• Computeraar2013
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17-03-2025
Hoi,

ik ben op zoek naar iets eenvoudigs, hoop ik.
Ik zoek een manier om een externe HD vol met muziek aan te sluiten op een gewone versterker.
Ik heb nog een oude versterker met plug-ingangen, geen hdmi of zo.
En ik heb een WDmypassport2TB vol met muziek.

HD met muziek: flac, en een beetje ape en mp3 en ogg en zo, maar 95 procent is flac en 4 procent mp3 dus de rest is niet super belangrijk.

Zijn er mediaspelers die ik kan gebruiken?
Ik denk dat ze een goede audio codex moeten hebben, graphics niet.

Idee is dus: versterker - mediaspeler - externeHD
(Ik wil niet de hele tijd mijn desktop pc aanhebben om muziek te spelen)

Ook moet ik zien wat ik afspeel, dus een mediaspeler met een schermpje erin is wel handig, of een aansluiting voor een klein scherm is ook goed, want ik heb nog een klein analoog beeldscherm over.

Kan iemand mij hiermee helpen?
Ik heb geen Nas, geen HTPC, en mijn versterker is een gewone oude.

Met vriendelijke groet! :D

• thorgal21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20-01 16:17

thorgal21

Forum Noob

Wat heb je zelf al gevonden?

• YMGV4LIFE
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-10-2025
π

If you're my dog. I shaved his ass and teach him to walk backwards!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Zie dat de openingspost de allereerste is van topicstarter, en dat op de dag dat deze zich op Tweakers heeft geregistreerd. Misschien nog niet helemaal thuis hier dus...

Het wordt op het forum gewaardeerd als je ook wat eigen inzet doet en dus alle gebruikers hier niet ziet als persoonlijke helpdesk. Wat heb je zelf allemaal ondernomen en gevonden? Post eens wat alternatieven zodat daarvan de voor- en nadelen besproken kunnen worden. Dan zul je ook wat meer respons krijgen in je topic.

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:34

DjVe

Hatsaflats!

Ik denk dat een SqeezeBox wel aan je eisen voldoet, maar het is wel een product wat al iets ouder is en waar Logitech nog weinig/geen support op levert. Een Rassberry Pie met XBMC is ook een optie. Je kan deze dan compleet met je mobiele telefoon of afstandsbediening gebruiken. Het nadeel daarvan is de wat mindere DAC in dat model, maar vanwege de lagere prijs zou je nog kunnen kijken naar een extra DAC om dat op te vangen.

• Computeraar2013
Hoi.

// OFF TOPIC

Dit is inderdaad mijn eerste post op eerste dag.
Ongeveer van 4 jaar tot 2 jaar geleden had ik een account op hardwareinfo, omdat ik zelf een pc ging bouwen. Ik heb toen alles zelf gedaan, en een heleboel andere mensen geholpen met pc hulp. Ik las toen veel reviews en zodoende wist ik op dat moment veel over b.v. videokaarten, hun series en remakes bla bla. En dus hielp ik ook veel mensen.
En daar heb ik slechts 1 topic gemaakt met vraag over mijn aan te schaffen spullen, en hoe ik de connectors op het moederbord moest inpluggen, dat was een beeje onduidelijk.
Sindsdien ben ik haast niet meer op hardwareinfo en tweakersnet, totdat ik deze vraag had.
Mijn account op hardwareinfo weet ik niet meer, ook omdat ze op een gegeven moment iets veranderd hadden en je een nieuw account of wachtwoord moest maken, las ik in een mail, maar toen was ik al een jaar niet meer op die site geweest, en liet ik het maar zo (= geen account).

Ik hoop dat deze uitleg voldoende is voor DvdV, welke een gebruikelijke reactie gaf zoals je vaker ziet op fora maar 9 uit 10 keren zijn die reacties niet terecht, behalve als je enkel en alleen naar dit forum kijkt zzzzzz (fyi: Ik ben zelf moderator op 2 game fora, en ik neem het altijd op voor 1ste posts en zogezegd noobs)

Nu dacht ik, laat ik een account hier nemen.

//BACK ON TOPIC

Wat betreft mijn vraag, ik weet het gewoon niet!
Ik heb dus wel een goede moderne pc gebouwd, maar wat betreft technische snufjes ben ik niet up to date. (Ook heb ik geen nas)
Ik heb een vergelijkingsreview gelezen over mediaplayers, maar ze gaan allemaal uit van films afpselen, en muziek pas op tweede plek. Ik heb geen mediaspelers gevonden die puur voor audio zijn (zeg maar een soort van cd-speler met een HD erin).
Ik ken ze niet.
En een htpc lijkt me overkill.

Mooiste zou zijn een mediaspeler met goede audio codec, een afstandbediening zodat ik goed door alle muziekfolders kan scrollen (lijkt me makkelijker dan een klein pc-scherm en een toetsenbord), en connectie met mijn versterker (met de zwarte/rode plugs, mijn versterker is een audio versterker en niet zon moderne voor muziek en films over 6 boxen)

Ik kom er geen wijs uit, ik hoop dat ik een paar links/ideen krijg.

Muziek van de externeHD afspelen via een laptop gekoppeld aan mijn stereo wil ik niet, ook niet via een oude pc.

Met vriendelijke groet!

• S1NN3D
  • Niet online
Er komen nogal wat eindeloze vragenstellers voorbij, vandaar dat je de vraag naar eigen inzet vaak voorbij ziet komen. Maar oké dan, my two cents.

Volgens mij is het lastig om een device te vinden dat exact doet wat jij zoekt. Het klopt helemaal dat mediaspelers gericht zijn op het spelen van video. Het spelen van audio is altijd een ondergeschoven kindje en niet goed uitgewerkt. Zelf heb ik een Dune en het afspelen van audio hierop vind ik persoonlijk ook helemaal niets.

Als je muziek op een NAS zou staan en je hebt een moderne receiver met netwerkfunctionaliteit dan zou het geen probleem zijn. Zelf kan ik op deze manier al mijn muziek afspelen waarbij ik de boel bedien via tablet of smartphone met de DS-audio app.

Sonos is een merk dat zich puur richt op audio en komt in mijn ogen het dichtst in de buurt komt van wat jij zoekt. Je zou een Sonos Connect aan je receiver kunnen hangen en in je netwerk plaatsen. Dat zou geen probleem moeten zijn, lijkt me. Ook hier loopt de bediening via tablet of smartphone.
Probleem is nog om de muziek beschikbaar te krijgen. Ik weet niet zeker op het op deze manier zal werken maar kun je de externe harde schijf ergens in je netwerk beschikbaar maken, bijvoorbeeld op een USB-poort van je router? (Misschien is het handig wanneer Sonos-eigenaren aangeven of deze constructie werkt)

• Computeraar2013
Beste DvdV, excuses voor mijn reactie ik was een beetje teveel offtopic.

Misschien moet ik toch maar een nieuwe versterker kopen, en een nas gebruiken, met een afstandbediening.
Dan laat ik de mediaspeler schieten.

Zijn er nog eisen aan de Nas, of is elke nas voldoende geschikt?
De versterker/receiver moet een hdmi ingang hebben?

Ik ga dit topic lezen binnenkort, ik heb het de komende 2 dagen erg druk.
http://forum.iculture.nl/...rker-mbv-ipad-iphone.html
http://www.hififorum.nl/index.php?topic=7886.0
Wellicht dat dat me ook inzicht geeft.

Over 2 dagen ben ik terug hier

• S1NN3D
  • Niet online
Het geheel werkt iets anders dan je beschrijft. Een NAS is een netwerkdevice en als je een receiver koopt die ook netwerk-functionaliteit heeft, kan deze via DLNA muziek streamen die op de NAS staat. Met je smartphone of tablet kun je via een app door je muziekbibliotheek scrollen, selecteren, etc. en de audio komt uit je speakers. HDMI is in deze situatie niet van toepassing en ook een afstandsbediening niet.

Als NAS kun je in mijn ogen het beste gaan voor een model van Synology of anders Qnap. Andere merken kunnen niet eens in de schaduw staan van deze twee.

Een eventuele andere optie zou ook nog zijn een Logitech Squeezebox Touch. Nadeel hiervan is dat deze niet meer gemaakt worden en deze vrij lastig/prijzig zijn om 2e hands te kopen. Deze zou ook vanaf een NAS kunnen streamen en de audio via een receiver kunnen weergeven. In deze situtie hoeft de receiver geen netwerkfuncties te hebben. Bediening hierbij wel via een afstandsbediening/touchscreen.

Verder zou je ook nog naast een receiver een netwerk audio speler kunnen kopen zoals de Marantz NA7004 of Denon DNP-720AE. Deze hebben netwerkfuncties en kunnen streamen vanaf bijvoorbeeld een NAS.

Het is een beetje zoeken en keuzes maken. Muziekspelers zijn gewoonweg een beetje een ondergeschoven kindje en wanneer je de tv niet aan wil zetten, is er niet zo veel keuze.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:15

FeaR

In GoT we trust

S1NN3D schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 11:21:
Een eventuele andere optie zou ook nog zijn een Logitech Squeezebox Touch. Nadeel hiervan is dat deze niet meer gemaakt worden en deze vrij lastig/prijzig zijn om 2e hands te kopen.
En dat er woekerprijzen worden gevraagd als er wel eentje te koop komt. Je ziet ze met gemak 250 - 300 euro vragen voor modellen die al een jaar oud zijn 8)7

* FeaR is nog steeds zeer content met zijn Squeezebox Touch in de woon- en slaapkamer

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• hervaz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-11-2025
Als ik jou wens lees:

versterker - mediaspeler - externeHD

Dan denk ik direct aan bijvoorbeeld een pro-ject stream box DS of een cambridge Np 30 speler deze kunnen zelfs 24bit/192 khz aan en je kan er een USB HDD op aansluiten.

• S1NN3D
  • Niet online
De genoemde Cambridge Audio Sonata NP30 en Pro-Ject Stream Box DS kende ik nog niet maar lijken me een beetje in hetzelfde straatje te vallen als de Denon en Marantz, maar dan nog een slag duurder. Volgens mij hebben Pioneer en NAD ook nog soortgelijke oplossingen. Maar de keuze blijft aan de magere kant en ze zijn allemaal niet bepaald goedkoop.

• Computeraar2013
Hoi, ik ben terug van weggeweest.

Ik heb wel een besluit genomen, ik neem dan maar een gewone mediaspeler, en dan gebruik ik de tv voor de GUI.

Ik denk dat ik morgen een goede post maak. Ik heb nameijk wel een mediaspeler gezien, maar ik moet nog een duidelijke vraag stellen voordat ik hem aanschaf.

De bovenstaande oplossingen zijn mij eigenlijk te ingewikkeld en te prijzig, iig bedankt voor het meedenken, morgen kom ik terug op dit topic met een eenvoudigere vraag naar een specifieke mediaspeler.
Pagina: 1