Toon posts:

Vraag over RAM, Welke zal ik nemen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik wil graag mijn RAM hoger maken, nadat ik zelf een beetje gesnuffeld heb en ben ik erachter gekomen dan mijn PC erg sloom is, (loopt steeds vast, Gamen gaat bijna niet!) dus heb ik besloten of nieuwe RAM erin te zetten dus wil ik aan jullie vragen wat jullie van mijn keuze vinden (is het een goeie keuze of een hele slechte) en of ik wel de goede heb

Alvast bedankt

PS hier zijn mijn PC dingentjes

Operating System
Windows 7 Ultimate 32-bit SP1
CPU
Intel Core 2 Duo E6300 @ 1.86GHz 61 °C
Conroe 65nm Technology
RAM
1,00GB Dual-Channel DDR2 @ 331MHz (5-5-5-15)
Motherboard
ASUSTeK Computer INC. P5LD2-VM DH (LGA 775) 46 °C
Graphics
SyncMaster (1280x1024@60Hz)
Intel 82945G Express Chipset Family (ASUStek Computer Inc)
Hard Drives
190GB Maxtor 6L200M0 ATA Device (SATA) 50 °C
153GB Maxtor 6Y160P0 ATA Device (ATA) 48 °C
Optical Drives
OHAL AR0HQR4 SCSI CdRom Device
Audio
High Definition Audio-apparaat

En mijn keuze: http://azerty.nl/0-741-27456/kingston-valueram-.html

• Xaph
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 02-09-2022

Xaph

Professioneel Dyslecticus

Welke videokaart heb je nu dan? Als gamen niet gaat zal dat eerder aan je videokaart liggen dan aan je RAM. En wie heeft je verteld extra RAM te kopen?

[Desktop] CM Storm Stryker | Gigabyte GA-Z77X-D3H | i5 3570k | Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 | Corsair Vengeance 16GB Dual-Channel | Asus HD7950 DirectCU II Top V2 CrossFireX | Samsung 830 128GB | TL-WDN4800 | Corsair TX750M [/Desktop]

Verwijderd

Topicstarter
Xaph schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 18:34:
Welke videokaart heb je nu dan? Als gamen niet gaat zal dat eerder aan je videokaart liggen dan aan je RAM. En wie heeft je verteld extra RAM te kopen?
ik heb PC zaken gebelt en ze vertelden mij dat als ik daar nieuwe RAM in zou zetten dat het dan beterzou gaan.

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 27-02 21:39

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Xaph schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 18:34:
Verwijderd in "laptop voor school. Asus of Toshiba?" die misschien?

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:21
Als je dan toch voor 4GB geheugen gaat, dan kan je denk ik beter deze nemen:
http://azerty.nl/8-744-65220/kingston-valueram-geheugen-.html
... zelfde serie, merk, hoeveelheid geheugen, prijs - enkel kan deze hoger geklokt worden. En zelfs als je 'm niet op die hogere snelheid gebruikt, dan heeft 'ie in elk geval meer marge als je op je huidige snelheid draait (en dus nog minder kans op problemen).

Edit: en ook nog eens *nog* sneller leverbaar! :)

[ Voor 5% gewijzigd door vanaalten op 09-08-2013 18:40 ]

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-01 20:06

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Volgens mij is Kingston doorgaans vrij prima. Niet uitmuntend, maar ik weet niet eens wat het verschil is tussen gewoon prima RAM en uitmuntend RAM. 2 dingen weet ik wel zeker: 1GB aan RAM is inderdaad erg weinig voor de huidige normen, zeker als je Windows 7 draait, en je moederbord kan niet zomaar alles aan wat je erin prikt. De Asus website zegt het volgende over je mobo: 4 x DIMM, DDR2 667/ 533, max. 4GB, non-ECC, un-buffered memory.

Ik heb nog wel 2 reepjes van ieder 2GB liggen. Dat is ook Kingston ValueRam, PC2-6400, maar dat is dus 800MHz (waarschijnlijk exact hetzelfde RAM als vanaalten zijn link), ik weet niet wat je moederbord doet als je dat erin prikt. Ik zou het eventueel tweedehands willen verkopen voor 40 euro. Ik heb ook nog een E8400 en twee moederborden liggen voor als je geïnteresseerd bent. Ben tot nu toe te lui geweest ze op V&A te zetten maar ik moet eraf.

EDITJE: ik keek niet goed, mijn RAM heeft een iets lagere CAS latency, namelijk 5. Volgens mij is dat iets beter al weet ik niet of je het merkt of waarom het beter zou zijn.

Als je echt wil gamen moet je echter misschien besluiten een nieuwe PC te kopen. Je CPU is ook niet meer de snelste, en in een PC met een 1,86GHz CPU die ook nog flink oud is en 1GB RAM verwacht ik niet bepaald een Battlefield 3-waardige videokaart. Die CPU kan in de nieuwere games ook wel eens gaan bottlenecken. Dan blijft er langzaamaan niets meer over dat je NIET moet vervangen. Ik weet niet wat voor games je speelt, maar je hebt het over gamen...

[ Voor 25% gewijzigd door Amanoo op 09-08-2013 18:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Amanoo schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 18:40:
Volgens mij is Kingston doorgaans vrij prima. Niet uitmuntend, maar ik weet niet eens wat het verschil is tussen gewoon prima RAM en uitmuntend RAM. 2 dingen weet ik wel zeker: 1GB aan RAM is inderdaad erg weinig voor de huidige normen, zeker als je Windows 7 draait, en je moederbord kan niet zomaar alles aan wat je erin prikt. De Asus website zegt het volgende over je mobo: 4 x DIMM, DDR2 667/ 533, max. 4GB, non-ECC, un-buffered memory.

Ik heb nog wel 2 reepjes van ieder 2GB liggen. Dat is ook Kingston ValueRam, PC2-6400, maar dat is dus 800MHz (waarschijnlijk exact hetzelfde RAM als vanaalten zijn link), ik weet niet wat je moederbord doet als je dat erin prikt. Ik zou het eventueel tweedehands willen verkopen voor 40 euro. Ik heb ook nog een E8400 en twee moederborden liggen voor als je geïnteresseerd bent. Ben tot nu toe te lui geweest ze op V&A te zetten maar ik moet eraf.

EDITJE: ik keek niet goed, mijn RAM heeft een iets lagere CAS latency, namelijk 5. Volgens mij is dat iets beter al weet ik niet of je het merkt of waarom het beter zou zijn.
dank je wel voor je advies, alleen moederborden gaan me nu een beetje boven mijn pet :? ik ben pas 14 jaar en weet wel hoe die geheugen kaartjes erin te zetten maar durf niet met moederborden aan de slag te gaan want dan kom ik denk ik terecht bij de reparatiedienst en dat kost me nog veel meer (geld dat ik niet heb) :(

Verwijderd

Topicstarter
vanaalten schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 18:38:
Als je dan toch voor 4GB geheugen gaat, dan kan je denk ik beter deze nemen:
http://azerty.nl/8-744-65220/kingston-valueram-geheugen-.html
... zelfde serie, merk, hoeveelheid geheugen, prijs - enkel kan deze hoger geklokt worden. En zelfs als je 'm niet op die hogere snelheid gebruikt, dan heeft 'ie in elk geval meer marge als je op je huidige snelheid draait (en dus nog minder kans op problemen).

Edit: en ook nog eens *nog* sneller leverbaar! :)
hahaha ja dat het snel leverbaar is is natuurlijk ook belangrijk, want zit nu te stressen omdat de pc niet doet wat ik wil. ook met die temperatuur van de cpu...staat nu de tafelventilator op om hem omlaag te krijgen. maar die kingston zou dus wel in die van mij kunnen helpen begrijp ik :)

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Verwijderd schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 18:52:
[...]

hahaha ja dat het snel leverbaar is is natuurlijk ook belangrijk, want zit nu te stressen omdat de pc niet doet wat ik wil. ook met die temperatuur van de cpu...staat nu de tafelventilator op om hem omlaag te krijgen. maar die kingston zou dus wel in die van mij kunnen helpen begrijp ik :)
Ik verwacht dat een geheugen-upgrade zeker zal helpen. 1GB is eigenlijk gewoon weinig, en voor alles boven Windows Vista not done. Zelfs voor Linux-distro's, welke vaker lichter zijn, zou ik niet snel 1GB aanraden. Je kan eventueel kijken in je procesmanager (of hoe dat ctrl-alt-delete geval ook weer heet) hoeveel RAM je momenteel gebruikt. Ik vermoed dat je PC meer dan 1GB wil en nu je harde schijf als RAM gebruikt. Dat is echter VERSCHRIKKELIJK traag.

Als je alleen RAM wil upgraden zou ik gaan voor 2 of 4GB DDR2 667/ 533. Ik weet niet of DDR2 800 (ook bekend als PC2-6400, vraag me niet waarom ze 2 namen eraan geven) zou werken. Eventueel kan je ook op vraag en aanbod zoeken naar tweedehands RAM. Echter denk ik niet dat je er ooit nog echt games op gaat draaien. Misschien TF2 op de allerlaagste settings, als de videokaart even verouderd is als de rest van de PC.

[ Voor 18% gewijzigd door Amanoo op 09-08-2013 18:58 ]

• Plato112
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:45

Plato112

Da is toch nie normaal!

Je kunt wel naar computerwinkels gebeld hebben, maar dat neemt niet weg dat je probeert te gamen op een jaren oude, op het moederbord geïntegreerde GPU(oftewel videokaart). Dat gaat wat extra werkgeheugen echt niet oplossen.
Dus of je hebt niet je volledige specificaties gegeven of extra RAM kopen is op het moment totaal zinloos.

Heb je dus een losse videokaart in je PC zitten?

Speed limits are like herpes.

Verwijderd

Topicstarter
Amanoo schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 18:55:
[...]

Ik verwacht dat een geheugen-upgrade zeker zal helpen. 1GB is eigenlijk gewoon weinig, en voor alles boven Windows Vista not done. Zelfs voor Linux-distro's, welke vaker lichter zijn, zou ik niet snel 1GB aanraden. Je kan eventueel kijken in je procesmanager (of hoe dat ctrl-alt-delete geval ook weer heet) hoeveel RAM je momenteel gebruikt. Ik vermoed dat je PC meer dan 1GB wil en nu je harde schijf als RAM gebruikt. Dat is echter VERSCHRIKKELIJK traag.
Haha, je bedoelt zeker taakbeheer nu ik aleen dit forum op heb en verder niks verbruik ik al 714 MB!

Verwijderd

Topicstarter
Plato112 schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 18:57:
Je kunt wel naar computerwinkels gebeld hebben, maar dat neemt niet weg dat je probeert te gamen op een jaren oude, op het moederbord geïntegreerde GPU(oftewel videokaart). Dat gaat wat extra werkgeheugen echt niet oplossen.
Dus of je hebt niet je volledige specificaties gegeven of extra RAM kopen is op het moment totaal zinloos.

Heb je dus een losse videokaart in je PC zitten?
Eurr, ik ben nog maar 14 dus ik weet nog niet alles precies en ik heb ook niet zon groot budget, dus als ik niet de nieuwste maar normale games wil spelen zou ik nieuwe ram EN videokaart moeten hebben?

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Verwijderd schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 18:59:
[...]

Eurr, ik ben nog maar 14 dus ik weet nog niet alles precies en ik heb ook niet zon groot budget, dus als ik niet de nieuwste maar normale games wil spelen zou ik nieuwe ram EN videokaart moeten hebben?
Wat noem je normale games? Ik begin eigenlijk steeds meer te vermoeden dat je het soort PC heb waarop je veel meer dan games uit 2005 of zo niet gaat draaien, misschien is dat zelfs moeilijk. Videokaarten trekken veel vermogen, voor je het weet moet je ook een nieuwe voeding bij je videokaart kopen. Dan blijft er al bijna niets meer over dat niet vervangen moet worden. Ik begin er steeds meer aan te twijfelen of dit niet iets is dat alleen met een bijbaantje te fixen is.

Nu heb je nog niet aangegeven welke videokaart je hebt. Als het onboard is kan je het zeer waarschijnlijk echt wel schudden.

En verder weten we ook nog niet welke games je nu precies wil spelen. Is Plants vs. Zombies goed genoeg, of moet Call of Duty 4 (of hoger) ook kunnen draaien?

[ Voor 15% gewijzigd door Amanoo op 09-08-2013 19:04 ]

• Plato112

Plato112

Da is toch nie normaal!

Sorry, maar dan ben ik bang dat je huidige computer het echt niet meer gaat trekken. Ook je processor is al zeer oud en gaat veel moeite hebben om de boel te kunnen trekken. Bedenk je dat je moederbord al sinds 2006 te koop is en je procesor sinds 2007. De spullen zijn dus al zes jaar oud wat voor alleen internetten en word/excel geen probleem hoeft te zijn, maar gamen vraagt erg veel van je PC.

Daarnaast kan het zijn dat je huidige voeding niet sterk genoeg is om een videokaart van voldoende stroom te kunnen voorzien.

Ik vind het erg jammer voor je, maar zorg dat je niet onnodig geld uitgeeft aan spullen waar je niks aan hebt.

Edit: Amanoo is me al een beetje voor :)

[ Voor 3% gewijzigd door Plato112 op 09-08-2013 19:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik speel momenteel spellen die een 1-2 gb RAM minimum moeten hebben en daardoor ook erg traag lopen spelle zoals Battlefield Heroes, Shaiya en ik ben over een maand jarig dus dan is het spaartijd :D,

Verwijderd

Topicstarter
Plato112 schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 19:04:
Sorry, maar dan ben ik bang dat je huidige computer het echt niet meer gaat trekken. Ook je processor is al zeer oud en gaat veel moeite hebben om de boel te kunnen trekken. Bedenk je dat je moederbord al sinds 2006 te koop is en je procesor sinds 2007. De spullen zijn dus al zes jaar oud wat voor alleen internetten en word/excel geen probleem hoeft te zijn, maar gamen vraagt erg veel van je PC.

Daarnaast kan het zijn dat je huidige voeding niet sterk genoeg is om een videokaart van voldoende stroom te kunnen voorzien.

Ik vind het erg jammer voor je, maar zorg dat je niet onnodig geld uitgeeft aan spullen waar je niks aan hebt.

Edit: Amanoo is me al een beetje voor :)
Ik speel niet van spellen die vorige week zijn uitgekomen maar gewoon relatief oude games maar ik ben volgende maand jarig en dan ga ik sparen voor een echte PC :D

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Voor die games voldoe je al met moeite misschien net aan de minimum requirements en waarschijnlijk zonder losse videokaart dat al niet eens. Dan lijkt mij sparen het beste, als ze die games straks nog een update geven zal je wel moeten (op dezelfde manier is TF2 door de jaren ook mooier maar zwaarder geworden)

• Plato112

Plato112

Da is toch nie normaal!

Verwijderd schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 19:07:
[...]

Ik speel niet van spellen die vorige week zijn uitgekomen maar gewoon relatief oude games maar ik ben volgende maand jarig en dan ga ik sparen voor een echte PC :D
Dat is denk ik inderdaad het verstandigste. Dan heb je meteen iets wat goed werkt en stop je geen geld in verouderde hardware.

Dit is misschien interessant als je wilt gamen: reviews: Desktop Best Buy Guide: juli 2013
Kijk daar eens naar de budgetgame- of basisgamesystemen. Bedenk je wel goed voordat je zoiets zelf in elkaar probeert te zetten.

[ Voor 38% gewijzigd door Plato112 op 09-08-2013 19:10 ]

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 28-02 16:33

Bolletje

Moderator Harde Waren
Zamai, je kan gewoon je oude bericht wijzigen als je informatie moet toevoegen. Zie de knop rechtsboven je bericht.

Verwijderd

Topicstarter
Amanoo schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 19:08:
Voor die games voldoe je al met moeite misschien net aan de minimum requirements en waarschijnlijk zonder losse videokaart dat al niet eens. Dan lijkt mij sparen het beste, als ze die games straks nog een update geven zal je wel moeten (op dezelfde manier is TF2 door de jaren ook mooier maar zwaarder geworden)
Wat is een lossevideokaart, presteerd mijn pc daar beter door?

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-02 23:46

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Om het maximale uit dit oude beestje te halen zal je:

De cpu kunnen vervangen door een snellere core 2 duo 6700 (2.67ghz)
Het ram kunnen vervangen door 2 x pc2-3500 (667) of 2 x pc2-6400 (800) wat zich toch terugklokt naar 667.
Er een videokaart in zetten en dan waarschijnlijk ook een zwaardere voeding.

Dan ga je erachter komen dat het een stuk vlotter loopt maar nog steeds niet vlot genoeg om de modernere zwaardere spellen te kunnen spelen. Dus al het geld en moeite steken in deze pc is misschien niet zo slim.

[ Voor 7% gewijzigd door Hippocampus op 09-08-2013 19:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hippocampus schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 19:18:
Om het maximale uit dit oude beestje te halen zal je:

De cpu kunnen vervangen door een snellere core 2 duo 6700 (2.67ghz)
Het ram kunnen vervangen door 2 x pc2-3500 (667) of 2 x pc2-6400 (800) wat zich toch terugklokt naar 667.
Er een videokaart in zetten en dan waarschijnlijk ook een zwaardere voeding.

Dan ga je erachter komen dat het een stuk vlotter loopt maar nog steeds niet vlot genoeg om de modernere zwaardere spellen te kunnen spelen. Dus al het geld en moeite steken in deze pc is misschien niet zo slim.
Hoeveel zou mij dat kosten? :X

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

De prijzen van die tweedehands onderdelen zijn niet zo hoog (hier op de vraag & aanbod) ik gok ff snel 30 voor ram, 30 voor cpu, 40 voor voeding en een leuke videokaart kan net voor 100, (inc verzenden) maar je moet een beetje geluk hebben daarin.
En KAN je het zelf monteren ? (en dan nog is het slimmer om eens te kijken naar of een nieuwe pc, of een betere tweedehandse.)

Edit: zelfs ik heb hier nog een q6600 staan wegstoffen omdat het serieus gamen niet werkt. (en die mag je ook kopen voor minder dan die 200 die ik net opnoemde ;) maar gamen ???? meh koop iets goeds)

[ Voor 21% gewijzigd door Hippocampus op 09-08-2013 19:27 ]

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Met losse videokaart bedoel ik een die niet onboard is. Een onboard videochip zit op je moederbord (of in nieuwere computers, op de CPU). Deze heeft doorgaans geen eigen RAM geheugen en neemt die af van die reepjes die je eerst had besloten erbij te prikken. Dat maakt de algehele PC slomer. Verder hebben onboard videochips simpelweg nooit echt goede grafische prestaties. Een losse videokaart (dus een die je in de PCI-express slot stopt) is groter en sneller, maar vraagt ook meer vermogen van de voeding. Als je wil gamen zal je nagenoeg altijd een losse moeten hebben, want onboard chips zijn in de regel simpelweg niet krachtig genoeg.

Ik gok dat 4GB DDR2-800 RAM je zo'n 40 euro zou kosten als je het tweedehands koopt. Een E8400 zag ik op V&A voor zo rond 40 euro (mijne zou ik voor 30 verkopen maar heeft geen CPU koeler). Videokaarten verschillen heel veel qua prijs, maar voor een PC met een Core 2 Duo 50-60 euro of zo gaan (door de CPU heeft een echt vlotte videokaart toch geen zin). voeding schat ik op 40 euro voor een nieuwe 400 watter. Ik heb een 650W voeding, maar ik heb er dan ook een 400 euro videokaart inzitten.

Verwijderd

Topicstarter
Amanoo schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 19:24:
Met losse videokaart bedoel ik een die niet onboard is. Een onboard videochip zit op je moederbord (of in nieuwere computers, op de CPU). Deze heeft doorgaans geen eigen RAM geheugen en neemt die af van die reepjes die je eerst had besloten erbij te prikken. Dat maakt de algehele PC slomer. Verder hebben onboard videochips simpelweg nooit echt goede grafische prestaties. Een losse videokaart (dus een die je in de PCI-express slot stopt) is groter en sneller, maar vraagt ook meer vermogen van de voeding. Als je wil gamen zal je nagenoeg altijd een losse moeten hebben, want onboard chips zijn in de regel simpelweg niet krachtig genoeg.

Ik gok dat 4GB DDR2-800 RAM je zo'n 40 euro zou kosten als je het tweedehands koopt. Een E8400 zag ik op V&A voor zo rond 40 euro (mijne zou ik voor 30 verkopen maar heeft geen CPU koeler). Videokaarten verschillen heel veel qua prijs, maar voor een PC met een Core 2 Duo 50-60 euro of zo gaan (door de CPU heeft een echt vlotte videokaart toch geen zin). voeding schat ik op 40 euro voor een nieuwe 400 watter. Ik heb een 650W voeding, maar ik heb er dan ook een 400 euro videokaart inzitten.
Dus alles bijelkaar zou ik zon 100-120 euro kwijtzijn?

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Dat is de inschatting van mij en van Hippocampus voor RAM, CPU en voeding. Dan heb je nog niet die losse videokaart. En zelfs dan heb je verouderde hardware

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Een E8400 zag ik op V&A voor zo rond 40 euro
Een e8400 wordt al niet ondersteund door het moederbord. De max is een Core 2 Extreme X6800. En dan zal er ook nog een bios update bij komen gok ik.

[ Voor 16% gewijzigd door Hippocampus op 09-08-2013 19:34 ]

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Zag ik net ook, maar jij was me voor om het te melden. http://support.asus.com/c...ge=en&m=P5LD2-VM%20DH&p=1
Ben bang dat ook jouw Q6600 er niet tussen staat. En je mag van geluk spreken als je niet je BIOS hoeft te flashen om een E6700 op het moederbord te kunnen doen. BIOS flashen is echter link. Ik heb al eens een moederbord ermee doen crashen. Gelukkig was dat een vrij geavanceerde waarvan je de BIOS (of beter gezegd, het UEFI) niet echt om zeep kan helpen. Dat soort reddende features hadden deze oude modellen echter nog niet. BIOS updaten is bij dit Asus model dus link.

[ Voor 3% gewijzigd door Amanoo op 09-08-2013 19:37 ]

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Economisch gezien zal je niet meer moeten doen dan 1 reepje van hetzelfde ram erbij en bv een pricewatch: Sapphire HD 6450 1GB DDR3 kaartje erin steken, alles daarna is geld weggooien.
Ben bang dat ook jouw Q6600 er niet tussen staat
Ik bedoel een hele pc met een q6600 ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Hippocampus op 09-08-2013 19:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hippocampus schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 19:37:
Economisch gezien zal je niet meer moeten doen dan 1 reepje van hetzelfde ram erbij en bv een pricewatch: Sapphire HD 6450 1GB DDR3 kaartje erin steken, alles daarna is geld weggooien.

[...]
Zou je me ook een link willen geven voor een 2GB ram kaartje zodat ik weet welke ik moet hebben?

Erg bedankt voor je hulp BTW

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Of meteen alles vervangen door echt nieuwe hardware, maar daar heeft de TS voorlopig geen geld voor. Dan ga je eerder kijken naar een Core i5 met een GTX660 of zo (of misschien nog iets beters). Dat is dus sparen.

Wel vraag ik me af hoeveel Watt de voeding is. Een 6450 vraagt niet veel, maar je weet maar nooit. Zeker omdat de TS naar ik begrijp niet zijn PC zelf heeft gebouwd, en ik heb wel eens computers gezien met voedingen die net aan genoeg Watts konden leveren en zelfs zo'n simpele upgrade van de videokaart niet aan zouden kunnen. Ik heb zelfs kant-en-klare computers gezien waarvan de voeding bij aankoop net genoeg Watts konden leveren en na verloop van tijd door slijtage (of van componenten, of van voeding, of beiden) niet meer aan de vraag konden voldoen, wat in magic smoke resulteerde. Zelfs bij deze upgrade is even kijken of de voeding voldoet van vitaal belang.

Verwijderd

Topicstarter
Amanoo schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 19:44:
Of meteen alles vervangen door echt nieuwe hardware, maar daar heeft de TS voorlopig geen geld voor. Dan ga je eerder kijken naar een Core i5 met een GTX660 of zo (of misschien nog iets beters). Dat is dus sparen.

Wel vraag ik me af hoeveel Watt de voeding is. Een 6450 vraagt niet veel, maar je weet maar nooit. Zeker omdat de TS naar ik begrijp niet zijn PC zelf heeft gebouwd, en ik heb wel eens computers gezien met voedingen die net aan genoeg Watts konden leveren en zelfs zo'n simpele upgrade van de videokaart niet aan zouden kunnen. Ik heb zelfs kant-en-klare computers gezien waarvan de voeding bij aankoop net genoeg Watts konden leveren en na verloop van tijd door slijtage (of van componenten, of van voeding, of beiden) niet meer aan de vraag konden voldoen, wat in magic smoke resulteerde. Zelfs bij deze upgrade is even kijken of de voeding voldoet van vitaal belang.
Waar kan ik zien hoeveel Watt mijn voeding is?

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Met een beetje geluk staat het ergens op de achterkant van je computer op een stikker. Ergens rond de plek waar de stroomkabel in je PC gaat. Waarschijnlijk is dat aan de bovenkant.

Anders moet je hem misschien open schroeven omdat de stikker aan de zijkant van de voeding is. De voeding is simpelweg een grote lomp metaal waar de 230V in gaat.

[ Voor 31% gewijzigd door Amanoo op 09-08-2013 19:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Amanoo schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 19:48:
Met een beetje geluk staat het ergens op de achterkant van je computer op een stikker. Ergens rond de plek waar de stroomkabel in je PC gaat. Waarschijnlijk is dat aan de bovenkant.
Ik heb mijn PC opengemaakt en er staad op Model No FSP400-60GLN

Van FSO Group Inc.

EDIT ik lees ook : total output will not exeed 400 Watts

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2013 19:51 ]

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Dat is zo te zien een 400 Watter. Volgens de eXtreme Power Supply Calculator zou dat ruim voldoende moeten zijn voor een HD6450. Met 300 Watt zou het zelfs al moeten voldoen.

[ Voor 21% gewijzigd door Amanoo op 09-08-2013 19:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Amanoo schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 19:53:
Dat is zo te zien een 400 Watter. Volgens de eXtreme Power Supply Calculator zou dat ruim voldoende moeten zijn voor een HD6450. Met 300 Watt zou het zelfs al moeten voldoen.
Heel erg bedankt! ik heb echter nog 1 vraag, welke 2 gb RAm kaart zou ik er bij kunnen zetten? (lieft een link)

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Zou je me ook een link willen geven voor een 2GB ram kaartje zodat ik weet welke ik moet hebben?
Zoiets: pricewatch: Kingston ValueRAM KVR667D2N5K2/2G

Twee keer 1 gb voor je dualchannel. (had je zelf ook even kunnen doen he, maargoed om dat jij het bent ;))

Misschien kan je die zelfs naast je oude modules gebruiken, dan heb je 3gb

[ Voor 9% gewijzigd door Hippocampus op 09-08-2013 19:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hippocampus schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 19:56:
[...]

Zoiets: pricewatch: Kingston ValueRAM KVR667D2N5K2/2G

Twee keer 1 gb voor je dualchannel. (had je zelf ook even kunnen doen he, maargoed om dat jij het bent ;))

Misschien kan je die zelfs naast je oude modules gebruiken, dan heb je 3gb
Zou het ook een kaartje van 2GB erbij kunnen of moet het 2 dezelefde zijn? ik heb namelijk maar 2 plaatsen

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

V&A aangeboden: 2x Kingston ValueRAM KVR667D2N5/1G Of zoiets. Ongeveer hetzelfde maar dan tweedehands.

[ Voor 64% gewijzigd door Amanoo op 09-08-2013 20:02 ]

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Nee maximale grootte van de ondersteunde module is 1gb en het totaal van het geheugen kan dus 4x 1gb = 4gb zijn.
ik heb namelijk maar 2 plaatsen
Twee vrije plaatsen naast die twee waar nu je ram al inzit hoop ik, anders hebben we het over verschillende moederborden

[ Voor 48% gewijzigd door Hippocampus op 09-08-2013 20:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hippocampus schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 19:37:

[...]
bedankt, nou wilde ik dat morgen gaan halen maar zie staan dat de DDR 3 is, is dat geen probleem? :?

Verwijderd

Topicstarter
Oke, ik heb die verkoper gemaild voor dat geheugen...dus hoop dat ik dat geregeld krijgen. Nu nog even duidelijkheid over de videokaart dan kan ik die morgen bij de Dixons halen.

Wel erg fijn dat ik hier tenminste zinnige antwoorden krijg; in de winkels is het soms echt wazig, en net alsof ze het zelf ook niet helemaal snappen maar dat kan ook aan mij liggen .

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Nu nog even duidelijkheid over de videokaart dan kan ik die morgen bij de Dixons halen.
Dat is het geheugen wat het kaartje zelf gebruikt, en zal niet in de weg zitten met de rest van je pc.

Mag ik in ruil voor deze verduidelijking van jou verduidelijking over hoeveel geheugen sloten je in totaal hebt ?

Verwijderd

Topicstarter
Hippocampus schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 20:18:
[...]

Dat is het geheugen wat het kaartje zelf gebruikt, en zal niet in de weg zitten met de rest van je pc.

Mag ik in ruil voor deze verduidelijking van jou verduidelijking over hoeveel geheugen sloten je in totaal hebt ?
ik zie er maar 2, maar het kan ook aan mij liggen ik heb namelijk een bril hehe..

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Zoek dan eens de grote witte letters op je moederbord, staat waarschijnlijk ergens tussen de processor en de geheugen sloten of pci sloten. Als het een P5LD2-VM DH is dan heb je namelijk 2 zwarte en 2 gele sloten.

Verwijderd

Topicstarter
Hippocampus schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 20:23:
Zoek dan eens de grote witte letters op je moederbord, staat waarschijnlijk ergens tussen de processor en de geheugen sloten of pci sloten. Als het een P5LD2-VM DH is dan heb je namelijk 2 zwarte en 2 gele sloten.
haha, heb het gevonden ik heb inderdaad 2 gele en 2 zwarten en die kaarten die ik nu heb zitten in de gele

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Toppie, dan kan je die zwarte vullen met het setje wat je gaat kopen en dan zou het moeten werken.
Vergeet niet om je monitor kabel op je nieuwe videokaart te zetten, en eventueel in de bios de onboard graphics uitzetten.
(dit staat allemaal uitgelegd in je manual, en als je die niet hebt kan je die hier downloaden de onderste P5LD2-VM DH User's Manual for English Edition (E2464)

Edit:
want zit nu te stressen omdat de pc niet doet wat ik wil. ook met die temperatuur van de cpu...staat nu de tafelventilator op om hem omlaag te krijgen.
Maak het koelblok van de processor eens goed schoon, en als ie dat al is zal je nu na 6 jaar wel eens je cpu koelpasta mogen vervangen.

Succes :)

[ Voor 23% gewijzigd door Hippocampus op 09-08-2013 20:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
oke, harstikke bedankt voor jullie hulp . ik ga inderdaad sparen voor een game pc en hoop dat snel bij elkaar te krijgen. hopelijk mag ik dan hier even komen checken of mijn keuze tegen die tijd een goede keuze is.

groetjes ~
Pagina: 1