Thuisnetwerk inrichten met Rasberry PI en NAS

Pagina: 1
Acties:

• d4jo
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-12 16:01
Ik heb Glasvezel van Telfort, dat werkt prima met een vaste pc en via WiFi. Ook de TV is aangelsoten en werkt prima. Nu wil ik graag gaan uitrbreiden. Zodat ik vanaf een NAS films via een Raspberry PI op mijn TV kan kijken.

Hut hekele punt is voor mij dat de TV direct op het Genexis modem moet worden aangesloten omdat de TV anders niet wil werken. En er ligt maar 1 ethernet kabel naar de woonkamer toe.

Huidige situatie:
Afbeeldingslocatie: http://www.daryloeben.nl/img/Slide1.PNG

Nieuwe situatie zoals ik dat me kan voorstellen:
Afbeeldingslocatie: http://www.daryloeben.nl/img/Slide2.PNG

Het lijkt me wat ingewikkeld met 2 routers zo, alleen omdat er maar 1 kabel ligt naar de woonkamer en PC kamer en ik een pc blijkbaar niet rechtstreeks op die Genexis kan aansluiten kom ik er niet onder uit. Althans denk ik.. Misschien weten jullie een elegantere oplossing? En anders moet ik het zo maar gaan oplossen!

Een iets ander idee wat ik heb is om de Router en Rasberry PI samen te voegen voor een nieuwe Apple Timecapsule al is dat wat meer aan de prijs denk ik..

Voor adviezen over een nette NAS van 1 a 2TB en Router (deze misschien?: pricewatch: D-Link DIR-657 ) hou ik mee aanbevolen!

• 50Miles
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-11-2021
Je kunt je tweede router ook vervangen voor een Switch. Werkt imo veel netter en gebruiksvriendelijker.

Voor een NAS zou ik je zeker een Synology of Qnap aanraden. Zeker de 3thparty apps zijn groter. Ik draai zelf met een Synology waarop Sabnzbd, Sickbeard en voorheen ook Couchpotato draaide. Tevens zijn de Syno's en de Qnap's beter aangeschreven.

Aan mijn posts kunnen geen rechten worden ontleend.

• d4jo
Dat zou kunnen werken mits ik op mijn Xbox geen internet nodig heb, helaas wil ik op de Xbox wel internet hebben. Het vervelende is dat ik zonder router geen internet ga verkrijgen omdat ik dan effectief nog steeds direct op de WAN poort van de Genexis aangesloten zit? Toch? Ben er niet helemaal in thuis.. ;-)

[ Voor 9% gewijzigd door d4jo op 09-08-2013 14:31 ]

• 50Miles
Als jij een Switch op je Genesis aansluit, en op die Switch vervolgens alle apparaten, inclusief TV, dan heb jij op elk apparaat internet. (Ervan uitgaande dat het een router is die Genesis)

Indien die Genesis net als een klassiek kabelmodem werkt met MAC-adressen, dan veranderd de boel een klein beetje, maar volgens mij is dat niet het geval hier.

• d4jo
Gaan we eens proberen! Als ik nl een laptop direct op de Genexis aansluit krijg ik geen verbinding en en 169 ip zonder gateway.. Ik dacht eigenlijk dat een switch dat niet ging fixen voor mij.

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:13
Waar je wel op moet letten, is dat zo'n Genesis soms een specifieke poort gebruikt voor de TV, omdat het signaal anders verstoord binnenkomt bij de TV. Het kan dus nodig zijn om hier een aparte aansluiting voor te leggen.

• 50Miles
lolgast schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 15:02:
Waar je wel op moet letten, is dat zo'n Genesis soms een specifieke poort gebruikt voor de TV, omdat het signaal anders verstoord binnenkomt bij de TV. Het kan dus nodig zijn om hier een aparte aansluiting voor te leggen.
Weet jij ook of zo'n Genesis als een kabelmodem functioneert welke alleen maar één MAC adres accepteert? Wel belangrijk detail voor TS voordat hij een switch aanschaft.

• d4jo
50Miles schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 15:13:
[...]

Weet jij ook of zo'n Genesis als een kabelmodem functioneert welke alleen maar één MAC adres accepteert? Wel belangrijk detail voor TS voordat hij een switch aanschaft.
Ik heb al een switch, die heb ik zojuist geprobeerd op LAN 1 aan te sluiten van het Genexis modem en erna op mijn laptop. Krijg wel een IP 213.x.x.x en gateway maar nog geen verbinding.

Ik lees alleen hier: http://www.wanonzin.nl/2013/01/08/glasvezel-is-100-werkend/ dat blijkbaar het 2e poortje alleen voor de TV is. Kan helaas niet het hele verhaal volgen maar misschien staat hier de oplossing in? Volgens dat verhaal werkt alleen LAN 1 voor internet en LAN 2 voor TV, of volg ik het niet?

• lolgast
Het Genesis apparaat is een modem, maar geen router. Wat Jarnowtje dus zou moeten doen (zo heb ik het iig gedaan) is de TV/decoder aansluiting op het daarvoor bestemde poortje (zie handleiding) en vervolgens een router (zoals Jarnowtje al heeft) op een andere poort van de Genesis. Vervolgens sluit je al je apparatuur/switches aan op de router. Op die manier zou het moeten werken.

Geef me wat tijd, dan MS Paint ik het uit :P

• d4jo
@lolgast, volgens mij volg ik je. Alleen zit ik met het probleem dat er maar 1 UTP kabel naar de TV gaat waarmee ik ook de Xbox, Ras PI en Nas (Nas zou ook ergens anders kunnen staan) aansluiten. Alleen dat kan dan misschien fysiek niet als ik eerder geposte link zie (of iets met VLAN's waar ik niet direct begrijp hoe dat in zijn werk gaat..)

• 50Miles
@lolgast: Ik snap je. TS moet het inderdaad even uitgetekend voor zich zien.

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:26

Garyu

WW

Dat gaat niet werken, aangezien het TV signaal niet via een switch/router bij je TV aan gaat komen. Dat kabeltje moet apart blijven en direct van je modem naar je TV gaan.

Daarnaast heeft je modem geen routerfunctionaliteit, dus als het al zou werken zoals je schetst, zou je via je PC niet naar je NAS kunnen komen. Lijkt me ook een onwenselijke situatie.

Ik zie de volgende opties:
1 - Een extra kabel van de meterkast naar de woonkamer
2 - Draadloosnetwerk-brug naar de woonkamer en daar weer bedraad verder werken zoals geschetst (switch naast je TV neerzetten)
3 - Een stopcontact-netwerk als brug naar de woonkamer en dan weer bedraad verder werken

[ Voor 59% gewijzigd door Garyu op 09-08-2013 15:37 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• lolgast
Zoals het in mijn ogen moet worden, om te zorgen dat alle apparaten tegelijkertijd naar buiten mogen en je TV beeld niet wordt verstoord:
Afbeeldingslocatie: https://pxh63a.bay.livefilestore.com/y2p7CsPFHU-UyiatsyGxFJqQ7DZQ7f0-ITiQ7BupgecIwlEu3oo5UjJwv5JvfIR7srn2eFHVByteaUvCJgNHlly4Axvx_qxc3q85NyNRXcFBMg/Tekening.png?psid=1

• d4jo
Daar was ik al bang voor, er ligt nl maar 1 UTP kabel naar de woonkamer (langs het parket onder de plint) en daar gaat geen 2e bij komen. Is het dan game over of zijn er (bekabelde) alternatieven toch mogelijk?

/edit zie dat Garyu nog wat nieuws heeft ge-edit in zijn post
Ok dan weet ik de opties, VLAN zou dan geen optie zijn zoals in mijn eerdere link?

[ Voor 26% gewijzigd door d4jo op 09-08-2013 15:40 ]

• Garyu

Garyu

WW

Jarnowtje schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 15:39:
Daar was ik al bang voor, er ligt nl maar 1 UTP kabel naar de woonkamer (langs het parket onder de plint) en daar gaat geen 2e bij komen. Is het dan game over of zijn er (bekabelde) alternatieven toch mogelijk?

/edit zie dat Garyu nog wat nieuws heeft ge-edit in zijn post
Ok dan weet ik de opties, VLAN zou dan geen optie zijn zoals in mijn eerdere link?
Eventueel is dit met VLANs op te lossen, die link is inderdaad interessant. Lees dan ook dit artikel: productreview: Netgear Prosafe GS105E review door jbouwh

[ Voor 11% gewijzigd door Garyu op 09-08-2013 15:47 ]

• ItsValium
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-11 15:52
Moet prima te doen zijn mits je een tweetal managed switches aanschaft en met vlan's de boel door die ene kabel laat lopen richting woonkamer. Zo doe ik het namelijk ook (zij het dan met telenet en hun settop box).

Ik vermoed dat die Genesis glasvezel modem twee ethernet poorten heeft? De tv poort moet je dan op de switch aansluiten, de andere naar je router en van je router naar de switch terug, waarbij elke poort op een verschillend vlan zit, de poort waar je de kabel richting woonkamer op aansluit zit dan op beide vlans, op de switch in de woonkamer laat je die poort met die kabel ook op beide vlans zitten en splits je dan de andere poorten op met ééntje op het vlan voor tv en de anderen op de vlan voor intern datanetwerk.

• svdheuvel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-10-2017
@lolgast: ik had precies hetzelfde plaatje gemaakt. Thank for nothing ;-)

Is het een optie op powerline te gebruiken?

• d4jo
@ItsValium, modem heeft 4 poorten. Volgens de beschrijving moest de router op 1 en tv op 2. Ik zal eens wat meer inlezen over het onderwerp of dat een optie zou zijn.

@svdheuvel, tsja ik hoor daar gemixte verhalen over mbt storingen etc.

Kom er net achter dat mijn xbox wlan ingebouwd heeft.. Heb er altijd gewoon een kabel in gehad voorheen hehe.

Volgens mij moet ik me gaan verdiepen in VLAN of een draadloze manier (WiFi of powerline) om het te gaan opplossen. Bedankt voor de ondersteuning! Mocht ik een keuze hebben gemaakt en werkend hebben gekregen zal ik nog even een post fabriceren ter referentie.

• Garyu

Garyu

WW

Als ik dat zo lees is VLAN de stabielste oplossing, moet je alleen nieuwe switches kopen die VLAN ondersteunen. En natuurlijk inlezen om het goed te configureren :). Kost je in totaal 60€ voor de twee VLAN-switches en je hebt alles bedraad en klaar.

• d4jo
Inderdaad, volgens mij zouden twee van deze: pricewatch: Netgear Prosafe GS105E moeten volstaan. Van het weekend maar eens verdiepen..

• lolgast
Die Netgear switches kosten niet bijzonder veel, dat klopt. Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik persoonlijk niet op de hoogte was van het feit dat TV op die manier ook nog steeds werkt. Mij is altijd verteld dat de kabel van voor het TV signaal rechtstreeks verbonden moet zijn tussen modem-decoder. Maar de ervaring van wanonzin zal vast niet uit de lucht gegrepen zijn ;)

• ItsValium
Kort snel uitleg over hoe je best je switches configureert :
Modem:
Poort 1 aangesloten op de router (WAN)
Poort 2 aangesloten op poort 1 van de switch
Switch één in meterkast:
poort 1 vlan 10 (tv) aangesloten op poort twee van de modem.
poort 2 vlan 20 (lan) aangesloten op LAN-poort van de router
poort 3 vlan 10&20 op de kabel naar de woonkamer
rest van de poorten op vlan 20 ...
Switch twee in woonkamer:
poort 1 vlan 10&20 op de kabel naar meterkast
poort 2 vlan 10 naar de tv
rest van de poorten op vlan 20

Dit is heel kort beschreven hoe het moet werken. Op de poorten die de kabel tussen meterkast en woonkamer verbinden moet je alles als 'tagged' aanmerken, de rest van de poorten is untagged.

• Garyu

Garyu

WW

Ik zou het met VLANs zo oplossen:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/f6twhzXuF44rsskAdm8RPx4C/full.jpg

• lolgast
Volgens mij past dat plaatje niet helemaal in de benodigdheden, want dan zit er geen router tussen het modem en de PC kamer. De computer daar krijgt dan ook een outside adres. Er van uitgaande dat de TS niet meerdere IP-adressen tot zijn beschikking heeft kan hij hierdoor problemen krijgen. Persoolijk zou ik de router zo dichtmogelijk achter het modem plaatsen

• ItsValium
lolgast schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 16:18:
[...]

Volgens mij past dat plaatje niet helemaal in de benodigdheden, want dan zit er geen router tussen het modem en de PC kamer. De computer daar krijgt dan ook een outside adres. Er van uitgaande dat de TS niet meerdere IP-adressen tot zijn beschikking heeft kan hij hierdoor problemen krijgen. Persoolijk zou ik de router zo dichtmogelijk achter het modem plaatsen
Toch niet, als je de vlans op de switchen configureert zoals het hoort dan krijgt de pc wel degelijk een adres van de router in de woonkamer. Hoewel ik ook de voorkeur zou geven aan de router bij de modem plaatsen, maakt de vlan config net iets eenvoudiger, anders moet je nog een derde vlan configureren voor het ongefilterde internet richting router in de woonkamer.

[ Voor 15% gewijzigd door ItsValium op 09-08-2013 16:24 ]

• Garyu

Garyu

WW

ItsValium schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 16:22:
[...]

Toch niet, als je de vlans op de switchen configureert zoals het hoort dan krijgt de pc wel degelijk een adres van de router in de woonkamer. Hoewel ik ook de voorkeur zou geven aan de router bij de modem plaatsen, maakt de vlan config net iets eenvoudiger, anders moet je nog een derde vlan configureren voor het ongefilterde internet richting router in de woonkamer.
Goed punt. Ik zou hem ook dichterbij zetten, de reden was hier het beperkte aantal poorten in de woonkamer t.o.v. noodzakelijk. Maar hier een 8-poort VLAN-switch neerzetten zou dat probleem moeten oplossen natuurlijk.

Nieuw plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/yVHFoy0AoBbFZrWEqGFV06VS/full.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Garyu op 09-08-2013 16:34 ]

• d4jo
Oké, even ook een lijstje van spullen wat ik nodig zal hebben dan:

pricewatch: Netgear Prosafe GS105E (x2)
pricewatch: Raspberry Pi model B (512MB)
pricewatch: D-Link ShareCenter Pulse DNS-320 0MB
pricewatch: Western Digital Green WD20EZRX, 2TB

NAS gaan eigenlijk alleen films e.d. op staan dus geen hele hogen eisen verder. Voor het downloaden mag best een laptop aan staan die het naar de NAS download.

[ Voor 5% gewijzigd door d4jo op 09-08-2013 16:44 . Reden: Verkeerde NAS link ]

• Garyu

Garyu

WW

Ik zou een GS105E en een GS108E nemen, zo heb je meer poorten ter beschikking (zie figuur hierboven).

Qua NAS zou ik voor een QNAP of Synology gaan of anders meteen een externe HDD aan je RPi hangen en die al het NAS-werk laten doen, maar dat heeft met dit topic verder natuurlijk niks te maken.

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Kan je niet de utp kabel splitsen in 2x100 mbit lijnen ipv de managed switches?
Of wil je liever Gbit?
http://forum.fok.nl/topic/1078345/2/25
Ik weet ook niet of het kan met het tv-signaal.
Pagina: 1