Toon posts:

VGA schakelaar 1920x1080px

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen :),

Ik heb een vraagje wat betreft een VGA schakelaar. Ik heb sinds vandaag een hele mooie laptop die ik voor school moet gaan gebruiken. Aangezien die laptop maar 15.6" is en ik naast de laptop ook nog een pc en 21.5" beeldscherm heb, ben ik op zoek naar een VGA schakelaar voor in mijn beeldscherm (kunnen jullie het nog volgen?). Ik wil dus zowel m'n laptop kunnen aansluiten op m'n beeldscherm als m'n pc, zonder telkens de VGA uit m'n pc te hoeven halen en die weer in m'n laptop te steken. Ik koop dan dus gewoon een 2e VGA kabel. Mijn beeldscherm en mijn laptop maken beide gebruik van 1920x1080px.

Nu heb ik internet wel een beetje afgestruind, maar ik kon alleen maar VGA schakelaars vinden van 1600x1200px (zoals deze: http://www.allekabels.nl/...LHjoaXd8LgCFVMetAodL3sAzw ). Ik heb hier werkelijk geen verstand van, maar deze VGA gebruiken is dan niet mogelijk? Of is het wel mogelijk en worden de pixels minder (wat ik absoluut niet wil). Bestaan er dan VGA schakelaars die wel een resolutie aankunnen van 1920x1080px, of heb ik dan echt een HDMI schakelaar nodig (zoals deze: http://www.allekabels.nl/...s-hdmi-13-schakelaar.html )?

Het liefst heb ik een VGA schakelaar, want anders moet ik telkens m'n afstandsbediening pakken om van pc-beeld om te schakelen naar het HDMI-laptop-beeld, aangezien mijn beeldscherm ook gebruikt wordt als televisie en de afstandsbediening enorm irritant is (en tevens ben ik lui) :+.

Hopelijk begrijpen jullie een beetje wat ik bedoel en heb ik er niet een te warrig verhaal van gemaakt :Y).

• Salmon
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-01 14:43

Salmon

.NET developer

Een VGA KVM switch zou moeten werken, google er maar naar zou ik zeggen :)

Edit: Zoiets uit de Pricewatch? KVM switches

[ Voor 86% gewijzigd door Salmon op 09-08-2013 18:18 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:46

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Een KVM (keyboard video mouse) switch is idd wat je zoekt :)
Bekijk wel of je een normal sub-D VGA aansluiting wilt, of een de met DVI werkt. Die laatsten zijn niet heel goedkoop namelijk.
Ik heb de mijne (normale vga aansluiting) bij Informatique gekocht. Aan de hand van het type kun je vaak wel nazoeken wat de max resolutie is die ze ondersteunen :)
Overigens is volgens mij de reso bij een DVI aansluiting niet relevant; dat is een digitaal signaal namelijk :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
Die VGA KVM switch is precies wat ik zoek ja, bedankt!

Volgens mij heeft mijn laptop geen DVI aansluiting en mijn beeldscherm heeft volgens mij ook geen DVI aansluiting, dus dat zou dan niet kunnen, en als die VGA goedkoper is :P...

Maar dan ga ik een VGA KVM switch kopen. Bedankt voor jullie hulp :D!

• martinr
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
Wel iets om even op te letten: Veel (PS/2) KVM-switchen schakelen alleen naar een input waar een draaiende PC aan lijkt te hangen (5 Volt van de keyboard-input). Als je alleen VGA-kabels aansluit op zo'n exemplaar zal deze niet willen schakelen.

• The Eagle

The Eagle

Klopt, maar dat is omdat ps/2 geen eigen detectie van aansluiting kan doen qua signalen, en niet plug en play is. USB is dat wel, dus daar heb je dat hele probleem niet :)
Sowieso, wie gebruikt er nu nog ps/2 aansluitingen, laat staan op een laptop? :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
Oké dit snap ik niet helemaal :')

Hier staat iets over dat PS/2 iets, maar is dat dan niet goed ofzo?
http://www.allekabels.nl/...PKNvvLh8LgCFZShtAodXjsALQ

Van mij mag ie niet automatisch schakelen wanneer zowel de laptop als pc aan staan (als dat een keertje voor zou komen), maar wanneer de een uit staat en die switch weet dat op de een of andere manier en de ander staat wel aan, dan mag ie wel die aan is pakken, maar van mij hoeft het niet per se dat die switch dat detecteert. Of snap ik jullie niet helemaal goed?

• martinr
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
De KVM-switch uit de link lijkt een mechanische switch te zijn. Voor zo'n switch zal het helemaal niet uitmaken of en zo ja wat voor signalen de aangesloten PC's afgeven.

Waar ik voor waarschuwde is dat er KVM-switches zijn (ik heb er zelf 2 in gebruik die dat doen, model "Cybex Switchview", voor 4 PC's) die alleen overschakelen naar een aansluiting als daar een draaiende PC op aangesloten lijkt. Deze heeft namelijk maar 1 knop voor het omschakelen (maar kan ook via het toetsenbord). Door aansluitingen zonder actieve computer te skippen hoef je dan soms minder vaak op die knop te drukken.

Als je op een KVM-switch met dergelijk gedrag alleen VGA-kabels aansluit zal deze niet omschakelen tenzij deze iets 'actief' ziet op de toetsenbord/muis-aansluitingen toch iets actiefs aan te sluiten.

Er zijn ook genoeg KVM-switches die wel omschakelen naar een aansluiting waar verder niets aan lijkt te hangen, maar ik wilde je gewoon even waarschuwen dat sommige KVM-switches kunnen 'meedenken', wat soms kan tegenwerken. Het kan geen kwaad om voor de aanschaf even de manual op te zoeken.

Als je op zoek gaat naar een elektronische geschakeld 2-poorts exemplaar zul je waarschijnlijk minder snel hier tegenaan lopen dan bij een 4 (of meer) poorts exemplaar.
Bij een mechanische geschakelde KVM-switch zal dit helemaal niet spelen.

Verwijderd

Topicstarter
Oké, nu begrijp ik het :Y.
Dan ga ik gewoon voor een mechanische, dat lijkt mij handiger. Bedankt voor de uitleg :)!

• The Eagle

The Eagle

Ik heb zelf deze: http://www.informatique.nl/924977/aten-cs-22u.html
Zou volgens de site van A-ten een reso van up to 2048x1536 moeten ondersteunen. Dat staat er bij de specs op de pagina niet bij; maar als je een product comparisson doet krijg je dat wel tevoorschijn.
En idd: mijn laptop met een Full HD scherm geeft ie keurig weer op mijn monitor. Ook met een 21" CRT en een 2048x1536 reso gaat het goed :)

Verwijderd

Topicstarter
Dat is nog beter met dat USB, want m'n toetsenbord + muis zijn moeten allebei via USB aangesloten worden.
Denk dat die het dan gaat worden :) .
Pagina: 1