Toon posts:

Mini htpc bouw- of aankoop advies

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb in de huiskamer een htpc staan waarop ik windows media center draai.
Nu wil ik in de slaapkamer ook 1080 films gaan streamen vanaf de opslaglocatie op de htpc van de woonkamer en zoek hiervoor een mini pc.

Ik ben begonnen met het kijken naar een android stick, naar de android box en vervolgens kom je allerlei mini pc's tegen waardoor ik door de bomen het bos niet meer zie.

Mijn wensen zijn vrij beperkt, passende bij het budget (200-300)

Streamen van 1080 content over het netwerk.
Draaien op windows 7 met Windows media center
Gamen etc is niet nodig.
Mini behuizing
hdmi

nu ben ik oa. ondestaande pc's tegengekomen, maar kan niet beoordelen of dit under- of overkill is
Wellicht hebben jullie ideeën over goede alternatieven, welke ook mogen bestaan uit zelfbouw.

Een welke goed zou voldoen qua budget:

MSI wind box DC100

En een alternatief welke eigenlijk al boven budget gaat maar wel de behuizing heeft waar mijn voorkeur naar uit gaat:

Intel NUC

Gigabite

Groet Huub

• MarVanOs
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-02 18:31
De MSI die je aanhaalt heeft een AMD E-450 processor. De processor zelf is niet krachtig genoeg om dergelijke video's af te spelen. De geintegreerde videokaart kan dat echter wel. Je zult in moeten stellen dat de videokaart deze taak op zich neemt (dxva). Hoe je dit moet doen staat in onderstaande link uitgelegd (o.b.v. de iets minder krachtige AMD E-350 processor). Theoretisch zou het dus gewoon moeten werken.

http://nl.hardware.info/r...-fusion-e-350-dxva-codecs

Vervolgens zul je in de mediabibliotheek de betreffende netwerkmap(pen) moeten toevoegen waar de diverse content (muziek/film) staat. Met het instellen van Windows mediacenter heb ik echter niet veel ervaring.

Edit: dergelijke apparaten heb je ook van Zotac. Voordeel van Zotac is dat ze diverse modellen hebben waar ook een infrarood oog bij zit met afstandsbediening voor Windows Media Center. En let erop dat deze apparaten vaak zonder besturingssysteem worden geleverd. Bij deze compacte pc's moet je dit installeren via een USB stick of een externe dvd lezer. Daarnaast weet ik niet of je nog een licentie hebt van Windows 7 of dat dit nog bij het budget moet.

[ Voor 23% gewijzigd door MarVanOs op 11-08-2013 17:52 ]

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

"Streamen van 1080 content over het netwerk" << bedraad of via Wifi?

Overigens zie ik prima mogelijkheden om ruim binnen budget een oplossing te vinden.
Bij gebruik van XBMC via Openelec (OE), vervalt het Windows OS (en ook Windows Media Center), maar daarmee gaat niet werkelijk wat verloren, eerder het tegenovergestelde wil ik beweren.

Alle apparaten die je aanhaalt doen het goed met OE, het aanschaffen van werkgeheugen en een USB stick is daarnaast voldoende om een werkend systeem neer te zetten. Daarmee is ruim binnen budget te blijven.

De MSI lijkt in verhouding tamelijk prijzig.

[ Voor 82% gewijzigd door hardware-lover op 11-08-2013 18:17 ]

Testing, one, two ...

• MarVanOs
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-02 18:31
Op onderstaande link staat een variant van Zotac, waar dus gelijk infrarood met afstandsbediening bij zit. Daarnaast net als de msi is er al geheugen en een harde schijf geplaatst waardoor het wat dat betreft echt plug en play is.

pricewatch: Zotac ZBOX ZBOX-AD06 PLUS

Zelf gebruik ik naar volle tevredenheid Openelec. Ik kan me echter voorstellen dat als de ts veel energie gestoken heeft om Media Center in te richten en naar tevredenheid gebruikt, hij hierbij wil blijven.

Zoals hardware-lover terecht vraagt, wifi of bedraad. Wifi zou mogelijk kunnen zijn, maar kent haken en ogen (dikte van vloeren e.d.) waarbij bedraad vaak probleemloos werkt.

[ Voor 9% gewijzigd door MarVanOs op 11-08-2013 18:26 ]

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Ik zou persoonlijk nooit voor een Plus versie gaan van de Zotac modellen of ze moeten gedumpd worden wat wel eens een keer wil gebeuren zoals is gebleken. De niet plus versie, inclusief opslag en geheugen kan vaak voordeliger te krijgen zijn.

Hoewel ik een groot voorstander ben van een Windows OS is er verder geen reden te bedenken waarom je daarbij ook Windows Media Center zou willen gaan gebruiken i.p.v. de gratis verkrijgbare alternatieven zoals XBMC en MediaPortal. Vaak wordt er voor MCE gekozen omdat men deze alternatieven niet kent. Dus indien men kosten zou willen besparen voor een OS of de aanschaf van een opslag voor het OS (HDD/SDD), dan zou een XBMC installatie op een USB stick aardig wat centjes in de zak kunnen laten zitten. Als het puur om streamen zal gaan vanaf de huiskamer PC dan is dat zo aan de praat te krijgen natuurlijk. Mapje delen en die share toevoegen als netwerkbron aan XBMC, de scaper zijn werk laten doen, audio/video instellingen in orde maken, en draaien maar.

Testing, one, two ...

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat in mijn geval om een bedraad netwerk, ik had al wel gelezen dat wifi toch vaak de bottleneck gaat worden. De boor van het weekend maar eens in het beton gezet en de netwerkkabel ligt er inmiddels.

Ik heb nog een windows 7 licentie dus dat hoeft niet bij het budget in.

Ik kies bewust voor het windows mediacenter omdat ik er inderdaad redelijk goed in thuis ben en vanwege de vele makkelijke plugins welke voor het hele gezin kinderlijk eenvoudig te bedienen vallen.

De msi box kan ik voor een redelijk laag bedrag gebruikt overnemen van een collega, dus dat zou een goede optie kunnen worden....

gr huub

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Als de MSI box werkelijk voor een leuk bedrag aangekocht kan worden dan zou ik daar eens mee gaan starten. Wel even controleren of het apparaat ook zo geluidsarm is bij gebruik dat deze daardoor acceptabel op de slaapkamer geplaatst kan gaan worden. Als een Windows installatie sowieso al plaats gaat vinden dan kan er naar hartenlust gespeeld worden met MCE, XBMC en MediaPortal, alles naast elkaar, er hoeft niet perse voor het ene of andere gekozen te worden in dat geval.

Mogelijk nog een leuk artikel om te lezen; http://www.techhive.com/a...d-interface-is-best-.html

Succes met het vervolg...

Testing, one, two ...

• Dabbel
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 03-02 09:04
Ik heb geen ervaring met msi, maar overal lees ik dat de fan als een gek draait. Het geluid is daardoor erg hard. Een shuttle xs35gt is bijvoorbeeld passief gekoeld en heeft al genoeg kracht voor jouw wensen. Dat vanaf 150eu als barebone.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geen idee wat die fan doet van de MSI, heb 2 reviews gelezen waar de een hem als zeer stil bestempeld en de ander vind hem gehorig :)

Ik zag gisteren dat er op dit moment op marktplaats ca 80 stuks van deze apparaatjes staan

http://nl.hardware.info/r...c-mini-gp7a-hd-quick-test

Is er iemand die hier iets over kan vertellen?

• Kasj
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-08-2024
Verwijderd schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 20:40:
Het gaat in mijn geval om een bedraad netwerk, ik had al wel gelezen dat wifi toch vaak de bottleneck gaat worden. De boor van het weekend maar eens in het beton gezet en de netwerkkabel ligt er inmiddels.

Ik heb nog een windows 7 licentie dus dat hoeft niet bij het budget in.

Ik kies bewust voor het windows mediacenter omdat ik er inderdaad redelijk goed in thuis ben en vanwege de vele makkelijke plugins welke voor het hele gezin kinderlijk eenvoudig te bedienen vallen.

De msi box kan ik voor een redelijk laag bedrag gebruikt overnemen van een collega, dus dat zou een goede optie kunnen worden....

gr huub
Ik sluit me aan bij wat iemand al eerder aanhaalde. Als je windows gaat draaien moet je aardig wat tweaken om alles soepel te laten draaien met hardware versnelling. Dat kan best frustrerend worden. Ik had een asrock ion 330, openelec draaide soepel, maar windows een frustratie.

Kun je de onderdelen uit je huidige htpc niet (deels) hergebruiken in een behuizing meer naar wens?

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat om een apart systeem voor op de slaapkamer, naast de htpc waarvan ik de films wil streamen vanuit de woonkamer.
Overzetten van onderdelen is dus geen optie....

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:53
Verwijderd schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 09:22:
Het gaat om een apart systeem voor op de slaapkamer, naast de htpc waarvan ik de films wil streamen vanuit de woonkamer.
Overzetten van onderdelen is dus geen optie....
Ik gebruik zelf voor een redelijk vergelijkbare situatie in de slaapkamers een Raspberry Pi, en een HTPC in de woonkamer. Werkt perfect op die manier. De Pi beschikt over CEC, dus een additionele remote is niet nodig. Gewoon de remote van je Tv om de Pi mee te besturen. XBMC met een centrale database geeft je de mogelijkheid om een film of serie op locatie A te pauzeren, en op locatie B weer verder te kijken, wat ideaal is voor een dergelijke situatie natuurlijk. Daarnaast kun je nog allemaal additionele zaken zoals plugins centraal zetten.
Ik denk dat dit toch het meest aansluit bij je budget. Het is weliswaar niet gebaseerd op Windows MediaCenter, maar XBMC wordt toch wel als gebruiksvriendelijk ervaren. Zelfs mn vriendin heb ik redelijk snel ermee om leren gaan :P Alternatief is op V&A even rond te zoeken voor een mITX-systeempje, maar denk zoals eerder gesteld wel aan geluidsproductie. Zeker in de slaapkamer is dat nog wel eens hinderlijk. De pi is volledig passief gekoeld, dus 100% stil

iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb na aanleiding van jullie reactie XBMC eens geinstalleerd en de "tijd" genomen om me dit eens te bekijken en het is inderdaad best een goed alternatief voor windows media center.

Blijf er wel bij dat ik gewoon onder windows 7 wil blijven draaien waarbij ik word,excel en wat andere windows applicaties gewoon kan blijven gebruiken.

Ik vond deze review van de Windbox nog op de site, en na het lezen hiervan denk ik toch dat dit hem niet gaat worden. productreview: MSI Wind Box DC100-017XEU review door TERW_DAN.

De mini ITX systeempjes hebben mijn voorkeur, er zijn alleen zoveel dat je als noob door de bomen het bos niet meer ziet :)

• kroegtijger
Verwijderd schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 11:24:
Ik heb na aanleiding van jullie reactie XBMC eens geinstalleerd en de "tijd" genomen om me dit eens te bekijken en het is inderdaad best een goed alternatief voor windows media center.

Blijf er wel bij dat ik gewoon onder windows 7 wil blijven draaien waarbij ik word,excel en wat andere windows applicaties gewoon kan blijven gebruiken.

Ik vond deze review van de Windbox nog op de site, en na het lezen hiervan denk ik toch dat dit hem niet gaat worden. productreview: MSI Wind Box DC100-017XEU review door TERW_DAN.

De mini ITX systeempjes hebben mijn voorkeur, er zijn alleen zoveel dat je als noob door de bomen het bos niet meer ziet :)
mITX is slechts een formaat, maar zegt nog helemaal niets over de hardware-specs natuurlijk. Heb je een maximale afmeting waaraan de boel moet voldoen? Dan kunnen we op basis daarvan in ieder geval vast bekijken wat voor case geschikt zou zijn, en daarmee dus weer bepalen wat voor hardware er mogelijk is.

iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
@kroegtijger,

Ik ben erg enthousiast over de de hele kleine omkastingen zoals de NUC, maar ook zoals de msi windbox.
deze kan ik onder de tv aan de muur hangen. voor de vuist weg 20 x 20 x 5 cm. liefst kleiner!

@hardware lover, Ik kan die windbox voor 150 euro overnemen. En als het met de tweaks vanuit jouw link wel zou lukken om 1080 te kunnen streamen dan zou het een gok waard zijn. Anderzijds als je er 100 euro bij doet en je hebt daarvoor een "recenter" systeem welke stiller en zowiezo werkt dan gaat daar de voorkeur naar uit.

Groet huub

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Verwijderd schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 20:03:
@kroegtijger,

Ik ben erg enthousiast over de de hele kleine omkastingen zoals de NUC, maar ook zoals de msi windbox.
deze kan ik onder de tv aan de muur hangen. voor de vuist weg 20 x 20 x 5 cm.

@hardware lover, Ik kan die windbox voor 150 euro overnemen. En als het met de tweaks vanuit jouw link wel zou lukken om 1080 te kunnen streamen dan zou het een gok waard zijn. Anderzijds als je er 100 euro bij doet en je hebt daarvoor een "recenter" systeem welke stiller en zowiezo werkt dan gaat daar de voorkeur naar uit.

Groet huub
Mocht je de Duitse taal machtig zijn dan valt onder de volgende link te lezen dat elke gebruiker ontevreden is over het geproduceerde geluid. Ik zou deze alleen daardoor al niet meer in het bezit willen krijgen. Niet vergeten dat de E-450 (hoewel prima bruikbaar als basis voor een HTPC), niet echt meer actueel te noemen is. Ik kwam een nieuwe Zbox tegen, gebaseerd op de Intel Celeron 847 (zit o.a. ook in een NUC), die voor een wel erg aantrekkelijk bedrag te koop wordt aangeboden. Helaas lijkt deze (nog) niet uit voorraad leverbaar te zijn. Daarbij wordt deze tamelijk kaal geleverd, zonder afstandsbediening, maar wel met vesa mount. Hoe rustig of luidruchtig deze uitvoering is valt zo niet te zeggen maar ik heb moederbordjes gezien met deze chipset die passief worden gekoeld, dus verwacht ik dat het niet zo'n heethoofd is dat deze flink gekoeld zou moeten worden (flink koelen = geluid produceren). Als men 2Gb werkgeheugen toevoegt en een vlotte USB stick, plus een afstandsbediening, dan hoef je niet veel meer kwijt te zijn dan die €150,- die nu voor de MSI wordt gevraagd. Dan mis je de 320GB opslag maar zo'n groot gemis hoeft dat beslist niet te zijn als men toch vanaf een andere opslag gaat streamen.

Testing, one, two ...

Verwijderd

Topicstarter
ik ken die Zbox niet maar ziet er wel leuk uit!
is deze vergelijkbaar met deze?

beiden zouden een goede optie kunnen zijn.....

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Verwijderd schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 22:20:
ik ken die Zbox niet maar ziet er wel leuk uit!
is deze vergelijkbaar met deze?

beiden zouden een goede optie kunnen zijn.....
Specificaties bij de MP advertentie zijn niet juist (inmiddels gecorrigeerd). De Celeron 847 beschikt over een HD graphics chip die is afgeleid van de HD-2000 maar lager geclockt is en niet over alle grafische mogelijkheden beschikt van de HD 2000. De HD 4000 GPU is alleen terug te vinden in de i3/i5/i7 uitvoering die ook als NUC aangekocht kan worden. De GPU van de 847 Celeron (Intel noemt deze HD graphics), is overigens wel geschikt voor de weergave van (full) HD video. Persoonlijk vind ik de huidige NUC te beperkt in zijn externe aansluitingen en krijgt die van mij zeker niet de voorkeur, ik zou dan eerder gaan voor een Gigabyte Brix, of voor een barebone met een ander formaat maar wel met alle noodzakelijke aansluitingen.

[ Voor 16% gewijzigd door hardware-lover op 13-08-2013 12:18 ]

Testing, one, two ...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de brix ook al eerder bekeken, maar hier hangt ook een iets ander prijskaartje aan.
Op zich heb ik met de NUC qua aansluitingen voldoende, een hdmi en een paar usb poortjes zijn voldoende voor de toepassing onder de tv.
Ik verbaas mij over de parate kennis wat hier boven tafel komt, ik kan die info over de GPU niet eens terugvinden op de site van de fabrikant...

kan wel eens een vergelijk maken van de celeron versus de i3 wat dit elkaar scheelt qua kosten.
Aan de andere kant, jij denkt dat de NUC met de celeron van de link hierboven goed gaat voldoen aan mijn wensen?? want dan hoef ik niet verder te zoeken en qua budget past dit ook wel....

Die Zbox is dat eigenlijk ook een "normale" pc op zich?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2013 08:08 ]

• LukyLX
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-12-2025
De Celeron NUC schijnt inderdaad goed te voldoen voor het streamen van FullHD content over het netwerk.
Wanneer je echt alles uit de spreekwoordelijke XBMC kast wilt halen (1080i deinterlacing, en nog vloeiendere bediening) is het investeren in een bijv. de i3 variant mijns inziens nog wel de moeite waard.

Ik heb zelf de i3 variant en ben er zeer tevreden over. Wel heb ik er nog een Akasa fanless behuizing bijgekocht (à 42,-) voor koelere temperaturen en absolute stilte. De standaard behuizing is ook onhoorbaar stil bij het bekijken of beluisteren van media, maar bij bediening van de GUI hoor de soms de ventilator wel.
Ik heb er zelf OpenELEC op draaien (de kant en klare, op Linux gebaseerde, XBMC variant) en de 3.1 versie ervan heeft echt veel betere ondersteuning voor deinterlacing (op de i3 variant).
Ik heb 'm gewoon achterop de TV gemonteerd met de standaard bijgeleverde VESA mount.

Voor wat betreft de aansluitingen is USB 2.0 wat mij betreft ook geen enkel probleem wanneer je een NAS hebt. Je gebruikt het immers nauwelijks, hooguit voor een USB stickje en misschien sluit je er voor installatie van het geheel een toetsenbord op aan.

Wat mij betreft laat de i3 NUC niets te wensen over en kan ik er alles mee bekijken en luisteren wat ik wil. Ik gebruik het ook in combinatie met TVHeadend en een HDHomerun om digitaal (1080i) HD TV te bekijken, pauzeren en opnemen en met name onder OpenELEC 3.1 (wat letterlijk in 30 seconden te installeren is) draait het allemaal als een zonnetje :)

[ Voor 16% gewijzigd door LukyLX op 13-08-2013 09:49 ]

• kroegtijger
Ik zou eerder dan voor een A4 of A6 dan voor een i3 kiezen eigenlijk. Is imho meer bang for buck in dit segment.

iRacing Profiel

• LukyLX
kroegtijger schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 09:49:
Ik zou eerder dan voor een A4 of A6 dan voor een i3 kiezen eigenlijk. Is imho meer bang for buck in dit segment.
Heb ik ook aan gedacht voordat ik tot aanschaf over ging. Ik wilde echter persé onder Linux draaien om me een Windows licentie uit te sparen en de AMD drivers onder Linux ondersteunen geen HD Audio formaten.
Voor een op Windows gebaseerd systeem maakt het inderdaad niet veel uit en bereik je bijv. met een op AMD gebaseerde Zotac hetzelfde resultaat. Ik weet echter niet of je dan zo veel goedkoper uit bent.

[ Voor 4% gewijzigd door LukyLX op 13-08-2013 09:59 ]

• kroegtijger
LukyLX schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 09:58:
[...]

Heb ik ook aan gedacht voordat ik tot aanschaf over ging. Ik wilde echter persé onder Linux draaien om me een Windows licentie uit te sparen en de AMD drivers onder Linux ondersteunen geen HD Audio formaten.
Voor een op Windows gebaseerd systeem maakt het inderdaad niet veel uit en bereik je bijv. met een op AMD gebaseerde Zotac hetzelfde resultaat. Ik weet echter niet of je dan zo veel goedkoper uit bent.
De verschillen zullen uiteindelijk inderdaad niet heel groot zijn dan. Echter, in dit geval gaat het om een machientje in de slaapkamer die (naar we mogen aannemen) direct op de TV wordt gehangen en niet aan een receiver. HD-audio is daarin dus totaal niet van toepassing, en dan zou je wel weer prima met AMD af kunnen in combinatie met Linux.

iRacing Profiel

• LukyLX
kroegtijger schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 10:02:
[...]

De verschillen zullen uiteindelijk inderdaad niet heel groot zijn dan. Echter, in dit geval gaat het om een machientje in de slaapkamer die (naar we mogen aannemen) direct op de TV wordt gehangen en niet aan een receiver. HD-audio is daarin dus totaal niet van toepassing, en dan zou je wel weer prima met AMD af kunnen in combinatie met Linux.
Klopt!
Ik heb echter ook films waarbij bijv. alleen een Dolby TrueHD stream aanwezig is zonder Dolby Digital als failsafe. De NUC speelt deze ook onder Linux gewoon gedownsampled af op een systeem welke geen TrueHD ondersteunt.

• kroegtijger
LukyLX schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 10:15:
[...]

Klopt!
Ik heb echter ook films waarbij bijv. alleen een Dolby TrueHD stream aanwezig is zonder Dolby Digital als failsafe. De NUC speelt deze ook onder Linux gewoon gedownsampled af op een systeem welke geen TrueHD ondersteunt.
Tja, dan houdt het inderdaad op en kan je dat niet direct afspelen zonder conversie vooraf te doen.

iRacing Profiel

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

LukyLX schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 10:15:
[...]
Klopt!
Dit moet ik tegenspreken, ik heb net als test een HD m2ts bestand met HD audio only stream via OE afgespeeld bij gebruik van een AMD E-350 en er komt keurig geluid uit de luidsprekertjes van mijn monitor. Je moet bij de audio-instellingen natuurlijk niet selecteren dat HD audio afgespeeld kan worden, dan blijft het namelijk stil (en kan je video ook nog eens gaan stotteren als een gek). Zet je die formaten uit die niet door de randapparatuur verwerkt kunnen worden dan wordt het keurig hoorbaar afgespeeld. Ik begrijp dus niet helemaal waar die aanname vandaan komt dat er geen geluid zou komen van een HD audio only stream?

Testing, one, two ...

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Verwijderd schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 07:46:
Ik heb de brix ook al eerder bekeken, maar hier hangt ook een iets ander prijskaartje aan.
Op zich heb ik met de NUC qua aansluitingen voldoende, een hdmi en een paar usb poortjes zijn voldoende voor de toepassing onder de tv.
Ik verbaas mij over de parate kennis wat hier boven tafel komt, ik kan die info over de GPU niet eens terugvinden op de site van de fabrikant...

kan wel eens een vergelijk maken van de celeron versus de i3 wat dit elkaar scheelt qua kosten.
Aan de andere kant, jij denkt dat de NUC met de celeron van de link hierboven goed gaat voldoen aan mijn wensen?? want dan hoef ik niet verder te zoeken en qua budget past dit ook wel....

Die Zbox is dat eigenlijk ook een "normale" pc op zich?
Bij Intel is de info over de aanwezige GPU van de 847 niet direct onder de specificaties terug te vinden, hoewel wel alle noodzakelijke informatie daar terug te vinden is. De iets uitgebreidere info daarover komt men elders tegen, maar komt wel van Intel af. Het is vaak een kwestie van lezen, zoeken, lezen, zoeken, enz. Ik ben er zo uitvoerig ingedoken omdat de GPU van de 847 wel gedeeltelijk Intel Quick Sync (IQS) ondersteund terwijl Intel opgeeft dat dit niet zo zou zijn. Bij de 847 kan IQS echter wel gebruikt worden bij de afspelen van HD video materiaal maar omdat de GPU van de 847 IQS niet volledig kan gebruiken heeft Intel maar aangegeven dat dit niet wordt ondersteund. Het e.e.a. aan informatie komt voort uit een discussie betreffende de 847 en het wel kunnen gebruiken van IQS.

In principe voldoet de 847 prima als basis voor een HTPC, daar zijn de meeste gebruikers het wel over eens. De i3 zal wat vlotter overkomen bij gebruik maar als je ze beiden niet naast elkaar gebruikt zal dat niet zo snel opvallen verwacht ik. Aangezien ik de 847 niet zelf heb gebruikt moet ik daarbij op ervaringen van anderen afgaan, de zuinige i3 tegenhanger is erg vlot en heel prettig bij gebruik, die ervaring heb ik wel opgedaan.

Eigenlijk is alles wat als HTPC wordt aangehaald als normale PC te gebruiken, veelal zijn/werden ze als nettop op de markt gebracht maar stort een groep gebruikers zich op deze apparaten omdat ze zo lekker compact zijn. Omdat de meesten ook heel aardig HD audio en video kunnen handelen worden ze graag als HTPC gezien. Als office PC zijn de meesten ook prima inzetbaar. Het duidelijk onderscheid tussen PC en HTPC is er al jaren niet meer is mijn bescheiden mening.

Aardig artikel over de NUC; http://www.xbitlabs.com/a.../intel-nuc-dc3217iye.html

Testing, one, two ...

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
hardware-lover schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 12:50:
[...]
Dit moet ik tegenspreken, ik heb net als test een HD m2ts bestand met HD audio only stream via OE afgespeeld bij gebruik van een AMD E-350 en er komt keurig geluid uit de luidsprekertjes van mijn monitor. Je moet bij de audio-instellingen natuurlijk niet selecteren dat HD audio afgespeeld kan worden, dan blijft het namelijk stil (en kan je video ook nog eens gaan stotteren als een gek). Zet je die formaten uit die niet door de randapparatuur verwekt kunnen worden dan wordt het keurig hoorbaar afgespeeld. Ik begrijp dus niet helemaal waar die aanname vandaan komt dat er geen geluid zou komen van een HD audio only stream?
Volgens mij heb je hierin gelijk. Elke DTS stream, tot aan de Master Audio-kwaliteit aan toe kan afgespeeld worden op alle DTS-apparatuur, of het de hoogste kwaliteit ondersteund of niet. Wanneer je een MA-stream afspeelt op simpele DTS-apparatuur komt er gewoon geluid uit omdat er teruggevallen wordt op de core-stream. Niets aan de hand dus.

Quote van dts.com:
Every DTS-HD Master Audio, DTS-HD High Resolution Audio™, and DTS stream is backwards compatible with all DTS legacy equipment at up to 1509 kbps.

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Ik heb hier nu een AMD barebone aangesloten op een HDMI monitor met interne luidsprekertjes en alles aan audio-formaten is te horen. Het gaat dus niet enkel om DTS formaten, maar over alles waar maar geluid in hoort te zitten.

Testing, one, two ...

• LukyLX
S1NN3D schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 13:04:
[...]

Volgens mij heb je hierin gelijk. Elke DTS stream, tot aan de Master Audio-kwaliteit aan toe kan afgespeeld worden op alle DTS-apparatuur, of het de hoogste kwaliteit ondersteund of niet. Wanneer je een MA-stream afspeelt op simpele DTS-apparatuur komt er gewoon geluid uit omdat er teruggevallen wordt op de core-stream. Niets aan de hand dus.

Quote van dts.com:
Every DTS-HD Master Audio, DTS-HD High Resolution Audio™, and DTS stream is backwards compatible with all DTS legacy equipment at up to 1509 kbps.
Voor DTS-HD klopt dit inderdaad, maar Dolby TrueHD streams hebben geen non-HD Core. In dat geval zal vaak een Dolby Digital stream worden bijgevoegd om backwards compatibel te zijn met systemen die geen HD audio ondersteunen.
't Was inderdaad een aanname van mij dat, wanneer geen Dolby Digital stream is opgenomen, je dan bij AMD systemen onder Linux geen geluid te horen krijgt, simpelweg omdat de driver dit niet ondersteunt.
Ik ben blij te horen dat dit in OpenELEC dus blijkbaar wel werkt, waarschijnlijk omdat de stream in software gedecodeerd en gedownsampled wordt naar PCM en als zodanig via HDMI wel weer door te geven is.
Neemt niet weg dat je, wanneer je 't systeem toch op een HD audio versterker aansluit, helaas geen HD audio krijgt te horen.

Verwijderd

Topicstarter
Dus conclusie de NUC met celeron zou voor mij de beste oplossing zijn waar ik de komen jaren mee vooruit kan?

• kroegtijger
Verwijderd schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 16:07:
Dus conclusie de NUC met celeron zou voor mij de beste oplossing zijn waar ik de komen jaren mee vooruit kan?
Bij een Linux-based OS wel ja

iRacing Profiel

• LukyLX
Ongeacht of je onder Windows of Linux gaat draaien denk ik dat je aan de Celeron NUC geen slechte koop hebt.

Bedenk wel dat het in tegenstelling tot een MSI systeempje of de Zotac Plus die ik langs zag komen geen harde schijf of geheugen heeft en dat je die er dus nog bij moet kopen. Tenzij je bijv. OpenELEC vanaf een USB stick gaat draaien zal je er daarom nog een mSata SSD bij moeten kopen.
Wanneer je Windows wilt gaan draaien dien je, naast minimaal 2GB geheugen denk ik dan toch minimaal een 64GB modelletje mSata SSD te hebben en die zijn nog best prijzig. Wanneer je OpenELEC gaat draaien, wat mijns inziens de meest logische keuze is voor alleen een mediaspeler, dan heb je aan 1GB geheugen en een 32 GB model SSD meer dan genoeg.

Wanneer je een redelijk snelle USB stick hebt van pak 'm beet 4GB of meer, dan kun je OpenELEC dus ook rechtstreeks vanaf USB stick draaien, al zal het niet zo vloeiend lopen als met een SSD. 't Is misschien het proberen waard om te kijken of de performance voor jouw voldoende is, 't scheelt toch weer zo'n €50,-.

[ Voor 6% gewijzigd door LukyLX op 13-08-2013 17:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
@kroegtijger.....op windows is het geen succes volgens jou??

LukyLX, deze configuratie is volgens mij redelijk compleet en groot genoeg om windows 7 te draaien toch??

linkje

Prijs lijkt mij ook ok

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2013 19:44 ]

Verwijderd

Vind het persoonlijk nogal wat geld voor die hardware. Zo'n systeem koop je met veel betere hardware door het te baseren op een pricewatch: AMD A4-5300 Boxed . Dan ben je met 4GB geheugen en een moederbord 120 euro kwijt. Heb je nog 240 over voor behuizing+voeding+30GB SSD.

Nadeel is wel dat de behuizing dan vaak al wat groter wordt (mITX).

• LukyLX
Verwijderd schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 19:44:

LukyLX, deze configuratie is volgens mij redelijk compleet en groot genoeg om windows 7 te draaien toch??

linkje

Prijs lijkt mij ook ok
Voor wat betreft de setup lijkt me de 30GB SSD iets aan de kleine kant voor Windows 7 aangezien de 64 bits variant zelf al 20GB vereist. De hoeveelheid geheugen is ruim voldoende.

De prijs vind ik ook iets aan de hoge kant. Voor hetzelfde geld kun je eenzelfde systeem zelf in elkaar zetten met een 64 GB SSD, zie:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Next Unit of Computing kit (Celeron 847)€ 153,-€ 153,-
1Crucial CT51264BF1339J€ 28,99€ 28,99
1Crucial m4 mSATA CT064M4SSD3 64GB€ 69,36€ 69,36
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 251,35

Je hebt dan nog wel een notebook voedingskabel van ong €5,- nodig. De adapter zit er wel bij, maar de voedingskabel ervoor niet. Dit is het grote kritiekpunt wat Intel voor de NUC kreeg (naast (slechts) USB 2.0 voor de aansluitingen).

Verwijderd

Topicstarter
Dat is inderdaad een mooie setup. Begin langzamerhand ook te begrijpen hoe de site hier in elkaar steekt.
Ik zie dat ik voor exact 100 euro meer de I3 versie heb.
Op zich ook geen slecht idee. Kan ik weer jaren meer vooruit.

Kennen jullie ook het probleem dat je aan het zoeken bent je telkens je grens en budget gaat verleggen....?
zo van ipv 4gb geheugen misschien beter 8 en van 64GB ssd toch maar de 128gb ssd schijft etc

vervelende gewoonte is dat :)

Verwijderd

Nee want je moet vooral kijken naar wat je nodig hebt en met welke hardware je dat kunt bereiken. Alles daarboven is leuk om te hebben maar eigenlijk nutteloos ;)

Verwijderd

Topicstarter
Denk dat dat voortvloeit vanuit gebrek aan kennis..... En daar schaam ik mij niet voor...

De gigabyte brick in in de barebone uitvoering is gelijk qua prijs als de NUC (ja ik heb de pricewatch ook ontdekt)
Qua omkasting iets groter maar wel minder diep dan de NUC. wat mij wel aanspreekt.

Wie kan mij even uitleggen hoe ik een wishlist naar het topic kopieer / of kan plaatsen?

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

LukyLX schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 20:09:
[...]

Voor wat betreft de setup lijkt me de 30GB SSD iets aan de kleine kant voor Windows 7 aangezien de 64 bits variant zelf al 20GB vereist. De hoeveelheid geheugen is ruim voldoende.

De prijs vind ik ook iets aan de hoge kant. Voor hetzelfde geld kun je eenzelfde systeem zelf in elkaar zetten met een 64 GB SSD, zie:
#ProductPrijsSubtotaal
1Crucial m4 mSATA CT064M4SSD3 64GB€ 69,36€ 69,36
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 251,35

Je hebt dan nog wel een notebook voedingskabel van ong €5,- nodig. De adapter zit er wel bij, maar de voedingskabel ervoor niet. Dit is het grote kritiekpunt wat Intel voor de NUC kreeg (naast (slechts) USB 2.0 voor de aansluitingen).
Waarom is er voor bovenstaande mSata SSD gekozen en niet bijv. voor?
http://tweakers.net/price.../333895;336186/categorie/

Vooral met deze schrijfsnelheden is het genieten geblazen?

Testing, one, two ...

• LukyLX
hardware-lover schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 21:45:
[...]

Waarom is er voor bovenstaande mSata SSD gekozen en niet bijv. voor?
http://tweakers.net/price.../333895;336186/categorie/

Vooral met deze schrijfsnelheden is het genieten geblazen?
Niet specifiek een reden, 't is dat ik goede ervaringen heb met Crucial m4's, en ik had nog niet veel verder gekeken.
De Kingstons lijken me inderdaad op dit moment de betere keuze. Meer snelheid voor minder geld :P

• LukyLX
Verwijderd schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 21:33:
Denk dat dat voortvloeit vanuit gebrek aan kennis..... En daar schaam ik mij niet voor...

De gigabyte brick in in de barebone uitvoering is gelijk qua prijs als de NUC (ja ik heb de pricewatch ook ontdekt)
Qua omkasting iets groter maar wel minder diep dan de NUC. wat mij wel aanspreekt.

Wie kan mij even uitleggen hoe ik een wishlist naar het topic kopieer / of kan plaatsen?
Het voordeel van een NUC tov een brix is dat er op dit moment in ieder geval een fanless behuizing (Akasa Newton) voor beschikbaar is welke je achter je TV aan de VESA mount kunt hangen, mocht je dat willen gaan gebruiken.

Een wenslijst kun je in het forum plaatsen door de 'Genereer RML output' knop te gebruiken en die code te copy/paste'n in je forumbericht.

• kroegtijger
Verwijderd schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 19:44:
Op windows functioneert het ook prima, alleen krijg je meer bang for buck bij AMD in dat segment dus zou dat daarmee de logischere keuze zijn.

linkje

Prijs lijkt mij ook ok

iRacing Profiel

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

LukyLX schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 07:51:
[...]
Het voordeel van een NUC tov een brix is dat er op dit moment in ieder geval een fanless behuizing (Akasa Newton) voor beschikbaar is welke je achter je TV aan de VESA mount kunt hangen, mocht je dat willen gaan gebruiken.

[knip]
Die Akasa is er eigenlijk voor de losse moederbordjes die Intel ook te koop aanbied? Natuurlijk zijn deze ook uit de NUC te halen maar volgens mij is ieder NUC moederbord, ingebouwd in NUC of niet, voorzien van een actieve koeling. Wat is dan de meerwaarde van die fanless behuizing?

Edit: ik snap'm: http://nl.hardware.info/p...ewton-fanless-door-lukylx

Het gehele kostenplaatje wordt dan ook weer heel anders en dan zou je met een scheef oog ook naar alternatieven kunnen kijken die niet van Gigabyte of Intel afkomstig zijn?

Afbeeldingslocatie: http://img.directindustry.fr/images_di/press-mg/i53b-giada-tres-probablement-plus-petit-mini-pc-core-ivy-bridge-monde-P397665.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door hardware-lover op 14-08-2013 14:12 ]

Testing, one, two ...

• jelmerc
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20-05-2025
Ik heb zelf net een Zotac Zbox besteld met ddr geheugen en een flash stickie voor openelec.

Ik heb voor de zotac zbox id42 gekozen omdat deze een geforce discrete kaart on board heeft en op het moment ook zo'n 170 euro kost.

Misschien de moeite waard om hier ook even naar te kijken ivm de NUC.

#ProductPrijsSubtotaal
1Zotac ZBOX-ID42-BE€ 165,50€ 165,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 165,50

• LukyLX
hardware-lover schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 14:04:
[...]

Die Akasa is er eigenlijk voor de losse moederbordjes die Intel ook te koop aanbied? Natuurlijk zijn deze ook uit de NUC te halen maar volgens mij is ieder NUC moederbord, ingebouwd in NUC of niet, voorzien van een actieve koeling. Wat is dan de meerwaarde van die fanless behuizing?

Edit: ik snap'm: http://nl.hardware.info/p...ewton-fanless-door-lukylx

Het gehele kostenplaatje wordt dan ook weer heel anders en dan zou je met een scheef oog ook naar alternatieven kunnen kijken die niet van Gigabyte of Intel afkomstig zijn?

[afbeelding]
Het klopt dat het dan nog weer duurder wordt, maar je hebt in ieder geval de mogelijkheid om in de toekomst vrij eenvoudig en relatief goedkoop (ong. €42,-) de behuizing te vervangen door een fanless exemplaar indien je daar de behoefte aan hebt.
Ik heb mijn NUC ook eerst opgebouwd rond alleen een bankje geheugen en OpenELEC eerst van USB stick gedraaid. Daarna heb ik er een SSD in gezet en 2 maanden later een fanless behuizing er omheen.
Zo kun je eerst kijken of de setup je bevalt en zo niet, telkens een stapje verder te gaan. Uiteindelijk was ik voor minder dan €400,- klaar.

• Klojum
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 03-02 17:23
Verwijderd schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 16:07:
De komende jaren... zolang je alleen h264 videos afspeelt is er niks aan de hand. Maar nu is er ook al h10p, en straks komt ook h265 steeds meer om de hoek kijken. Zaken die nu niet door de GPU verwerkt worden, dus de CPU zal aan de slag moeten. Met een trage(re) Celeron 847 heb je dan een probleem.

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Klojum schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 14:37:
[...]
De komende jaren... zolang je alleen h264 videos afspeelt is er niks aan de hand. Maar nu is er ook al h10p, en straks komt ook h265 steeds meer om de hoek kijken. Zaken die nu niet door de GPU verwerkt worden, dus de CPU zal aan de slag moeten. Met een trage(re) Celeron 847 heb je dan een probleem.
En zo kan ik bij iedere potentiële aankoop van een apparaat wel een of meerdere redenen bedenken waarom iets niet aan te kopen. Wat jij nu als mogelijk "probleem" aanhaalt gaat natuurlijk iedere dag wel op. Het kunnen afspelen van H10p video is op dit moment maar voor een (relatief) kleinere groep interessant en wat H265 (aan problemen) gaat brengen is allemaal nog zo onzeker nu dat dit geen reden zou mogen zijn om nu niet voor een lichtere CPU uitvoering te kiezen.

Testing, one, two ...

Verwijderd

Topicstarter
Moet zeggen dat ik een machine gebouwd op basis van die Alasa Newton Fanless behuizing ook fantastisch mooi vind uitzien. Zoals ook te zien in de review van LukyLX waar hij zijn NUC in heeft gezet.

Nu hoor ik verschillende mensen roepen dat ipv de NUC er veel betere alternatieven zijn.
Misschien dat er iemand eens een configuratie kan voorstellen op basis van deze behuizing, waarbij ik misschien ook wat beter op de toekomst ben voorbereid?

http://nl.hardware.info/p...4818/akasa-newton-fanless

Gr Huub

• kroegtijger
Verwijderd schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 21:11:
Moet zeggen dat ik een machine gebouwd op basis van die Alasa Newton Fanless behuizing ook fantastisch mooi vind uitzien. Zoals ook te zien in de review van LukyLX waar hij zijn NUC in heeft gezet.

Nu hoor ik verschillende mensen roepen dat ipv de NUC er veel betere alternatieven zijn.
Misschien dat er iemand eens een configuratie kan voorstellen op basis van deze behuizing, waarbij ik misschien ook wat beter op de toekomst ben voorbereid?

Gr Huub
Je komt dan al gauw uit bij een pricewatch: Intel D33217GKE (Bulk) en 4GB geheugen en eventueel een kleine SSD. Voor de besturing kun je een CEC-adapter bij nemen, of uiteraard via iR (losse module) of app.

De keuze qua hardware is in dit segment wel heel erg beperkt helaas. Wat dat betreft kan je weer beter naar ITX of uATX (alhoewel uATX in vergelijking UCFF wel weer gigantisch groot is) uitkijken in plaats van UCFF.

iRacing Profiel

• LukyLX
Verwijderd schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 21:11:

Gr Huub
De Akasa Newton is specifiek gebouwd voor de Celeron of i3 NUC (met ethernet interface), de uitsparingen voor de verschillende aansluitingen zitten hiervoor precies op de juiste plek.
Als je (in de toekomst) fanless wilt gaan, en geen NUC wilt hebben, kom je al snel op een mini-itx systeem uit denk ik. Akasa heeft hiervoor bijvoorbeeld de Euler en Galileo (in dezelfde serie als de Newton _/-\o_ ). Bedenk echter wel dat het geheel dan een stuk groter wordt, de Newton (NUC) is 15x15 cm en de Euler is bijna 23x19, maar zou desalniettemin op een VESA mount moeten passen. Ook is die grotere behuizing natuurlijk weer iets duurder.
Het voordeel van een mini-itx systeem is wel dat je veel meer keuze hebt uit de verschillende moederbord en processor fabrikanten en waarschijnlijk een standaard 2,5" SSD kwijt kunt waardoor je misschien op dat vlak weer iets kunt besparen.

• LukyLX
kroegtijger schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 21:46:
[...]

Je komt dan al gauw uit bij een pricewatch: Intel D33217GKE (Bulk) en 4GB geheugen en eventueel een kleine SSD. Voor de besturing kun je een CEC-adapter bij nemen, of uiteraard via iR (losse module) of app.

De keuze qua hardware is in dit segment wel heel erg beperkt helaas. Wat dat betreft kan je weer beter naar ITX of uATX (alhoewel uATX in vergelijking UCFF wel weer gigantisch groot is) uitkijken in plaats van UCFF.
Helemaal mee eens!

Ik gebruik voor besturing gewoon een smartphone app. Werkt uitstekend, inclusief aanzetten via Wake-On-Lan.

Verwijderd

Topicstarter
Dan zijn dit uiteindelijk de best passende configuraties als ik het goed heb:

#ProductPrijsSubtotaal
1Kingston mS200 60GB€ 55,87€ 55,87
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 237,86

Of misschien wat vlotter en op de toekomst gericht:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Next Unit of Computing kit (Core i3 3217U)€ 250,95€ 250,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 335,81

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte BRIX GB-XM12-3227€ 257,-€ 257,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 341,86

• LukyLX
Mooie samenvatting met uiteindelijk toch nog wat keuzevrijheid.

- Wil je zo weinig mogelijk uitgeven met mogelijkheid tot een fanless systeem in de toekomst, dan kies je de Celeron NUC.

- Wil je van alle XBMC mogelijkheden gebruik maken, met mogelijkheid tot een fanless systeem in de toekomst, dan kies je de i3 NUC.

- Wil je nog iets meer (5%) performance en USB 3.0, maar (nog) geen mogelijkheid tot een fanless systeem, dan kies je de Brix.
Pagina: 1