Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreanor
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 25-09 13:21
Beste tweakers,

Even in het kort wie ik ben.

Ik ben 27 jaar, woon op mijzelf (in het oosten van het land helaas) en heb een HAVO en MBO(4) Bouwkunde diploma. Hierna gewerkt bij de AH en bij twee sprinklerbedrijven als technisch tekenaar / werkvoorbereider. In de sprinklerwereld ben ik (ook) begonnen zonder relevante diploma's en heb een cursus gedaan en gehaald tot Aankomend Sprinkler Technicus (waar maar enkelen in één keer voor slagen).

Helaas ligt mijn hart niet in de sprinkler wereld of zelfs bouwkunde en heb al die jaren iets gedaan waar ik niet blij van werd (op zijn zachts gezegd).

Gezien mijn huidige jaar contract niet wordt verlengt vind ik het tijd voor iets waar mijn hart wel ligt. Zodat ik niet meer met tegenzin naar mijn werk ga!

Mijn passie(s) zijn gamen, internet en alles wat daarbij komt kijken (dus van code tot art design, reviews/video's, etc.). Ik teken graag in 3d. Als ik hierover praat tijdens bijv. sollicitaties dan zegt men dat mijn ogen gaan sprankelen. En ik photoshop graag dus iets als website designer, photoshopper (als dat een baan is) of ontwerpen van reclamefolders lijkt mij ook leuk.

Ik zoek dus werk in sectoren waar ik geen relevante diploma's heb en als enige verkooppunt heb ik mijn passie en misschien het feit dat ik slaag voor een zware opleiding in een sector waar mijn hart niet ligt terwijl ik wist dat mijn contract niet verlengt werd en ik niet verder wil in deze sector.

De grote vraag is:
Is het mogelijk om, net zoals ik in de sprinklerwereld gedaan heb, zonder relevante diploma's werk te vinden in bijvoorbeeld de game sector, reclame wereld, ICT, IT of website design?

Zo ja, waar moet ik dan aan denken/beginnen en zo niet, wat kan ik het beste doen? Een werk-leer traject, avond cursus of fulltime opleiding (de laatste is eigenlijk geen optie financieël gezien).

Alvast bedankt voor de reacties.

PlayerUnknown's Battleground: TryingDutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Wellicht een idee om een soort van portfolio op te stellen van je werken?
Er wordt momenteel vrij makkelijk gesorteerd op opleiding (aanbod simpelweg veel te groot).
Misschien dat je door het toevoegen van een portfolio ergens tussen uit springt.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Zoals Switchie al zegt, kan het wel maar niet volgens de normale weg. Ik denk echter dat een portfolio niet de oplossing is binnen de normale weg (sollicatiebrief etc) omdat men (en dat weet ik uit ervaring) vaak geen tijd/zin (want tijd = prioriteit) heeft dat allemaal door te akkeren. Dan is het simpeler om iemand met de juiste papieren te vragen.

Ik denk dat het antwoord richting netwerken ligt. Je moet het van vertrouwen en de gun-factor hebben. Iemand moet vertrouwen in jouw hebben en dat komt niet makkelijk via de reguliere weg zonder de juiste papieren in een markt waar veel aanbod is. ALS je dus wilt slagen moet je veel vrienden/kennissen gaan maken, borrelen, feestjes aflopen etc.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik ben ook wel van het meesturen van enkele dingen uit je portfolio, gewoon 3 á 4, a4-tjes waarop jouw mooiste werk staat met een klein tekstje erbij over hoe en wat.
Iedereen die jouw brief opent zal er naar kijken en beoordelen. Ook handig om een website te maken met je volledige portfolio zodat ze eventueel nog even op je site kunnen kijken wat je allemaal kan.
Als het portfolio wat ze zien hun bevalt zullen ze echt wel contact opnemen, of je nu wel of niet aan de eisen voldoet.

Nu even over het doen van een opleiding, ik ben 4 jaar geleden begonnen met het halen van een diploma in voltijd omdat er gewoon geen vast werk is in de bouw. Mijn MBO bouwkunde, 2 jaar geleden gehaald en nu op het HBO voltijd bezig, nog 2 jaar te gaan. Financieel wel een beetje krap maar je hebt nog recht op studiefinanciering. En met af en toe een klusje tekenen is er altijd wel wat bij te verdienen.

[ Voor 30% gewijzigd door Ernemmer op 09-08-2013 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Dreanor schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 22:38:
[..]
De grote vraag is:
Is het mogelijk om, net zoals ik in de sprinklerwereld gedaan heb, zonder relevante diploma's werk te vinden in bijvoorbeeld de game sector, reclame wereld, ICT, IT of website design?

Zo ja, waar moet ik dan aan denken/beginnen en zo niet, wat kan ik het beste doen? Een werk-leer traject, avond cursus of fulltime opleiding (de laatste is eigenlijk geen optie financieël gezien).
Het kan, maar je bent wel wat aan de oude kant. Ik ben op mijn 17e begonnen (nu 29) met full-time webdevelopment. Het was een hobby, toen een zomerbaantje, toen een vaste baan. Ik heb geen enkele opleiding behalve de middelbare school.

Als je bij mij zou solliciteren zou ik kijken naar een aantal dingen: ben je goed in je werk, en ben je goed in het oplossen van problemen. Ervaring zegt niet alles, maar bepaalt (helaas) wel grotendeels je salaris bij de mensen van HR.

Let wel op dat de markt redelijk verzadigd is met zogenaamde "prutsers": de mensen die ooit iets met HTML hebben gedaan, die vervolgens WordPress geinstalleerd krijgen op een WAMP-server, en opeens besluiten dat ze zowaar professional kunnen worden.

Een paar sollicitatie vragen waar ik het kaf van het koren scheidt:
  1. HTML: Wat is het verschil tussen een XHTML strict doctype en de HTML5 doctype?
  2. HTML: Wat vindt je interessant aan de HTML5 standaard?
  3. HTML: Wat is responsive design?
  4. Javascript: Kan je het verschil tussen public en private methods in een class uitleggen?
  5. Javascript: Hoe maak je een method private of public?
  6. Javascript: Waarvoor gebruik je de prototype property binnen Javascript?
  7. Javascript: (Bonus) Leg uit het verschil tussen function.apply() en function.call().
  8. Overig: Wat zijn REST-ful services?
  9. Overig: Een webpage is traag, jij moet hem debuggen: waar begin je?
  10. Overig: Ben je bekend met SQL? Indien ja: licht toe wat een inner join doet; wat zijn indexes; wat is een primary key.
  11. Overig: Wat is UTF-8?
  12. Bonus: Kan je me iets vertellen over de gehele webstack van een website, de architectuur, hoe de componenten samenwerken?
Als je dit allemaal weet te beantwoorden krijg je een 2e gesprek waar ik verder inga op de technieken die je claimt te beheersen in je CV en in het gesprek. Afgelopen maart heb ik een ~20-tal sollicitaties afgenomen waarbij maar 1 kandidaat in staat bleek alle vragen te beantwoorden, en dit zijn dan al mensen die door de selectie van HR zijn gekomen (we zochten een medior of senior front-end webdeveloper). Blijkt dat mensen met 10+ jaar aan ervaring uiteindelijk minder wisten dan een 20-jarige student aan de VU voor wie het vak niet meer dan een hobby was. Hij is aangenomen als junior maar outperformed ook mij qua productie.

TL;DR: Als je iets gaat ondernemen: begin bij de basis en verwacht niet alles in 1 keer te kunnen. Begin bij een kleine startup of voor jezelf, bouw een portfolio op, zoek goed naar de meest moderne technieken, en blijf altijd in je achterhoofd houden voor wie je nou eigenlijk werkt. Dat is vaak niet je werkgever, ook niet de klant, maar juist de klanten van je klant: de eindgebruiker. Dit gaat op of je nou designer (UX of UI) bent, front-end developer, of back-end developer.

Echter, zeker in het begin zal je het lastig krijgen. Voor jou zijn er namelijk tientallen zoniet honderden andere kandidaten die: 1. jonger zijn, 2: goedkoper zijn (of lijken, voor HR in ieder geval), 3: een relevante opleiding hebben, en 4: ervaring hebben.

Als je een goed bedrijf kan vinden waar je kan leren: top! Blijf er vooral een paar jaar plakken om die werkervaring op te doen :)