje geheugen gehad, ook al waren ze niet defect. hele mooie service van CDromland

bij de winkel hebben ze het geheugen alleen getest op INTEL pc's
dus niet op AMD.

wat ik gisteren heb gedaan:

andere PC:
processor: AMD 1090T
moederbord: Asrock 970 extreme 3
geheugen: 2x2gb kingston memory 1333MHz timings CAS: 9-9-9-24

memtest+ 4.2 gedraaid.
Memtest gaf op deze pc juste MHZ en CAS en DDR aan.
settings: RAM: 666 MHz (DDR1333) / CAS : 9-9-9-24 / DDR3 (64bits)
dit geheugen gaf geen errors.

toen dat geheugen in mijn pc met mijn amd 8350 en asrock extreme 4.
Memtest gaf niet de juiste MHZ en CAS en DDR aan
settings: RAM: 800 MHz (DDR1600) / CAS : 1-3-3-3 / DDR2 (64bits)
Geen errors.

toen Mijn nieuwe setje (dat is vervangen) 1 stick in de pc met de 1090T en extreme 3
Memtest gaf op deze pc juste MHZ en CAS en DDR aan.
settings: RAM: 666 MHz (DDR1333) / CAS : 9-9-9-24 / DDR3 (64bits)
gaf 1 error op test 6

daarna weer nieuwe setje op de 8350 + extreme 4
gaf 3 errors op test 6.

nu denk ik dat mijn memory gewoon niet compatible is met mijn moederbord / processors.

Dat memtest niet de juiste CAS enz aangeeft, kan schijnbaar temaken hebben met de versie van memtest. dus vanavond ga ik hem testen met memtest 5.0 die schijnt wel juste CAS te kunnen weergeven. (dit omdat ik een 8core heb)

nu is mijn vraag:

Ander geheugen zo ja welke?? wil wel graag een hoge MHz en 16gb.

zo nee wat kan ik dan nog allemaal proberen.?

of toch misschien een ander moederbord?

• analogworm
bjornve schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 09:48:

Ander geheugen zo ja welke?? wil wel graag een hoge MHz en 16gb.

zo nee wat kan ik dan nog allemaal proberen.?

of toch misschien een ander moederbord?
Vreemd dat Memtest verkeerde settings blijft weergeven. Ik wist niet dat dat een probleem was, daarom heb richtte ik mij op instellen van de juiste settings, hopend dat dat het probleem was. Overigens kan je onder windows in CPUZ ook zien of de settings kloppen.

Dus als ik het goed begrijp heb je nu het geheugen (kingston 1333Mhz) van de andere PC in jouw pc geprobeerd en gaf ook deze fouten. Terwijl het kingston geheugen in de andere PC geen fouten gaf?
Dat we dat niet ff eerder hebben geprobeerd zeg.. 8)7

Hieruit kan je concluderen dat er iets is met het moederbord.. en als ik even vlug kijk op de website van Asrock staat er bij de nieuwste Bios-updates 'improved compatibilty with memory.'
Dat we daar niet ff eerder aan hebbben gedacht zeg.. 8)7

Hoe zit het trouwens met het vervangende setje wat je hebt gekregen? Is dat weer 'Geheugen: Corsair 2x8GB 1866MHz. type: CMZ16GX3M2A1866C9'? En krijg je weer problemen?

Hoedanook, ik vermoed en hoop dat een bios update al je problemen als sneeuw voor de zon doet verdwijnen ;)
Linkje (driedubbelcheck wel ff of ik de juiste biosupdates voor het juiste moederbord doorlink)

• bjornve
analogworm schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 12:30:
[...]
Dus als ik het goed begrijp heb je nu het geheugen (kingston 1333Mhz) van de andere PC in jouw pc geprobeerd en gaf ook deze fouten. Terwijl het kingston geheugen in de andere PC geen fouten gaf?
Dat we dat niet ff eerder hebben geprobeerd zeg.. 8)7
nee daar gaf mijn pc ook geen fouten op:

toen dat geheugen in mijn pc met mijn amd 8350 en asrock extreme 4.
Geen errors.

de update 2.4 had ik gisteren al gedraaid, had niks geholpen.

en ja het nieuwe setje is precies het zelfde setje: CMZ16GX3M2A1866C9

dus.

ik denk dat het niet op elkaar past. maar ik ga vanavond nog 1 keer een test doen met memtest 5.0.

stel dat hij nou nog fouten geeft. wat dan?

• DCG909
Kun je screens posten?
Want het kan altijd zo zijn dat er gewoon 1 stick rot is...
Kan de beste shops overkomen, met de beste merken
Ik heb het zelf ook in mijn laptop gehad, 1 bloody bit die rot was. Maar dat was genoeg om mijn laptop in bepaalde situaties op zijn knieën te krijgen :/

• bjornve
wil ik best doen maar dit is al het 3de setje wat ik probeer

dus 3x het setje CMZ16GX3M2A1866C9

dus dat is 6 sticks in totaal :(

• DCG909
Maar, als je steeds in dezelfde range fouten krijgt, met verschillende sticks, dan kan het ook een indicatie zijn dat er dus iets met je mobo of cpu mis is ;)

• bjornve
ja alleen het setje van 2x2 gb kingston geeft geen foutmeldingen :S

• DCG909
Oh, en ik weet niet hoe CDromland Memtest gebruikt (ga er wel van uit dat ze het goed testen, hun kennende).
Maar een defecte chip kan heel soms wel eens door de 1e 3 runs heen komen.
Bij mij kwam de defecte chip eigenlijk altijd de 1e run door en soms zelfs de 2e. bij de 3e run was het eigenlijk altijd raak (en dan alle daaropvolgende runs)

• analogworm
DCG909 schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 13:43:
Maar, als je steeds in dezelfde range fouten krijgt, met verschillende sticks, dan kan het ook een indicatie zijn dat er dus iets met je mobo of cpu mis is ;)
Of het heeft er gewoon mee te maken dat het gebruikte Corsair geheugen óók niet op de lijst met compatible memory staat van de Asrock 970 Extreme 3 (de andere PC). Al lees ik uit zo'n compatible lijst altijd dat de genoemde setjes getest zijn en dus gegarandeerd werken en dat niet genoemde setjes niet getest zijn óf niet werken. Ze kunnen immers onmogelijk al het geheugen hebben getest.

Als de Asrock 970 Extreme 4 kapot zou zijn zouden er ook fouten moeten zijn met het kingston setje.

Aangezien
-de Asrock 970 Extreme 4 een geupdate bios heeft.
-de instellingen van het corsair geheugen juist staan (CPUZ iemand?)
-kingston geheugen wél werkt (in het geval van een kapot moederbord zou ik verwachten dat ook het kingston geheugen niet werkt)
-meerdere setjes Corsair geheugen allemaal fouten hebben op deze en het enige op de andere pc gesteste setje ook (serieus, wat is de kans dat alle 6 de reepjes kapot zijn?)
-bij beide moederborden (v3 en v4) het corsair geheugen niet op de lijst compatible geheugen staat

Is het enige wat ik kan concluderen dat willekeurig geheugen wat wél op de compatible lijst staat zonder problemen zal werken.. Iemand hier een andere mening over?

Edit: ietsiepietsie helderder verwoord

[ Voor 9% gewijzigd door analogworm op 15-08-2013 17:49 ]

• DCG909
Ja, als je het zo opsomt klopt het idd dat het het geheugen is :/
Ik heb het zelf werkelijk nog nooit gehad dat het geheugen niet compatible is met een moederbord :s

Maar, waarom test de moederbord fabrikant dit?
Kunnen ze niet beter een bord naar de geheugen fabrikanten sturen en dat hun alles erop testen? (Desnoods tegen een vergoeding)

• analogworm
Ik heb inderdaad ook nog nooit gehad dat een setje niet compatible bleek te zijn. Maar goed ik heb ook geen honderden pc's in elkaar geschoefd. Vandaar ook dat ik in eerste instantie incompatibiliteit niet als reden zag.

offtopic: met betrekking tot waarom moederbord fabrikanten dit testen en niet de geheugen fabrikanten. Ongetwijfeld zal er een samenwerkingsverband zijn. Maar als de moederbord fabrikant kleine wijzigingen in het ontwerp doorvoert gaat het natuurlijk sneller om zelf met x setjes te testen dan om moederborden uit te sturen voor iedere revisie en weer te wachten tot geheugen fabrikanten het testen op misschien een methodologie waar de moederbord fabrikant weinig aan heeft.

Dat het moederbord kapot zou zijn is een hele logische gedachte omdat een hele reeks setjes niet werkt. Maar dat het corsair setje ook niet op de Extreme 3 werkt en ook daar niet op de lijst met compatible staat. lijkt me de incompatibiliteit logischer dan dat beide moederborden kapot zijn terwijl ze beide wel werken met kingston geheugen.

Nog iets Bjorn, heb je het Corsair geheugen nou ook geprobeerd op 1333Mhz? op beide moederborden? dat heb ik namelijk nergens nog gelezen... ook heb ik geen screenshotjes gezien van CPUz waaruit blijkt dat de instellingen ook daadwerkelijk door komen in windows.. of ik heb weer ergens overheen gelezen :+

[ Voor 4% gewijzigd door analogworm op 15-08-2013 17:58 ]

• bjornve
CPU-Z image is hier de linker lijkt te kloppen omdat hij altijd de helft laat zien omdat ze in dualchannel staan.

http://imageshack.us/photo/my-images/836/t0uy.jpg/

de setjes heb ik de laatste keer alleen maar op standaard (1333) getest. en niet op 1866.

ik heb ook een Support ticket aangemaakt bij Asrock, dit om te kijken of ze een oplossing hebben. dit kan zijn:
  • Bios update voor mijn mobo ?
  • Nieuw moederbord wat mijn geheugen en processor ondersteund ?
  • of iets waar ik nog niet op ben gekomen?
ik moet wel even zeggen dat jullie echt super zijn! echt complimenten.
ik leer hier heel veel van en mijn probleem wordt ook nog wel opgelost.

laatste test die ik net heb gedaan met 1 reep er in nieuw geheugen!
extreme4+8350+ 1stick corsair memory IMAGE
FAIL alleen test 7 van memtest 4.3.1 (dit is memtest 5.0)

• analogworm
ik zie wel iets interessants op jouw CPU-Z screenshot. Onder memory staan de latencies zoals ze ingesteld staan. Maar het wijkt af van de door het geheugen opgegeven SPD instellingen onder SPD.

Normaal stel je alleen de eerste 4 in 9-10-9-27 en eventueel de Command rate 1T of 2T (vraag mij asjeblieft niet wat het allemaal doet, ooit wel eens gelezen maar ik snapte het maar half). Maar de vijfde instelling de Bank Cycle Time (tRC) wijkt af. Die staat namelijk ingesteld op 33 clocks, maar zou volgens de SPD op 48 clocks moeten staan.

Dus... nu ben ik wel weer benieuwd wat er gebeurt als je dus handmatig het geheugen instelt op 1866Mhz, 1.5volt 9-10-9-27, 2T én de Bank Cycle time (tRC) op 48 clocks.

Het zou dus kunnen dat het moederbord deze, normaliter automatische instelling, gewoon verkeerd instelt.

Gokje waard toch?

zou wel te suf zijn, want dan zijn we gewoon weer waar we begonnen zijn :+

• bjornve
ik heb hem nu op 48 staan idd. ga nu nog een keer testen met memtest 4.3.1 (memtest 5.0)

• analogworm
Ben benieuwd!

• DCG909
Hmm, dat zou het idd kunnen zijn.
Ik weet wel dat mijn dominator het bijv. niet leuk vind als ik het instel op 9-9-9-27, terwijl 9-10-9-24 1T wel gewoon werkt. (standaard XMP is 9-10-9-27 2T)

Die latency's zijn hoeveel "klikken" het kost om een actie uit te voeren, bijv. 9 klikken om te schrijven, 10 klikken om het te geheugen weer te wissen en dan weer 9 klikken om het uit te lezen enz.
Ik denk ook niet dat er gek veel mensen zullen zijn die alle geheugen latency's begrijpen en er goed mee kunnen tunen :s

• bjornve
nee ik heb hem naar 48 gezet, werkt niet krijg nu niet meer alleen in test 7 errors maar ook in test 2 en 3.
pc start langzaam op enz.

maar als ik alle instellingen zelf handmatig het zelfde instel als XMP1.3 dan werkt het ook niet.

ik hoop dat asrock snel reageerd.

• analogworm
Ja jammer man. Je CPUz screen shot gaf mij weer een sprankeltje hoop...

Ben wel benieuwd wat Asrock zegt eigenlijk. Houdt je ons op de hoogte?

[ Voor 34% gewijzigd door analogworm op 16-08-2013 12:44 ]

• bjornve
ja ik ga jullie zeker op de hoogte houden

• bjornve
Hello,

Please make sure that the modules are in slots DDR3_A2 and DDR3_B2.

(Page 17 in the attached user manual)

Corsair mentions that the tested voltage for these modules is 1.5V:

http://www.corsair.com/us...it-cmz16gx3m2a1866c9.html

(see Tech Specs)

Please try to find out if these modules can be used safely with a slightly higher voltage. If that is possible, then you can adjust the DRAM Voltage in BIOS. That might help.

It is possible that the memory controller in the CPU has some problem at the higher frequency.

Please start with BIOS default settings (no overclocking), and then change DRAM frequency (and voltage if possible).

Any luck?

Best regards,

ASRock Support

• bjornve
oke getest.

op 1.550v geen succes meer errors.
toen op 1.600v al helemaal geen succes 77 errors! in de eerste 17% van test 7 van memtest
modules zitten nu wel in wit dus DDR3_A2 and DDR3_B2.

cpu kan het ook niet zijn want ik krijg op 1333MHz ook errors met deze alleen niet met de 2x2gb kingston 1333

snap er niks meer van

• DCG909
:/
Dan is het geheugen toch incompatible....
(waarschijnlijk)

Verwijderd

Vraag of ze een beta Bios voor je heben bij ASrock ?

• bjornve
ik heb een mail terug gestuurd. misschien hebben ze wel iets.

nu vroeg ik me af kan het ook zijn dat het mijn videomemory is?

ik heb namelijk vaak last van. programmas die op mijn scherm blijven hangen (delen er van)

http://imageshack.us/photo/my-images/543/0f84.jpg/

• analogworm
bjornve schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 16:25:
ik heb een mail terug gestuurd. misschien hebben ze wel iets.

nu vroeg ik me af kan het ook zijn dat het mijn videomemory is?
lijkt me niet logisch.. Immers je memtests hebben je corsair geheugen getest.

je zou trouwens ook ff een mailtje of forumpost bij corsair kunnen droppen. Naar verluidt hebben zij best goede service en het is toch dat 3 setjes corsair niet werken..

maar goed, ik blijf bij de conclusie, hoe onwaarschijnlijk ook, dat het desbetreffende type geheugen dan toch incompatibele met deze serie moeder borden is. Als je een setje kan scoren/lenen wat wel op de lijst staat zou natuurlijk heel veel zeggen.

• DCG909
Hmmm, hangende beelden is meer cpu gerelateerd, dacht ik?
Ik heb het enkel als ik mijn cpu voor 100% stress tijdens een stabiliteits-test, anders nooit (sinds ik mijn eigen pc's maak), of als flash player weer eens blijft hangen (kwalitatief uitermate teleurstellende software is dat :( )

• bjornve
ik heb een mail gehad van Asrock ze gaan dit geheugen met mobo testen in taiwan! :D

dus van daar ook zeker goede service!

ik laat wel weer iets weten als ik iets heb gehoord!

Allemaal nogmaals heel erg bedankt voor de snelle reacties en hulp

• bjornve
ik heb prime95 laten lopen!

Test instellingen Prime95

Test zelf na 20 uur

alles was passed!

dus mijn cpu is goed dan toch?

ik nog niks gehoord van asrock.

• analogworm
bjornve schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 16:59:
ik heb een mail gehad van Asrock ze gaan dit geheugen met mobo testen in taiwan! :D

dus van daar ook zeker goede service!
dat is wel Nice zeg!
Ik laat wel weer iets weten als ik iets heb gehoord!
Zeker doen, nou wil ik het weten ook, potvoordriedubbeltjes!!
Allemaal nogmaals heel erg bedankt voor de snelle reacties en hulp
No worries!

• DCG909
Prime95 moet je blend gebruiken, dacht ik (heb ik iig altijd gedaan).
Want dan wordt alles gewoon getest en niet alleen de cpu. Al vraag ik mij nu af of dat wel klopt :?

Misschien moet je dat even vragen in het AMD overclock topic?

• analogworm
Heeft asrock er nog iets zinnigs over gemeld? Maar belangrijker, is het al opgelost?

• bjornve
sorry dat ik even niet had gereageerd was vergeten om te melden dat ik nog even op vakantie ging :P

nee probleem is niet opgelost.

mail van asrock:

Hello,

My colleague replied today. They do not have the same modules, so they tested with Corsair DDR3-1866 4G*4 CMP16GX3M4X1866C9 instead.
They tested it on your model motherboard, on a 990FX board, and even on a different brand motherboard. In all cases memtest86+ failed at test #6.
They tried different DRAM settings, but the result was the same.

Please contact Corsair for further checking/support. Thanks.

Best regards,
ASRock Support

dus ik zal morgen met corsair contact opnemen.

• analogworm
Pfft, als zelfs zij het niet aan de praat krijgen... Dit geheugen op V&A plaatsen en eentje van de QVL halen? Tenzij corsair nog wat interessants te melden heeft natuurlijk..

• bjornve
hey weer even een update,

ik ben er achter gekomen wat het probleem was.

http://support.amd.com/us/kbarticles/Pages/ddr3memoryfrequencyguide.aspx

hier staat als er 2 memory sloten op mobo zitten kan er 2x 1866 memory in
als er 4 sloten op mobo zitten met 2 of 4 bankjes er in kan hij max op 1600 draaien.

dit was dus het probleem

+
ik had ook al ondervonden dat mijn FX-8350 alleen maar single channel 1866mhz ondersteund.

nu heeft de winkel mijn memory ingenomen.
geld terug gehad.

en nu

KHX16C9P1K2/16 gekocht.

dit werkt nu perfect! mijn systeem is super stabiel ik heb zelfs al een dag mijn memory op 15k memory laten draaien, geen fouten niks! super snel is ie weer!

thanks voor al jullie hulp,

vooral analogworm heel erg bedankt voor jou hulp!

probleem is dus opgelost door ander geheugen te kopen.

• analogworm
Wat een suf probleem eigenlijk en raar dat Asrock je dat niet gewoon kon vertellen. nou weer wat geleerd voor een volgende troubleshoot :P

Wat een nette service van de winkel trouwens. Meermaals geheugen omruilen en het uiteindelijk zelfs terugnemen terwijl ze dat absoluut niet verplicht waren. d:)b

In ieder geval fijn dat het is opgelost! *O*

oh and you're welcome of course :)

[ Voor 5% gewijzigd door analogworm op 18-09-2013 22:25 ]

Pagina: 1