Hoe kan ik dit weer goedmaken?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent198
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-10-2023
Hallo,

Bij het vervangen van de aan/uit knop bij de lg p880, heb ik per ongeluk een stukje soldeer tin meegenomen toen ik het speakertje verwijderde, ik krijg maar niet een beetje soldeer terug, het hecht gewoon niet meer.

Hoe krijg ik dit weer terug, ik ben maar een beginner op het gebied van solderen, ook is mijn soldeer tip niet erg klein voor dit werk.

Hier een foto, het rood omcirkelde beneden is het probleem, het moet weer zo worden als het boven omcirkelde.

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/2dwhjmd.png

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Misschien gebruik je het verkeerde soldeer tin?

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Inderdaad, je moet soldeertin van 60/40 verhouding met harskern gebruiken. Die van de gamma om leidingen aan elkaar te solderen werkt niet zonder van die solutie die je eerst op het koper moet smeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Inderdaad wel elektronica soldeer gebruiken.

Zit er nog wel metaal op die plek of heb je dat eraf getrokken?
In dat geval gaat het namelijk lastig worden.
Gezien de kleur zou ik denken dat er nog metaal zit, maar ik vraag het maar even na

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent198
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-10-2023
Er zit nog wel metaal op de plek, volgens mij een stukje koper, het is eigenlijk te klein om goed te zien. Ik ga opzoek naar ander soldeer dan, met die "solutie"

Ik laat deze week mijn vorderingen weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
Dus NIET deze:
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/97/Solder.jpg/220px-Solder.jpg

Maar deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.kleinspul.nl/products_pictures/soldeertin_100_fixpoint.jpg
Check wel of er een harskern in zit!

Of desnoods als je niet verwacht veel te solderen deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.handelsondernemingveenstra.nl/webwinkel/images/TIN%20IN%20BUISJE.bmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:03
Zit er nog wel een pad op, of heb je die er per ongeluk af gelift? Anders: flux gebruiken.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Die soldeertin die je niet terug krijgt, is dat de originele tin die uit het apparaat komt? Die is loodvrij, je mag geen producten meer verkopen waar lood in zit (geldt ook voor de tin). Loodvrije tin heeft een hoger smeltpunt en laat zich ook niet zo makkelijk bewerken als loodhoudend. Dat het niet meer goed hecht kan komen doordat je het pad niet meer goed verwarmd krijgt. Vooral bij groundpads moet je bout flink stoken omdat de warmte van je bout de hele groundplane in trekt. Flux maakt het solderen per definitie makkelijker omdat de tin dan nog beter vloeit, ook bij loodvrij, maar deze pads zijn nog redelijk groot met een redelijke afstand. Denk dat het zonder ook wel lukt.

Overigens Bartjezz, volgens mij heb ik die eerste klos (rode spoel met wit label) thuis liggen, prima spul. Hoe de klos eruit ziet maakt geen zak uit. Je moet op de samenstelling letten op het label, op de 2e foto mooi te zien. 60Sn (60% tin) en 40Pb (40% lood) en een klein beetje koper of zilver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
Flake schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 12:32:
Die soldeertin die je niet terug krijgt, is dat de originele tin die uit het apparaat komt? Die is loodvrij, je mag geen producten meer verkopen waar lood in zit (geldt ook voor de tin). Loodvrije tin heeft een hoger smeltpunt en laat zich ook niet zo makkelijk bewerken als loodhoudend. Dat het niet meer goed hecht kan komen doordat je het pad niet meer goed verwarmd krijgt. Vooral bij groundpads moet je bout flink stoken omdat de warmte van je bout de hele groundplane in trekt. Flux maakt het solderen per definitie makkelijker omdat de tin dan nog beter vloeit, ook bij loodvrij, maar deze pads zijn nog redelijk groot met een redelijke afstand. Denk dat het zonder ook wel lukt.

Overigens Bartjezz, volgens mij heb ik die eerste klos (rode spoel met wit label) thuis liggen, prima spul. Hoe de klos eruit ziet maakt geen zak uit. Je moet op de samenstelling letten op het label, op de 2e foto mooi te zien. 60Sn (60% tin) en 40Pb (40% lood) en een klein beetje koper of zilver.
Dat was ook de bedoeling, de samenstelling en niet dat het van die hele dikke is voor loodgieters...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slopert
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 30-09 19:30
Voor de volledigheid, 60/40 is niet meer te koop voor professionele gebruikers. Die mogen het niet meer gebruiken. Voor de hobbist is het nog beschikbaar en legaal.

Maar je zou beter een kunnen kijken naar een dunnere punt voor je bout, dat scheelt al een hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Flake schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 12:32:
........ Flux maakt het solderen per definitie makkelijker omdat de tin dan nog beter vloeit, ook bij loodvrij, maar deze pads zijn nog redelijk groot met een redelijke afstand. Denk dat het zonder ook wel lukt.
...........
Probeer misverstaan te vermijden. Zonder flux is solderen gewoon helemaal onmogelijk, ik neem aan dat je dat ook niet bedoelt. Maar door een absolute leek kan het wel zo gelezen worden.
Hiervoor is al heel lang geleden harskern uitgevonden, daarvoor gebruikte men soldeervet.
Wat klopt, is dat soms nog een beetje vloeimiddel toevoegen nuttig kan zijn. Als het maar geen S39 is, maar vloeimiddel dat uitdrukkelijk geschikt is voor elektronica.

[ Voor 4% gewijzigd door Techneut op 11-08-2013 14:36 ]

Pagina: 1