Computer valt uit tijdens het booten, 4 pin ATX niet genoeg?

Pagina: 1
Acties:

• Sh4wn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-11-2017

Sh4wn

Bio-informatica

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een paar dagen geleden wat nieuwe hardware besteld om mijn PC van ondertussen alweer 8 a 9 jaar oud weer eens een upgrade te geven. De volgende componenten heb ik besteld:

- Intel Core i5 4670K Boxed (Haswell processor)
- Gigabyte GA-Z87X-D3H (Moederbord)
- Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU (Geheugen)
- Samnsung 840 Pro Series 128GB (SSD)

Voeding heb ik uit mijn oude computer, en dat is een Antec Basiq 500W voeding.

Helaas wil het nog niet echt werken: als ik op de aan knop druk, gaan de LED aan, de fans beginnen te draaien, maar naar een paar seconden geeft die het op, de computer valt uit. Daarna probeert die uit zichzelf het weer opnieuw (proces herhaalt zich).

Een enkele keer komt die wel ergens, dan kan ik in 1x in de UEFI BIOS komen, maar bij iets moeilijkere taken (bijvoorbeeld bij het bewegen van de muis) trekt die het niet meer en valt die weer uit.

Het lijkt mij een voedingsprobleem, maar 500W zou meer dan genoeg moeten zijn (geen extra videokaart, haswell dat toch zuiniger is geworden).

Het moederbord heeft wel een 8 pin ATX aansluiting bij de processor, maar mijn voeding heeft een aasluiting met slechts 4 pinnen. Ik dacht ooit ergens te hebben gelezen dat het niet heel veel uitmaakt dat die resterende 4 pinnen niet gebruikt worden, of zou dat wel het probleem kunnen zijn?

Andere dingen die ik heb geprobeerd:
- Zonder hardeschijven opgestart, geen oplossing, aan het vermogen van de voeding ligt het dus denk ik niet.
- Met een enkel reepje RAM opgestart, levert ook niks op.

Voordat ik een nieuwe voeding bestel, iemand anders nog ideeen of suggesties wat het probleem zou kunnen zijn? Alvast bedankt!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:42
Welke andere componenten zitten er nog in de PC?
Ik zou voor de zekerheid de boel buiten de kast opnieuw en zo kaal mogelijk opbouwen: moederbord op een stuk karton of krant, processor & koeler, 1 reep geheugen en de voeding. Door zo kaal mogelijk op te bouwen, zelfs zonder kast, sluit je zoveel mogelijk in 1 keer uit.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:12
Zo zonder videokaart heb je voldoende aan een 150W voeding, dus aan het vermogen zal het niet liggen.
Ik denk dat je toch gewoon een 8 pins aansluiting moet gebruiken.
Overigens zou ik zo'n slechte, 8 jaar oude(?) voeding nooit gebruiken voor zulk nieuw/duur spul.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:42
Sh4wn schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 12:18:
Het moederbord heeft wel een 8 pin ATX aansluiting bij de processor, maar mijn voeding heeft een aasluiting met slechts 4 pinnen. Ik dacht ooit ergens te hebben gelezen dat het niet heel veel uitmaakt dat die resterende 4 pinnen niet gebruikt worden, of zou dat wel het probleem kunnen zijn?
Staat er in de handleiding van het mobo dat het niet uitmaakt? Zo nee, dan maakt het wel uit ;) Koop gewoon een A-merk voeding met de juiste stekker.... niet besparen op voedingen!

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• jannick63
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 06-02 12:45
Ik heb zelf ook wel is een pc gehad met 4 pins en die werkte prima, misschien dat sommige mobo's het idd niet kunnen? Ik zou ook ff je geheugen testen met memtest 4.3.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-02 20:36

Compizfox

Bait for wenchmarks

ATX is 20-pins of 24-pins. 20-pins zul je tegenwoordig niet meer tegenkomen.

Ik denk dat jij de P4-connector (die extra voeding voor de CPU verzorgt) bedoelt?

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Jonathan-458
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08-02 20:21
Ik zou zeker een andere voeding nemen, een voeding van bijna 10 jaar oud zou ik zeker niet meer gebruiken op een nieuwe build, kan te veel mis mee zijn.

Wanneer je een nieuwe voeding haalt kijk even goed bij de details van de fabrikant of er ergens haswell ready of 18A at 12V2 peak and 0.05A in C6 and C7 sleep state staat.

Ik heb helaas nog geen Haswell systeem opgebouwd en weet dus ook niet of dit impact heeft als de computer boot.

Als je dit ook hebt met een nieuwe voeding, ga even na of je alles 100% goed hebt aangesloten en of de CPU cooler goed geïnstalleerd is.

• Sh4wn

Sh4wn

Bio-informatica

Topicstarter
Dank voor de reacties!

Ik weet ook weer waar ik had gelezen dat een 4 pin P4 (klopt, die bedoelde ik, ipv ATX) connector prima kon in een 8 pin header op het moederbord: dat was namelijk in het boekje van een moederbord van een computer die ik had gebouwd voor ons studentenhuis, met veel minder krachtige hardware. Dat gaat dus niet voor elk moederbord op :+

Voeding is in ieder geval besteld!

• henwy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-01 08:35

henwy

Meh

Met de oude duo cores was 4 pinnetjes wel genoeg. Volgens mij had je bij quad cores toch echt 8 pins nodig. Voor mij is het al even terug, dus pin me er niet op vast. Het was in ieder geval per processor verschillend.

Een slechte voeding kan funest zijn voor een PC. Nou maar hopen dat je de nieuwe snel krijgt.

• TheDeeGee
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Sh4wn schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 12:12:
Dank voor de reacties!

Ik weet ook weer waar ik had gelezen dat een 4 pin P4 (klopt, die bedoelde ik, ipv ATX) connector prima kon in een 8 pin header op het moederbord: dat was namelijk in het boekje van een moederbord van een computer die ik had gebouwd voor ons studentenhuis, met veel minder krachtige hardware. Dat gaat dus niet voor elk moederbord op :+

Voeding is in ieder geval besteld!
Geen 25 euro geval hoop ik voor je Hardware.

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:12
Intern zijn de 20 en 24 pins ook gewoon aan elkaar doorgelust, 24 pins kan in bepaalde situaties de stabiliteit van de stroomvoorziening beter voorzien dan met 20 pins.

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-11-2025
4-pins connector in 8-pins socket werkt prima, er staat toch alleen +12 en massa op en die pinnen zitten aan elkaar. 20 pins connector in 24-pins socket werkt normaliter ook prima, alleen zijn voedingen die zo oud zijn dat er geen 24-pins connector op zit bij voorbaat al verdacht. Oudere voedingen zijn meer gericht op het leveren van 3V3 en 5V terwijl nu vooral veel van de +12V rail gevraagd wordt.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:33

Nemesizz

Untouchable

lazybones schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 22:37:
4-pins connector in 8-pins socket werkt prima, er staat toch alleen +12 en massa op en die pinnen zitten aan elkaar. 20 pins connector in 24-pins socket werkt normaliter ook prima, alleen zijn voedingen die zo oud zijn dat er geen 24-pins connector op zit bij voorbaat al verdacht. Oudere voedingen zijn meer gericht op het leveren van 3V3 en 5V terwijl nu vooral veel van de +12V rail gevraagd wordt.
Dat laatste ligt er een beetje aan welke generatie ATX voeding je gebruikt.
Bij Pentium 1/2/3 (en gelijkwaardige AMD's) lag de nadruk meet op die 3.3V en 5V lijnen, 12V had toen inderdaad vaak weinig amps. Bij Pentium 4 en later (en/of gelijkwaardige AMD) lag de nadruk meer op de 12V lijnen.

Zelf heb ik toevallig laatst een oude ATX voeding gebruikt (20 pins en p4 4pins) gebruikt op een 24 en 8 pins moederbord, werkte prima. Het 'gevaar' zit erin als je de lijnen teveel belast dat je kabels te warm worden en kunnen doorbranden (dit gebeurt overigens niet gauw bij beetje kwaliteits voedingen).

Dat gezegd, in sommige gevallen is die 8pin voor de CPU wel nodig, en zal de PC niet starten met een 4 pin (mijn dual cpu moet echt 8 pin hebben).
Opzich had die Antec voeding theoretisch voldoende moeten zijn, echter, als die 10 jaar oud is, kan het zijn dat de voeding is 'versleten', dan kan die niet helemaal goed meer de juiste spanning leveren.
Vaak gaat het dan mis bij de piekspanning tijdens het inschakelen van de PC, als de spanning dan niet goed is start de PC vaak niet (goed) op.

• Sh4wn

Sh4wn

Bio-informatica

Topicstarter
Nieuwe voeding binnen, draait als een zonnetje nu! Dank allen!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:23
En welke voeding is het nu geworden? Geen Trust/Sweex/König/X-gear achtige gevalletjes hoop ik?
Pagina: 1