Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Performance laptop nodig, maar welke?

Pagina: 1
Acties:

• hostname
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:12
Hallo,

Zoals velen hier ben ik ook op zoek naar een nieuwe laptop voor het nieuwe studiejaar, maar ik kom er niet uit. Hopelijk kunnen jullie me helpen :)

Gebruiksdoel:
  • Laptop voor studie Technische Natuurkunde: berekeningen in Matlab e.d., en wat office werk. Weinig spannends qua benodigde hardware.
  • Zelf programmeer ik veel, waarbij een snelle CPU (snel compileren) en hoge schermresolutie (veel code op scherm) belangrijk is.
  • Hiervoor moet ik ook geregeld wat testen op een specifieke Windows of IE versie en Linux distributie, wat ik in een VM doe.
  • Grafische kracht is niet belangrijk, ik ga er geen games op spelen.
  • Ongeveer 2.5 uur batterijduur bij normaal gebruik, zodat ik een treinrit kan overleven. Meer is natuurlijk mooi, maar niet vereist.
  • Qua gewicht is zo licht mogelijk natuurlijk het beste, maar dit is niet heel belangrijk.
  • Ik ga er Linux (Debian) op draaien in dualboot met Windows. Hierdoor stel ik een paar speciale eisen aan de hardware (zie hieronder).
Eisen:
  • Quad core CPU met VT-x.
  • Mijn voorkeur gaat uit naar Haswell wegens de prestatiewinst (o.a. AVX2), langere batterijduur en verbeterde graphics, maar een Ivy Bridge is ook acceptabel mits aan alle andere eisen voldaan wordt.
  • Intel HD Graphics ivm beschikbaarheid open source Linux drivers. Een eventuele extra grafische kaart ga ik dus ook nauwelijks gebruiken, en moet dus uitgezet kunnen worden.
  • Full HD scherm, 15.6" of eventueel 14". Liefst hogere resolutie en 16:10 verhouding, maar dat heb ik niet kunnen vinden.
  • Minimaal 8GB RAM, liefst 16GB. Ik heb nu 12GB in mijn computer zitten en dat trek ik geregeld vol (voornamelijk met VMs).
  • Minimaal 120GB SSD of mogelijkheid deze er zelf in te zetten, liefst met behoud van ~500GB harde schijf voor opslagruimte.
  • Liefst ook wifi e.d. van Intel ivm drivers (maar ik heb tot nog toe alle andere merken ook werkend gekregen onder Linux, dus dat is geen ramp).
Budget en levertijd:
Als ik een laptop die aan alles voldoet kan vinden is het budget van minder belang. Zolang het geen MBP Retina-achtige prijzen (2800,-) wordt is het in orde. Verder wil ik de laptop graag begin september hebben, dus levertijd moet om en nabij de drie weken zijn.

Opties:
Een hele serie Clevo/XBOOK laptops
Clevo maakt een hele series Haswell laptops welke qua specs wel toereikend zijn, maar in alle reviews compleet de grond ingeboord worden. Accuduur, koeling en geluidsproductie zou waardeloos zijn. De W740SU lijkt het iets beter te doen in reviews en is ook bijzonder licht (1,9kg), maar door het merk heb ik enigszins mijn twijfels...

Lenovo Ideapad Y510p
Hoewel de specs goed zijn, wordt deze in de reviews die ik heb kunnen vinden compleet afgekraakt. Voornamelijk accuduur en koeling zouden waardeloos zijn, waardoor er niet het maximale uit de CPU gehaald kan worden en het ding heet wordt. Verder lijkt hij ook nog slecht leverbaar in Nederland.

MSI Gaming Series GE60 2OC-015NL
Lijkt hetzelfde verhaal te zijn als de Lenovo, behalve dat deze beter leverbaar is. Verder las ik ook dat netwerk niet werkt onder Linux.

Toshiba Satellite P50-A-12P
Kon ik geen reviews van vinden, wat opzich al een minpunt is. Las wel ergens dat de harddisk niet te vervangen/uit te breiden is, maar kan dat niet meer vinden. Zijn vrij weinig ervaringen mee te vinden, maar is qua specs prima.

Asus N550JV
Deze lijkt het stukken beter te doen in de reviews dan de voorgaande modellen, alleen de CPU schijnt ver te throttlen onder load. Verder heb ik veel postieve berichten gelezen over de voorganger (N56). SSD kan er zelf ingezet worden, RAM zal ik zelf moeten uitbreiden (wordt helaas duur omdat er geen slot leeg is). Is alleen nog niet leverbaar?

Gigabyte P34G / P35K
Mooie laptops qua specificaties, maar helaas pas eind september (dus te laat) leverbaar.

Dell Latitude E6540
Als ik naar de specs kijk voldoet hij aan al mijn eisen, muv de HDD + SSD, maar volgens notebookcheck.net kan ik de DVD-drive vervangen door een HDD of SSD. Reviews zijn ook positief over de accuduur. Verder lijkt het alleen alsof hij niet meer online te bestellen is, maar misschien dat dat telefonisch nog mogelijk is.

HP Envy 15-J030EB (HP site, laptopshop.be, absupplies.be)
Deze is interessant, aangezien ik hem compleet naar mijn wensen (muv de SSD) kan configureren op de amerikaanse HP site, maar in Nederland compleet niet leverbaar is. In Belgie kan ik hem wel vinden met Azerty toetsenbord, is dan alleen de bedrukking anders? Daar kan ik wel mee leven, hoewel het enigszins irritant is. Lijkt ook geen DVD-drive te hebben, dus ook geen plek om een SSD erbij te zetten. Verder ook geen reviews gevonden. Wel relatief goedkoop vergeleken met de Latitude.

Naar Ivy Bridge laptops heb ik nog niet heel uitgebreid gekeken, vooral omdat ik er geen een heb kunnen vinden die met kop en schouders boven de Haswell laptops uitsteekt. Zelf neig ik vooral naar de N550JV, Envy 15 en Latitude E6540, welke helaas alle drie slecht leverbaar lijken te zijn. Wat zouden jullie doen?

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-11 01:04

Mavamaarten

Omdat het kan!

Ik heb de MSI GE60 2OC-016BE en heb er zelf een SSD ingebouwd. Ding is supersnel, het enige minpuntje dat bij jou van toepassing is, is dat de batterij niet erg lang mee gaat. 2 uur 30 min moet nog net lukken, maar niet bij zwaar gebruik.

Android developer & dürüm-liefhebber

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-11 21:37

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Mavamaarten schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 20:07:
Ik heb de MSI GE60 2OC-016BE en heb er zelf een SSD ingebouwd. Ding is supersnel, het enige minpuntje dat bij jou van toepassing is, is dat de batterij niet erg lang mee gaat. 2 uur 30 min moet nog net lukken, maar niet bij zwaar gebruik.
Verwijderd schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 16:06:
Ik zou voor geen van beiden gaan. De medion heeft geen 1080p scherm en is dus in mijn optiek een totale miskoop voor de studie die jij wilt doen. De GE60 heeft volgens notebookcheck een heel slechte bouwkwaliteit (en notebookcheck is vrijwel nooit negatief) en de nog slechtere accuduur dan de lenovo Y500 SLI. Verder is notebookcheck negatief over het toetsenbord en touchpad, terwijl zelfs de ergste clevo prullen daar altijd positief uitkomen.
Verwijderd in "Gamelaptop? Medion ERAZER X6821 / MSI GE-60 I7 / alternatief"

De toshiba:
Bought this laptop today and must say am very disappointed. I own an i5 Lenovo Thinkpad which is a fantastic work horse, but lately I have been spending all day on it and a 13" screen is just too small. This was an impulse buy :/ and what I don't like so far is 1) Runs HOT....sitting here pumping out hot air while sitting in the BIOS......2) No removable battery ! WTF an i7 can eat a battery QUICKLY so this is a must , 3) Hard Drive is buried inside the chassis...I wanted to pop in my Samsung SSD 4) Win 8.....still have no time for it and this stupid UEFI - I run dual boot Win 7 pro and Ubuntu, Now Im going to have to just wipe the drive and lose win 8 (I like to leave it factory when I sell it on in a few years)...WHY oh WHY do manufacturers not offer a recovery DVD esp when you are buying a 1,000 Quid laptop? 5) Its bloody heavy......Overall and I guess this would apply to most kit now, I actually feel less in control of my laptop,with UEFI and Win 8 on the software side, and the fact the battery and HDD are buried inside the chassis on the hardware side...it feels like we are going backwards sometimes.
http://www.techradar.com/...7/review#article-comments
Daar kan je dus geen SSD instoppen, dus die valt ook al af.

over de n550:
Pro

+ matte, contrast-rich IPS screen (Full HD)
+ Big storage capacity
+ attractive case
+ backlit keyboard
+ high-end sound output
+ mini DisplayPort

Contra

- CPU throttling under full load
- GPU throttling under full load on battery
http://www.notebookcheck....01H-Notebook.98311.0.html

de y510 (de NIET-sli versie)
(pricewatch: Lenovo IdeaPad Y510p (59375359)
Ehmm... er zijn nog niet zo veel reviews over de niet-sli versie. Alleen over de sli versie. Echter heeft deze laptop geen IPS scherm die de n550 wel heeft. Toch erg goed geprijsd vind ik zelf.

Hoezo ga je niet voor de asus n56, de voorganger van de n550?
Mijn voorkeur gaat uit naar Haswell wegens de prestatiewinst (o.a. AVX2), langere batterijduur en verbeterde graphics, maar een Ivy Bridge is ook acceptabel mits aan alle andere eisen voldaan wordt.
Is onzin, het gaat erom hoe veel moeite de fabrikant heeft gedaan om de laptop zuinig te maken. Dat bepaald vooral de zuinigheid. Niet de CPU.

Bovendien zeg je de GPU amper nodig te hebben, dan raad ik je toch echt aan om eens voor die asus n56 te gaan kijken. (ik weet het.. het is erg lastig) Ik ben zelf ook op zoek naar een laptop voor mijn (technische studie (LR)).
Voor mij wordt het:
Asus n56
Ideapad y510 (niet-sli versie)
Asus n550

[ Voor 4% gewijzigd door Frozen op 11-08-2013 21:12 ]

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:29

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Je bent ook bekend met de mooie kortingssheet voor Dell? :)

[Kortingscode] Dell kortingscodes - Deel 2

Verwijderd

hostname schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 19:55:

Dell Latitude E6540
Als ik naar de specs kijk voldoet hij aan al mijn eisen, muv de HDD + SSD, maar volgens notebookcheck.net kan ik de DVD-drive vervangen door een HDD of SSD. Reviews zijn ook positief over de accuduur. Verder lijkt het alleen alsof hij niet meer online te bestellen is, maar misschien dat dat telefonisch nog mogelijk is.
Klopt. Vreemd. Kijk ook eens naar de thinkpad T530/T540.
Aangezien TD aangeeft dat grafische kracht niet het belangrijkste is zou ik de N56 beduidend hoger plaatsen dan de Y500-reeks. Ook vanwege de prijs.
Dell heeft niets in zijn segment (behalve de latitude, waar hij al iets over had gezegd). Of hij moet de AW 14 leuk vinden, maar die heeft 1 heel groot nadeel: de luidruchtige fan. Max 41.8db idle volgens notebookcheck.

Je mist ook nog de samsung ativ book 8 in je lijst. Dat is een soort van meer consumenten georiënteerde variant van de latitude E6540 (snellere grafische kaart en lichter, maar mindere bouwkwaliteit).

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Verwijderd schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 21:30:
Aangezien TD aangeeft dat grafische kracht niet het belangrijkste is zou ik de N56 beduidend hoger plaatsen dan de Y500-reeks. Ook vanwege de prijs.
Heb ik ooit de y500 hoger geplaatst dan de n56 dan? :?
Nope
Je mist ook nog de samsung ativ book 8 in je lijst. Dat is een soort van meer consumenten georiënteerde variant van de latitude E6540 (snellere grafische kaart en lichter, maar mindere bouwkwaliteit).
Die kan je voor 1356 o.i.d. bij misco kopen (als die actie nog geldt) en anders kan je hem voor 1400 euro bij campusshop kopen (nog steeds veel goedkoper dan de goedkoopste in de pricewatch).

Zelf vind ik dat deze de prijs van 500 euro niet echt rechtvaardigt... en zou dus ook voor de n56 gaan.

Verwijderd

Houd er wel rekening mee dat bij de Ativ Book 8 van Samsung een SSD plaatsen erg moeilijk is zonder het chassis te beschadigen (zie notebookcheck).

• RegularJohn
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 07:02:
Houd er wel rekening mee dat bij de Ativ Book 8 van Samsung een SSD plaatsen erg moeilijk is zonder het chassis te beschadigen (zie notebookcheck).
Ging hier prima gebruik je nagels en een oud bankpasje/studentenkaart whatever en je maakt geen krassen!

• RyuuPro
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 29-11 14:01

RyuuPro

That Damn Fly

Over de schermen:
Denk er wel even aan dat de N56 en de Y510P (Non-SLI) FullHD zijn en de N550 zowel FullHD komt als 1366 x 768 en je dus ff moet opletten dat je niet de verkeerde koopt.

Over HDD + SSD:
Voor de Y510P, als je er een SSD in wil zetten kan je ofwel de Optical Drive vervangen, ofwel wachten tot de M.2 SSD's uitkomen en de Cache SSD vervangen door een 45mm M.2.

Bij zowel de N56 als N550 moet je de optical drive vervangen als je een SSD + HDD wilt.

Kaze Ni Nare

Verwijderd

Ik wil mijn laatste post nog even uitbreiden met de mededeling dat
http://forum.notebookrevi...review-4.html#post9326769
Been suffering what appears to be overheating and throttling today. Tried playing STALKER, but after 20-30 minutes of gameplay, the framerate plunged, movement became sluggish and the audio stuttered.
De nieuwe latitude E6540 waardeloze prutskoeling heeft.

• Myri
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:06
Is de Dell Precision M4700 geen optie voor je?
Staat momenteel met toch wel mooie korting op de website (toch op de belgische :p)

Verwijderd

Voor iemand die ermee wil gaan slepen vind ik de precisions ongeschikt:
De M4700 weegt 3.442 + 0.664 kg
De asus N56 weegt 2.7 + 0.6 kg

Dat scheelt dus meer dan een halve kilo. Laat staan als je vergelijkt met een thinkpad. De meest zware uitvoering van de T530 weegt 2.7 + 0.3 kg

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Myri schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 14:54:
Staat momenteel met toch wel mooie korting op de website (toch op de belgische :p)
Ik moet zeggen dat ik die toch wel erg aan de prijs vind. Dan zou ik nog liever de samsung ativ book 8 aanraden.

Je moet kiezen, en de keuze komt eigenlijk hierop neer:
Will je bang voor buck = asus n56
Wil je duurder maar ook iets luxer (ik vind het het prijsverschil niet waard) = samsung ativ book 8

Ik denk zelf niet dat je de prestaties van de ativ book nodig hebt, dus de asus n56 zou dan de deal zijn. Maar het blijft toch je eigen keuze :)

[ Voor 11% gewijzigd door Frozen op 12-08-2013 15:18 ]

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Verwijderd schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 07:02:
Dat is grote onzin, er zijn hier genoeg tweakers die er zonder problemen een SSD ingezet hebben.
Waar je wel over na moeten denken is of het niet 'zonde' is om een laptop als de Book 8 te kopen als de GPU niet gaat gebruiken. Hij is nauurlijk wel aan de prijs zonder SSD.
Iets om mee te nemen in de overweging: de Ativ Book 8 X02 versie wordt nu aangeboden met 5(!) jaar garantie.

• hostname
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:12
Stef602 schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 21:09:Is onzin, het gaat erom hoe veel moeite de fabrikant heeft gedaan om de laptop zuinig te maken. Dat bepaald vooral de zuinigheid. Niet de CPU.
Dat klopt inderdaad voor de zuinigheid (daarom ook het oordeel over accuduur per laptop), maar de prestatiewinst en betere graphics zijn natuurlijk universeel. Mbt graphics ben ik trouwens vergeten te melden in de TS dat vooral de verbeterde QuickSync in Haswell mij aantrekt, maar ik ben er niet helemaal zeker van of dat verschil echt heel merkbaar is.
Verwijderd schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 21:30:
Volgens mij zit hier geen DVD-drive in, en gaat het dus niet mogelijk zijn een HDD + SSD combinatie erin te zetten (dat heb ik trouwens niet bij alle opties in de TS gecheckt omdat ik ze al eerder min of meer heb laten afvallen). Zeker voor die prijs vindt ik dat toch wel erg jammer.
Verwijderd schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 11:41:
[...]

De nieuwe latitude E6540 waardeloze prutskoeling heeft.
Dat is wel serieus jammer :/ De vorige versies brachten het er vrij goed vanaf hier, dus had gehoopt dat ze dat niet zouden verpesten. Nu zal ik mijn laptop niet zo lang zwaar gaan belasten, maar van de review op notebookcheck krijg ik de indruk dat hij direct al gaat throttlen. Had beter verwacht van Dell :(
Myri schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 14:54:
Met een quadcore, fatsoenlijke hoeveelheid RAM en Full HD wordt die wel heel duur voor zijn specificaties, en hij is inderdaad ook vrij zwaar.

Thinkpad T530
Licht het aan mij, of is de goedkoopste optie met een quadcore CPU en Full HD scherm 1750 euro? Dat vindt ik in vergelijking met de concurrentie vrij duur, zeker gezien je maar 8GB RAM krijgt en alleen een SSD. Nu weet ik van vroeger wel dat de de Thinkpads hele degelijke dingen zijn, maar heb ik geen idee of dat nog steeds zo is nu Lenovo het merk heeft overgenomen?

Asus N56
Deze heb ik altijd al als backup optie in gedachten gehouden, zeker omdat hij vaak positief uit de reviews komt en de relatief lage prijs. Nu schijnt deze echter ook last te hebben van throttling, en blinkt hij nergens echt in uit (maar all-round degelijk is misschien wel een betere optie dan een uitblinker momenteel).

Aangezien de throttling issues vrij universeel lijken te zijn op alle laptops, ga ik denk toch met de E6540, gezien deze op de andere punten het beste scoort. Eerst Dell maar eens bellen om te kijken of mijn gewenste configuratie uberhaupt leverbaar is en tegen welke prijs. Als dat hem niet wordt denk ik dat ik toch met de N56 ga, of de N550 moet opeens leverbaar zijn.

(Niet belangrijk voor mij, maar waarom hebben zo veel laptops in het high-end segment nog een VGA aansluiting naast HDMI? Volgens mij is het laatste scherm met alleen een analoge aansluiting 10 jaar terug ofzo geproduceerd, dus waarom proppen ze er geen DP of 2e HDMI naast?)

Verwijderd

Droog je tranen, in 2015 is het definitief af gelopen met VGA:
nieuws: Intel en AMD luiden einde vga in

En dat werd tijd. Er zijn schrikbarend weinig laptops met displayport (fun fact: de mainstream lijn van dell had in 2009, 2010, 2011 en 2012 displayport, maar nu niet meer). Dat is zonde, want je bent min of meer veroordeeld tot displayport als je een scherm beter dan 1200p aan wilt sluiten. In 2012 kan asus zelfs met een HDMI implementatie die niet eens 1200p wou aansturen..
hostname schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 00:57:

Thinkpad T530
Licht het aan mij, of is de goedkoopste optie met een quadcore CPU en Full HD scherm 1750 euro? Dat vindt ik in vergelijking met de concurrentie vrij duur, zeker gezien je maar 8GB RAM krijgt en alleen een SSD. Nu weet ik van vroeger wel dat de de Thinkpads hele degelijke dingen zijn, maar heb ik geen idee of dat nog steeds zo is nu Lenovo het merk heeft overgenomen?
Volgens mij iets goedkoper. Toen ik voor het laatst vergeleek (dat was vorige week) was de thinkpad goedkoper dan een latitude in de goedkoopste config met quadcore, 1080p scherm en 9-cels accu. Al scheelde het maar een paar euro en de specs van de latitude waren beduidend beter (haswell, snellere GPU, iets meer RAM, backlit). Persoonlijk vind ik de thinkpads beter (behalve dan dat de koeling op mijn E6520 veel beter werkt onder full load dan het thinkpad equivalent. Hoe de T540 dat gaat doen is nog onbekend).

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2013 01:10 ]

Pagina: 1