moederbord vrm koeling

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:48
Dit is deels een info/advies vraag en deels een aankoop vraag, dus ik heb hem maar hier gezet.

Ik heb een pricewatch: Gigabyte GA-990FXA-D3 moederbord.
Hij draait nu i.c.m. een pricewatch: AMD Phenom II X4 955 Black Edition op 4GHz @ 1.40V (stock voltage).
Ik heb hem ook een tijdje op 4,2GHz gedraait @ 1,525V, maar heb nooit naar mobo temperaturen gekeken.

Ik wil over een tijdje gaan overstappen naar een nieuwe 8-core steamroller (als daar support voor komt), of anders een FX8350/FX8320 (uiteraard weer met overklok).

Ik heb al ontzettend veel info van: http://www.overclock.net/...-with-125w-tdp-processors , die site is eigenlijk de reden dat ik meer koeling wil.

Aangezien het geen puur overklok bordje is met slechts een 4+1 power fase (http://www.overclock.net/...rboards-vrm-info-database) wil ik alvast wat maatregelen nemen om een defect te voorkomen.
Volgens mij zijn de VRM's zelf wel van aardige kwaliteit, daarnaast heeft het bord VRM protection (met de nieuwere bios die toch benodigd is voor de nieuwe processor), dus hopelijk branden ze sowieso niet door (maar wat gebeurt er dan, throttling / shutdown?)
Ook is het een "split power phase" wat dan weer voordeel zou moeten betekenen voor de maximale load op een VRM.
Ik ben een complete elektronica leek, dus vergeef me als ik het verkeerd zie/begrijp.
Er wordt in ieder geval wel aangeraden om het zaakje van koeling te voorzien in het geval van overklokken.

Goed, dan nu concreet mijn vragen:
- Hoe kan ik het beste de belangrijke temperaturen meten (software?) en hoe hoog mogen ze worden?
- Waar moet ik precies koeling/heatsinks plaatsen? Zijn er nog andere delen die extra koeling kunnen gebruiken?
- Wat voor setje heb ik precies nodig? Ik zie eigenlijk alleen:
pricewatch: Enzotech MOS-C1
Of eventueel voor andere chipset delen.
http://tweakers.net/categ...BdFlijpJVtJKpkYG5UmxtbS0A
- Is het daarna ook nog 'nodig' er een extra fan op te zetten?
Ik heb een Scythe mugen 2 koeler, maar die blaast er eigenlijk geen lucht tegen (in tegenstelling tot een stock koeler).
Er hangt wel een 200mm fan boven (rechts van het plaatje), maar ik denk niet dat die er veel lucht langs zuigt (blazen lijkt me effectiever, maar echt veel ruimte is er niet voor).

Afbeeldingslocatie: http://www.gigabyte.com/fileupload/product/2/3900/4448_big.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Om even op het stukje vrm heatsinks in te gaan,

Naast de processor zit een rijtje vrm's met 2 gaten voor pushpins.
Daar past bijvoorbeeld een Enzotech MST-(Lengte van pushpin tot pushpin) in. Er bestaan 3 lengtematen. Op deze pagina http://www.enzotechnology.com/mst_81.htm kun je zien hoe je het kunt meten..
Ik heb deze zelf ook. Hier zit een niet klevende warmtegeleidende pad onder voor een goede warmtegeleiding. De pad is ook dik genoeg om het hoogteverschil tussen verschillende te koelen chips te compenseren. Je kan ook de Thermalright heatsinks nemen (er bestaan er een hoop verschillende van) maar die zijn door de jaren duurder geworden en moeilijker verkrijgbaar.
De Enzotech mos c1 zou je eventueel kunnen gebruiken voor de vrm's bij de andere chokes aan de zijde van het geheugen en die boven het eerste pci-e x1 slot. Meet voor de zekerheid wel de vrm's goed op. Je wil geen kortsluiting veroorzaken.
Die mos c1 zijn wel voorzien van een zelfklevende tape en je moet de boel wel goed schoonmaken zodat alles blijft plakken. Wat ik uit reviews begrepen heb is dat die mos-c1 een zeer goed hechtende tape hebben in tegenstelling tot soortgelijke heatsinkjes.
Het schijnt dat e.e.a. al end-of-life is. Zaken als freezinghardware.nl, aquatuning.nl en highflow.nl verkopen het nog en de prijs kan aardig verschillen. Ik denk dat je wel op 30 euro aan heatsinks inclusief verzendkosten kunt rekenen als je alles onder handen neemt.
Vrm's mogen heet worden maar alle beetjes koeling helpen, zeker bij een overclock :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 31-07 20:54

Bolletje

Moderator Harde Waren
Waar het bij deze omgaat is dat je die MOSFETS koelt. Praktisch houdt dat in dat jij die 20 zwarte blokjes rond het socket koelt. Als ik het goed meet, is de afstand tussen die twee bevestigingspunten 89.4 mm. Dan moet je dus de MST-88 hebben (kleine nuance).
Jammergenoeg is die haast niet meer verkrijgbaar. Dan kan je je inderdaad wenden tot afzonderlijke koelbokjes, zoals de MOS C1 of Arctic Cooling VR001. Echter zijn deze ook niet goed leverbaar en vrij duur. Je kan dus ook gewoon kijken naar de koelingsblokjes die gebruik worden bij videokaarten.

Punt bij die zelfklevende blokjes is inderdaad dat het oppervlak schoon moet zijn. Bij videokaart met een standaardkoeler gaat dit vaak nog fout, omdat de coolingspad dan vrij vettig zijn (geolied). Dit vet krijg je ook slecht weg.
Bij jouw moederbord is het echter zo dat je nog niet eerder koeling er op hebt gehad. Dat zorgt ervoor dat de koelingsblokjes beter blijven plakken.

Als het er niet mooi hoeft uit te zien en als je een beetje handig bent, kan je vrij gemakkelijk een 80 mm ventilator (of iets in die trant) de VRM"s laten koelen. Of zo'n module die normaal voor het werkgeheugen wordt gebruikt (Dominator Airflow bijv.).

De chipsetkoelers richten zich echt op de NB of SB. Wordt hedendaags ook niet meer veel gebruikt.

Vroeger had je inderdaad meer keus. :P

[ Voor 3% gewijzigd door Bolletje op 10-08-2013 03:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Bedankt voor de reacties, duidelijk verhaal.
Ik ga even kijken of ik zo'n MST 88 kan bemachtigen, anders ga ik er zelf 1 maken van een of andere heatsink die ik vast nog wel heb liggen.
YouTube: How To: DIY Motherboard MOSFET Cooling, Part 1
Als ik een flink hoge heatsink gebruik (bv een thermalright HR 09 of iets wat er op lijkt) zorgen de mugen en outtake achterin wellicht voor wat airflow.

• mitsumark
Ik heb een heatsink gevonden van 1 of andere oude pc (http://rdi.us/AK7-2B.jpg), dus ik ga zelf wat knutselen.

Na het zoeken naar thermal pads ben ik uitgekomen bij: http://www.freezinghardwa...geleidende_pad__tape.html
Warmtegeleidende pad - 120 x 20 x 0,5 mm. - 5 W/mk € 3,81
Warmtegeleidende pad - 120 x 20 x 1 mm. - 5 W/mk € 4,19
Warmtegeleidende pad - 120 x 20 x 1,5 mm. - 5 W/mk € 5,17

Nu rest dus nog de vraag: welke dikte moet ik hebben?
Zal 0,5mm sowieso al voldoende zijn, of moet ik 1,5mm dikte hebben (of nog meer?). Of zal het verschil in koeling niet zo groot zijn en kan ik sowieso het beste de dikste pakken om 'zeker' te zijn.
Ik heb eventueel de mogelijkheid om het hoogteverschil tussen de mosfets te meten, maar dan weet ik alsnog niet in hoeverre de pad plat te drukken is.
Stel ik meet 0,3mm verschil in hoogte, is 0,5mm dikte dan voldoende (vang ik het verschil van 0,3mm op (meer dan 50%), of heb ik wat dikkers nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor mijn gevoel (ik kan het zelf niet verder onderbouwen) zou ik voor de dikte van de pad de hoogte van de hoogste te koelen mosfet / chip vanaf het moederbord nemen en dat maal 2 als die voor maximaal 50% comprimeerbaar is. Ik denk dat je dan het gehele oppervlak raakt zonder teveel druk uit te oefenen op de componenten.
Ik heb gezien dat Enzotech Fujipoly GR-d gebruikt van 6W/mk met een dikte die ik niet kon vinden.
Van het merk Phobya hebben ze 7W/mk tape waar wel bij staat dat die voor de helft comprimeerbaar is. (Hopelijk overdrijven ze dat niet. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
je kan ook contact opnemen met gigabyte dan willen ze vast wel een passende heatsink opsturen voor een redelijke vergoeding. (past het ook mooi bij de andere).

Anders zou ik het moederbord verkopen op VA en een andere weer kopen.
staat alleen niet zoveel op tweakers.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Ik zie bij andere mosfet heatsinks vaak thermal pad diktes van 0,7mm tot 1mm, dus ik denk dat ik gewoon voor 1mm ga.

Gigabyte heeft op hun duurdere modellen volgens mij alleen iets wat met een heatpipe aan de chipset heatsink vast zit, als het al past en los te verkrijgen is zal het wel de hoofdprijs kosten.

Goede 2e hands moederborden zijn inderdaad schaars, en dan ben ik uiteindelijk meer geld kwijt.
Pagina: 1