Toon posts:

FX-8350 & Be Quiet Dark Rock 2

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een paar uur geleden een nieuwe koeler op m'n CPU gezet, ik maak me een beetje zorgen om de temperatuur die m'n CPU haalt.

Als hij op high load werkt hangt hij altijd rond de 50-65 Graden, is dit normaal voor deze koeler?
Ik heb wel erg weinig Case fans (3 op dit moment maar ik plan om er meer in te zetten)

Ik heb de koelpasta erop gedaan (En ik weet vrijwel 100% zeker dat dat goed is gegaan) en heb hem goed en stevig gemonteerd op het moederbord. Ik heb altijd de stock AMD koeler gehad waar ik niet erg blij mee was omdat hij vreselijk veel lawaai maakte, maar ik maak me nu toch wel een beetje zorgen om de temperatuur die ik haal. Mijn vraag dus was, is dit normaal? en zoniet, wat kan ik eraan doen?

CPU Koeler: http://tweakers.net/price...ark-rock-2/specificaties/
Case Koelers (3 op dit moment): http://tweakers.net/price...tion-120mm/specificaties/

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2013 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:55
Wat was de temperatuur met de stock cooler? Is de verbinding tussen cooler en CPU hol of bol (concaaf of convex) ?

ach...in een volgend leven lach je er om!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
de temperatuur met de stock koeler was ongeveer hetzelfde, en verder heb ik geen idee wat het andere inhoud. Ik ben niet bepaald een expert in dit gebied.

Correctie: Temps met de stock koeler kwamen soms boven de 70 uit waarna ik de kast moest open zetten zodat hij niet overheated raakte.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2013 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Het maximum dat ik onder maximale belasting met een 10%overclock met de stock koeler had gehaald was 62°C, bij een spel meer dan dat halen lijkt me niet OK. Kan ook aan je case liggen natuurlijk. Als de warmte uiteindelijk de behuizing niet uitkomt schiet je niet zoveel op met betere CPU koelers.

[ Voor 20% gewijzigd door begintmeta op 10-08-2013 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0siris
zie hier voor wat ik bedoel met "bol", voor "hol"mag je je eigen fantasie gebruiken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Aha, nee voor zover ik weet staat hij er volledig tegenaan, ik kan wel even kijken hoe hij er tegenaanstaat, en als het nodig is m'n kast is een Corsair Vengeance C70, Ik heb een redelijk hoge kamertemperatuur waar ik verder niet erg veel aan kan doen, kan dit er ook aan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb even gekeken en het lijkt erop dat hij er Bol op staat.

Add: Hij lijkt nu niet boven de 58 Graden te gaan.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2013 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0siris
Tja, tenzij je met dingen als phase-change cooling aan de gang gaat of met dingen als peltier-elementen, kun je niet koeler dan kamertemperatuur krijgen :)

Maar bol dus. Dan is de vraag: is de heatsink bol, de heatspreader op de CPU, of beiden? Dit kun je wegschuren, wordt "lapping" genoemd, maar daar moet je vooral eerst eens flink over lezen voor je er aan begint, is niet een kwestie van even de vijl er langs halen ;)
dit is wel een aardige guide, inclusief plaatjes van een FX-8350
Maar ik wil je geen probleem aanpraten van iets dat niet zo heel slecht is: als je systeem verder stabiel is, is de temperatuur die je opgaf, best OK :)

[ Voor 25% gewijzigd door 0siris op 10-08-2013 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog eens gekeken (even een fan uit de weg gehaald die ervoor zorgde dat ik het niet goed zag) maar hij staat er gewoon volledig op, toch bedankt voor de uitleg, kan nog wat worden voor de toekomst (:
enig idee wat het dan zou kunnen zijn?

Voor de rest heb ik ook geen problemen met m'n systeem, de videokaart heeft een goede temperatuur, het moederbord, de HDD's, SSD's, en nou je weet ze zelf allemaal wel op te noemen, ik maakte me alleen een beetje zorgen om de CPU.

Indien het leuk is, zet ik hier de temps van de rest en de CPU ff neer.
Gigabyte GA-990FXA-UD5 Rev3.0 Temps: 40-50-60 C
AMD FX-8350 Temps:
Idle: 20-25-30
Mid use: 40 Max
High Use: 65 Max
HDDs: Bijden gaan nooit hoger dan de 37 graden.
MSI GTX 760 TF Temps:
Idle: 20-30
Mid: 30-45
High: 50-70

Ik neem aan dat deze temps vrij normaal zijn (apart van de CPU misschien?)
maar als het verder geen kwaad kan laat ik het hierop.

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2013 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Lijkt me allemaal redelijk normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axon
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-09 19:38

Axon

Dikke tetten

65 graden onder zware belasting is absoluut niet slecht :) Mocht je temperatuur richting de 80-90 graden zijn zou ik me pas zorgen gaan maken. Hier is niets mee aan de hand. Wellicht kan je de CPU koeler nogmaals monteren maar dit lijkt mij niets uit te halen. :)

Tetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alles op stock, wat wil zeggen dat je Vcore ongemoeid is gelaten, misschien een undervolt gaan proberen op je chip, je Vcore in je Uefi wat stapjes naar beneden brengen dus en vervolgens eens een prime95 small fft's run laten uitvoeren op stabiliteit.

Volgens mij heb je dan kans er betere temps op na te houden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Axon, 65 graden is al teveel voor een AMD cpu, weet niet wat jij weet van temps maar 80-90 graden voor deze cpu is fataal, lees ff wat AMD aan temps mag hebben, is geen intel.

Temps onder de 60 graden houden en je zit safe, erboven is niet aan te raden voor een AMD cpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consigliere
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-02 17:08

Consigliere

Engineer

Het kan zijn dat je nieuwe koeler wel goed koelt. Alleen omdat je van een horizontale ( Stockkoeler ) naar een verticale koeler bent gegaan ( Aftermarket ) kan het zijn dat jou airflow in de kast zo gewijzigd is.. dat je ophoping krijgt van warme lucht..

Misschien een plaatje van hoe je koeler nu is ingebouwd.?

Grtz

Bim Engineer Sanitaire Technieken PvOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet dat de Airflow in mn kast redelijk goed is voor het kleine aantal fans dat ik heb, de CPU koeler blaast als t ware de warme lucht naar boven mn kast uit, aangezien ik het niet via de achterkant kon doen sinds ik hem niet zo kon monteren heb ik het maar zo gedaan, ik mag aannemen dat naar boven zelfs beter was? (Dat zij 1 van m'n vrienden tenminste).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het kan ook zijn dat de Temp meter van m'n CPU een beetje stuk is want hij vertoonde een tijdje terug ook op HWMonitor dat hij 17 graden was, en voor zover ik weet is dat een beetje HEEL erg laag voor een CPU.
Laatst zij hij ook dat ie 223 graden was voor een paar seconden, voor zover ik weet klopt dat niet helemaal? (:
Maar daarnaast zijn de Temps wel veel beter geworden sinds ik deze koeler heb, de stock koeler zorgde er afentoe voor dat hij zo heet werd dat hij automatisch uitviel.
Edit: Nu geeft hij zelfs 13 graden aan, er is zeker weten wel iets mis met die temp meter... 8)7
Ik zit te denken dat de Temp meter misschien kappot is gegaan na de laatste keer dat hij overheated is geraakt en uitviel (Toen had ik nog de Stock koeler en zat er veel te veel stof in).
Indien handig om te weten, Ik meet temps met CoreTemp en HWMonitor

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2013 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tenpo
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:28
Ik heb ergens gelezen in een review (bron kwijt) dat het idd een uitleesprobleem zou zijn en dit omdat amd en moederborden die amd cpu's huisvesten het verschil meten met een maximaal toegelaten temperatuur. Deze gegevens worden niet altijd goed verwerkt naar een absolute temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk nogsteets dat het deels komt omdat ik niet zo'n goede airflow in m'n kast heb vanwege het lage aantal case koelers die ik heb, Ik heb er maar 3 op dit moment. 1tje aan de voorkant die lucht binnenhaalt, 1 aan de achterkant die lucht naar buiten stuurt, en 1tje bovenaan die ook lucht naar buiten vervoert.

In de 'Near-future' ga ik nog 3 erbij kopen, en zorg ik ervoor dat ik er 2 voorop heb (Luchtstroom naar binnen), 1tje onderop (Luchtstroom naar binnen) en nog 1tje bovenop (luchtstroom naar buiten)
Verder heb ik nog geen Fan-Controller maar die ga ik zoiezo kopen zodra ik meer fans erbij haal.
Dit is ook hoog noodzakelijk want buiten m'n CPU Koeler Pins op het Mobo heb ik 2x een 3 pins en 1x een 4 pins op m'n moederbord zitten.

Toch blijf ik bij m'n gedachten dat het komt door mijn bovengemiddelde kamertemperatuur (geen goede ventilatie in m'n kamer) en het lage aantal Case Air flow koelers.

De CPU Koeler staat er niet Bol of Hol op sinds ik hem ff voor de 3de keer heb nagekeken, ik zal binnenkort ook even een foto hiervan maken en van m'n hele setup voor meer zekerheid. \

Koelpasta kan ook niet het probleem zijn sinds ik zekerweet dat dit goed is gegaan, heb een vriend erbij gehad die me er ook mee heeft geholpen (Hij heeft het niet voor mij gedaan) maar heeft me gewoon uitgelegd van, oke zo moet je het doen. Hij heeft in het verleden meerdere keren verschillende koelers gemonteerd dus ik vertrouw hem wel.
Voordat ik er nieuwe koelpasta op deed heb ik de CPU ook schoongemaakt met een beetje keukenrol en 70% Alcohol (Ik kon nergens 90% vinden dus ben maar met 70 gegaan)

Nog wat info wat ik heb gevonden op een engels forum:
(Your CPU is a silicone processor. These things are tough, generally surviving temperatures of 90-100 celcius. You should be fine so long as you stay below 70 c, as the piledriver architecture begins to throttle if it gets above this temperature)

Dus voor zover ik weet zit ik nog redelijk goed op 55-65 Graden op Hoog gebruik.

[ Voor 89% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2013 10:09 ]

• Phaerion
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-12-2024

Phaerion

Stillborn!!!

Ik gebruik alléén HWiNFO64, en ben sinds die tijd ook van die vreemde temperaturen af. Maar zodra ik ook maar even AI Suite heb geopend en daar de temp pagina bekijk, is er een kans dat er weer een vreemde temperatuur bij staat.

Mijn FX8350 wordt tijdens 'n potje gamen, inclusief 'n boost tot 4,2 G niet veel warmer dan 42/45 graden. Ik gebruik op het moment nog een CoolerMaster V8, waarvan ik de ventilator heb vervangen voor een Coolermaster Excalibur 120mm.

Snoep verstandig, lik m'n reet! :P

• Consigliere
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-02 17:08

Consigliere

Engineer

Verwijderd schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 09:39:
Ik denk nogsteets dat het deels komt omdat ik niet zo'n goede airflow in m'n kast heb vanwege het lage aantal case koelers die ik heb, Ik heb er maar 3 op dit moment. 1tje aan de voorkant die lucht binnenhaalt, 1 aan de achterkant die lucht naar buiten stuurt, en 1tje bovenaan die ook lucht naar buiten vervoert.

Dus voor zover ik weet zit ik nog redelijk goed op 55-65 Graden op Hoog gebruik.
Waar zit je PSU? onder of boven in de kast?

Aangezien het voor je fans niet moeilijk is om: ( voorkant pc ) ----->----- ----->----- Achterkant pc
Zo de lucht er door heen te gooien...als je boven in een fan heb zitten zal de voorste luchtstroom of afbuigen naar bovenkant kast en daar alles gaan ophopen of in 2 splitsen en dan achterkant/bovenkant uitblazen. Dus dat zou niet verkeerd moeten zijn.
Nu is bij jou het geval dat er een CPU koeler met fan opzit.. en er hoogstwaarschijnlijk kabels/connectors/ inbouwframe's in de case zitten waar door de luchtstroom zoals hierboven aan gegeven is veranderd in:

/-------/\/\-/\/-\/-
----->-------/-\/-/\-/\ Gaat verspreiden en dus de luchtstroom weg is. of omdat je cpu koeler naar beneden blaast.

Hoop dat je een beetje begrijpt wat ik bedoel.

Kijk anders eens hier:
Antec-Tweakers.net : "Whisper" - Silent PC
en dan de post van Marquis die een getekende airflow laat zien in die kast.

grtz

[ Voor 11% gewijzigd door Consigliere op 15-08-2013 12:38 ]

Bim Engineer Sanitaire Technieken PvOutput

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik begrijp wat je bedoelt, M'n CPU koeler blaast recht naar boven sinds dat de enige ''Goede'' optie was om hem te monteren, Ik heb een Fan bovenin m'n kast, 1tje achter en 1 voor (waarvan ik er nu 2 voor heb sinds ik een oudere fan erbij gebruik nu) Dus als t ware is mn CPU Koeler een 'soort van' Push & Pull nu.
M'n temps zijn de laatste tijd een stuk vooruit gegaan (als in ze zijn beter geworden) dus ik maak me ook al een stuk minder zorgen nu.

(De fans bovenaan en achter sturen de lucht naar buiten en de fans vooraan sturen de lucht naar binnen)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2013 20:27 ]

• Phaerion

Phaerion

Stillborn!!!

Als je videokaart zijn lucht niet via de achterkant de kast uit blaast, dan maakt je cpu nu dus gebruik van de warme lucht die je videokaart af geeft. Dus het is zéker géén goede optie, want de cpu maakt zo geen gebruik van de ventilator die van vóór de lucht de kast in blaast.

Mijn kaart blaast de lucht wél aan de achterkant de kast uit, en zelfs dan voel ik boven de videokaart de warmte die er nog af komt, wanneer ik mijn hand er boven houd. Misschien heb je iets aan een ventilator in het zijpaneel halverwege de viedokaart en de cpu koeler.

Maar ik denk vooral dat het lag aan de hoge kamertemperatuur van de afgelopen tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de afsluitingen voor de PCI Bankjes weggehaald zodat de lucht bij m'n videokaart er ook uit stroomt, was ik even vergeten te zeggen. Dus voor zover ik weet valt het wel mee hoeveel warme lucht m'n cpu krijgt.

En ja ik geloof ook dat het vooraal aan de kamertemperatuur lag, het was ook vreselijk warm buiten en binnenshuis wanneer ik de fan erop gezet had.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2013 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion

Phaerion

Stillborn!!!

Ik ben daardoor een beetje gaan experimenteren met een andere ventilator in de cpu koeler. Die heb ik vervangen met een ventilator met een hoger toerental en een sterkere luchtstroom, wat in mijn geval wel gelijk het juiste effect gaf. Nu is alleen mijn north brdige nog wat aan de warme kant, en omdat ik wil overclocken heb ik daarom besloten toch maar een waterkoeling in te bouwen. Maar op stock snelheden met 'n kleine turbo boost is het hier nu in principe wel goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Arctic Cooling MX-2 koelpasta
Dark rock 2 koelblok
Scythe Ultra Kaze 3000 ventilator

geklokt op 4700mhz en 1.375 v

blijft tempratuur normaal rond 32 graden en in game modus 45 graden
Pagina: 1