Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Aankoopadvies: Ga ik nu voor overkill?

Pagina: 1
Acties:

• kadoendra
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-11 22:00
Ik ben op zoek naar een laptop voor wat eenvoudige videobewerking. Wat versta ik daaronder? Ik film veel in 1080p50 en ik doe met die filmpjes niet veel meer dan de datum en tijd erin zetten, ze aan elkaar plakken met wat fade in en fade out en converteer ze vervolgens naar een groot mp4 bestand. Ik gebruik hiervoor Adobe premier elements 9. Daarnaast wat lichte videobewerking met Photoshop elements 9.0. Allemaal niet heel ingewikkelde dingen. Beetje contrast, beetje niveaus aanpassen et cetera. Verder voornamelijk officetaken, maar dat kan zowat op elke laptop. Gamen: leuk als het kan, maar absoluut niet noodzakelijk.

Nu heb ik zowat alle laptop BBG's van dit jaar gelezen, maar ik kan niet zo goed plaatsen in welke categorie "mijn" laptop nu moet vallen. Is dit in de categorie basis? Of mainstream, of multimedia? In de BBG's wordt dit m.i. niet geheel duidelijk wat onder deze definities wordt verstaan.

Nu had ik zelf bedacht dat ik voor een i7 moest gaan, 8 GB geheugen, een aparte videokaart en een 1080p scherm. Nu is dat laatste wellicht niet geheel noodzakelijk, maar dat vind ik gewoon mooi. Ik kom dan met het budget dat ik in gedachten heb (max €900,-) uit op bijvoorbeeld dit: Asus N56VB

Ik vraag me alleen een beetje af of dit wellicht niet een beetje overkill is. Kom ik er bijvoorbeeld met de door mij beschreven taken ook met een i5. Bijvoorbeeld deze: Asus N56VB

Met andere woorden, heb ik per se een i7 nodig?

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Het makkelijkste lijkt mij om even op te zoeken op welke resources de gebruikte software precies leunt.
Sommige software kan ontzettend goed met de GPU overweg, terwijl andere progjes het liever van de CPU hebben.
Wel lijkt mij 8GB ram het minimum maar hedendaags "zwaar" gebruik.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11 09:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Als je 1080p plaatjes bewerkt is het handig ook een HD scherm te hebben.

Verder kun je bij videobewerking nooit genoeg en snel genoeg harder schijf ruimte hebben. Hoe los je dat op? USB 3 externe harde schijven? NAS (over bekabeld netwerk...) ?

Processor lijkt me niet zozeer de bottleneck. Geheugen wil je zoveel mogelijk hebben.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• kadoendra
leuk_he schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 21:57:
Als je 1080p plaatjes bewerkt is het handig ook een HD scherm te hebben.

Verder kun je bij videobewerking nooit genoeg en snel genoeg harder schijf ruimte hebben. Hoe los je dat op? USB 3 externe harde schijven? NAS (over bekabeld netwerk...) ?

Processor lijkt me niet zozeer de bottleneck. Geheugen wil je zoveel mogelijk hebben.
De losse filmpjes staan reeds op een externe hdd. Normaal doe ik deze taken op mijn desktop, maar ik heb een "achterstand" (dwz, wel alles op de schijf gegooid maar verder nooit meer naar omgekeken) en wil niet avond aan avond op zolder achter de desktop zitten. Schijfruimte is dus niet zozeer het probleem.

Nog een kleine aanvulling; de laptop komt hier in huis en de enige transfers die hij zal maken is van de keukentafel, naar de stoel onder de keukentafel :) Portabiliteit is dus niet van belang.

Daarnaast ben ik me bewust van de voordelen van een SSD, maar dat zit er met mijn budget vermoedelijk niet in.

De door mij genoemde voorbeelden zijn overigens niet voor niets van Asus. Ik heb daar goede ervaringen mee (met de F3sc)

[ Voor 22% gewijzigd door kadoendra op 09-08-2013 22:13 ]

Verwijderd

Asus is momenteel haast de enige die in jouw segment wat leuks maakt. Als alternatief heb je de inspiron 15R SE, die is vooral goedkoper en wat minder gebouwd.

De concurrentie heeft niet zo veel wat jouw eisen betreft. Sony heeft iets wat vooral veel lichter is, lenovo heeft iets waar je bouwkwaliteit inlevert voor een marginaal betere grafische kaart. Dat lijken mij niet echt opties.

• kadoendra
Verwijderd schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 22:34:
Asus is momenteel haast de enige die in jouw segment wat leuks maakt. Als alternatief heb je de inspiron 15R SE, die is vooral goedkoper en wat minder gebouwd.

De concurrentie heeft niet zo veel wat jouw eisen betreft. Sony heeft iets wat vooral veel lichter is, lenovo heeft iets waar je bouwkwaliteit inlevert voor een marginaal betere grafische kaart. Dat lijken mij niet echt opties.
Thanks, helder. En is de i5 dan voldoende of kan ik dan toch beter voor de i7 gaan?

Verwijderd

De i7 heeft 2x zoveel cores, en zal derhalve ongeveer 2x zo snel dingen bewerken (eigenlijk: 1.8x omdat de cores wat lager zijn geklokt). Dat lijkt mij zeker de moeite waard.
Pagina: 1