"Future proof" mITX build

Pagina: 1
Acties:

• Pallie36
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08-09-2023
Een goede namiddag!

Heb besloten om mijn huidige (stilaan verouderde) PC op pensioen te sturen en heb mij dit weekend dus wat bezig gehouden met research voor een nieuwe build. Eén ding staat vast: het wordt een mITX setup.

Mijn doel(en):
- Mooi uitziende case. Komt boven op de bureau te staan, dus niet echt ruimte beperking, maar wil ook geen full-size tower meer. Vandaar dus mATX of mITX. Ik heb mijn zinnen reeds gezet op mITX.
- Zo stil mogelijk, zonder mijn toevlucht te moeten zoeken tot extremen.
- Ik ben geen fervente hard-core gamer, maar ik heb zo af & toe eens wat weekends dat ik totaal bezeten geraak door een game, en dan meestal nog een (doorgaans minder veeleisende) MMORPG. Ik ben dus niet op zoek naar een beest van een gaming PC, maar hij moet wel zijn mannetje kunnen staan.
- "Future proof", waarmee ik bedoel dat hij toch weer een jaartje of 5-6 zou moeten meegaan. Vooral het "core" systeem dan. De GPU kan altijd nog ge-upgrade worden.
- Prijs: ik heb niet écht een budget, maar ik plaats deze aankoop onder de categorie "impuls aankoop", dus ik wil er ook geen godsvermogen aan kwijt . Ik hoef hiermee geen prijzen te winnen. Hij moet gewoon mooi uitzien en vlot draaien, en dit voor de komende paar jaren.

Te gebruiken voor:
- The usual: internet, mail, bankieren ... the works!
- De occasionele game (WoW, RIFT, Assasin's Creed,...)
- MKV BluRay (de)mux

Wat ik in gedachten had, "Ivy Bridge" build:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 3770K Boxed€ 279,90€ 279,90
1Asus P8Z77-I Deluxe€ 110,-€ 110,-
1MSI GeForce GTX 760 2GB Twin Frozr Gaming€ 234,99€ 234,99
1BitFenix Prodigy Zwart€ 63,50€ 63,50
1LG IPS277L-BN Zilver, Zwart€ 243,60€ 243,60
1Corsair Hydro H80i€ 81,04€ 81,04
2Noctua NF-P12 PWM, 120mm€ 17,-€ 34,-
1Crucial Ballistix Sport BLS8G3D1609DS1S00CEU€ 57,48€ 57,48
1Seasonic S12II-Bronze 620W€ 57,30€ 57,30
1Samsung 840 EVO 250GB€ 154,90€ 154,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.316,71

Alternatieve "Haswell" build, zouden deze componenten in de plaats komen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4770K Boxed€ 294,90€ 294,90
1Gigabyte GA-Z87N-WIFI€ 123,90€ 123,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.345,61

Van mijn huidige systeem wordt volgende gerecupereerd:
- 2TB Samsung HD204UI HDD
- LG BH10LS30 BD-RW

Waar ik (onderandere) nog over twijfel:
- "Ivy Bridge" of "Haswell"?
- Hyper-threading of niet? 90EUR verschil voor Hyper-threading, hoewel mij dit misschien van toepassing zou komen bij het (de)muxen en bij mijn doel om met deze PC toch nog een aantal jaartjes verder te kunnen. En ja, de "K" variant omdat ik hem wil OC'en.
- de case. Ik vind die Prodigy wel wat hebben, maar lees veel klachten over "wobly" onstabiele toestanden. Ik vind echter geen andere case waar ik warm van wordt. de Coolermaster Elite 120 lijkt mij te krap, de Fractal 304 idem en de Lian Li PC-Q serie vind ik te duur. Behalve de onstabiele voet lees ik ook niets als positieve reviews van de Prodigy.
- de PSU. 620W is (veel) meer als ik nodig heb lijkt me. 500W of 520W lijkt me reeds voldoende. Ben echter beperkt in ruimte (PSU mag maar 15cm diep zijn), en deze non-modulaire variant van de M12II reeks leek mij wel een goede prijs/kwaliteit candidaat (slechts 7EUR verschil met de 520W versie). De Seasonic M12II reeks leek mij interessant omwille van de goede reviews en de "Smart Fan" functie, wat de geluidsproductie ten goede zou komen.
- RAM. Ik had nu 16GB in gedachten, maar dat is misschien wat overkill. Met 8GB kan ik voorlopig wellicht ook nog wel even verder, en die uitbreiding naar 16GB kan achteraf altijd nog.

En als laatste, nog één opmerking om rekening mee te houden. Om professionele redenen ben ik binnenkort een hele tijd weg van huis, dus de effectieve aankoop staat pas gepland voor eind september. Dit kan misschien ook nog wat (positieve) invloed hebben op de prijs van sommige onderdelen?

Kijk uit naar jullie aanbevelingen en opmerkingen!

Mvg
G

• DrIezie
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07-04 12:59
Als je voor een beetje futureproof wilt gaan, neem dan de nieuwe Haswell, deze bevat een aantal nieuwe instructie sets als ik me niet vergis.

GTX760 is een goede bang4buck kaart, MSI variant wordt hier meestal aangeraden: OK

Waterkoeling in een M-itx kastje, je zal inderdaad goede koeling nodig hebben, en onze vriend Google toont dat het zeker kan.

8GB RAM is méér dan genoeg! Ik zit zelden boven de 5GB RAM.

Voeding: 520W is ruim voldoende, zelfs om te overklokken

SSD: Ik heb hem ook, en ben er zéér tevreden over, maar deze is ondertussen verouderd en er zijn betere voor minder geld:
pricewatch: Samsung 840 EVO 250GB
pricewatch: Crucial 2.5" M500 240GB (nieuwe versie van Crucial met fail save mechanisme)
pricewatch: Plextor PX-256M5S 256GB

Assumption is the mother of all F'-ups

• mirp
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 31-07-2022
Wat voor pc heb je nu? Kun je daar je spellen naar tevredenheid mee draaien?

Waarom wil je overklokken?

Je hebt een flink budget. Mag al het geld op aan onderdelen? Of wil je heel graag wat geld besparen.

Speel je ook (of ga je ook) hele zware games spelen zoals crisis 3 en/of metro en zo ja op welke settings?

Wat voor scherm heb je of wil je hebben?

• Pallie36
DrIezie schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 21:36:

SSD: Ik heb hem ook, en ben er zéér tevreden over, maar deze is ondertussen verouderd en er zijn betere voor minder geld:
pricewatch: Samsung 840 EVO 250GB
pricewatch: Crucial 2.5" M500 240GB (nieuwe versie van Crucial met fail save mechanisme)
pricewatch: Plextor PX-256M5S 256GB
Bedankt voor de tip, ga ik meteen eens even bekijken!!

edit: ik heb de Crucial M4 vervangen door de Samsung 840 EVO

[ Voor 5% gewijzigd door Pallie36 op 11-08-2013 22:44 ]

• Pallie36
mirp schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 21:37:
Wat voor pc heb je nu? Kun je daar je spellen naar tevredenheid mee draaien?
Mobo: Gigabyte GA-MA770-DS3 Rev 1.0
CPU: AMD Athlon 64 X2 6400+ 3.2Ghz Dual Core + stock cooler
RAM: 3GB (3x 1GB) Kingston HyperX PC2-5300U DDR2-SDRAM CL5
GPU: XFX GeForce 8800GT 512MB DDR3

En nee, deze kan niet meer voldoen aan de hedendaagse eisen.
Gewoon omdat het kan? :P
Ook omdat ik her in der in de reviews en benchmarks toch wel enige performance increase opmerk als ik de CPU naar 4.4-4.6Ghz overclock.
En passant, ik ben eventueel ook van plan om de MSI GTX 760 te overclocken. Op 1280Mhz presteert deze kaart gelijkwaardig aan GTX 670 en HD 7950 kaarten, die toch net dat ietsje duurder zijn.
Je hebt een flink budget. Mag al het geld op aan onderdelen? Of wil je heel graag wat geld besparen.
Het belangrijkste is gewoon dat hij bovengemiddeld presteerd, en dat ik er nog een aantal jaartjes mee verder kan. Ik wil geen 2000+ EUR spenderen aan een PC, maar 1100-1200 EUR is acceptabel, zoals ook 1300 EUR nog acceptabel zou zijn. Als 100EUR meer mij een significant voordeel opleverd, dan ga ik daar niet van wakker liggen. Maar ik ga ook geen geld spenderen "gewoon omdat het kan". Als het niet nodig is, dan gaan we ook niet zot doen.
Speel je ook (of ga je ook) hele zware games spelen zoals crisis 3 en/of metro en zo ja op welke settings?
Ik ben geen hardcore gamer, en deze titels zeggen mij eigenlijk al helemaal niets. Dat zegt misschien genoeg? ;) Ik speel occasioneel al eens WoW of RIFT, en ik kan mij ook goed amuseren met titels zoals Assassin's Creed of Starcraft 2. Als ik deze (en gelijkaardige/gelijk-eisende) games in de toekomst vlot kan spelen op "High", dan ben ik al zeer tevreden.
Testen met de overclockte MSI GTX 760 tonen trouwens dat Far Cry 3 en Metro te spelen zijn op "Ultra" en "Very High" met performance die te vergelijken is met een Radeon HD 7950 en nVidia GTX 670.
Wat voor scherm heb je of wil je hebben?
Die wat in mijn originele wishlist staat ;): LG IPS277L-BN Zilver, Zwart

[ Voor 7% gewijzigd door Pallie36 op 11-08-2013 22:50 ]

• Pallie36
DrIezie schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 21:36:
8GB RAM is méér dan genoeg! Ik zit zelden boven de 5GB RAM.
De Z87N-WIFI is dual-channel, dus 2x 4GB zou theoretisch sneller zijn. Enig idee of dit ook praktisch voelbaar is? Er zijn maar 2x DIMM slots, dus als ik dan tóch ooit zou willen upgraden moet ik beide latjes vervangen. Of gewoon voor de 1x 8GB gaan?

• SirKartoffel
  • Laatst online: 13-04 08:17
Ik heb even iets samengesteld:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 199,90€ 199,90
1ASRock Z87E-ITX€ 143,40€ 143,40
1MSI GeForce GTX 760 2GB Twin Frozr Gaming€ 234,99€ 234,99
1BitFenix Prodigy Zwart€ 63,50€ 63,50
1LG IPS277L-BN Zilver, Zwart€ 243,60€ 243,60
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 57,50€ 57,50
1XFX Pro 550W€ 52,70€ 52,70
1Samsung 840 EVO 250GB€ 154,90€ 154,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.150,49

Ik heb geen verstand van het koelen van een mITX kast dus daar moet iemand anders je maar over adviseren.
Aangezien je multithreading niet nodig zal hebben zal een i5 volstaan. Verder zal je met jouw genoemd bezigheden ook amper de 4gb aan ram overschrijden, laat staan dat je 16 gig nodig zal hebben.
Ik heb ook niet zoveel verstand van de voeding en of modulair handiger is of niet in een mITX kast, maar deze is aan de stille kant en erg betrouwbaar. Aan 500 watt heb je overigens meer dan genoeg.

Het mobo kan je overigens ook gewoon de asus laten, de asrock was de enige met review dus ik heb die automatisch genomen. Hij werd ook genoemd tijdens het samenstellen van de bbg van september.

• mirp
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 31-07-2022
Mocht je heel veel renderen of videobewerken dan zou of overklokken of de HT van de i7 interessant zijn.

De eisen die je stelt aan je games zijn niet hoog, dus je pc kan wel goedkoper.

Ik zou je willen aanraden om het overklokken te vergeten.

Met een goede processor (niet overgeklokt) en een goede videokaart gaat de pc aan jouw eisen voldoen. Overklokbare onderdelen zijn duurder dan niet overklokbare onderdelen. Dus hier kun je wat geld besparen.

Neem een i5 ipv van een i7. De verschillen tussen deze twee in jouw games zijn heel klein. Het geld dat je hier bespaart kun je in je videokaart stoppen (of gewoon niet uitgeven).

Neem een B75 (ivy bridge) of een B85 (haswell) mini itx bordje. Neem 2 x 4 gb ram. En voor de koeler kun je kijken naar de cooler master 412s die lekker stil is of je gebruikt de stock koeler van de intel.

Misschien is een modulaire voeding voor een mini itx kast ook handig.

[ Voor 9% gewijzigd door mirp op 11-08-2013 23:16 ]

• Pallie36
Waarvoor dank! Precies de soort feedback waar ik naar op zoek ben!
SirKartoffel schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 22:54:
Aangezien je multithreading niet nodig zal hebben zal een i5 volstaan.
Ik ga voorlopig de i7 nog even laten staan omdat de Hyperthreading misschien toch interessant wordt in de toekomst? Binnen x-aantal jaren?
Ik heb ook niet zoveel verstand van de voeding en of modulair handiger is of niet in een mITX kast.
Het probleem by de Bitfenix Prodigy is dat de kamer voorzien voor de PSU nogal krap is. Modulaire PSU's worden afgeraden en max diepte voor de PSU is 160mm. Deze is 150mm, dus perfect. Wat is het verschil tussen de SeaSonic S12II-520W en deze XFX Pro 550W? Prijsverschil is verwaarsloosbaar en SeaSonic lijkt lichtjes betere reviewscores te halen.
Het mobo kan je overigens ook gewoon de asus laten, de asrock was de enige met review dus ik heb die automatisch genomen.
Je bedoeld de Gigabyte? ;) De Asus is een LGA1155. Ik ben niet zo bekend met ASRock, maar hij krijgt een uitstekende review! De Gigabyte Z77 voorganger kreeg ook uitstekende kritieken, dat was de reden dat ik voor de opvolger gekozen had voor mijn Haswell build.
Hij werd ook genoemd tijdens het samenstellen van de bbg van september.
Wat is een "bbg"? 8)7

• SirKartoffel
  • Laatst online: 13-04 08:17
Klopt, overklokken zorgt alleen voor meer warmteproductie en dat is nou net wat je niet moet hebben in een kleine kast. Modulair is idd beter voor de airflow, maar ik twijfelde of dat zou passen.

Ja ik bedoel de gygabyte.

Beide voedingen zijn goed maar de xfx is volgens mij iets stiller bij lager verbruik en levert iets meer power.

Verder is hyperthreading een leuke feature, maar er 100 euro extra voor neerleggen is iets anders. Standaard wordt aangeraden dat wanneer je geen zware foto editting wilt doen een i5 volstaat. Ook in de nabije toekomst zie ik zelfs met invoering van de next gen console geen reden om voor meer dan 4 cores te gaan, de meeste games benutten er nu nog maar 2.

Bbg is de afkorting voor best buy guide. je kan in het forum complete systemen de mItx build zien voor volgende maand, ik zou er als ik jou was zeker even naar kijken

[ Voor 66% gewijzigd door SirKartoffel op 11-08-2013 23:27 ]

• Pallie36
SirKartoffel schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 23:18:
Klopt, overklokken zorgt alleen voor meer warmteproductie en dat is nou net wat je niet moet hebben in een kleine kast.
Ik denk dat er wel wat mogelijkheden zijn voor goede koeling in deze case, met meer dan voldoende plaats om ventilators te monteren (voor, achter, boven). De PSU heeft ook een "uitlaat" onderaan de kast zodat die warmte ook al niet in de kast terechtkomt. In combinatie met de waterkoeler had ik gehoopt om een i5/i7 op 4.5Ghz voldoende koel te kunnen houden. Maar ik zal zeker rekening houden met je adviezen. Dat is uiteraard in de eerste plaats waarom ik hier de vragen stelde!
SirKartoffel schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 23:18:
Modulair is idd beter voor de airflow, maar ik twijfelde of dat zou passen.
De case heeft een mooi afgeschermd compartiment naast de PSU '"bay" maar overbodige kabels netjes weggewerkt kunnen worden, zonder te interfereren met de airflow in de kast. Door de beperkte diepte (180mm) van die PSU bay, wordt echter op veel plaatsen afgeraden om een modulaire PSU te gebruiken omdat die net iets dieper zijn dan hun niet-modulaire broertjes, hetgeen voor ongezonde "hoeken" in de kabels leidt. Daarom dat ik inderdaad vanaf het begin voor niet-modulair gegaan ben (ben er gerust in dat ik die extra kabels mooi ga kunnen wegsteken!)

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:58
Asus heeft naar mijn toch de 2 mooiste Mitx boardjes voor Haswell, zie deze links:

http://www.asus.com/Motherboards/MAXIMUS_VI_IMPACT/

Of de

http://www.asus.com/Motherboards/Z87IPRO/

Beide hebben een zeer mooie layout, een feature set die op het aantal vrije uitbreidings sloten niet onderdoet voor ATX moederborden.

Qua koeling voor als je wil overklokken is er ook aardig wat mogelijk in de gekozen behuizing, ik heb zelfs foto's gezien op andere fora van een Corsair H100i in deze kast, al moet je dan wel de DVD-drive cage opgeven.

• Ricepuppet
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-02 20:16
Ik heb in December vorig jaar ook getwijfeld om de Bitfenix Prodigy te nemen, maar ben juist afgestapt vanwege dat 'wobbly' gedoe.

Ook ik ben gegaan voor een futureproof mITX build.

Ik heb de Cooler Master 120 gekocht en de airflow is ook prima. De kast zit wel propvol maar de airflow is goed vanwege de geplaatste openingen.

[ Voor 10% gewijzigd door Ricepuppet op 12-08-2013 09:35 ]

🇳🇱 A Youtube channel about gaming: customizing consoles, mini documentaries and tech videos | www.fistbumpbros.com

• Pallie36
Ricepuppet schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 09:34:
Ik heb de Cooler Master 120 gekocht en de airflow is ook prima. De kast zit wel propvol maar de airflow is goed vanwege de geplaatste openingen.
Mijn broer heeft een 6-tal maanden geleden een PC'tje met Cooler Master Elite 120 case in elkaar gestoken, en ik herinner mij dat die inderdaad goed vol gestouwd zat! Ik ben ook geen voorstander van een case waarvan de behuizing in één stuk afgenomen dient te worden. Mijn PC gaat regelmatig al eens open voor het wissselen van HD's, en dan vind ik een goede ouderwetse side-panel oh zo handig!
Ik heb in December vorig jaar ook getwijfeld om de Bitfenix Prodigy te nemen, maar ben juist afgestapt vanwege dat 'wobbly' gedoe.
Blijkbaar zijn de voetjes er relatief makkelijk af te schroeven, maar dit heeft ook zo zijn (negatief) effect op het uiterlijk. Als ik niet op een alternatief stoot, dan hoop ik met misschien kleine rubberen "plak" stopjes aan de buitenkant van de rondingen van de voet misschien enige verbetering te kunnen forceren.
Ook ik ben gegaan voor een futureproof mITX build.
Tevreden van? :)

• Ricepuppet
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-02 20:16
Pallie36 schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 09:59:
[...]

Mijn broer heeft een 6-tal maanden geleden een PC'tje met Cooler Master Elite 120 case in elkaar gestoken, en ik herinner mij dat die inderdaad goed vol gestouwd zat! Ik ben ook geen voorstander van een case waarvan de behuizing in één stuk afgenomen dient te worden. Mijn PC gaat regelmatig al eens open voor het wissselen van HD's, en dan vind ik een goede ouderwetse side-panel oh zo handig!

[...]

Blijkbaar zijn de voetjes er relatief makkelijk af te schroeven, maar dit heeft ook zo zijn (negatief) effect op het uiterlijk. Als ik niet op een alternatief stoot, dan hoop ik met misschien kleine rubberen "plak" stopjes aan de buitenkant van de rondingen van de voet misschien enige verbetering te kunnen forceren.

[...]

Tevreden van? :)
Ik had wellicht destijds moeten kiezen voor een modulaire voeding. Al die kabels daarbinnen maken het erg vol. Als je modulair kiest, heb je nergens last van en, denk ik, een nog betere airflow.

Ik moet zeggen dat de case eraf halen makkelijk is, maar het erop zetten af en toe een echte crime is. Je moet precies mikken in de openingen om hem vast te krijgen. Gelukkig hoef ik er niet al te vaak bij.

Ik heb vorig jaar December deze samenstelling gemaakt;

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3330 Boxed€ 159,99€ 159,99
1Asrock B75M-ITX€ 74,-€ 74,-
1Sapphire HD 7950 OC 3GB GDDR5 950 MHz Edition€ 304,-€ 304,-
1Cooler Master Elite 120 Advanced€ 39,95€ 39,95
1LG IPS224V-PN Zwart€ 124,70€ 124,70
1Cooler Master GeminII M4€ 25,49€ 25,49
1Corsair CMV8GX3M2A1333C9€ 30,99€ 30,99
1Antec HCG-520€ 54,95€ 54,95
1Kingston HyperX 3K SH103S3/120G 120GB€ 87,90€ 87,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 901,97

Misschien niet helemaal meer up to date met de prijzen en specs van tegenwoordig :)

🇳🇱 A Youtube channel about gaming: customizing consoles, mini documentaries and tech videos | www.fistbumpbros.com

Pagina: 1