• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-01 23:12
Sinds september 2012 is de i3 3240 op de markt en bijna vijf maanden later verschijnt de i3 3210. Het zijn beide processors met de zelfde architectuur maar dat is niet het enige wat ze gemeen hebben.

Volgens Intel zijn het precies dezelfde processors alleen is de i3 3210 iets lager geklokt dan de i3 3240
Volgens CPU world heeft de i3 3210 geen enkel voordeel over de i3 3240.

Dan vraag ik me toch af waarom is de i3 3210 eigenlijk op de markt gekomen en waarom de i3 3210 niet minstens goedkoper is dan de i3 3420

Kan iemand me dat uitleggen ?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Gewoon marketing, zoveel mogelijk types in de markt zetten om zoveel mogelijk te verkopen.

Als ik alleen al naar de i3 kijk, zijn er 15 (!) flavours op de markt.
Dan zijn er ook nog de i5 en de i7.

Mij ga je niet vertellen dat er zoveel verschillende user-profiles te bedenken zijn die zo een enorme verscheidenheid aan types rechtvaardigt.

• Hippocampus
Is de mindere chip dan duurder zodat mensen denken dat die beter is ? |:( of houden de retailers gewoon wat meer in hun kassa ?

[ Voor 26% gewijzigd door Hippocampus op 10-08-2013 11:39 ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Marketing, daar moet je voor gestudeerd hebben. Bovendien heel ondoorzichtig.

Mooiste voorbeeld zijn nog de cpu met een T erachter: die zijn dan energiezuiniger. Daar betalen mensen ook extra voor. Het enige verschil met dezelfde cpu type zonder T is echter dat de T chip lager geklokt is (multiplier is vastgezet op een lager niveau) , en daardoor dus een lagere TDP heeft. Als je een K versie zou kopen, en deze lager klokt, bereik je precies hetzelfde.

Maar 1 ding heeft intel nu, in dit geval dus, in ieder geval (marketing technisch) bereikt: we hebben het weer over Intel.

Verwijderd

Kloksnelheid 3.2 GHz versus Kloksnelheid 3.4 GHz.
Dat is het enige verschil.
Maar dit zie je toch ook wel bij AMD gebeuren.
Het zal wel een miskleun van een foute serie wezen en deze paste hier nog net tussen.

Verwijderd

Hippocampus schreef op zaterdag 10 augustus 2013 @ 10:11:
Sinds september 2012 is de i3 3240 op de markt en bijna vijf maanden later verschijnt de i3 3210. Het zijn beide processors met de zelfde architectuur maar dat is niet het enige wat ze gemeen hebben.

Volgens Intel zijn het precies dezelfde processors alleen is de i3 3210 iets lager geklokt dan de i3 3240
Volgens CPU world heeft de i3 3210 geen enkel voordeel over de i3 3240.

Dan vraag ik me toch af waarom is de i3 3210 eigenlijk op de markt gekomen en waarom de i3 3210 niet minstens goedkoper is dan de i3 3420

Kan iemand me dat uitleggen ?
Eigenlijk is dat hierboven al aangegeven.

Dat is een marketing truk die gewoon werkt :p

Op de 2de hands markt haal ik ook zo wel van die trukken uit.
Dit werkt geweldig om je oude gereedschappen / hardware / spare parts te slijten & er meer van te krijgen.
Potentiële kopers vragen dan steeds: "Waarom kost die ene meer ?"
Antwoorden: "dat is van een beter merk", "komt recht uit de verpakking", "maken ze tegenwoordig niet meer", "Intel inside (terwijl beiden een intel cpu hebben)".
90% koopt de iets duurdere >:)

• Hippocampus
Het zal m wel in de stepping zitten (de 3240 heeft l1 en de 3210 heeft p0) of is dat ook te verwaarlozen ?

Edit Ik kan zo niet vinden wat nou eigenlijk de verschillen zijn tussen die steppings. Ik neem aan dat er foutjes gefixt of optimalisaties doorgevoerd zijn in de nieuwere p0 stepping maar ik kan er geen informatie over vinden.

Wel heb ik dit formulier gevonden, maar dit gaat alleen maar over niet verholpen fouten. Weet iemand daar meer over te vertellen ?

[ Voor 71% gewijzigd door Hippocampus op 13-08-2013 05:56 ]

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Een nieuwe stepping krijgt bij intel doorgaans geen nieuwe naam, bij een bestaand model wordt soms ook overgegaan op een nieuwe stepping dus dat een 3240 altijd l1 heeft is wat onzeker (ten minste, zo was het altijd, als dat recentelijk niet veranderd is). En ja, genoeg modellen die alleen in kloksnelheid verschillen. Ook dat is al zo sinds jaar en dag. En die komen allemaal uit dezelfde fabriek en hebben dus allemaal dezelfde stepping, behalve oude voorraden natuurlijk.

De prijs is niet altijd logisch, dat zal wel liggen aan bij welke leverancier een winkel inkoopt of aan hoe groot de voorraden zijn of iets dergelijks. Het gebeurt vaak genoeg dat een trager model niet goedkoper is. Het is wel raar dat de prijs volgens de site van intel zelf niet lager is inderdaad. Maar daar zou ik niet te veel achter zoeken

[ Voor 18% gewijzigd door bwerg op 13-08-2013 12:53 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Hippocampus
ahh, bedankt voor de info, maar is een nieuwe stepping bedrijfsgeheim of kan men die gegevens ergens inzien ? want ik kan er zo niets over vinden.
Pagina: 1