Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

Audio advies: Oude versterker + nieuwe speakers?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hee,

Dit is de eerste keer dat ik op Tweakers iets post, dus ik hoop dat dit de juiste sectie is.

Ik sta op het punt voor het eerst in mijn leven een wat meer high-end audio-systeem aan te schaffen en probeer daarom zoveel mogelijk relevantie info te krijgen.

Situatie nu:

- Versterker: Philips FA880. zie hier voor meer info: http://www.trademe.co.nz/...ers/auction-265252099.htm

- Platenspeler: http://www.bax-shop.nl/pr...duct-details.html#reviews Ik gebruik de platenspeler overigens enkel voor het draaien van lp's, geen dj-toestanden zeg maar.

- Speakers: geen, mijn oude waren echt brakke dingen uit mijn studententijd, werkten niet goed meer en zijn dan ook bij het oud vuil inmiddels.

Waar ik aan denk:

- Versterker: ik twijfel erg of ik die uberhaupt wel moet vervangen; ik lees op 't web diverse positieve verhalen over oude high-end versterkers, waar deze Philips Fa880 bij hoorde, voor zover ik kon achterhalen. Mocht de versterker niet goed genoeg zijn voor de speakers waar ik aan zit te denken, dan wil ik hem eventueel vervangen voor de Rotel RA-10, of Rotel RA-12; zie hier meer info over de RA-10: http://www.whathifi.com/review/rotel-ra-10/specs

- Speakers: Ik heb eerst gekeken (en geluisterd) naar de B&W 685 set. Deze speakers zijn bij hoge tonen te schel naar mijn smaak en deden het prima bij 'gemiddelde' muziek, maar kwamen niet 'warm' genoeg over qua klank bij extremere muziek (qua toonhoogte), zoals opera, black metal. En ik luister regelmatig naar dat soort muziek. Daarom zit ik nu te denken aan deze System Audio Aura 30 speakers: http://www.system-audio.c...SA_aura_30/SA%20aura%2030

- Streaming solution: Ik dacht eraan om dit [url="http://www.sonos.com/shop/products/connect"][/url product van Sonos ]aan te schaffen, zodat muziek gemakkelijk gestreamt kan worden van onze Macs', telefoons of tablets, direct op de speakers.

Wat is jullie mening hierover? Ik twijfel vooral over de versterker; de SA speakers bevielen me zeker in de winkel, uurtje naar geluisterd en het had een lekker 'warm' geluid. De versterker die toen gebruikt werd in de winkel was de Rotel RA-10, overigens.

Met vriendelijke groet,

Ernst

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2013 13:42 ]

• Pruimenvlaai
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 27-10 22:58
Versterkers hebben een verwaarloosbare invloed op het geluid tenzij je een receiver gebruikt die met voodoo surround sound uit 2 speakers probeert te halen. De belangrijkste specs zijn piekvermogen en RMS-vermogen, dan kun je je nog druk maken over hoe linear de kanaalbalans van de volumepotmeter is bij lage volumes maar dat is het wel zo'n beetje, dus tenzij er kanalen wegvallen in je versterker zijn er niet echt hoorbare verbeteringen mogelijk.
Voor streamoplossingen kun je kijken in het Logitech Squeezebox topic (heb er zelf ook een :)), maar telefoons zijn natuurlijk ook met een kabeltje aan te sluiten, en als je iTunes hebt draaien kun je als het goed is ook via je ipad/iphone die iTunes-library accessen.

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:40
Pruimenvlaai schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 16:14:
Versterkers hebben een verwaarloosbare invloed op het geluid tenzij ...
Wat een onzin zeg... Ik had ooit een Dolby Pro Logic receiver, een NAD AV711, waar twee Infinity Reference 81 speakers op waren aangesloten. Ik wilde graag de overstap maken naar een Dolby Digital / DTS receiver, omdat DPL niet meer voldeed bij de aanschaf van een van de eerste mainstream DVD spelers (een regiovrij gemaakte Pioneer 525... gewoon 900 euro voor betaald....).

Ik heb toen een luistersessie gehad en mijn eigen speakers meegenomen. Ik heb geluisterd naar een Harman Kardon AVR 7000 (beest van een machine) en een NAD T767. Eerst een film gekeken en beluisterd (onzinnige film met Stalone als een indycar coureur). De HK gaf echt onbenullig veel punch in de DTS modus. Ik weet nog het fragment dat de auto met vol gas over de klinker-rand rijdt op een van de circuits. Ik hoor het nu nog klapperen... Geweldig. De NAD was ook goed, maar minder indrukwekkend. Daarna een stereo luistersessie. Schokkend. De NAD gaf zo veel meer plaatsing en detail in de muziek... elke artiest had een plek. De HK maakte er veel meer een brij van. Deze sessie was voor mij een eye-opener. Dus zodra iemand aangeeft dat versterkers weinig tot geen verschil maken, verwijs ik die opmerking meteen door naar Voodoo-land ;)

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-11 22:05
Was dat niet de DAC die het verschil maakte?
Het geluid wordt bepaald door 1. speakers. 2. DAC. 3. versterker.

• 107mb
interne DAC in de receiver.... dat zou kunnen... Maar ik zie dat als onderdeel van de receiver.

• Synthiman
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-09-2018
Kijk hier eens: http://www.breem.nl/

(BRENGT ERNSTIGE SCHADE TOE AAN HET GELOOF IN SOMMIGE BEWERINGEN IN DE HIGH-END HIFI WERELD.)

• 107mb
wat wil jij hier mee zeggen?

• Synthiman
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-09-2018
Naar ik aanneem is deze vraag aan mij gericht...........

Wat ik wil zeggen is dat er in de "hi-fi-wereld" een hoop onzinverhalen de ronde doen. Het is daarom verstandig om je goed te informeren. Op de site waarnaar ik verwijs, wordt e.e.a. goed en duidelijk besproken.
Omdat ik geen zin meer heb om vrienden cq kennissen telkens hele verhalen te vertellen, verwijs ik ze meestal naar deze site.

Zogenaamde vakbladen, neem ik niet serieus...........

Nog een interessante video, over DA-conversie: http://xiph.org/video/vid2.shtml

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:08

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik ken die FA880 en de rest van Philips AV uit de eerste helft van de jaren 90 beter dan ik zelf zou willen. Wat het in feite is is het topmodel van Marantz uit die tijd, alleen dan met een ander logo.
Geloof me als ik zeg dat dat ding voldoende power heeft om een paar mooie B&W's aan te sturen :)

Enige nadeel is dat ie geen digitale aansluitingen heeft. Als ze nu te koop aangeboden worden doen ze ca 100 euro.

Wat ik zou doen: nieuwe speakers kopen en eerst aan die Philips hangen voor je ze koopt. Gewoon gaan luisteren dus :) Je weet al waarmee ze goed klinken, maar wellicht vind je de combi met de philips wel beter. Philips / Marantz staat namelijk ook bekend om hun warmere geluid, misschien nog wel meer dan Rotel.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor jullie reacties!

Ik ga de System Audio speakers gewoon gebruiken met mijn huidige Philips versterker. Ik heb die via via voor niks gekregen een jaar of 5 terug en hij functioneerde altijd prima voor mij. Ik ben kortom weer wat wijzer geworden :)

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-11 15:11

heuveltje

KoelkastFilosoof

Synthiman schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 14:51:
Kijk hier eens: http://www.breem.nl/

(BRENGT ERNSTIGE SCHADE TOE AAN HET GELOOF IN SOMMIGE BEWERINGEN IN DE HIGH-END HIFI WERELD.)
Buizen apparatuur klinkt beter, in ieder geval "karakteristiek"
Of een signaal door buizen of door transistoren versterkt wordt maakt niets uit in de kwaliteit of de klank van het geluid. Een goede buizenversterker is alleen veel duurder.
Buizen "klinken" alleen anders dan transistoren als je ze stuk gooit.

Daar ben ik het anders toch niet mee eens ;)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:08

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dat mag. Maar voor dat soort discussies is er zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 5 :)
En gezien het feit dat dat topic al aan deeltje #5 toe is met dik 7000 reacties in dat deel, denk ik dat je daar ook meer repliek vind voor je stellingen ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1