Afgelopen week ben ik op de motor gaan toeren in Duitsland. Allemaal leuk en wel, tot op de terugweg pech toesloeg op de autobahn, met blokkerende achterwiel en wel. De motor staat nu bij een garage in Leer voor onderzoek, maar verwachting is dat het blok aan gort is en dat de motor (gezien lage dagwaarde) economisch total loss is.
Nu is de vraag hoe dit - gesteld het even dramatisch is als verwacht - verder af te handelen.
Eén optie ligt voor de hand:
- aanhanger huren
- met aanhanger naar garage in kwestie rijden
- in NL naar sloop brengen, waar RDW vrijwaring gegeven zal worden
Gaat zeker werken, is administratief eenvoudig, maar gaat wel flink wat tijd en geld kosten.
Wat ik liever zou willen:
- overeenkomen met de garage waar hij (in DE) staat dat zij de boel slopen
- op enige wijze de auto als gesloopt opgeven bij de RDW en zo alsnog m'n vrijwaring krijgen
Nu heb ik op www.rdw.nl gekeken en dit document doorgelezen:
http://www.rdw.nl/SiteCol...20en%20het%20kenteken.pdf
Daarin staat:
Kan iemand beamen of dit in praktijk ook zo eenvoudig werkt? Andere uitzonderingen zijn o.a. personenauto's ouder dan 15 jaar, dus lijkt me dat een vrij grote groep hiermee potentieel in aanraking zouden kunnen zijn geweest.
Deze vraag staat trouwens los van de afweging of het loont om evt nog goede onderdelen van de motor los te verkopen. Zo ja moge duidelijk zijn dat ik de motor moet gaan halen
Nu is de vraag hoe dit - gesteld het even dramatisch is als verwacht - verder af te handelen.
Eén optie ligt voor de hand:
- aanhanger huren
- met aanhanger naar garage in kwestie rijden
- in NL naar sloop brengen, waar RDW vrijwaring gegeven zal worden
Gaat zeker werken, is administratief eenvoudig, maar gaat wel flink wat tijd en geld kosten.
Wat ik liever zou willen:
- overeenkomen met de garage waar hij (in DE) staat dat zij de boel slopen
- op enige wijze de auto als gesloopt opgeven bij de RDW en zo alsnog m'n vrijwaring krijgen
Nu heb ik op www.rdw.nl gekeken en dit document doorgelezen:
http://www.rdw.nl/SiteCol...20en%20het%20kenteken.pdf
Daarin staat:
Als ik dit zo lees zou ik de sloop kunnen regelen met de garage waar de motor nu staat, zonder dat daar verdere formaliteiten voor nodig zjin, en vervolgens een schriftelijke verzoek de aansprakelijkheid te beeindigen sturen naar de RDW, en zou daarmee de kous af moeten zijn.U kunt uw voertuig alleen laten
demonteren (slopen) door een autodemontagebedrijf dat door de
RDW is erkend. Een erkend bedrijf herkent u aan het RDW
erkenningsschild + de sticker met daarop de tekst‘afgifte
vrijwaringsbewijzen’.
[...]
Voor enkele categorieën voertuigen geldt een
uitzondering op deze demontage (sloop)-regeling. Dat zijn:
[...]
. motorfietsen
[...]
De demontage van deze voertuigen moet u als
eigenaar/houder zelf melden bij de RDW. Stuur daarvoor een
schriftelijk verzoek om de aansprakelijkheid te beëindigen naar de
RDW. Met het verzoek stuurt u ook het kentekenbewijs mee. De
kentekenplaten mag u zelf vernietigen
Kan iemand beamen of dit in praktijk ook zo eenvoudig werkt? Andere uitzonderingen zijn o.a. personenauto's ouder dan 15 jaar, dus lijkt me dat een vrij grote groep hiermee potentieel in aanraking zouden kunnen zijn geweest.
Deze vraag staat trouwens los van de afweging of het loont om evt nog goede onderdelen van de motor los te verkopen. Zo ja moge duidelijk zijn dat ik de motor moet gaan halen

Oslik blyat! Oslik!