Voertuig economisch total loss in buitenland-hoe afhandelen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-06 20:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Afgelopen week ben ik op de motor gaan toeren in Duitsland. Allemaal leuk en wel, tot op de terugweg pech toesloeg op de autobahn, met blokkerende achterwiel en wel. De motor staat nu bij een garage in Leer voor onderzoek, maar verwachting is dat het blok aan gort is en dat de motor (gezien lage dagwaarde) economisch total loss is.

Nu is de vraag hoe dit - gesteld het even dramatisch is als verwacht - verder af te handelen.

Eén optie ligt voor de hand:
- aanhanger huren
- met aanhanger naar garage in kwestie rijden
- in NL naar sloop brengen, waar RDW vrijwaring gegeven zal worden

Gaat zeker werken, is administratief eenvoudig, maar gaat wel flink wat tijd en geld kosten.

Wat ik liever zou willen:
- overeenkomen met de garage waar hij (in DE) staat dat zij de boel slopen
- op enige wijze de auto als gesloopt opgeven bij de RDW en zo alsnog m'n vrijwaring krijgen

Nu heb ik op www.rdw.nl gekeken en dit document doorgelezen:
http://www.rdw.nl/SiteCol...20en%20het%20kenteken.pdf

Daarin staat:
U kunt uw voertuig alleen laten
demonteren (slopen) door een autodemontagebedrijf dat door de
RDW is erkend. Een erkend bedrijf herkent u aan het RDW
erkenningsschild + de sticker met daarop de tekst‘afgifte
vrijwaringsbewijzen’.

[...]

Voor enkele categorieën voertuigen geldt een
uitzondering op deze demontage (sloop)-regeling. Dat zijn:

[...]

. motorfietsen

[...]

De demontage van deze voertuigen moet u als
eigenaar/houder zelf melden bij de RDW. Stuur daarvoor een
schriftelijk verzoek om de aansprakelijkheid te beëindigen naar de
RDW. Met het verzoek stuurt u ook het kentekenbewijs mee. De
kentekenplaten mag u zelf vernietigen
Als ik dit zo lees zou ik de sloop kunnen regelen met de garage waar de motor nu staat, zonder dat daar verdere formaliteiten voor nodig zjin, en vervolgens een schriftelijke verzoek de aansprakelijkheid te beeindigen sturen naar de RDW, en zou daarmee de kous af moeten zijn.

Kan iemand beamen of dit in praktijk ook zo eenvoudig werkt? Andere uitzonderingen zijn o.a. personenauto's ouder dan 15 jaar, dus lijkt me dat een vrij grote groep hiermee potentieel in aanraking zouden kunnen zijn geweest.

Deze vraag staat trouwens los van de afweging of het loont om evt nog goede onderdelen van de motor los te verkopen. Zo ja moge duidelijk zijn dat ik de motor moet gaan halen :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:53

4x2

lộn xộn quá

Die PC800 toch ?

Motoren mag je ook zelf slopen ;)
Kwestie van de papieren opsturen naar de RDW met de vermelding dat de motor gesloopt is vanwege de lage dagwaarde icm een kapot gelopen motorblok (of wat je dr ook van maakt, als er maar een plausibele reden bij zit)
Na een week of 2-3 krijg je een briefje terug dat het ding uit het kentekenregister verwijderd is.
Hij hoeft overigens alleen maar op papier gesloopt te worden, maar ik zou wel in duitsland de kentekenplaat ophalen en (bij voorkeur) zorgen dat het framenummer er uit geslepen wordt, mocht er ooit nog iets mee gebeuren.

Het alternatief is de motor 'exporteren', dan ben je ook van de verplichtingen af, maar zelf slopen werkt net zo makkelijk (of makkelijker)

Vergeet trouwens niet dat als het ding geen kuipschade heeft dat soort dingen altijd nog iets opleveren, als je wilt kan ik ook je gegevens doorgeven aan iemand die honda's sloopt (en ze ook op kan halen) maar dat mag via een DM.

[ Voor 17% gewijzigd door 4x2 op 11-08-2013 13:23 ]

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Is hiervoor niet een service die bij het ANWB lidmaatschap is inbegrepen? De ANWB exporteert het apparaat voor je naar het buitenland en zij zorgen voor de verdere administratieve afhandeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
dion_b schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 12:32:
Als ik dit zo lees zou ik de sloop kunnen regelen met de garage waar de motor nu staat, zonder dat daar verdere formaliteiten voor nodig zjin
Dat denk ik ook. Alleen moet je dan wel zeker weten dat de garage dat doet, en hem niet aan een opkoper verkoopt. Want als dat frame weer op de weg komt nadat jij zegt dat-ie gesloopt is klopt de RDW bij jou aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 318843

Auto of motor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Motor dus - al maakt het met een voertuig van meer dan 15 jaar niet uit, dan mag je auto ook vrolijk zelf slopen volgens deze regel. En het gaat hier om een motor bouwjaar 1991 eerste toelating NL 1993, dus dik meer dan 20 jaar.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-06 11:31

Goverman

not loaded

Als je lid bent van de ANWB dan regelen zij de invoer van de motor in Duitsland en daarna de sloop van het voertuig.

Ik had vorig jaar een dergelijk akkefietje met mijn auto: die sneuvelde in Verdun nadat er fatale motorpech optrad... Gezien de dagwaarde was een vervangende motor niet rendabel. Met hulp van de ANWB is de auto daar ingevoerd en gesloopt. Wel flink afschrijven (helaas), maar in ieder geval geen rompslomp.

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Geen lid ANWB helaas.

Overigens hebben we zitten rekenen en het is vrijwel zeker interessanter om aanhanger te huren, vandaag of morgen op te halen en hier zelf te slopen - vooral de RVS uitlaat is ruim het dubbele waard van alle kosten die we tot nu toe en daarvoor zouden moeten maken. Antwoord van 4x2 maakt iig duidelijk dat het simpel genoeg zou zijn geweest als we dat niet deden. Tnx allemaal :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Yup, aanhanger huren kostte welgeteld EUR 16.75, 200km aan LPG iets van EUR 15, dus totaal voor minder dan EUR 35 klaar - maar goed, ik had nu het geluk dat het in de buurt was en dat ik op vakantie ben dus tijd heb voor dit soort fratsen. Als het verder weg geweest was en ik er specifiek vrjie dagen voor had moeten opofferen, dan had ik het alsnog gedaan met opsturen papieren enzo.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1