Linux backup server software

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJVG
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-08 06:40
Hallo,

Weet iemand backup software zoiets als bv Crashplan maar waarbij je ook een cloud mirror kunt maken van je backup server?

Ik zoek al een geruime tijd naar een complete oplossing en heb al zeker 30 verschillende programma's bekeken maar geen kan ook een backup (mirror) maken van de backup server zelf. Ik kan hier natuurlijk wel weer een aparte tool voor gebruiken maar ik zou graag alles vanaf 1 punt overzichtelijk willen houden.

Ik wil uiteindelijke software hebben die op een linux server draait en hiervanuit diverse (windows) client PC's kan backuppen. Ook wil ik data die op dezelde (file)server staat kunnen backuppen. (Met Crashplan installeerde ik gewoon ook de client software op de server) Bij voorkeur controleer ik alles vanuit een (web)gui op de server maar command line is ook goed. Belangrijker vind ik dat er een duidelijk overzicht wordt gegenereerd en het liefst per email hiervan op de hoogte wordt gehouden (backup report). Tot zover is dit redelijk goed te vinden. Crashplan bv, welke ook uitstekend verie control doet. Maar wat ik tot nu toe nog niet heb kunnen vinden is de mogelijkheid om de backup server te backuppen naar een cloud server en dan bij voorkeur encrypted. Crashplan kun je wel een tweede backup path geven maar alle clienten sturen daar dan hun backup direct naartoe. Ik wil dat de mirror bv steeds om middennacht wordt gesyncd.

Ik heb zelf ook naar enterprise oplossingen gekeken omdat ik gewoon benieuwd was of er uberhaubt iets op de markt is die deze features heeft. Ik heb het niet gevonden maar eerlijk gezegd heb ik ook niet het geld voor de meeste enterprise oplossingen. Crashplan viel trouwens wel mee.

Ik houd me aanbevolen voor suggesties :-)

RJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Welke storage wil je gaan gebruiken om de backups op op te slaan?

Wil je dat "in de cloud" hebben, zoals bij Crashplan het geval?

Zo niet, zijn er 3 apps die ik zo uit mn blote hoofd ken, die meerdere servers aankunnen en echt iets van scheduling e.d. BackupPC is goed voor kleine omgeving. Staat er heel snel, en kan best veel, in ieder geval "genoeg". Iets wat wat dichter tegen "echte" enterprisegrade aanligt, zijn Bacula en ZAmanda.

Dat zijn professionele pakketen, die ook een "opensource" editie uitbrengen. Hier mist wel enige applicatie-integratie in (weet bijvoorbeeld zo niet of VSS ondersteund wordt).

http://backuppc.sourceforge.net/
http://amanda.zmanda.com/
http://www.bacula.org/en/

Als het wel geld mag kosten, kun je eens kijken naar Hosted Backup oplossingen. Denk dan aan bijvoorbeeld Commvault, E-Vault, IASO...
Hierbij draai je niet zelf je server, maar heb je wel meteen je data off-site...

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJVG
@Rainmaker; bedankt voor je reply. Ik ken de drie pakketten. BackupPC maakt helaas geen gebruik van client software en amanda heeft voor de community geen gui en daarbij volgens mij geen (uitgebreide) rapportage. Bacula ben ik mee bezig maar is vrij omslachtig en daardoor behoorlijk overkill.

Ik heb in mijn file server een raid5 array van enkele terrabytes beschikbaar voor backups. CrashPlan liet ik daar dus de backups van alle clienten archiveren (met de Pro versie). Dit werkte best goed. Behalve dat CrashPlan een vrij ingewikkelde opslag methode gebruikt. Bij het valen van de server, kom je dan niet eenvoudig aan je data. Het gebruiken van een extra "in de cloud" opslag vereist een extra server software installatie van CrashPlan op de cloudserver. Alle clienten sturen dan de backup data dubbel. Dat wil ik liever niet.

Bij het doorbladeren van mijn bookmarks kwam ik terug op http://www.ahsay.com. Eigenlijk voor bedoeld voor providers. Je koopt alleen client licenties, de server software is gratis. De prijs, als ik het goed lees (60 euro per licentie) valt reuze mee. Alleen jammer dat er geen client software voor linux is.

[ Voor 30% gewijzigd door RJVG op 10-08-2013 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:55
Als je zelf ruimte hebt, zou je eens kunnen kijken naar rsnapshot. Persoonlijk ben ik groot fan van Bacula, of tarsnap.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• efan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
owncloud, en de backup server via cron een scriptje laten draaien met dd (of iets als Deja-Dup, hier te vinden: https://apps.ubuntu.com/cat/applications/deja-dup/ )?

[ Voor 39% gewijzigd door efan op 10-08-2013 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJVG
@DiedX & ido; momenteel draai ik verschillende scripts, gebaseerd op rsync. Dat werkt allemaal wel maar ik vind de controle over de backups en dan met name de rapportage niet voldoende. Er vanuit gaan dat het wel goed loopt vind ik riskant en regelmatig controleren, ja dat doe ik dan weer niet.. Daarom zoek ik iets wat voornamelijk op dit vlak meer biedt. Grote voordeel van CrashPlan vond ik trouwens ook de gebruikers interface van de client software. Hiermee hebben de clienten een eenvoudige tool om hun data te backuppen en restoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJVG
Misschien moet ik wel twee oplossingen gaan gebruiken. Een speciaal voor client backups en een voor het mirroren van de server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchNutcase
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

DutchNutcase

E = mc^2

RJVG schreef op zaterdag 10 augustus 2013 @ 14:27:
@DiedX & ido; momenteel draai ik verschillende scripts, gebaseerd op rsync. Dat werkt allemaal wel maar ik vind de controle over de backups en dan met name de rapportage niet voldoende. Er vanuit gaan dat het wel goed loopt vind ik riskant en regelmatig controleren, ja dat doe ik dan weer niet.. Daarom zoek ik iets wat voornamelijk op dit vlak meer biedt. Grote voordeel van CrashPlan vond ik trouwens ook de gebruikers interface van de client software. Hiermee hebben de clienten een eenvoudige tool om hun data te backuppen en restoren.
Als je rsync gebruikt kun je natuurlijk ook gewoon de resultaten daarvan laten mailen door je server. Dan kun je af en toe kijken of alles loopt, zoals je wil. Ik gebruik het zelf op deze manier en als je een voorbeeld wilt van mijn backup script, moet je t maar even laten weten.

Luctor et Emergo || specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-05 22:24
Zakelijk gebruik ik BruServer, draait op een dell server met sas tape unit.
te bedienen via cli, gui en windows gui ( ook remote ) .
client installeren op Linux mac en windows ( pc en server)
nog geen tijd gehad voor onderstaande maar dat komt weer als ik wat ruimer in de tijd zit.

Baculla samen met deze.
die heeft ook windows clients volgens mij.

Clonezilla, voor installaties van pcs en servers.

de disaster recovery is een iso,
en die kan je weer ergens anders heen kopieren b.v.

Suc6 met nadenken. :+

ehhh.. noppes

Pagina: 1