Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Regeneration
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Inleiding
Ik ben op zoek naar een compacte Android telefoon. Ik wil de telefoon los kopen, dus zonder abonnement. Ik heb ruim twee jaar geleden de pricewatch: Motorola Defy Zwart gekocht. Een tijdje geleden wil deze niet meer opladen, maar het werd ondertussen ook wel tijd voor een nieuwe telefoon. Ik heb nu tijdelijk een HTC Desire S te leen. Ik wilde jullie vragen om input. Zijn er nog andere interessante telefoons dan degene die ik hieronder bespreek? Welke lijkt jullie de beste optie?

Gebruik
Ik gebruik de telefoon het meeste om mee te internetten met WiFi, whatsappen, bellen en sms-en. Ook de camera gebruik ik zo nu en dan. Zo af en toe een spelletje. Daarnaast nog wat basic taken zoals notitie-app, kalender, wekker enz. Zoals je ziet eigenlijk ben ik geen zware user.

Wensen
Ik heb een paar belangrijke wensen voor mijn telefoon, deze zal ik ook even toelichten. De eerste vier wensen zijn het belangrijkst en het staat min of meer op volgorde van belangrijkheid.

- Compact toestel
Mijn streven is binnen de maten: 110 x 60 x 10 mm. Dit lijkt misschien wel heel erg klein, maar als je nagaat dat een toestel van 4,5" (16:9) de afmetingen 99,6 mm x 56,0 mm heeft, zou dat gewoon nog in deze afmetingen kunnen passen. Het hoeft dan zeker ook nog geen 4,5" te zijn, maar een 4,0" (waar ik nu op mik) binnen mijn streef afmetingen wordt al lastig. De dikte vind ik eigenlijk minder belangrijk, in (nagenoeg) alle gevallen is dit wel goed. Ik heb bijvoorbeeld liever dat de telefoon 1 mm dikker met een grotere accu, dan dat de telefoon 1 mm dunner is met een kleinere accu.

- Hoge resolutie / PPI
De Defy (3,7") had een resolutie van 854 x 480 (265 PPI) en de Desire S heeft ook een 3,7" maar dan met een resolutie van 800 x 480 (252 PPI). Ik zou toch minimaal een van deze resolutie willen, maar bij een groter scherm zou je toch een hogere resolutie moeten hebben om dezelfde PPI te behouden. Echter een 4,0" en ook zelfs 4,3" telefoon worden tegenwoordig nog heel veel met dezelfde resoluties aangeboden. Liefst zie ik een 4,0" met de 960 x 540 resolutie (275 PPI).

- MicroSD geheugenkaart
Een geheugenkaartje vind ik vooral erg gemakkelijk. Wil je meer opslaggeheugen kan je makkelijker een grotere kopen. En bij een nieuwe telefoon is het kaartje zo overgezet met al je bestanden. Ik snap eigenlijk niet goed waarom deze mogelijkheid bij steeds minder telefoon wordt aangeboden.

- Android versie minimaal 4.1
Nu sinds kort 4.3 is uitgekomen wil ik een telefoon die toch minimaal standaard Android 4.1 op staat.

- Gewicht, < 120 gram
Een niet te hoog gewicht vind ik wel prettig. Ik merk duidelijk het verschil op tussen de Desire S (130 g) en de Defy (118 g).

- Prijs, < € 200
De prijs licht sterk aan hoe goed aan de wensen kan worden voldaan. Ik heb echter zelf tot toe geen enkele telefoon gezien die aan mijn belangrijkste wensen kan voldoen. Dus door de concessies die ik ga nemen wil ik dan niet te veel gaan uitgeven. Daarnaast weet ik dat duurdere apparaten zeker niet per definitie langer meegaan. Dus zeg ik vaak dat ik dan beter 2x de helft van het bedrag kan uitgeven dan in een keer heel veel. Ik heb nog even rondgekeken wat een realistisch bedrag was en dacht dan aan < 200 euro.

- Accu, minimaal een dag
Minimaal een dag redelijk intensief gebruik kunnen uithouden is, zoals altijd, wel het minimum.

- Vormgeving, speelt een (kleinere) rol
Dit speelt ook zeker wel mee, maar dit is ook wel een erg persoonlijke keuze en wat lastig uit te leggen. Daarnaast valt er met mijn overige wensen ook weer niet heel veel te kiezen.

- Minimale (prestatie) specs
Dual core CPU
512 MB RAM
2 GB intern geheugen

- Niet zo belangrijk / niet zo noodzakelijk
Front facing camera, hoeft niet
NFC, hoeft niet
Dual-sim, hoeft niet

Wat heb ik zelf gevonden (op alfabetische volgorde)

- pricewatch: Alcatel One Touch Star (OT-6010D) Zwart
117,9 x 60,8 x 9,7 mm
800 x 480 (4")
Android 4.1
119,5 gram
v.a. €190
Dual core, 4 GB, 512 MB
Opmerkingen: Goed totaal plaatje. Merk is mij onbekend. Grootste vraag: hoe is de betrouwbaarheid na langere tijd gebruik?

- pricewatch: HTC Desire X Zwart
118,5 x 62,3 x 9,3 mm
800 x 480 (4")
Android 4.1
114 gram
v.a. €190
Dual core, 4 GB, 768 MB
Opmerkingen: Goed totaal plaatje. Grootste vraag: komt er binnenkort een opvolger? Desire 400?

- pricewatch: LG Optimus L5 II Zwart
117,5 x 62,2 x 9,3 mm
800 x 480 (4")
Android 4.1
125 gram
v.a. €175
Single core, 4 GB, 512 MB
Opmerkingen: iets goedkoper, wel "maar" een single core.

- pricewatch: Samsung Galaxy S4 Mini Zwart
124,6 x 61,3 x 8,94 mm
960 x 540 (4,3")
Andorid 4.2
107 gram
v.a. €375
Dual core, 8 GB, 1,5 GB
Opmerkingen: liever een 4" of 1280x720 resolutie.

- pricewatch: Sony Xperia J Zwart
124,3 x 61,2 x 9,2 mm
854 x 480 (4")
Android 4.1
124 gram
v.a. €180
Single core, 4 GB, 512 MB
Opmerkingen: iets goedkoper, wel "maar" een single core.

- pricewatch: Sony Xperia M Zwart
124 x 62 x 9,3 mm
854 x 480 (4")
Android 4.1
115 gram
v.a. €215
Dual core, 4 GB, 1 GB
Opmerkingen: krachtigere hardware, maar er zijn compactere alternatieven

Voorlopige samenvatting
Als ik de keuze ga beperken, zijn de eerste afvallers de Samsung Galaxy S4 Mini, Sony Xperia J en de Sony Xperia M. De LG Optimus L5 II ziet er ook wel goed uit, maar het kleine prijsverschil weegt niet helemaal op tegen de single core en iets hogere gewicht. Dan blijft dus over de pricewatch: HTC Desire X Zwart en de pricewatch: Alcatel One Touch Star (OT-6010D) Zwart. Deze ontlopen elkaar op verschillende vlakken niet veel. Ik neig naar de Desire X, deze heeft ook iets meer RAM. Daarnaast zijn er wat meer gebruikers ervaringen te vinden over de Desire X dan de Alcatel.

Wat zeggen jullie? Heb ik nog andere telefoons gemist dit bij mijn wensen passen? Mocht er iemand nog andere suggesties hebben dan hoor ik dat uiteraard graag! :)

Telefoons die ik heb gezien maar niet voldeden
pricewatch: HTC One Mini Zwart 1280x720 (4,3"), maar niet compact, te duur
pricewatch: HTC One V Zwart EOL, opvolger (Desire 300?) op komst?
pricewatch: Huawei Ascend Y300 Zwart goedkoop, maar minder compact
pricewatch: Samsung Galaxy Ace 3 Zwart duurder, maar minder compact
pricewatch: Sony Xperia V Zwart 1280x720 (4,3"), maar niet compact

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Die Android-versie eis beperkt je mogelijkheden behoorlijk. Ik had je bijvoorbeeld de Xperia U willen aanraden, maar die draait op 4.0. Wat is je reden om minstens 4.1 te willen?

• Regeneration
  • Niet online
zacht schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 17:13:
Die Android-versie eis beperkt je mogelijkheden behoorlijk. Ik had je bijvoorbeeld de Xperia U willen aanraden, maar die draait op 4.0. Wat is je reden om minstens 4.1 te willen?
Bedankt voor je suggestie. In de laatste versie zit toch altijd de laatste verbeteringen. Daarnaast als een telefoon nu nog met 4.0 wordt uit gerust is dat vaak toch al een vrij oude telefoon en zal er ook geen update meer voor komen. Ik zie dat deze telefoon een update heeft gehad naar 4.0, dus lijkt me de kans erg klein dat deze nog een update zal krijgen. Ik wilde verder graag ergens een lijn trekken, maar dat betekend niet dat ik niet dat deze grens echt "absoluut" is. Wat betreft de telefoon. Ik zie het scherm dat met 3,5" is, en ik was er in de topic start wellicht niet zo duidelijk in geweest, maar ik wil eigenlijk ook niet achteruitgaan op schermgrootte. Daarnaast is er ook geen mogelijkheid om een microSD geheugenkaartje in te doen.

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
tja, je hebt je huiswerk goed gemaakt. Wat verwacht je wat wij zeggen?

Ik zat nog te denken aan de Xperia P, maar ook die heeft geen microsd. (wel 4.1)
pricewatch: Sony Xperia P Zwart

Hoe denk je over chinese importtelefoons?

http://www.ibuygou.com/p-...en_gps_wifi-4648-eur.html
Voldoet aan de meeste van je eisen:
126x62x10 (jouw wens is volgens mij echt onhaalbaar)
4,3 inch / 342 ppi
Alleen te duur en te zwaar

http://www.jiayu.nl/specificaties-jiayu-g2s/
productreview: Jiayu G2S Zwart review door benbaba
Deze voldoet aan jouw eisen, behalve gewicht.
En is in nederland verkrijgbaar, als ik de reacties op bovenstaande link mag geloven.

[ Voor 49% gewijzigd door Quacka op 11-08-2013 18:09 ]

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• Regeneration
  • Niet online
Quacka schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 17:37:
tja, je hebt je huiswerk goed gemaakt.
Haha, dank je.
Wat verwacht je wat wij zeggen?
Misschien heb ik toch nog een telefoontje gemist. Daarnaast wat lijkt jullie de beste optie.
Ik zat nog te denken aan de Xperia P, maar ook die heeft geen microsd. (wel 4.1)
pricewatch: Sony Xperia P Zwart
Klopt ja, helaas geen microSD.
Hoe denk je over chinese importtelefoons?
Goede opmerking. Ik doe dat liever toch niet. Ik heb overigens wel een beetje rondgekeken, maar die zijn veelal ook gericht op de grotere telefoons.

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Motorola RAZR i XT890? Voordeel is dan dat je het merk kent.
Die heeft zover ik weet de upgrade mogelijkheid naar Android 4.1. Maar zoals hierboven al gezegd, je hebt je huiswerk goed gedaan, en bent duidelijk over wat je wil.
Mijn volgende stap zou zijn om per toestel een aantal reviews te lezen. Elk toestel heeft wel ergens een nadeel, het is aan jou om te bepalen waar je wel en niet mee kunt leven.
Alcatel is trouwens het merk waar mijn ex-vrouw bij zweert, ik heb er een aantal in handen gehad en ik vond ze in ieder geval stevig aanvoelen, meer kan ik er niet over zeggen.

• Quacka
Alcatel is een frans bedrijf en is een oude speler in de markt. Ik dacht dat de 1e Hi-telefoons van Alcatel waren. Ze waren alleen een beetje laat met hun smartphones...

Maar ik zou toch de chinese telefoons overwegen...

http://tweakers.net/price...;330545;330965/categorie/
De 2 opties van jou en de chinees.

[ Voor 33% gewijzigd door Quacka op 11-08-2013 18:27 ]

• Regeneration
  • Niet online
zacht schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 18:04:
Motorola RAZR i XT890? Voordeel is dan dat je het merk kent.
Die heeft zover ik weet de upgrade mogelijkheid naar Android 4.1.
Ah, dat zou nog een optie kunnen zijn. Ik had deze telefoon een tijdje in mijn lijstje staan, maar blijkbaar al een tijdje uit zicht geweest.
Maar zoals hierboven al gezegd, je hebt je huiswerk goed gedaan, en bent duidelijk over wat je wil.
Mijn volgende stap zou zijn om per toestel een aantal reviews te lezen. Elk toestel heeft wel ergens een nadeel, het is aan jou om te bepalen waar je wel en niet mee kunt leven.
Inderdaad, ik zal nog wat reviews opzoeken van de paar telefoons waar ik uit ga kiezen. Ik ga ook nog eens een keertje las bij de Media Markt ofzo om (hopelijk) enkele telefoons in het echt bekijken.
Alcatel is trouwens het merk waar mijn ex-vrouw bij zweert, ik heb er een aantal in handen gehad en ik vond ze in ieder geval stevig aanvoelen, meer kan ik er niet over zeggen.
Ok, bedankt.

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-11 10:37

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Quacka schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 18:21:
Alcatel is een frans bedrijf en is een oude speler in de markt. Ik dacht dat de 1e Hi-telefoons van Alcatel waren. Ze waren alleen een beetje laat met hun smartphones...

Maar ik zou toch de chinese telefoons overwegen...

http://tweakers.net/price...;330545;330965/categorie/
De 2 opties van jou en de chinees.
De mobieltjes van Alcatel komen niet meer van Alcatel Lucent zelf. Zij hebben de mobieltjes sector verkocht aan TCL Communication. En deze zitten in Hong Kong: http://www.tclcom.com/

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

• Quacka
Dat wist ik niet!

Ontopic: Sony komt met een Z1 mini, met kleiner scherm, maar top-inhoud. Ik weet niet of het een interessante optie wordt qua maten, maar misschien wel even in de gaten houden

• Regeneration
  • Niet online
Bedankt voor je reactie. Ik ben inmiddels op de hoogte van de Z1 mini, maar het zijn voorlopig geruchten. Waarbij dus heel wat onduidelijk is. Het is wel eentje om in de gaten te houden.

Ik had een hele tijd een oogje op de Desire X, maar de Huawei Ascend Y300 heeft nu ook mijn aandacht getrokken. De prijs is iets gezakt naar €140 en het blijkt dat er ook 20 euro cashback is + 3 jaar garantie als je de telefoon registreert. En je zou zelfs voor €106 (inc. €20 cashback) het witte model kunnen krijgen bij een T-mobile prepaid model (simlock vrij).

• MLPN
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-09 17:26
Regeneration schreef op zondag 15 september 2013 @ 20:54:
Bedankt voor je reactie. Ik ben inmiddels op de hoogte van de Z1 mini, maar het zijn voorlopig geruchten. Waarbij dus heel wat onduidelijk is. Het is wel eentje om in de gaten te houden.

Ik had een hele tijd een oogje op de Desire X, maar de Huawei Ascend Y300 heeft nu ook mijn aandacht getrokken. De prijs is iets gezakt naar €140 en het blijkt dat er ook 20 euro cashback is + 3 jaar garantie als je de telefoon registreert. En je zou zelfs voor €106 (inc. €20 cashback) het witte model kunnen krijgen bij een T-mobile prepaid model (simlock vrij).
Ik heb pas ook onderzoek gedaan naar de Y300 voor een huisgenoot en heb hem afgeraden om een T-mobile branded versie te nemen. Ik las ergens dat T-mobile net iets achter lag met de update en eigenlijk een vrij belangrijke update, dat ineens al je data gewist is. Bij de niet branded versie is die update er al wel.
Nu kan ik het fout hebben en dat ze hem inmiddels ook een update hebben gegeven, maar zeker even handig om na te gaan ;)

• Regeneration
  • Niet online
MLPN schreef op zondag 15 september 2013 @ 21:01:
[...]

Ik heb pas ook onderzoek gedaan naar de Y300 voor een huisgenoot en heb hem afgeraden om een T-mobile branded versie te nemen. Ik las ergens dat T-mobile net iets achter lag met de update en eigenlijk een vrij belangrijke update, dat ineens al je data gewist is. Bij de niet branded versie is die update er al wel.
Nu kan ik het fout hebben en dat ze hem inmiddels ook een update hebben gegeven, maar zeker even handig om na te gaan ;)
Thanks voor de tip. Zelf heb ik eigenlijk ook liever de zwarte versie. Daarnaast verwacht ik dat de non T-mobile minder bloadware heeft. Dat zijn wel een paar pluspuntjes voor de zwarte versie.

• Regeneration
  • Niet online
Ik heb dan uiteindelijk van de week (toch) de Desire X gehaald. De eerste indrukken van de Desire X zijn positief. Ik had echt nog serieus de Y300 overwogen, maar qua afmetingen was deze echt wel een stuk groter. Ik had de Y300 (dummy) nog wel bekeken in een T-mobile winkel en zag wel goed het verschil in grootte.
Pagina: 1