Tomb Raider 1 DosBox wel geluid maar geen beeld?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Hallo,

Enkele jaren geleden heb ik in Polen voor een prikkie alle Tomb Raider games kunnen kopen.
Elk spel heb ik inmiddels op mijn laptop staan en kan ik spelen op een deel na. Dit is deel 1, het deel dat toentertijd in Dos draaide.
Gedurende de installatie van de game word het spel gewoon geinstalleerd en installeert DosBox 0.73 mee.
Ik kan het spel starte, ik zie de intro filmpjes uiteindelijk hoor ik dan ook de intromuziek maar daar blijft het bij.

Mijn systeem:
Acer Aspire 7730Z
Windows 7 Ultimate SP1 x86
3 GB aan RAM
Intel Mobile Intel 4 Series Express Chipset Family
Intel Pentium T4200 @ 2.00GH

Wat heb ik zelf geprobeerd:
- Driver van videokaart uitschakelen. Dit resulteerde in een crash, ik zag wel in negatief het hoofdmenu maar verder stond de game vast
- Resolutie verlaagd in zijn algemeen (ipv 1440*900 naar 800*640) Geen resultaat
- Dos Box geupdate (Ik krijg het gehele spel niet meer aan de praat)

Is er iemand met meer verstand dit tips en tricks heeft?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Probeer om te beginnen liever een resolutie als 800x600 of 640x480.

Heb je het verder al geprobeerd in combinatie met Glidos of nGlide?
Kun je het spel wel in windowed mode spelen?

Sowieso krijg ik een heleboel zoekresultaten als ik Google naar 'tomb raider dosbox', met verschillende mogelijke oplossingen. Die zou je dus eerst eens kunnen proberen toe te passen. :)

[ Voor 24% gewijzigd door Rone op 11-08-2013 16:07 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Ik heb al eens zitten kijken bij Glidos maar die verwacht van mij een CD key. Ik heb het spel in een premium box gekocht een aantal jaar geleden en er zit geen enkele CD key bij. De gehele installatie is in het pools dus ik echt ver kom ik niet xD
De website van DosBox gaf mij ook nog enkele leuke instellingen om mee te spelen: http://www.dosgamers.com/...mulator/screen-resolution

Ik ga hier eens naar kijken :)

Edit: Goed na wat gespeeld te hebben met de settings heb ik het probleem gevonden.
In C:\Program Files\Eidos\Tomb Raider 1 Gold\DOSBox-0.73 is een bestand te vinden met de naam Dosbox.conf

Deze geopend met Notepad+
Laat een aantal dingen zien (boel text natuurlijk voor de uitleg) waaronder deze regels:
fullscreen=true
fulldouble=false
fullresolution=original
windowresolution=original
output=opengl
autolock=true
sensitivity=100
waitonerror=true
priority=higher,normal
mapperfile=mapper.txt
usescancodes=true

Ik heb hierin enkele dingen veranderd wat een werkend spel opleverde. De boosdoener was kennelijk mijn grafische kaart (als je dat al een grafische kaart kan noemen). Na het wijzigen van de volgende regels kreeg ik het spel werkend.
output=opengl ddraw (de overige instellingen die te vinden zijn in bovenstaand link resulteerde in een negatief beeld)
windowresolution=original800x600 om de kwaliteit iets op te schroeven en de lags (die aanwezig zijn) te verminderen..

Dus voor de andere die hier tegen aanlopen. Wellicht is hier een oplossing in te vinden ;)

[ Voor 74% gewijzigd door Mrjraider op 11-08-2013 16:33 . Reden: Tikvoutjes ]