Game-laptop €1000 - €1250, MSI GE70-2OE-12NL ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 532776

Topicstarter
Beste tweakers,

Na een paar jaar geen games meer gespeeld te hebben begint het toch weer te kriebelen, en ben ik op zoek gegaan naar een laptop waar ik weer een paar jaar mee vooruit kan. Aangezien ik een paar jaar uit de running ben geweest heb ik geen flauw idee wat de huidige status van techniek is, dus vandaar mijn vraag naar jullie advies.
Ik ben uitgekomen op een laptop omdat ik dat wel handig vind qua mobiliteit en ruimte. Verder heb ik de indruk dat je voor een vergelijkbare desktop inclusief scherm en randapparatuur net zoveel kwijt bent.

Wat ga je met je laptop doen (welke programma's wil je gebruiken)?
Ik wil de laptop gaan gebruiken om te gamen en films te bewerken. Omdat ik er paar jaar vooruit moet kunnen heb ik wel graag de laatste stand van zaken. Onderstaande programma’s zou ik graag in volle glorie willen kunnen gebruiken:
· Battlefield 4
· GTA V
· Programma om HD films te bewerken van een actioncam (nog aan te schaffen, tips iemand ?)
Omdat ik erop ga gamen wil ik graag een groot scherm van 17”.

Wat mag je laptop gaan kosten?
Ergens tussen de € 1000 en € 1250. Ik heb een ruim budget, maar een laptop van € 1250+ vind ik ergens weer wat overdreven voor mijn gebruik.

Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)
Nee. Hij zal 95% van de tijd gewoon op mijn bureautje liggen, en die andere 5% als ik buiten in de tuin behoefte heb om wat te internetten.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Geen Acer, geen HP en geen Dell aangezien ik hier geen positieve ervaring mee heb.
Apple en Sony Vaio doet me ook niks aangezien ik niks om merkjes geef, het gaat mij om de specs.
Asus is kwalitatief goed, en in mijn zoektocht ben ik ook op MSI gekomen, wat wel interessant over komt.

Zelf ben ik uitgekomen op deze twee exemplaren:

MSI GE70-2OE-12NL (€ 1300,-)
· Intel i7-4700MQ Haswell
· 8 GB DDR3
· NVidia GTX765M
· 128 GB SSD
· 1 TB HDD 5400 rpm
· 17” Anti-glare 1920x1080
· Windows 8 64 bit

MSI GE70-2OE-15NL (€ 1150,-)
· Intel i7-4700MQ Haswell
· 8 GB DDR3
· NVidia GTX765M
· 750 GB HDD 7200 rpm
· 17” Anti-glare 1920x1080
· Windows 8 64 bit

Nu heb ik hier dus een paar vragen over;
1. Zijn deze laptops hiervoor geschikt (de reviews zijn erg lovend namelijk) ?
2. Is MSI een degelijk merk ?
3. Is de SSD de € 150 extra waard ?
4. Wat zijn de alternatieven ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucash
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:17
1. Deze laptops zouden dit wel aankunnen. Of het op ultra gaat is de vraag, maar je kunt hier idd wel aardig op gamen.
2. MSI maakt over het algemeen goede laptops. Er zijn betere merken, maar die zijn ook weer wat duurder.
3. Voor die €150 euro verschil kun je zelf een 256GB SSD kopen.. Dus dat kun je beter doen in ieder geval. Op dit moment is het verschil zelfs bijna €250.
4. ALternatieven zijn de Medion Erazers (die gebruiken MSI barebones). Maar eigenlijk krijg je voor deze prijs niet veel beters dan de MSI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor de informatie, fijn om te horen dat het degelijke laptops zijn. Helemaal op het áller áller hoogste qua graphics hoeft van mij ook niet per sé, want het zal sowieso eyecandy voor mij zijn. Het laatste wat ik echt aan gamen heb gedaan was Battlefield 2 en dat trok mijn computer destijds ook maar op medium. Als de nieuwste spellen maar gewoon gespeeld kunnen worden zoals ze bedoeld zijn :)
Wat betreft de SSD bij de 15 bijsteken, dat is niet zo handig aangezien ik daar zelf mijn vingers niet aan wil branden, en dan moet Windows ook weer opnieuw geïnstalleerd worden, want dat moet natuurlijk op de SSD staan. Helaas kan ik geen computerboer hier in de buurt vinden die MSI verkoopt (regio Weert, Limburg), dus ik ben gebonden aan online kopen en dan kan je denk ik niet even een SSD erbij laten steken.
De HDD van de 15 is ook sneller dan van de 12, dus misschien dat het toch niet zoveel uit maakt ? Of opstarten nu 10 of 20 seconden duurt maakt mij eigenlijk niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiran
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:49
Daarvoor heb ik misschien een wel een adresje, in Weert, mocht het nodig zijn. Ik ga namelijk dezelfde laptop bestellen en er zelf een ssd in laten zetten. Ook online bestellen en door mijn broertje in laten bouwen en opnieuw laten installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hey Keiran, daar heb ik misschien ook wel interesse in.
Heeft iemand trouwens een idee wanneer het beste moment is om deze laptop te kopen ? Met andere woorden, stijgt de prijs normaal als het richting de feestdagen gaat ? Verder las ik ook ergens iets over een nieuwe GS70 ? Weet iemand iets van de specs, prijs en releasedatum hiervan af ?
Battlefield 4 komt namelijk pas over 2,5 maand uit, en GTA V zal wel ergens volgend jaar worden, dus in principe kan ik hem ook pas over 2 maanden kopen gezien de mogelijke recente ontwikkelingen in laptopland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 356165

Ik heb ook interesse in deze toestellen maar ik lees wel zeer veel dat de koeling enorm slecht is :s. Er zit maar 1 ventilator in aan de linkerkant die zowel de gpu als cpu koelt :/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

De koeling is inderdaad totaal rampzalig. Onder prime95 en furmark gaat de kloksnelheid van de GPU en CPU respectievelijk naar de helft en een kwart van de verwachte snelheid.

Verder is de accuduur de slechtste die je kan krijgen, en de bouwkwaliteit/toetsenbord/touchpad schijnt ook van lage kwaliteit te zijn. Ik weet niet over welke lovende reviews de topicstarter het heeft, maar ik zie ze niet.
Ik ben uitgekomen op een laptop omdat ik dat wel handig vind qua mobiliteit en ruimte. Verder heb ik de indruk dat je voor een vergelijkbare desktop inclusief scherm en randapparatuur net zoveel kwijt bent.
In het BBG systeem waar je op dit moment €407 neer moet tellen zit snellere hardware...
reviews: Desktop Best Buy Guide: juli 2013

GTX 650 ti boost > GTX 765m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dat van die koeling heb ik inderdaad ook gelezen. Ik heb echter ook twee gebruikersreviews hier op tweakers gelezen die er eigenlijk geen problemen mee hebben. Ik vraag me dus af hoe erg dit daadwerkelijk is onder normaal game-gebruik. In de review op notebookcheck wordt dit punt inderdaad aangehaald. Hier wordt echter ook gezegd 'The gaming performance of our review unit is very good but slightly behind some of its rivals.', en dan bedoelen ze de ASUS G750JW en de Alienware M17x R3, die echter wel een heel stuk duurder zijn.
De accuduur is voor mij niet zo belangrijk, aangezien hij toch bijna altijd op mijn bureau ligt. Verder ging de performance ook omlaag als je op de accu speelde had ik ergens gelezen.

Een desktop pc had ik inderdaad ook overwogen. Ik kwam echter uit op deze laptop omdat ik het idee had dat ik voor een desktop met vergelijkbare prestaties (inclusief scherm, toetsenbord en Windows 8 ) net zoveel kwijt zou zijn. Bij de lokale computerboer is zo'n systeem zelfs duurder..
Als iemand een goed desktop-alternatief aan kan dragen kan ik dat dus ook overwegen. Ergens zou ik wel graag een i7 haswell erin hebben zitten, aangezien voor BF4 voor recommended al minimaal een i5 quadcore wordt gevraagd, en ik liever wat speling heb met oog op de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXpaND
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-10-2024
Hmm, je kan ook BTO overwegen, dat zijn heerlijke laptops om zelf te onderhouden, 3 schroefjes en je kan hem stofvrij maken, upgraden of wat dan ook. Ik als tweaker vond dat een van de gebruikersvriendelijkste laptop die ik ooit gehad heb.

Ik weet niet of je hem veel mee gaat nemen? Want tsja, de behuizing is grotendeels van plastic, is wel stevig. Maar kan net iets minder tegen een stootje t.o.v alienware's metalen behuizing. Zo is het trackpad niet erg goed, maarja een beetje laptopper heeft er nogsteeds een (draadloze) muis bij zitten.

Nieuw vallen die reuze mee, die heb je standaard al met een 8970M voor €1395, dit is wel een kale. Je kan misschien ook 2e hands gaan kijken, daar krijg je altijd veel laptop voor je geld. Wel temperaturen controleren natuurlijk. Zijn die wat aan de hoge kant? Lees dan in m'n revieuw hoe je hem open krijgt en hoe je hem stofvrij krijgt, is 5 minuten werk. bijvoorbeeld deze. een 7970M (supersnel) een grote HDD en een SSD + Full-HD scherm én 15'. is die ook nog beetje mobiel.

, de GE's hebben toch wel serieuse koeling issues, die zijn net uit de fabriek al zo warm dat ze op het randje balanceren. Na een jaartje met een beete stof heb je een supersnel koffiezet apparaat :Y

Maarja, succses met de keuze d:)b

when an engineer thinks, it's not a brilliant mind that works, it's imagination that brings us revolutions

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 532776 schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 11:54:
Dat van die koeling heb ik inderdaad ook gelezen. Ik heb echter ook twee gebruikersreviews hier op tweakers gelezen die er eigenlijk geen problemen mee hebben. Ik vraag me dus af hoe erg dit daadwerkelijk is onder normaal game-gebruik. In de review op notebookcheck wordt dit punt inderdaad aangehaald. Hier wordt echter ook gezegd 'The gaming performance of our review unit is very good but slightly behind some of its rivals.', en dan bedoelen ze de ASUS G750JW en de Alienware M17x R3, die echter wel een heel stuk duurder zijn.
Je staart je blind op de gaming performance. Een laptop is scherm, toetsenbord, touchpad, accuduur, fan noise, speakers, en prestaties. de GE70 scoort op al deze punten slecht behalve de laatste. De G750 en AW 17 scoren op al deze punten uitstekend.

Aan de andere kant, als je pricewatch: Medion Erazer X6823 laptop haalt. Dan krijg je ook slechte koeling, maar wel veel betere koeling dan op de GE70. Maar dan krijg je wel een (iets) betere bouwkwaliteit, maar veel betere accuduur, toetsenbord, touchpad en speakers. Je betaalt nog minder ook. Liever een 17" scherm? pricewatch: Medion Erazer X7819, nog steeds goedkoper dan de GE70.

Verder zijn er inderdaad een paar mensen die beweren geen koelings issues te hebben, maar verder dan beweren komt het niet. Niemand is bereid om even een stresstestje te draaien om te verifiëren dat notebookcheck er eventueel naast zit. Ik heb klachten gezien over de koeling van notebooks welke er in de stresstest van notebookcheck een stuk beter uit kwamen.
Anoniem: 532776 schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 11:54:
Een desktop pc had ik inderdaad ook overwogen. Ik kwam echter uit op deze laptop omdat ik het idee had dat ik voor een desktop met vergelijkbare prestaties (inclusief scherm, toetsenbord en Windows 8 ) net zoveel kwijt zou zijn. Bij de lokale computerboer is zo'n systeem zelfs duurder..
Als iemand een goed desktop-alternatief aan kan dragen kan ik dat dus ook overwegen. Ergens zou ik wel graag een i7 haswell erin hebben zitten, aangezien voor BF4 voor recommended al minimaal een i5 quadcore wordt gevraagd, en ik liever wat speling heb met oog op de toekomst.
Zie het systeem wat ik aanhaalde. Voor 3 tientjes heb je een betere ramplank en muis dan in de gemiddelde laptop, een 1080p scherm is ook niet meer zo duur tegenwoordig. De AMD quadcore is trager dan een mobiele i7, maar in games maakt dat niet enorm veel uit (en anders ga je voor een intel setup).
Ik heb nog meer vertrouwen in de kwaliteit van de GE70 dan die van een clevo barebone.. en dat zegt wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Darkstone bedankt voor de tip m.b.t. de Medion. Als je de specs vergelijkt is deze inderdaad wat beter, alleen geen haswell-processor (?) en een oudere videokaart, maar dan wel weer meer geheugen.
Ik heb bij Medion alleen een beetje het gevoel dat de kwaliteit niet zo top is aangezien ze ook als budgetmerk bij de Aldi te koop zijn..
De nieuwere pricewatch: Medion Erazer X7825 (30015839) heeft weer wel dezelfde processor als de GE70, meer geheugen, én een betere videokaart. Hij is alleen wel weer een stuk duurder, maar misschien dat in twee maanden de prijs wel wat zakt, want aan de pricewatch van de X7819 is wel te zien dat dat mogelijk is. Aan de andere kant, die is weer vergelijkbaar met de pricewatch: MSI Gaming Series GT70 2OC-013NL qua prijs en prestaties..
De keuze wordt er zo niet makkelijker op :p

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 532776 op 11-08-2013 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De medion is gewoon een 1:1 rebrand van de MSI GT60/70 met een ander kleurenschema. Volgens http://gpuboss.com/gpus/G...765M-vs-GeForce-GTX-670MX is het verschil in grafische prestaties minimaal. De haswell CPU is ook maar een paar procent sneller. Haswell is niet zo'n interessante architectuur in dit segment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 303530 schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 23:20:
De medion is gewoon een 1:1 rebrand van de MSI GT60/70 met een ander kleurenschema. Volgens http://gpuboss.com/gpus/G...765M-vs-GeForce-GTX-670MX is het verschil in grafische prestaties minimaal. De haswell CPU is ook maar een paar procent sneller. Haswell is niet zo'n interessante architectuur in dit segment.
Dus eigenlijk is het een ´oudere´ GT70 in een Medion-jasje ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje!
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 04-04 09:37
Ga weg

[ Voor 97% gewijzigd door Bolletje op 18-08-2013 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 532776 schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 23:21:
[...]

Dus eigenlijk is het een ´oudere´ GT70 in een Medion-jasje ?
Het is de ivy-bridge variant van de GT70 met een medion kleurenschema.

De verschillen tussen de ivy bridge en haswell variant van de GT60 of GT70 zijn de matte bezel, displayport en iets langere heatpipe op de haswell versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylan93
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 04-05 11:59
Anoniem: 303530 schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 16:28:
[...]

Je staart je blind op de gaming performance. Een laptop is scherm, toetsenbord, touchpad, accuduur, fan noise, speakers, en prestaties. de GE70 scoort op al deze punten slecht behalve de laatste. De G750 en AW 17 scoren op al deze punten uitstekend.

Aan de andere kant, als je pricewatch: Medion Erazer X6823 laptop haalt. Dan krijg je ook slechte koeling, maar wel veel betere koeling dan op de GE70. Maar dan krijg je wel een (iets) betere bouwkwaliteit, maar veel betere accuduur, toetsenbord, touchpad en speakers. Je betaalt nog minder ook. Liever een 17" scherm? pricewatch: Medion Erazer X7819, nog steeds goedkoper dan de GE70.

Verder zijn er inderdaad een paar mensen die beweren geen koelings issues te hebben, maar verder dan beweren komt het niet. Niemand is bereid om even een stresstestje te draaien om te verifiëren dat notebookcheck er eventueel naast zit. Ik heb klachten gezien over de koeling van notebooks welke er in de stresstest van notebookcheck een stuk beter uit kwamen.
Ik ondervind geen problemen met de koeling van de laptop, ik heb de pricewatch: MSI GE70 2OE-015NL en de GPU blijft onder de 70 graden en de CPU is nog nooit warmer geweest dan 75 graden. Nu moet ik wel eerlijk zeggen dat de CPU gewoon de heethoofd in de laptop is, dat was de CPU ook al in mn vorige Asus N53, ik heb daarom ook de turbo modus van Intel uitgeschakeld (Energiebeheer -> Processor -> Maximale status 99%) dus dat zal ook al wel een flink deel helpen.

Daarnaast zou ik graag een stresstest voor je willen doen, geef je me tooling en zeg me wat je wilt hebben :) ?

Hier trouwens een lijst van games die bij mij op 1920 x 1080 op de hoogste settings* boven de 60 fps draaien:

- Supreme Commander Forged Alliance
- League of Legends
- Natural Selection 2 (1280 x 720)
- Skyrim
- Alle Source Engine games
- Civilization V

Dit zijn de spellen die ik al geprobeerd heb in elk geval, meer volgt.

*Alleen geen anti aliasing op x16

[ Voor 8% gewijzigd door Dylan93 op 12-08-2013 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dylan93 schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 14:51:
Nu moet ik wel eerlijk zeggen dat de CPU gewoon de heethoofd in de laptop is, dat was de CPU ook al in mn vorige Asus N53, ik heb daarom ook de turbo modus van Intel uitgeschakeld (Energiebeheer -> Processor -> Maximale status 99%) dus dat zal ook al wel een flink deel helpen.
Het gaat er niet om dat de CPU een heethoofd is of niet. Het gaat er om dat de CPU terug klokt. Of dat bij 80° of 105° gebeurd is niet relevant.

Een stress test zou ik als volgt doen:
download prime95, unigine valley, hwinfo32/64

• Zorg dat prime95 op lage prioriteit staat en turbo boost van de CPU aan staat.
• unigine valley in windowed mode draait op de nvidia GPU en niet de IGP Als je op escape drukt, dan camera, dan free, blijft hij loopen in plaats van af te sluiten na de benchmark.
• hou nauwlettend 'CPU package power' in HWINFO in de gaten (als je dubbelklikt, krijg je een grafiek).

Als de package power na een half uurtje nog steeds rond de 47w staat, dan heb je uitstekende koeling en heeft notebookcheck een maandagmorgenmodel getest. Als de package power richting de 30w gaat is de koeling acceptabel. Als de package power richting de 15w gaat is de koeling mislukt en hadden ze er een ULV CPU in moeten zetten, geen quadcore.

Ik pak unigine valley om 2 redenen:
Het is een Unreal engine benchmark, veel games gebruiken die engine
Het is de meest recente benchmark die ik kan vinden die niet afsluit nadat de benchmark is gedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik denk dat ik eruit ben en over een paar weken de pricewatch: MSI GE70 2OE-012NL bestel. Heb nog wat rond gezocht en voor zover ik kan vinden heeft niemand echt concrete problemen met de koeling van deze laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje!
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 04-04 09:37
Anoniem: 532776 schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 16:49:
Ik denk dat ik eruit ben en over een paar weken de pricewatch: MSI GE70 2OE-012NL bestel. Heb nog wat rond gezocht en voor zover ik kan vinden heeft niemand echt concrete problemen met de koeling van deze laptop.
Check je DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heb nog een heel vergelijk gemaakt tussen alle laptops die ik overwogen heb, en daarbij komt de pricewatch: MSI GE70 2OE-015NL toch uit als de beste keuze voor mijn gebruik en voor wat ik ervoor uit wil geven. De pricewatch: Medion Erazer X7819 wordt toch een stuk lager beoordeeld op de verschillende sites.

[ Voor 88% gewijzigd door Anoniem: 532776 op 12-08-2013 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hij wordt lager beoordeeld? Heb je een linkje? Ik kan alleen notebookcheck vinden als semi-redelijke reviewsite, daar scoort een willekeurige smaak van de GT70 op alles hoger dan de GE70 behalve fan noise en gewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zie deze vergelijking;

Vergelijk laptops
Heb de scores ingevuld, en onderaan bereken ik de €/score als indicatie van het 'waar voor je geld'.

[ Voor 49% gewijzigd door Anoniem: 532776 op 12-08-2013 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Vind het ook raar, gezien de GT70 betere specs heeft. Op notebookcheck.net scoort deze ook hoger, maar op hardware.info niet. Nu gaat het mij vooral om het vergelijk met de Medion X7819, maar dit is zeker wel opmerkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Notebookcheck heeft de genoemde erazer niet eens getest. Je pakt dus het gemiddelde van 1 review site uit de database van notebookcheck, namelijk die van http://www.pcadvisor.co.u...dion-erazer-x7819-review/. Als ik zo de review doorlees krijg ik de indruk dat ze de laptop niet eens in handen hebben gehad.

Beide medions en de GT70 zijn overigens haast identiek. Dat de scores tussen die modellen zo veel afwijkt zou al genoeg moeten zeggen over de betrouwbaarheid daarvan.

Ik vind hardware.info vooral prutsreviews maken. Ze reviewen een jaar of 3 terug de sony vaio Z, wat volgens mij de 3e laptop ooit is met een wide-gamut display. Het scherm kreeg het oordeel matig. Toen hardware.info later de laptop met de beste speakers aller tijden reviewde kwam er.. geen woord over de speakers. Als je laptops vergelijkt moet je kijken wat concreet het verschil in kwaliteit is. Een cijfertje zegt daar veel te weinig over. Een van de redenen dat ik anantech, welke simpelweg geen cijfers geeft, nog altijd de beste reviewsite vind. Die hebben geen review van de GE70, maar wel van de een rebrand van de GT60: http://www.anandtech.com/...wer-tangle-with-alienware

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylan93
Anoniem: 303530 schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 16:08:
[...]

Het gaat er niet om dat de CPU een heethoofd is of niet. Het gaat er om dat de CPU terug klokt. Of dat bij 80° of 105° gebeurd is niet relevant.
Hij klokt toch juist terug als hij te warm wordt :P ? Dan lijkt het me wel belangrijk om hem zo koel mogelijk te houden om dat te voorkomen, vandaar dat ik sowieso al turbo mode uitzet.

Ik zal deze week eens even kijken of ik het red om een benchmark te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dylan93 schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 19:25:
[...]

Hij klokt toch juist terug als hij te warm wordt :P ?
Dat zou je zeggen. Er zijn notebooks die terug klokken bij 70°, er zijn notebooks die terugklokken bij 105°. Voor de gebruiker is dat allemaal niet relevant: die wil gewoon een notebook welke niet throttled. Ik heb liever een notebook die 100° wordt dan een die al bij de 70° terugklokt. Veel mensen zeggen echter "hij wordt xxx graden onder load", daar heb je dus niets meer aan nadat je deze alinea hebt gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylan93
Anoniem: 303530 schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 19:31:
[...]

Dat zou je zeggen. Er zijn notebooks die terug klokken bij 70°, er zijn notebooks die terugklokken bij 105°. Voor de gebruiker is dat allemaal niet relevant: die wil gewoon een notebook welke niet throttled. Ik heb liever een notebook die 100° wordt dan een die al bij de 70° terugklokt. Veel mensen zeggen echter "hij wordt xxx graden onder load", daar heb je dus niets meer aan nadat je deze alinea hebt gelezen.
Klopt daar heb je gelijk, ik heb echter nog geen performance verlies gemerkt in een spel, zondag een Natural Selection 2 sessie gehad van 2 uur.

Trouwens, ik krijg die Unigine niet eens draaiend:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/nkCCXyF.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiran
Nu ben ik ook benieuwd, want ik ga deze binnenkort ook kopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dylan93 schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 19:39:
[...]

Klopt daar heb je gelijk, ik heb echter nog geen performance verlies gemerkt in een spel, zondag een Natural Selection 2 sessie gehad van 2 uur.

Trouwens, ik krijg die Unigine niet eens draaiend:

[afbeelding]
Vreemd. Heb je hem in het nvidia control panel wel gelinkt aan de GPU?
Als het goed is werkt de procedure met unigine heaven ook. Ik kwam er net achter dat als je de benchmark niet start, hij gewoon door blijft loopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylan93
Anoniem: 303530 schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 19:59:
[...]

Vreemd. Heb je hem in het nvidia control panel wel gelinkt aan de GPU?
Als het goed is werkt de procedure met unigine heaven ook. Ik kwam er net achter dat als je de benchmark niet start, hij gewoon door blijft loopen.
Ja de valley.exe is gelinkt aan de Nvidia GPU, sowieso heb ik staan dat elk programma de Nvidia GPU moet gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Al resultaten bekend ? ben toch wel erg benieuwd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:14

Mavamaarten

Omdat het kan!

Ik heb zelf de GE60 2OC versie. Na enkele uurtjes battlefield 3 spelen zit de GPU en CPU rond de 75°C, ik merk helemaal niets van het terugklokken. Ja, de batterij is niet geweldig, maar dat vind ik ook helemaal niet erg en dat wist ik op voorhand. Geluid moet je sowieso niets van verwachten op een laptop, maar ik vind dat het heel goed meevalt. Veel beter dan de crappy beats audio van mijn zusje's HP. Het toetsenbord typt ook erg lekker en met het touchpad is helemaal niets mis. Tenzij er heel veel verschil tussen de GE60 en de GE70 zit, dan zit OP met zijn keuze gewoon helemaal goed.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik kan me zelfs herinneren dat ik op één of andere site nog heb gelezen dat de touchpad juist als pluspunt werd beschouwd. Weet alleen niet meer welke..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als je de goedkoopste HP uit de pricewach uit zoekt lukt het vast ook wel om een paar reviews of users te vinden die het touchpad goed vinden. Maar dat betekent nog niet dat het echt zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylan93
Anoniem: 532776 schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 20:39:
Al resultaten bekend ? ben toch wel erg benieuwd..
Ik heb wel een uur lang Prime95 gedraait op de default settings waar alle 4 de cores op 3 Ghz klokten (turbo modus) en maximaal 80 graden werden (normale prioriteit), geen enkel moment zijn ze terug geklokt maar zal het vanavond nog wel eens doen en dan de screens erbij posten.

Alleen krijg ik die Unigine niet aan praat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Even denken. Kent er iemand nog redelijk recente benchmarks die blijven loopen?

Ik lees op google dat de meeste mensen unigine loopen of gewoon ergens ingame gaan staan. Settings naar max en dan hopen dat de game in staat is de GPU zo veel mogelijk bezig te houden. Bij sommigen (bijvoorbeeld team fortress 2) komt de GPU usage niet boven de 90% uit zelfs op low-end kaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheByteBoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 03-05 22:59
Ik heb voor de aardigheid de door Darkstone voorgestelde stresstest gedraaid op mijn Dell Latitude E6540 (i7-4800MQ 2.7GHz - AMD Radeon 8790M 2GB DDR5).

Unigine werkt zonder problemen, ik heb hem ingesteld op 1366x768, ultra quality, 8x AA, en dat zorgt voor een GPU belasting tussen de 60 en 100%, en een GPU snelheid van 900MHz volgens AMD system monitor. Prime95 op alle 8 de cores en via task manager op low prio gezet.

De eerste 10 minuten blijft de cpu package power netjes 47W, terwijl de CPU temperatuur oploopt naar 95 graden en de CPU snelheid rond de 3,1-3,2GHz blijft. Daarna slaat throttling toe en voor de resterende 20 minuten zit de cpu package power tussen de 27 en 49W, met een CPU snelheid van 2 tot 2,7GHz. Turbo boost lukt niet meer dus. CPU temperatuur blijft tussen de 80 en 90 graden.

En voor de meer visueel ingestelden, hierbij een plaatje van het eindresultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik vind het best opvallend dat hij het nog zo goed doet. Volgens notebookcheck:
Our stress test tortures the processor and the graphics card for more than one hour. It determines if the cooling system is sufficient. The graphics performance remained constant for the whole test; the base clock fluctuates between 850 and 900 MHz. The temperature leveled off at 87 °C (188.6 °F).
Er was ook al een persoon die (erge) throtteling had gemeld in met de E6540 in games. Maar volgens jouw test zou dat niet kunnen gebeuren. In elk geval niet zulke throtteling issues als die user had gemeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheByteBoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 03-05 22:59
Resultaat valt me ook niet tegen inderdaad. Er is recent een nieuwere E6540 bios (A02) uitgekomen die wat problemen met turbo boost oplost. Die gebruik ik sinds een week of twee. Ik vermoed dat notebookcheck de A01 nog gebruikt tijdens hun test. De tekst in jouw quote gaat overigens over de GPU. De CPU fluctueert bij notebookcheck tussen de 1,3 en 2.0GHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja je hebt gelijk, ik heb verkeerde gequote. De CPU gaat niet lager dan 1.1Ghz volgens notebookcheck.

Ik had liever gezien dat hij helemaal niet throttlet, maar dat kan je schijnbaar niet meer verwachten in 2013, zelfs als het apparaat nog nieuw is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcello_87
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 28-04 13:21
Het touchpad van de GE70 2OE is niet heel geweldig, je moet veel te hard drukken voor het klikken wat dagelijks gebruik moeizaam maakt. Het is echter wel een laptop waar de meeste mensen standaard een (gaming) muis bij zullen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik denk dat ik deze gewoon ga kopen. Sommige mensen hebben met de oudere modellen wel een warme uitlaat, maar voor zover ik kan vinden ondervindt niemand echt last van slechte prestaties tijdens het gamen. Qua prestaties doet hij ook niet onder voor de vaak veel duurdere concurrenten. Daarbij, de Dell Latitude D505 waar ik nu achter zit kan je ook als tosti-ijzer gebruiken, dus ik denk dat het voor mij sowieso een flinke verbetering wordt.
Ik lees ook in de reviews hier op tweakers dat deze laptop Far Cry 3 en Crysis 3 gewoon op high goed draait. Ik wil hem vooral gebruiken voor BF4 en GTA V, en als ik dat op high kan spelen ben ik al tevreden.

Omdat ik ook aan een vast systeem heb zitten denken vraag ik me toch een paar dingen af. Waarom zou een desktop beter zijn om te gamen dan een laptop ?
Ik snap het nog wel van vroeger, toen de laptops nog ver achter bleven op de desktops qua prestaties, maar is dat nu nog wel het geval ? Ik bedoel, deze heeft toch een i7 4700MQ, GTX765M*, 8GB, 2 SSDs en 1 HDD, 17 inch; scherm met 1920x1080 resolutie, etc..
Als ik een systeem samenstel met dergelijke specs is dit veel duurder dan het complete pakket in dit laptopje. Zit het verschil dan in de kloksnelheid van de processor, de 4700MQ max @ 3,4 GHz en de 4770 max @ 3,9 GHz, (overklokken, eigen koelers) ? Zijn de mobiele grafische kaarten zoveel slechter dan hun vaste broertjes ?
Of is het puur dat een laptop niet uit te breiden is (als dat uberhaupt nog wel het geval is) ?

* Even opgezocht op de site van NVidia:
- Metro 2033: GTX760 ca 32 fps GTX765M ca 55 fps
- Civilization V: GTX760 ca 58 fps GTX660 ca 60 fps GTX765M ca 40 fps
- Battlefield 3: GTX760 ca 58 fps GTX660 ca 50 fps GTX765M ca 58 fps
- Skyrim: GTX760 ca 85 fps GTX660 ca 70 fps GTX765M ca 40 fps
- Witcher 2: GTX760 ca 55 fps GTX660 ca 48 fps GTX765M ca 43 fps
- Deus Ex: HR: GTX760 ca 105 fps GTX660 ca 80 fps GTX765M ca 55 fps

Helaas zijn de resultaten niet te vergelijken, omdat de GTX760 op high/maximum, de GTX660 op high, en de GTX765M op medium/high is gedraaid. De 765M scoort inderdaad op veel spellen wel een stuk lager dan de vaste x60 kaarten.

Nog even wat quotes van notebookcheck.net, al hebben zij een ouder model getest;

The gaming performance of our review unit is very good but slightly behind some of its rivals. We compare the GE70 with the Asus G750JW that has an Intel Core i7-4700HQ and the identical graphics card. We determine a 7% advantage for the Asus in Metro: Last Light with 19 frames per second and Ultra settings. This difference is very small and the two notebooks are basically on the same level. However, the difference is much bigger when we compare the GE70 with a notebook equipped with a GeForce GTX 660M and an Intel Core i7-3610QM; the result is a solid 19% advantage for the new CPU/GPU combination in the GE70.
Even Company of Heroes 2 can be played on the 17-inch device - at least with reduced quality settings. With 25.4 frames per second (High settings) the GE70 is on the same performance level with other similarly equipped notebooks (Schenker W503 and Alienware 14).
F1 2012 is very CPU demanding and often reveals throttling issues and therefore less performance. Fortunately, the GE70 still manages a very good 57 fps (1920x1080, Ultra, 4x MSAA). Once again, performance is comparable with similarly equipped notebooks.

You need the right device for your gaming sessions. MSI shows a well-balanced notebook with the GE70-i765M287 that offers solid gaming performance. We want to start with the high contrast and bright display. With its Full HD resolution and the anti-reflective surface the display is a real highlight, only IPS panels in higher priced devices are superior.
You also get sufficient application and gaming performance. As you would expect, the GeForce GTX 765M enables smooth frame rates with high details even in current games.

Nu ben ik niet heel op de hoogte van de prijzen, maar de genoemde rivals zijn volgens mij ook een heel stuk duurder (?).
Al met al denk ik dat ik er dus wel uit ben..

Toch vraag ik me af of de kloksnelheid wel voldoende is. Hoe zit dat nu met de normale en turbo kloksnelheid ?
  • Quad core CPU (Intel Core i5 or i7) at 3 Ghz -> 2,4 GHz met Turbo 3,4 GHz (is dit wel voldoende ?)
  • 4 GB memory (8 GB for 64-bit operating systems) -> 8 GB (precies genoeg..)
  • A modern DX11 graphics card with 1 GB of video memory, GeForce 600 series or Radeon 7000 series (check, 765M met 2 GB GDDR5)
  • Windows 7 64-bit operating system (Windows 8 is supported as well) (check, Win 8 )
  • 20+ GB of free harddrive space (Check, op de SSD van 64GB voor games)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Marcello_87 schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 16:03:
Het touchpad van de GE70 2OE is niet heel geweldig, je moet veel te hard drukken voor het klikken wat dagelijks gebruik moeizaam maakt. Het is echter wel een laptop waar de meeste mensen standaard een (gaming) muis bij zullen gebruiken.
Dat heb ik inderdaad ook gelezen, maar ik gebruik er ook een muis bij dan :)

Topicstarter
Ik vind 8 GB geheugen misschioen toch wat weinig, dus vandaar dat ik mogelijk de laptop wil kopen met wat extra geheugen. In principe heb ik twee opties, namelijk de 015NL uitbreiden naar 16GB RAM en een 128 GB SSD bij plaatsen. Of de 012NL uitbreiden naar 16GB RAM, want deze heeft al twee SSD's van 64 GB in RAID0.
Nu heeft de 015NL weer een snellere (7200 rpm) HDD, die wel weer een beetje kleiner is (maar 750 GB ga ik toch nooit vol krijgen).

Nu zit ik dus met een dilemma. Welke optie is beter ?
· De 015NL met de snellere HDD en enkele SSD ?
· Of de 012NL met de tragere HDD en de twee SSD's in RAID0 ?

Specificaties van de laptop na upgrade (totaal ca €1455,-):
· Merk en type: MSI GE70-2OE-015NL
· Processor: Intel i7 4700MQ Haswell 2,4 GHz met turbo 3,4 GHz
· GPU: MSI Nvidia GTX765M 2 GB GDDR5
· Geheugen: (8 GB DDR3 1600 MHz) -> 16 GB DDR3 1600 MHz
· HDD: 750 GB SATA3 7200 rpm
· SSD: (Geen) -> 128 GB in twee partities
· Netwerk: Bigfoor Killer E2200
· Drivers: Nieuwste beschikbaar en vrijgeven
· Beeldscherm: 17,3 inch 1920x1080 non-glare
· Koeling: Standaard met MSI CoolerBoost
· Toetsenbord: Standaard SteelSeries backlit blauw

Specificaties van de andere optie laptop na upgrade (totaal ca €1426,-):
· Merk en type: MSI GE70-2OE-012NL
· Processor: Intel i7 4700MQ Haswell 2,4 GHz met turbo 3,4 GHz
· GPU: MSI Nvidia GTX765M 2 GB GDDR5
· Geheugen: (8 GB DDR3 1600 MHz) -> 16 GB DDR3 1600 MHz
· HDD: 1000 GB SATA3 5400 rpm
· SSD: 2x 64 GB RAID0
· Netwerk: Bigfoor Killer E2200
· Drivers: Nieuwste beschikbaar en vrijgegeven
· Beeldscherm: 17,3 inch 1920x1080 non-glare
· Koeling: Standaard met MSI CoolerBoost
· Toetsenbord: Standaard SteelSeries backlit blauw

Iemand die me hierin kan adviseren ?
Is meer geheugen uberhaupt nodig ?

Ik snap nog steeds niet waarom je de GE70 overweegt. Met €1450 kom je gevaarlijk dicht in de buurt van wat de veel betere Alienware 17 kost (€1499 met GTX 770).

Verder is een laptop als pricewatch: Medion Erazer X7821 eveneens gewoon beter op veel fronten behalve het gewicht en de marginaal tragere processor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De Alienware M17X van € 1499,- heeft geen SSD, een schermresolutie van maar 1600x900, en ook maar een GTX765M en 8GB RAM. Voor een beetje vergelijkbare uitvoering kom je tegen de € 2000,-

De enige concurrent voor de GE70 met SSD en 16 GB RAM is de Medion X7825, die dit ook heeft maar daarnaast ook een GTX770M, terwijl de GE70 een GTX765M heeft. De Medion is wel weer wat duurder, namelijk € 1499,-.

Bij nader inzien is 8GB RAM echter waarschijnlijk wel voldoende voor de games, dus ga ik maar gewoon voor de standaard uitvoering van de 012 en dna ben ik met € 1300 klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 532776 schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 21:33:
De Alienware M17X van € 1499,- heeft geen SSD, een schermresolutie van maar 1600x900, en ook maar een GTX765M en 8GB RAM. Voor een beetje vergelijkbare uitvoering kom je tegen de € 2000,-
De prijs die ik noemde was met 1080p scherm en GTX 770m. geen SSD, nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 303530 schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 21:54:
[...]

De prijs die ik noemde was met 1080p scherm en GTX 770m. geen SSD, nee.
Waar vind je die dan ? Op de site van Alienware begint de M17X bij 1499, met geen SSD, een schermresolutie van maar 1600x900, en ook maar een GTX765M en 8GB RAM.

Als ie ook voor 1500 te krijgen is zonder SSD maar met GTX770M is dat misschien een betere optie om te gamen (?). Ik weet niet of een SSD namelijk heel veel brengt bij het gamen (3 seconden langer laden vind ik niet zo een drama), maar de GTX770M is toch wel een stuk beter dan de 765..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kellhus
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-03 06:08
SSD is voornamelijk een - groot - pluspunt bij het opstarten van applicaties binnen je OS-omgeving. Tijdens het gamen merk ik er weinig van, op wat kortere laadtijden na (niets noemswaardigs).

Maar ik zou in dit geval absoluut voor de Alienware gaan. Veel betere bouwkwaliteit en koeling en mocht je hem ooit willen verkopen, een stuk meer waardevast.

De prijs waar Darkstone op doelt is na korting (cashback, epp, etc). Check 'de sheet' maar in zijn signature.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Uhuu. De prijs die ik noemde klopt inderdaad niet (meer). Gisteren was de upgrade naar GTX 770m €50, nu €250. Met de VIP actie ([Kortingscode] Dell kortingscodes - Deel 2) kon je op die prijs komen. Met GTX 675m en 1080p scherm betaal je €1450.

Het verschil met de MSI GT60/70 en de M17x is dat die laatste veel beter fan management, koeling en iets betere bouwkwaliteit heeft, maar mindere speakers en meer gewicht. In vergelijking met de GE70 doet hij letterlijk alles beter denk ik. Maar ik zie sowieso niet waarom je de GE70 ooit wilt overwegen met de bronnen die nu beschikbaar zijn. Volgens mij doet zelfs de inspiron 15R SE (a €600) alles beter met uitzondering van de grafische kaart.
Ik weet niet of een SSD namelijk heel veel brengt bij het gamen (3 seconden langer laden vind ik niet zo een drama),
Het gaat niet om het gamen, maar om de algemene gebruikservaring. Die is met een SSD een stuk beter. Ik maak geen grap als ik zeg dat een PC van 5 jaar terug met SSD sneller aanvoelt dan een PC nu met een gewone harde schijf.

De rest van je opmerking volg ik niet. Welke medion is €1499? Die ik aanhaalde met GTX 680m is €1399, de GTX 680m is nog sneller dan de GTX 770m.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 23-08-2013 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Das wel een gemiste kans dan, die Alienware..
De Medion die ik bedoel is deze: pricewatch: Medion Erazer X7825 (30015839)
Jouw optie, de pricewatch: Medion Erazer X7821 is trouwens ook wel erg aanlokkelijk gezien de 16GB RAM en GTX680M.

Dat ik steeds terug kom op de GE70 heeft een heel simpele reden, dezelfde specs vind je gewoon niet in een goedkopere laptop. Iedereen heeft zo zijn mening over een bepaald merk, dus daarom probeer ik me puur te baseren op de cijfers. Vanmiddag kwam ik ook weer ergens een site tegen die erg lovend was over de GE70, en op Tom's Hardware zijn ze ook best positief.
Op de ene site wordt gezegd dat de MSI een topmerk is qua bouwkwaliteit, op een andere site is de trend weer anders. Hetzelfde geldt ook voor Medion, zelfs voor Acer, HP, Dell en noem maar op..

Terugkomend op de GE70 en zijn nadelen.
Het toetsenbord wordt door de ene als negatief ervaren door de andere plaatsing van sommige toetsen (voor mij geen probleem), terwijl andere sites weer positief erover zijn. Het touchpad gebruik ik toch niet want ik hang er een muisje aan.
Blijft alleen nog de koeling over, en het terugklokken als gevolg van de warmte-ontwikkeling tijdens benchmarks. Hierbij vraag ik me weer af in welke mate dit merkbaar terugkomt tijdens het gamen, en ook hierbij zijn er ook weer mensen die juist positief zijn over de koeling op diverse sites. In de GE70 owners lounge (op notebookreview ?) las ik in een post dat bij de eerdere modellen de koelpasta slecht was aangebracht, wat dus de mindere koeling veroorzaakte. De enige die hier duidelijkheid over kan verschaffen is iemand die daadwerkelijk een GE70 heeft en de benchmarks wil draaien om de getrokken conclusies te bevestigen of ontkrachtigen.
Aan de andere kant, mocht de koeling dermate slecht zijn dat ik er echt last van heb kan ik de laptop nog altijd op een coolingpad zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je hebt ook nog pricewatch: Medion Erazer X7819 trouwens.
Anoniem: 532776 schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 23:16:
Dat ik steeds terug kom op de GE70 heeft een heel simpele reden, dezelfde specs vind je gewoon niet in een goedkopere laptop.
Misschien moet je je dan maar realiseren dat dat een reden heeft.

Daarnaast zijn er zeker wel laptops te krijgen met betere specs voor deze prijs, zoals de lenovo Y510p of clevo's. Maar er is ook letterlijk niemand met verstand van zaken die die laptops aan raad. De medion hierboven heeft ook betere specs, maar is kwalitatief wel in orde.
Op de ene site wordt gezegd dat de MSI een topmerk is qua bouwkwaliteit, op een andere site is de trend weer anders. Hetzelfde geldt ook voor Medion, zelfs voor Acer, HP, Dell en noem maar op..
De vraagstelling of "merk X" een topmerk is is sowieso zinloos. MSI verkoopt goede en slechte laptops. Je kan bij elk merk een miskoop doen. En je kan bij bijna elk merk een goede laptop kopen.
Aan de andere kant, mocht de koeling dermate slecht zijn dat ik er echt last van heb kan ik de laptop nog altijd op een coolingpad zetten.
Als ik een laptop koop dan verwacht ik dat het ding werkt onder normale omstandigheden. Als ik vervolgens een cooling pad nodig heb dan kan ik maar een conclusie trekken: dat ik een miskoop heb gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guy5927
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-07-2017
heb een x7825 gekocht, is de GTX770M DOA ... van een pech gesproken ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J rock
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23-04 18:46
Ben momenteel ook aan het overwegen om mijn huidige Clevo ph170 "i7 2670, GTX 485m 8GB ram 2x 500 GB HD + Blu ray" te vervangen door iets nieuws.
Momenteel kan mijn clevo alle games nog goed tot zeer goed draaien, maar het lijkt mij het verstandigst om deze laptop nu te verkopen om er nog een mooi bedrag van te krijgen.

Op dit moment zijn er 4 notebooks die interesseren.

-Asus G750 met GTX 770m incl SSD 256Gb en 750GB HD, 1800€
-MSI GT70 met GTX 770m zonder SSD, 1599€
-Xnotebooks clevo met AMD 8970m met SSD 256GB +- 1500€
-Medion 7827 met GTX 780m met ssd van 128 GB "welke ik swap voor een 256GB" 1699€

Welke notebook raden jullie aan ? " zeer belangrijk dat deze onder idle stil is!"
En wat zou een goede vraagprijs zijn voor mij huidige clevo ?

• TomasE
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 04-05 08:19
Anoniem: 532776 schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 23:16:
*knip*
Blijft alleen nog de koeling over, en het terugklokken als gevolg van de warmte-ontwikkeling tijdens benchmarks. Hierbij vraag ik me weer af in welke mate dit merkbaar terugkomt tijdens het gamen, en ook hierbij zijn er ook weer mensen die juist positief zijn over de koeling op diverse sites. In de GE70 owners lounge (op notebookreview ?) las ik in een post dat bij de eerdere modellen de koelpasta slecht was aangebracht, wat dus de mindere koeling veroorzaakte. De enige die hier duidelijkheid over kan verschaffen is iemand die daadwerkelijk een GE70 heeft en de benchmarks wil draaien om de getrokken conclusies te bevestigen of ontkrachtigen.
Ik heb sinds een kleine week de MSI GE70 2OE-012NL en ben behoorlijk tevreden. Als je me vertelt welke benchmarks ik voor je kan draaien, laat hier een berichtje achter en/of stuur me een PM.

• Keiran
Ik heb gister de 15NL besteld en ga er zelf een SSD in zetten! Ik zal mijn ervaring delen, zodra ik de laptop een tijdje in gebruik heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rednax70
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Even een oud topic nieuw leven inblazen. Kan werkelijk nergens vinden of de 15NL ook 5ghz aan boord heeft. Iemand hier ondertussen ervaring deskundig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rednax70
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Voor degene die mogelijk opzoek is naar dezelfde info: de GE70 2OE-015NL heeft géén 5ghz wifi.Maar je kan eenvoudig de pci-e wlan kaart vervangen (ik heb nu de Intel Mini PCI-e Adapter N-6235 WLAN 300Mbit erin. Vijf minuten werk en werkt als een trein. Daarnaast heb ik er nog een Plextor SSD 128GB, mSATA, M5M in gezet. En de garantiesticker.. die is er met de föhn van je vriendin/moeder/oma/jezelf eenvoudig in zijn geheel af te krijgen en achteraf weer terug te plaatsen.
Pagina: 1