• Jewyk
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
Sinds gisteren staat mijn nieuwe systeem op mijn bureau, inclusief nieuw scherm. Alles lijkt te werken, maar nu valt me op dat er uit mijn scherm een hoog piepgeluidje komt als deze NIET aanstaat (maar wel voorzien is van stroom). Achteraf heb ik dit gisteren ook al wel gehoord, maar ik heb toen niet uitgezocht waar dit vandaan komt.

Ik heb een pricewatch: LG IPS224V-PN Zwart, en het probleem doet zich dus voor als het scherm NIET aan staat, maar wel voorzien is van stroom, en het wordt erger/hoger als ik mijn HDMI kabel erin steek. Als hij aanstaat lijkt er niks aan de hand te zijn (of het is in ieder geval een heel stuk minder/nauwelijks hoorbaar), maar zodra ik 'm dan weer uitzet begint het weer.

Iemand enig idee hoe ik dit kan verhelpen, want anders wordt het denk ik terugbrengen. Het is een vreselijk irritant geluidje, en moet toch niet mogen bij een monitor die net twee dagen uit de doos is. Het zou wel op te lossen zijn door de stekker elke keer uit het stopcontact te halen, en dat was wat mij betreft ook prima geweest als dit scherm al een halfjaar stond, maar nu zo direct uit de doos ben ik niet echt happy met zulke oplossingen, zou gewoon niet moeten mogen.

Alvast bedankt!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:17

D4NG3R

kiwi

:)

Is de monitor en alle aangesloten apparatuur aangesloten op een geaard stopcontact? Zo ja > Coilwhine. Zo nee > Sluit de boel aan op een geaard stopcontact en luister of het dan weg is. Zo nee > Coilwhine.

[ Voor 33% gewijzigd door D4NG3R op 10-08-2013 16:48 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Jewyk
  • Niet online
Bedankt voor je snelle antwoord. Het is aangesloten op een geaarde stekkerdoos die in een geaard stopcontact zit, dus dat moet goed zijn. Maar als ik het goed begrijp is dit dus niet op te lossen, en zal het waarschijnlijk net zo zijn als ik 'm om zou ruilen voor een ander exemplaar?

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:41
Vraagje, weet je zeker dat het uit je beeldscherm komt? Ik heb namelijk ook een LG beeldscherm, deze gebruikt een adapter welke een piepgeluid maakt als mijn beeldscherm uit staat. Ik gok dat dit ook coilwhine is.

Nog een vraagje: Verandert de toon als je beeldscherm op stand-by staat en het aanlampje knippert?

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Coilwhine heb je ook als je op een geaarde wcd alles hebt aangesloten.
Wat je kunt doen, is kijken of de coilwhine weg is bij een andere vernieuwingsfrequentie of resolutie. Als dat zo is zit je trillende spoel waarschijnlijk op het aansturingspaneel. Heb je altijd coilwhine, moet je in je voeding kijken. Coilwhine kun je stoppen door op de trillende spoel een lak te smeren of een lijm in te laten lopen die hard wordt, dan stoppen de windingen met trillen.

• Jewyk
  • Niet online
@LongBowNL
Ik ben vrij zeker dat het uit het beeldscherm komt, er zit sowieso geen losse adapter bij, 't is gewoon een kabel die ik er in moet prikken. Zoals ik al zei maakt het scherm als het helemaal uitstaat het geluid, als hij aan staat (lampje brandt dan ook) lijkt het geluid weg te zijn. Bij standby knippert dus het lampje, en als het aan is hoor ik niks, maar als het uit is hoor ik de piep weer. Is moeilijk te horen omdat het zo snel verandert, maar dat is tenminste wat ik denk te horen.

@Bartjezz
Ik heb het probleem als het scherm UIT staat, dat kan ik dus met vernieuwingsfrequentie of resolutie aanpassen niet oplossen, neem ik aan? Verder heb ik eigenlijk ook niet zoveel zin om een net nieuw scherm open te gaan schroeven, er zit nog garantie op..

• DynaMikeY
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-02 23:08

DynaMikeY

1976 Kever 1300

Kapotte/losse windingen van een spoel (coilwhine dus), eenvoudig op te lossen door wat plasticspray (Plastik70) op de betreffende spoel te spuiten. Vroeger veel gedaan toen ik nog CRT monitoren (waar meer spoelen inzitten) voor mijn werk moest repareren.

Maar aangezien je nog garantie hebt zou ik hem mooi dichtlaten en gewoon op garantie melden.

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

• Jewyk
  • Niet online
Ik wacht nog even af of het erger wordt, en ik mail even naar de zaak waar ik 'm gekocht heb wat ze er daar van denken. In principe heb ik twee jaar garantie, dus mocht het erger worden dan kan ik het altijd nog laten repareren/vervangen.

Bedankt voor de snelle antwoorden in ieder geval. :)
Pagina: 1